|
Ciclu de cateheze. Duhul și Mireasa. Duhul Sfânt conduce poporul lui Dumnezeu la întâlnirea cu Isus, speranța noastră. 14. Darurile Miresei. Carismele, daruri ale Duhului pentru utilitatea comună Iubiți frați și surori, bună ziua! În ultimele trei cateheze am vorbit despre lucrarea sfințitoare a Duhului Sfânt care se realizează în sacramente, în rugăciune și urmând exemplul Născătoarei de Dumnezeu. Dar să ascultăm ce spune un text vestit al Conciliului al II-lea din Vatican: "Duhul Sfânt sfințește, conduce și împodobește cu virtuți poporul lui Dumnezeu nu numai prin sacramente și slujiri, ci «împărțindu-și fiecăruia darurile după cum voiește» (1Cor 12,11)" (Lumen gentium, 12). Și noi avem daruri personale pe care același Duh le dă fiecăruia dintre noi. De aceea a venit momentul de a vorbi și despre acest al doilea mod de a lucra al Duhului Sfânt care este acțiunea carismatică. Un cuvânt un pic dificil, îl voi explica. Două elemente contribuie la a defini ce este carisma. Primul, carisma este darul dat "spre binele comun" (1Cor 12,7), pentru a fi util tuturor. Cu alte cuvinte, nu este destinat îndeosebi și în mod obișnuit pentru sfințirea persoanei, ci în slujba comunității (cf. 1Pt 4,10). Acesta este primul aspect. Al doilea, carisma este darul dat "unuia", sau "unora" în mod deosebit, nu tuturor în același mod, și asta este ceea ce îl distinge de harul sfințitor, de virtuțile teologale și de sacramente care sunt în schimb aceleași și comune pentru toți. Carisma este dată unei persoane sau unei comunități specifice. Este un dar pe care ți-l dă Dumnezeu. Și asta Conciliul ne explică. Duhul Sfânt - spune el - "dăruiește credincioșilor de toate categoriile haruri speciale, prin care îi face capabili și dispuși să primească diferite activități și servicii folositoare pentru reînnoirea și creșterea Bisericii, după cuvântul Sfântului Paul: «Fiecăruia i se dă o manifestare a Duhului spre folosul tuturor» (1Cor 12,7)" (Lumen gentium, 12). Carismele sunt "bijuteriile", sau ornamentele, pe care Duhul Sfânt le dăruiește pentru a o face frumoasă pe Mireasa lui Cristos. Astfel se înțelege pentru ce textul conciliar se termină cu următorul îndemn: "Aceste carisme, fie extraordinare, fie mai simple și mai răspândite, fiind deosebit de adecvate și folositoare pentru nevoile Bisericii, trebuie primite cu recunoștință și bucurie" (Lumen gentium, 12). Benedict al XVI-lea a afirmat: "Cine privește la istoria epocii post-conciliare poate recunoaște dinamica adevăratei reînnoiri, care a asumat adesea forme neașteptate în mișcări pline de viață și care face aproape tangibilă vivacitatea sfintei Biserici". Și aceasta este carisma dată unui grup, prin intermediul unei persoane. Trebuie să redescoperim carismele, pentru că asta face în așa fel încât promovarea laicatului și îndeosebi a femeii să fie înțeleasă nu numai ca un fapt instituțional și sociologic, ci în dimensiunea sa biblică și spirituală. Laicii nu sunt ultimii, nu, laicii nu sunt un soi de colaboratori externi sau niște "trupe auxiliare" ale clerului, nu! Au carisme și daruri proprii cu care să contribuie la misiunea Bisericii. Adăugăm un alt lucru: atunci când se vorbește despre carisme trebuie risipit imediat un echivoc: acela de a-i identifica pe ele cu înzestrări și capacități spectaculoase și extraordinare; ele sunt în schimb daruri obișnuite - fiecare dintre noi are propria carismă - care dobândesc valoare extraordinară dacă sunt inspirate de Duhul Sfânt și întrupate în situațiile vieții cu iubire. O astfel de interpretare a carismei este importantă, pentru că mulți creștini, auzind vorbindu-se de carisme, experimentează tristețe sau dezamăgire, deoarece sunt convinși că nu au niciuna și se simt excluși sau creștini din divizia B. Nu, nu există creștini din divizia B, nu, fiecare are propria carismă personală precum și comunitară. Acestora le răspundea deja, în timpul său, Sfântul Augustin cu o comparație foarte elocventă: "Dacă iubești - spunea el poporului său - ceea ce posezi, nu este puțin. De fapt, dacă tu iubești unitatea, tot ceea ce este posedat în ea de cineva, posezi asta și tu! Numai ochiul, în trup, are facultatea de a vedea; dar este oare numai pentru el însuși că ochiul vede? Nu, el vede pentru mână, pentru picior și pentru toate membrele" (Sfântul Augustin, Tratate despre Ioan, 32, 8.). Iată dezvăluit secretul pentru care caritatea este definită de apostol "calea cea mai bună dintre toate" (1Cor 12,31): ea mă face să iubesc Biserica, sau comunitatea în care trăiesc și, în unitate, toate carismele, nu numai câteva, sunt "ale mele", așa cum carismele "mele", chiar dacă par puțin lucru, sunt ale tuturor și pentru binele tuturor. Caritatea înmulțește carismele: face din carisma unuia, a unei singure persoane, carisma tuturor. Mulțumesc! _______________ ANUNȚ ȘI APEL Cu ocazia Zilei Internaționale pentru drepturile copilăriei și adolescenței, care se celebrează astăzi, doresc să anunț că la 3 februarie se va desfășura aici în Vatican Întâlnirea Mondială privind Drepturile Copiilor intitulată "Să-i iubim și să-i protejăm", cu participarea unor experți și personalități din diferite țări. Va fi ocazia pentru a găsi noi căi menite să ajute și să protejeze milioane de copii încă fără drepturi, care trăiesc în condiții precare, sunt exploatați și abuzați, îndură consecințele dramatice ale războaielor. Este un grup de copii care pregătește această zi, vă mulțumesc vouă tuturor care faceți asta. Și aici este o fetiță curajoasă care se apropie..., acum vin toți! Așa sunt copiii, începe unul și apoi vin toți! Să-i salutăm pe copii! Vă mulțumesc vouă! Bună ziua! Vreau să spun că anul viitor, în Ziua Adolescenților, îl voi canoniza pe Fericitul Carlo Acutis și că în Ziua Tinerilor, anul viitor, îl voi canoniza pe Fericitul Pier Giorgio Frassati. Ieri s-au împlinit o mie de zile de la invadarea Ucrainei. O aniversare tragică pentru victime și pentru distrugerea pe care a provocat-o, dar în același timp o nenorocire rușinoasă pentru întreaga omenire! Însă asta nu trebuie să ne descurajeze să rămânem alături de martirizatul popor ucrainean, nici de la a implora pacea și de la lucra pentru ca armele să cedeze locul dialogului și ciocnirea să cedeze locul întâlnirii. Alaltăieri am primit o scrisoare a unui tânăr universitar din Ucraina, spune așa: "Părinte, când miercuri veți aminti țara mea și veți avea oportunitatea de a vorbi lumii întregi în a o mia zi a acestui teribil război, vă rog, să nu vorbiți numai despre suferințele noastre, ci să fiți martor și al credinței noastre: chiar dacă este imperfectă, valoarea sa nu diminuează, pictează cu trăsături dureroase de penel tabloul lui Cristos Înviat. În aceste zile au fost prea mulți morți în viața mea. A trăi într-un oraș unde o rachetă ucide și rănește zeci de civili, a fi martor al atâtor lacrimi este dificil. Aș fi voit să fug, aș voit să fiu din nou un copil îmbrățișat de mama, aș voit cu onestitate să fiu în tăcere și iubire, dar îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru că prin această durere, învăț să iubesc mai mult. Durerea nu este numai un drum spre furie și disperare; dacă se întemeiază pe credință este un bun maestru de iubire. Părinte, dacă durerea face rău înseamnă că iubește; așadar, atunci când veți vorbi despre durerea noastră, atunci când veți aminti cele o mie de zile de suferință, să amintiți și cele o mie de zile de iubire, pentru că numai iubirea, credința și speranța dau o adevărată semnificație rănilor". Așa a scris acest tânăr universitar ucrainean. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |