|
© Vatican Media |
Sâmbătă, la Scutari, beatificarea preoților Luigi Paliq și Gjon Gazulli
Fideli față de Cristos în cele mai dure încercări
Uciși la paisprezece ani distanță unul de altul, dar pentru același motiv: din ură față de credință. Este istoria, umană și călugărească, ce îi unește pe venerabilii Luigi Palić (în albaneză: Paliq) preot călugăr din Ordinul Fraților Minori, martir în 1913, și Gjon Gazulli, preot diecezan, martir în 1927. Sâmbătă, 16 noiembrie 2024, vor fi beatificați amândoi în Albania, cu o Liturghie prezidată, în catedrala din Scutari, de prefectul Dicasterului Cauzelor Sfinților, cardinalul Marcello Semeraro, reprezentându-l pe Papa Francisc.
Cu libertatea religioasă regăsită după căderea comunismului și reconstituirea vieții ecleziale, la 26 aprilie 2002, Conferința Episcopală Albaneză a putut să înceapă cauzele recunoașterii martiriului a patruzeci de martori ai credinței din Albania, uciși in odium fidei în cursul secolului al XX-lea, și a căror faimă de martiriu era păstrată în inima credincioșilor. Părintele Luigi Paliq deschidea lista acestor martori ai credinței ca "martirul" cel mai vechi, deoarece a fost ucis în 1913. Îl urma slujitorul lui Dumnezeu Gjon Gazulli, preot diecezan, ucis în 1927. Ceilalți treizeci și opt de martiri victime ale regimului comunist în anii 1945-1974, Vincenzo Prennushi, OFM, arhiepiscop de Durazzo și primat de Albania și treizeci și șapte de însoțitori, au fost beatificați la 5 noiembrie 2016.
Părintele Luigi Paliq, OFM, s-a născut la Janjevo, în fosta Arhidieceză de Skopje, regiune din Kosovo, la 20 februarie 1877. A fost botezat în aceeași zi a nașterii cu numele de Matija. Încă din copilărie i-a frecventat pe Frații Minori de la sanctuarul "Sfântul Anton de Padova" din Giakova. Atras de idealul franciscan, a urmat exemplul fratelui mai mare Angelo și a cerut să intre în Ordin. A petrecut anii de formare călugărească, de la noviciat (1896) la hirotonirea sacerdotală (1901), în rândul Fraților Minori Observanți din Provincia de Bologna, în Italia. Întors în Albania, a desfășurat activitatea sa pastorală în mod prevalent în parohia din Pejë, în fosta Arhidieceză de Skopje, precum și la Gjakova și în satul Gllogjan.
Martiriul său se încadrează în epoca primului război balcanic (1912-1913) atunci când au avut loc presiuni asupra populației catolice și musulmane pentru convertirea la ortodoxie cu intenția de a realiza, cu omogenitatea religioasă, unificarea politică a teritoriului. Părintele Luigi Paliq era un preot virtuos și stimat, împărtășea suferința poporului supus la maltratări și violențe și mai ales îndemna pe fiecare să rămână fidel față de propriul crez. De mai multe ori a fost îndemnat să fugă, pentru că era căutat, fiind considerat instigator al poporului la rezistență. Deși era conștient de pericol, a rămas la locul său, continuând să desfășoare slujirea din fidelitate față de propria misiune și din iubire față de poporul său persecutat. La sfârșit, la 4 martie 1913 a fost arestat. A petrecut două zile în închisoare îndurând torturi datorită refuzului său de a se lepăda de credința catolică. La 7 martie 1913, de-a lungul parcursului care îl ducea, împreună cu alți deținuți, spre Pejë pentru a fi judecat, a fost separat de ceilalți deținuți și despuiat de haina călugărească. În timp ce urma să fie împușcat, a confirmat disponibilitatea sa deplină de a muri pentru Cristos și pentru Biserică strigând: "O, Isuse, să fie din iubire față de tine!". Imediat s-a manifestat în jurul său o autentică faimă de martiriu. Trupul său, după o înmormântare provizorie la locul uciderii, a fost înhumat în mod solemn la Zym la 16 iulie 1913 în prezența autorităților civile și ecleziastice. Pe locul martiriului a fost ridicată o cruce de fier, înaltă de doi metri și lucrată artistic.
Martiriul slujitorului lui Dumnezeu a fost confirmat de documente autoritare din acea vreme între care rapoartele amănunțite ale Monseniorului Lazër Mjeda, arhiepiscop de Skopje, care descrie situația din Balcani și îndeosebi a populației din Kosovo supusă regimului de ocupație, și ilustrează cum a avut loc uciderea slujitorului lui Dumnezeu. Mai mult, faima martiriului său a fost așa de înrădăcinată, încât a răsunat în presă, precum și în albumul comemorativ al celui de-al III-lea centenar al fostei Congregații De Propaganda Fide. Deși se mișca într-un climat de tensiuni politice și religioase, motivul principal al uciderii părintelui Luigi Palq a fost fidelitatea sa față de Cristos și față de Biserica din Roma.
Preotul Gjon Gazulli, preot din Dieceza de Sapë, s-a născut la Dajç di Zadrina, în Albania, la 26 martie 1893. În 1905 a intrat în Seminarul pontifical din Scutari și după aceea a frecventat Colegiul Urbanian din Roma de unde a trebuit să se retragă în luna iunie 1913 din cauza tuberculozei. După ce și-a recuperat sănătatea, din 1916 până în 1919 a fost în Societatea lui Isus la Viena. Dar din nou boala l-a constrâns să se întoarcă în Albania. Aici, la 4 august 1919, a fost hirotonit preot. A desfășurat slujirea ca paroh la Gjader, Qelëz, și apoi din 1925 la Koman. Acela era timpul regimului lui Ahmet Zogu, președinte al Republicii Albania din ianuarie 1925, ostil clerului catolic, îndeosebi față de preoții care își inspirau propria acțiune pastorală din doctrina socială a Bisericii. Când în noiembrie 1926 a izbucnit în Dukagjin o revoltă împotriva lui Zogu, părintele Gazulli a fost acuzat pe nedrept că a promovat-o și, prin urmare, a fost arestat la 28 decembrie 1926. În realitate, capul de acuzare a fost un pretext pentru a masca odium fidei împotriva lui care se opunea proiectului guvernamental de a suprima școlile catolice. Închis mai întâi la Pukë și apoi definitiv la Scutari, cu sentința din 10 februarie 1927 a tribunalului politic a fost condamnat la moarte. Părintele Gazulli a primit vestea cu demnitate și calm. În primele ore ale zilei de 5 martie 1927, zi stabilită pentru execuție prin spânzurare, a cerut să se spovedească și a primit cu mare devoțiune Viaticul. După ce a obținut permisiunea de a vorbi public, a declarat solemn că nu a comis nicio acțiune în dauna patriei, ci că, fiind preot catolic, s-a străduit mereu pentru binele ei. A adăugat că, fiind nevinovat de acuzele aduse lui, după exemplul lui Isus accepta să moară fără vină și îi ierta pe toți. Doi părinți franciscani și circa o sută de militari l-au însoțit la spânzurătoare, în timp ce el recita psalmul Miserere și sfântul Rozariu. Când ieșea din închisoare, căpitanul a ordonat soldaților să-i prezinte armele. Fiind prima noapte din Ramadan, postul musulmanilor, mulți dintre aceștia se aflau încă la ora aceea prin oraș și, dându-și seama de faptul acesta, s-au unit cu soldații pentru a merge la locul supliciului. Când a ajuns la spânzurătoare, părintele Gazulli cu glas tare și foarte sonor a strigat: "Trăiască Isus Cristos Regele, trăiască Sfântul Părinte, trăiască religia catolică, trăiască Albania!". Apoi a urcat pe băncuță, a îndreptat persoana, și spunând "Isuse, Marie, Iosif", a sărutat pentru ultima dată Răstignitul care i-a fost apropiat de buze de către preot.
Moartea sa a fost percepută imediat de credincioși ca un autentic martiriu și faima lui s-a menținut fără încetare și în anii persecuției comuniste, atunci când Biserica din Albania a fost redusă la tăcere. Mormântul slujitorului lui Dumnezeu, în cimitirul din Scutari, era vizitat în mod clandestin de credincioșii care găseau întărire pentru credință și atestau că au primit foarte multe haruri prin mijlocirea sa.
de Giovangiuseppe Califano,
postulator general al Ordinului Fraților Minori
(După L'Osservatore Romano, 15 noiembrie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu