|
© Vatican Media |
Suprapunerea datei nașterii lui Isus cu aceea a sărbătorii păgâne "Sol Invictus"
Un mit modern
"Data Crăciunului la 25 decembrie - adică atunci când anticii respectau solstițiul - a fost fixată de creștini foarte târziu, după Constantin, pentru a înlocui sărbătoarea păgână Sol Invictus." Se repetă adesea și în multe locuri, ca și cum ar exista date solide și incontestabile cu privire la această temă. Însă afirmația nu este chiar așa de întemeiată, și cu toate acestea este acceptată în mod obișnuit. Este un mit modern, care a secerat victime chiar ilustre. Dar să le luăm pe rând.
Cu mult înainte să intre cultul lui Sol Invictus în viața zilnică a romanilor și mai ales cu mult înainte să fie făcut oficial, chiar păgânii sunt cei care au confundat cu Soarele pe noul Dumnezeu creștin: deoarece creștinii celebrau învierea Dumnezeului lor în "ziua soarelui" și îndreptați spre răsărit, s-a născut deja în vechime această neînțelegere (scrierile lui Iustin și Tertulian ne confirmă asta în mod deschis). Apoi este problema datei. Și pentru ea trebuie să fim în măsură să distingem două lucruri: pe de o parte, amintirea datei în care s-a născut Isus; pe de altă parte, Bisericile din secolul al IV-lea care au încercat să discrediteze păgânismul chiar în festivitățile sale. Deja Clement din Alexandria (202 d.C.) prezintă o calculare a anului și a lunii Crăciunului care se poate prevedea că era cea din Biserica sa din Alexandria: între jumătatea lui noiembrie și începutul lui ianuarie din anul 4-3 î.C. (Stromateis, 1, 21, 145). În același text critică părerea diferită a celor care îl situau în anul al douăzeci și optulea al lui August și în luna egipteană Pachon-Pashons (luna Khonsu, între sfârșitul lui martie și jumătatea lui mai din anul 1-2 d.C.). În aceiași ani, Comentariu la Daniel (4,23) atribuit lui Hipolit (203 d.C.) prezintă datele nașterii și morții lui Isus: miercuri, 25 decembrie, din anul 4-3 î.C. și vineri, 25 martie, din anul 30-31 d.C. Sextus Julius Africanus în Cronografii (221 d.C.) asociază zămislirea și moartea lui Isus în aceeași zi, 25 martie: crearea universului și a omului (în tradiția ebraică la echinocțiul de primăvară), Întruparea și Paștele (din Vechea Alianță și din Noua) au avut loc tot în aceeași zi a anului.
Dacă ne gândim la zonele de proveniență și influență ale autorilor și ale scrierilor, întrebarea este legitimă: Între sfârșitul secolului al II-lea și începutul secolului al III-lea la Alexandria și în Țara Sfântă se considerau deja ca tradiționale datele de 25 martie și de 25 decembrie? Este sigur că aceste mărturii precedă cu mult timpul lui Constantin. Dacă apoi ne gândim că venerarea Grotei Nașterii de la Betleem este atestată încă de la jumătatea secolului al II-lea de Iustin (Dialog cu Trifon 78, 5), atunci tabloul devine mai interesant: dacă după cincizeci de ani în Comentariu la Daniel se va vorbi despre 25 decembrie, ca în Egipt Clement, și Julius Africanus la Ierusalim va duce înapoi zămislirea cu nouă luni înainte de 25 decembrie, așadar, nu este neverosimil să credem că data era deja considerată aceea în aceste zone. Dar în mod evident nu a fost oficială pentru toți. Ce s-a întâmplat după aceea? Împăratul Elagabalus a încercat să impună cultul zeului "său" solar la Roma, dar nu a mers chiar așa de bine. Numai cu împăratul Aurelian, așadar, în ultimul sfert al secolului al III-lea, cultul Soarelui s-a impus cu succes, când de acum în panorama religioasă atrăgeau mai mult monoteismele: Aurelian a încercat, printr-un "zeu unic", Soarele, să obțină unitatea religioasă și reprezentarea puterii. Așadar, Aurelian a încercat să facă astfel cu Soarele ceea ce Constantin va obține cu succes după patruzeci de ani cu Cristos: să întărească autoritatea persoanei sale și centralitatea statului printr-un Dumnezeu unic.
În perioada constantiniană, data de 25 decembrie, care era deja prezentă de măcar peste un secol ca amintire în unele zone și era deja încărcată cu simbologii astronomice, n-a fost deloc inventată dintru început împotriva lui Saturnalia și împotriva lui Sol Invictus. Exista în mod independent, deja moștenită: pur și simplu apropierea/coincidența cu festivitățile păgâne s-a prezentat ca oportunitate pentru o nouă politică religioasă "majoritară". Crăciunul a ajuns să fie ca un contra-altar. De aceea trebuie vorbit mai degrabă despre proces de uniformitate liturgică și despre oficializare decât despre "mașinațiune". Una este a discuta despre simbolismul lui Cristos "Soare și Renaștere a lumii", care este antic și poate să fi generat o dată ca 25 decembrie deja înainte de anul 200 d.C., alta este a afirma că data a fost inspirată din cultul lui Sol Invictus pentru a-l discredita.
În sfârșit, rămâne și posibilitatea - dacă pornim de la venerarea sigură a Grotei de la Betleem cel puțin la jumătatea secolului al II-lea, dar foarte probabil mult mai veche, și de la insistența asupra datei de 25 martie pentru Întrupare și Paște - care este o dată între noiembrie și ianuarie, nu este nici măcar o reflecție astronomică, ci urmează un adevărat filon autentic de tradiție: cel al evreilor creștini palestinieni din Biserica mamă din Ierusalim și Betleem.
Amedeo Rico
Studium Biblicum Franciscanum din Ierusalim
(După L'Osservatore Romano, 28 decembrie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu