|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Discurs adresat participanților la întâlnirea Dicasterului pentru Cauzele Sfinților despre martiriu și oferirea vieții (14 noiembrie 2024)
Iubiți frați și surori, bună ziua, bine ați venit!
Îl salut pe cardinalul Semeraro cu ceilalți superiori ai dicasterului, pe oficiali, pe consultanți, pe postulatori și pe voi toți care ați luat parte la întâlnirea despre tema martiriului și a oferirii vieții. Ea avea drept cuvânt-călăuză cel al lui Isus în Evanghelia după Sfântul Ioan: "Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13). Și pentru a beatifica un martir nu este nevoie de minune. Martiriul este suficient... astfel economisim un pic de timp... și hârtii și bani (râsete). Și această, a-și da viața pentru prietenii proprii, este un cuvânt care insuflă mereu întărire și speranță. De fapt, în seara Ultimei Cine, Domnul vorbește despre dăruirea de sine care avea să se consume pe cruce. Numai iubirea poate oferi o motivație crucii: o iubire așa de mare care a luat asupra sa orice păcat și îl iartă, intră în suferința noastră și ne dă forța de a o suporta, intră și în moarte pentru a o învinge și a ne mântui. În crucea lui Cristos este toată iubirea lui Dumnezeu, este milostivirea sa imensă.
Pentru a fi sfinți nu este nevoie numai de efortul uman sau de angajarea personală de sacrificiu și de renunțare. Înainte de toate, trebuie să ne lăsăm transformați de puterea iubirii lui Dumnezeu, care este mai mare decât noi și ne face capabili să iubim chiar și dincolo de ceea ce gândeam că suntem capabili să facem. Nu întâmplător Conciliul Vatican II, cu privire la chemarea universală la sfințenie, vorbește despre "plinătate a vieții creștine" și despre "perfecțiune a carității", în măsură să promoveze "în însăși societatea pământească un stil de viață mai uman" (Constituția dogmatică Lumen gentium, 40). Această perspectivă luminează și munca voastră pentru cauzele sfinților, o slujire prețioasă pe care o oferă Biserica, ca să nu-i dispară niciodată semnul sfințeniei trăite și mereu actuală.
În timpul întâlnirii ați reflectat asupra a două forme ale sfințeniei canonizate: cea a martiriului și cea a oferirii vieții. Încă din antichitate cei care cred în Cristos au ținut în mare considerație pe cei care au plătit personal, cu viața însăși, iubirea lor față de Cristos și față de Biserică. Făceau din mormintele lor locuri de cult și de rugăciune. Se adunau împreună, în ziua nașterii lor pentru cer, pentru a întări legăturile unei fraternități care în Cristos Înviat depășește limitele morții, oricât ar fi de cruntă și dureroasă.
În martir se găsesc trăsăturile discipolului perfect, care l-a imitat pe Cristos în a se renega pe sine însuși și a lua propria cruce și, transformat de caritatea sa, a arătat tuturor puterea mântuitoare a Crucii sale. Îmi vine în minte martiriul acelor bravi libieni ortodocși: mureau spunând: "Isuse". "Dar, părinte, erau ortodocși!". Erau creștini. Sunt martiri și Biserica îi venerează ca martiri proprii... Cu martiriul există egalitate. Același lucru se întâmplă în Uganda cu martirii anglicani. Sunt martiri! Și Biserica îi ia ca martiri.
În cadrul cauzelor sfinților, simțirea comună a Bisericii a definit trei elemente fundamentale ale martiriului, care rămân mereu valabile. Martirul este un creștin care - în primul rând - pentru a nu-și renega credința, îndură în mod conștient o moarte violentă și prematură. Chiar și un creștin nebotezat, care este creștin în inimă, îl mărturisește pe Isus Cristos cu Botezul sângelui. Al doilea: uciderea este făcută de un persecutor, determinat de ura împotriva credinței sau o altă virtute legată cu ea; și al treilea: victima asumă o atitudine neașteptată de caritate, răbdare, blândețe, imitându-l pe Isus răstignit. Ceea ce se schimbă, în diferitele epoci, nu este conceptul de martiriu, ci modalitățile concrete cu care, într-un context istoric determinat, el are loc.
Și astăzi, în atâtea părți ale lumii, există numeroși martiri care își dau propria viață pentru Cristos. În multe cazuri creștinismul este persecutat, pentru că, determinat de credința sa în Dumnezeu, apără dreptatea, adevărul, pacea, demnitatea persoanelor. Asta comportă, pentru cel care studiază diferitele evenimente martirice, că - așa cum învăța venerabilul Pius al XII-lea - "uneori certitudinea morală nu rezultă decât dintr-o cantitate de indicii și de dovezi care, luate în mod singular, nu valorează pentru a întemeia o adevărată certitudine, și numai în ansamblul lor nu mai lasă să apară pentru un om cu judecată sănătoasă nicio îndoială rațională" (Discurs la Rota Romana, 1 octombrie 1942). Este armonia cunoașterii.
În Bula de convocare a următorului Jubileu am definit mărturia martirilor cea mai convingătoare mărturie a speranței. Pentru aceasta, în cadrul Dicasterului pentru Cauzele Sfinților, am voit să institui, tocmai în vederea Anului Sfânt, Comisia Noi Martiri - Martori ai Credinței, care în mod distinct de tratarea cauzelor de martiriu, să adune amintirea celor care, în cadrul celorlalte confesiuni creștine, au știut să renunțe la viață numai să nu-l trădeze pe Domnul. Și există atâția, atâția din celelalte confesiuni care sunt martiri.
Apoi, experiența cauzelor sfinților și confruntarea continuă cu trăirea concretă a credincioșilor m-a făcut să semnez, la 11 iulie 2017, motu proprio "Maiorem hac dilectionem", cu care am intenționat să exprim simțul comun al poporului credincios al lui Dumnezeu cu privire la mărturia de sfințenie a celui care, animat de caritatea lui Cristos, și-a oferit în mod voluntar propria viață, acceptând o moarte sigură și în termen scurt. Pentru că era vorba de a defini o nouă cale pentru cauzele de beatificare și canonizare, stabileam că trebuia să existe o legătură între oferirea vieții și moartea prematură, pe care slujitorul lui Dumnezeu a exercitat cel puțin în mod obișnuit virtuțile creștine și că, mai ales după moartea sa, să fie înconjurat de faimă de sfințenie și faimă de semne.
Ceea ce distinge oferirea vieții, în care lipsește figura persecutorului, este existența unei condiții externe, evaluabile în mod obiectiv, în care discipolul lui Cristos s-a pus în mod liber și care duce la moarte. Și în mărturia extraordinară a acestei tipologii de sfințenie strălucește frumusețea vieții creștine, care știe să devină dar fără măsură, ca Isus pe cruce.
Iubiți frați și surori, vă mulțumesc, vă încurajez să duceți înainte cu pasiune, cu generozitate munca voastră pentru cauzele sfinților. Vă încredințez mijlocirii Fecioarei Maria și a tuturor martorilor lui Cristos, ale căror nume sunt în cartea vieții. Vă binecuvântez din inimă și cu rugăminte vă cer să vă rugați pentru mine. Mulțumesc.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu