|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Deschiderea Porții Sfinte și Sfânta Liturghie din Noaptea de Crăciun (24 decembrie 2024)
Un înger al Domnului, învăluit în lumină, luminează noaptea și încredințează păstorilor vestea bună: "Vă vestesc o mare bucurie care va fi pentru tot poporul: astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul" (Lc 2,10-11). Între uimirea săracilor și cântarea îngerilor, cerul se deschide asupra pământului: Dumnezeu s-a făcut unul dintre noi pentru a ne face să devenim ca și el, a coborât în mijlocul nostru pentru a ne ridica și a ne duce din nou în îmbrățișarea Tatălui.
Surorilor și fraților, aceasta este speranța noastră. Dumnezeu este Emanuel, este Dumnezeu-cu-noi. Cel infinit de mare s-a făcut mic; lumina divină a strălucit în întunericul lumii; gloria cerului s-a arătat pe pământ. Și cum? În micimea unui Prunc. Și dacă Dumnezeu vine și atunci când inima noastră se aseamănă cu o iesle săracă, atunci putem spune: speranța n-a murit, speranța este vie, și învăluie viața noastră pentru totdeauna! Speranța nu înșală.
Surorilor și fraților, cu deschiderea Porții Sfinte am început un nou Jubileu: fiecare dintre noi poate intra în misterul acestei vești de har. Aceasta este noaptea în care poarta speranței s-a deschis larg asupra lumii; aceasta este noaptea în care Dumnezeu spune fiecăruia: "Există speranță și pentru tine!" Există speranță pentru fiecare dintre noi. Dar nu uitați, surorilor și fraților, că Dumnezeu iartă tot, Dumnezeu iartă mereu. Nu uitați acest lucru, care este un mod pentru a înțelege speranța în Domnul.
Pentru a primi acest dar, suntem chemați să pornim la drum cu uimirea păstorilor din Betleem. Evanghelia spune că ei, după ce au primit vestea îngerului, "au plecat în grabă" (Lc 2,16). Aceasta este indicația pentru a regăsi speranța pierdută, a o reînnoi în noi, a o semăna în dezolările din timpul nostru și din lumea noastră: în grabă. Și există atâtea dezolări în acest timp! Să ne gândim la războaie, la copiii mitraliați, la bombele asupra școlilor și asupra spitalelor. Să nu întârziem, să nu încetinim pasul, ci să ne lăsăm atrași de vestea frumoasă.
În grabă, să mergem ca să-l vedem pe Domnul care s-a născut pentru noi, cu inima ușoară și trează, pregătită pentru întâlnire, pentru a fi capabili să traducem speranța în situațiile din viața noastră. Și aceasta este misiunea noastră: să traducem speranța în diferitele situații ale vieții. Pentru că speranța creștină nu este un sfârșit fericit de așteptat în mod pasiv, nu este happy end-ul unui film: este promisiunea Domnului care să fie primită aici, acum, pe acest pământ care suferă și care geme. De aceea ea ne cere să nu întârziem, să nu ne târâm în obișnuințe, să nu rămânem în mediocrități și în lene; ne cere - ar spune sfântul Augustin - să ne mâniem pentru lucrurile care nu merg și să avem curajul de a le schimba; ne cere să devenim pelerini în căutarea adevărului, visători neobosiți vreodată, femei și bărbați care se lasă neliniștiți de visul lui Dumnezeu, care este visul unei lumi noi, unde domnesc pacea și dreptatea.
Să învățăm de la exemplul păstorilor: speranța care se naște în această noapte nu tolerează indolența sedentarului și lenea celui care s-a aranjat în propriile comodități - și atâția dintre noi avem pericolul de a ne aranja în comoditățile noastre; speranța nu admite prudența falsă a celui care nu se deranjează de frica de a se compromite și calculul celui care se gândește numai la el însuși; speranța este incompatibilă cu trăirea liniștită a celui care nu-și ridică glasul împotriva răului și împotriva nedreptăților consumate pe pielea celor mai săraci. Dimpotrivă, speranța creștină, în timp ce ne invită la așteptarea răbdătoare a Împărăției care răsare și crește, cere de la noi îndrăzneala de a anticipa astăzi această promisiune, prin responsabilitatea noastră, și nu numai, și prin compasiunea noastră. Și aici poate că ne va face bine să ne întrebăm cu privire la compasiunea noastră: eu am compasiune? Știu să pătimesc-cu? Să ne gândim.
|
© Vatican Media |
Privind la modul în care adesea ne aranjăm în această lume, adaptându-ne la mentalitatea sa, un brav preot scriitor se ruga astfel pentru Sfântul Crăciun: "Doamne, îți cer vreun chin, vreo neliniște, vreo remușcare. La Crăciun aș vrea să mă simt nesatisfăcut. Mulțumit, dar și nesatisfăcut. Ia-ne, te rog, armoniile noastre false și pune în «ieslea» noastră, mereu prea plină, un mănunchi de spini. Pune-ne în suflet voința de altceva" (A. Pronzato, Novena de Crăciun). Voința de altceva. Să nu stăm pe loc. Să nu uităm că apa stătută este prima care se împute.
Speranța creștină este tocmai acel "altceva" care ne cere să ne mișcăm "în grabă". De fapt, nouă, discipoli ai Domnului, ni se cere să regăsim în el speranța noastră cea mai mare, pentru a o duce apoi fără întârzieri, ca pelerini de lumină în întunericul lumii.
Surorilor, fraților, acesta este Jubileul, acesta este timpul speranței! El ne invită să redescoperim bucuria întâlnirii cu Domnul, ne cheamă la reînnoirea spirituală și ne angajează în transformarea lumii, pentru ca acesta să devină cu adevărat un timp jubiliar: să devină astfel pentru mama noastră Pământ, desfigurat de logica profitului; să devină astfel pentru țările mai sărace, apăsate de datorii nedrepte; să devină astfel pentru toți cei care sunt prizonieri ai vechilor și noilor sclavii.
Ne revine nouă, tuturor, darul și angajarea de a duce speranța acolo unde a fost pierdută: unde viața este rănită, în așteptările trădate, în visele frânte, în eșecurile care fragmentează inima; în oboseala celui care nu se mai descurcă, în singurătatea amară a celui care se simte înfrânt, în suferința care sapă sufletul; în zilele lungi și goale ale deținuților, în camerele strâmte și reci ale săracilor, în locurile profanate de război și de violență. Să ducem speranță acolo, să semănăm speranță acolo.
Jubileul se deschide pentru ca tuturor să le fie dăruită speranța, speranța evangheliei, speranța iubirii, speranța iertării.
Și să ne întoarcem la iesle, să privim la iesle, să privim la duioșia lui Dumnezeu care se manifestă pe fața Pruncului Isus și să ne întrebăm: "Există în inima noastră această așteptare? Există în inima noastră această speranță? [...] Contemplând amabilitatea lui Dumnezeu care învinge suspiciunile noastre și fricile noastre, contemplăm și măreția speranței care ne așteaptă. [...] Fie ca această viziune de speranță să lumineze drumul nostru de fiecare zi" (C.M. Martini, Omilie de Crăciun, 1980).
Soră, frate, în această noapte pentru tine se deschide "poarta sfântă" a inimii lui Dumnezeu. Isus, Dumnezeu-cu-noi, se naște pentru tine, pentru mine, pentru noi, pentru fiecare bărbat și fiecare femeie. Și, știi?, cu el înflorește bucuria, cu el viața se schimbă, cu el speranța nu înșală.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu