|
© Vatican Media |
Interviu luat iezuitului Antonio Spadaro, subsecretar al Dicasterului pentru Cultură și Educație
"Dilexit nos", bătaia milostivirii între violențe și algoritme
"Papa Francisc s-a simțit mereu un «păcătos mântuit de iubirea Domnului»" și în enciclica Dilexit nos invită să se redescopere milostivirea sa și să se înțeleagă cum Domnul vorbește oamenilor "prin emoțiile interioare". Așa recitește pentru mass-media vaticane a patra enciclică a pontifului, publicată la 24 octombrie, iezuitul sicilian părintele Antonio Spadaro, fost director al "La Civiltà Cattolica" din 2011 până în 2023 și astăzi subsecretar al Dicasterului pentru Cultură și Educație. Un document despre iubirea Inimii lui Isus "expresie a spiritualității lui Francisc" și "cheie de lectură a întregului pontificat". Spadaro amintește că a "predat" papei textele despre Preasfânta Inimă pe care prietenul confrate, Diego Fares, "fiu spiritual" al lui Jorge Mario Bergoglio, le scria înainte de muri, și care au inspirat primul capitol. Și că episcopul de Roma, cu această enciclică, cere lumii, "care pierde inima" și orice sensibilitate umană, să recupereze valorile fundamentale.
Părinte Spadaro, credeți și dumneavoastră că enciclica este un document central al pontificatului și o cheie de lectură a întregului magisteriu al lui Francisc?
"Dilexit nos" se concentrează asupra spiritualității Papei Bergoglio. Așadar, într-un fel, putem spune că este o cheie de lectură a întregului pontificat, pentru că este o cheie de lectură a personalității spirituale a lui Francisc. Dar să nu uităm că o etapă foarte importantă a pontificatului său a fost Anul Milostivirii. Așadar, tema milostivirii, deci a inimii care devine apropiată, aproapele, care iubește profund, sentimentele, "emoțiile interioare", cum spunea Sfântul Ignațiu, sunt și în centrul conducerii lui Francisc, care se mișcă prin discernământ. Discernământul înseamnă a încerca să se înțeleagă cum vorbește Domnul prin emoțiile interioare care sunt îndreptate clar spre inimă. Așadar, aș spune că în mod sigur această enciclică, dar și Gaudete et exsultate, exortația apostolică, sunt expresie a spiritualității lui Francisc și dau lumină asupra întregului pontificat.
Când și unde se regăsește mai mult, în acest text, experiența spirituală a lui Jorge Mario Bergoglio și a întâlnirii sale personale cu Cristos și iubirea sa față de toți, toți, toți?
Francisc s-a simțit mereu un păcătos mântuit de iubirea Domnului. Amintesc, încă de la primul interviu pe care l-am făcut în 2013, la puțină distanță de la alegere, că el s-a definit astfel. Așadar, prioritatea este dată iubirii Domnului. Convertirea este rod al acestei iubiri. Dacă nu există contactul direct, percepția iubirii, o cunoaștere interioară a Domnului pentru a-l iubi și a-l urma mai bine, cum spunea Sfântul Ignațiu, nu poate exista nici convertirea adevărată. Așadar, a scrie o enciclică despre inimă înseamnă că a intra în inima lui Cristos permite să ne simțim iubiți de o inimă umană plină de afecte, de sentimente ca ale noastre. Spiritualitatea lui Francisc, în acest sens, este foarte departe de forme incorporale și rigoriste. El consideră că spiritualitatea implică profund sufletul uman, sentimentele, dimensiunea fizică a ființei umane.
Așadar, "Dilexit nos" este demonstrația că magisteriul Papei Bergoglio nu este un magisteriu strivit numai pe social, așa cum l-au înțeles unii?
Aș spune în general că magisteriul lui Francisc nu este strivit pe nimic. Desigur, o credință care nu se traduce în fapte este moartă, nu are sens. Așadar, este clar că dimensiunea socială, magisteriul social al lui Francisc este rodul direct al spiritualității sale și propriu și al spiritualității Inimii lui Cristos. În fond, o spune clar Francisc în această enciclică: trebuie să avem compasiune față de pământul rănit. Îl arată în această enciclică pe Isus care întinde mâna și vindecă. Și într-un fel leagă magisteriul său precedent cu această imagine, pentru că în Fratelli tutti legăturile fraterne sunt posibile, pentru că ne adăpăm, spune papa, din iubirea Domnului. Grație acestei iubiri noi putem stabili legături de fraternitate, dar și să ne îngrijim împreună de casa noastră comună. Așadar, nu aș face această distincție între magisteriu social și magisteriu spiritual. Desigur, inima este în centrul fie al celui spiritual fie al celui social.
Părinte Spadaro este semnificativ că, pentru primul capitol, papa afirmă că s-a inspirat din scrierile inedite ale "fiului său spiritual", Diego Fares, decedat în 2022, care a fost scriitor pentru "La Civiltà Cattolica" sub conducerea dumneavoastră. Ce amintire aveți despre devoțiunea sa la Preasfânta Inimă?
Diego a fost un prieten foarte drag, un mare scriitor pentru "La Civiltà Cattolica", venit aici la Roma chiar după alegerea lui Francisc, disponibil să părăsească munca pe care o făcea. Munca sa în Argentina era dublă: pe de o parte, preda filozofia la universitate, pe de altă parte, se ocupa de unele case de primire pentru bolnavi terminali și persoane fără locuință fixă. Așadar, viața sa era "îmbrățișată" de aceste două activități și timbrul său spiritual era marcat de discernământul emoțiilor interioare, deci înrădăcinat profund în inima lui Cristos. El a voit să scrie în ultimele luni de viață un text despre inima lui Cristos, la care lucra. Un text foarte frumos pe care după aceea l-am predat papei, care cunoștea și el această lucrare așa de frumoasă pe care Diego o făcea. Și papa a voit s-o valorizeze, pentru că a simțit în acele cuvinte ale lui Diego ecoul a ceea ce simțea el însuși. Vreau să spun și că Diego a intrat în Societatea lui Isus când Papa Francisc era provincial al iezuiților în Argentina (în 1975, nr). Așadar, cunoașterea lor a fost foarte profundă și a durat decenii.
După părerea dumneavoastră, de ce Francisc a ales tocmai acest moment pentru a dedica o enciclică Preasfintei Inimi a lui Isus? Oare pentru că este preocupat, așa cum scrie el, că înaintează "o religiozitate fără referință la un raport personal cu un Dumnezeu de iubire" și că creștinismul uită "duioșia credinței, bucuria dedicării pentru slujire, fervoarea misiunii de la persoană la persoană?
Pe de o parte, cred că un motiv important este percepția că societatea pierde inima. La un anumit punct în enciclică el spune că "a vedea plângând bunicele, fără ca acest lucru să rezulte intolerabil, este semn al unei lumi fără inimă". Se referă la războaie, la soldații morți, la faptul că lumea în acest moment este despicată și trăiește o mare rană deschisă. Și asta din cauza insensibilității, a lipsei de voință de a căuta o soluție la problemele care se pun. Așadar, o societate care pierde inima are nevoie să fie rechemată la valorile fundamentale. Al doilea motiv da, cred că este ceea ce spuneați dumneavoastră, adică devenim sclavi ai angrenajelor pieței, ai algoritmelor, ai dimensiunii "smart" a existenței, deci ai eficienței, pe de o parte, și, pe de altă parte, în schimb, ai unei dimensiuni mai instinctuale, absolut libere, fără frâne. Am pierdut centrul unificator care conferă sens la ceea ce trăim, adică inima. Așadar, acest apel este profund și răspunde la o exigență a timpurilor noastre.
În sfârșit, în document este cererea de a nu lua în râs expresiile de fervoare ale poporului lui Dumnezeu care în evlavia sa populară încearcă să-l mângâie pe Cristos. Ce loc are evlavia poporului în magisteriul lui Francisc?
Este foarte importantă, deoarece credința celor simpli, populară, manifestă devoțiunea, imaginile. Unul dintre motivele pentru care creștinismul poate să fie în criză este pentru că nu mai reușește să găsească cuvintele și imaginile pentru a se declara, pentru a se exprima. Așadar, evlavia populară este un izvor aurifer, putem spune, de imagini, de cuvinte pentru a se exprima, și în fond se leagă profund cu acelea care sunt sentimentele cele mai umane. Deci, este o spiritualitate, cea a poporului, profund legată de istorie, de sensibilitatea umană. Sensibilități prea intelectuale, raționale, riscă să abstragă omul din propria realitate. Credința riscă să devină o gnoză, între altele pentru puțini pricepuți, pentru o elită. În schimb, în popor se găsește inima caldă a credinței.
de Alessandro Di Bussolo
(După L'Osservatore Romano, 29 octombrie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu