Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Dicasterul pentru Doctrina Credinței

"Regina Păcii"

Notă despre experiența spirituală legată de Medjugorje

Premisă

1. A venit momentul de a încheia o istorie lungă și complexă în jurul fenomenelor spirituale de la Medjugorje. Este vorba de o istorie în care s-au succedat opinii divergente ale episcopilor, teologilor, comisiilor și analiștilor.

Concluziile care sunt exprimate în această Notă se situează în contextul a ceea ce este determinat în actualele Norme pentru a proceda în discernământul presupuselor fenomene supranaturale (Dicasterul pentru Doctrina Credinței, 17 mai 2024; de acum înainte prescurtat în Norme). Prin urmare, perspectiva analizei este destul de diferită de cea utilizată în studii anterioare.

Este important de clarificat încă de la început că aceste concluzii din această Notă nu implică o judecată cu privire la viața morală a presupușilor vizionari. Pe de altă parte, trebuie amintit că, atunci când se recunoaște o acțiune a Duhului pentru binele poporului lui Dumnezeu "în mijlocul" unei experiențe spirituale de la originile sale până astăzi, darurile carismatice (gratiae gratis datae) - care pot să fie legate de ea - nu cer în mod necesar perfecțiunea morală a persoanelor implicate pentru a putea acționa.

2. Deși în ansamblul mesajelor legate de această experiență spirituală găsim atâtea elemente pozitive care ajută să se perceapă chemarea evangheliei, anumite mesaje - conform opiniei unora - ar prezenta contradicții sau ar fi legate de dorințe sau interese ale presupușilor vizionari sau ale altor persoane. Nu se poate exclude că asta s-a putut întâmpla în cazul câtorva puține mesaje și acest fapt ne amintește ceea ce spun Normele acestui Dicaster: că aceste fenomene "uneori apar legate de experiențe umane confuze, de expresii imprecise din punct de vedere teologic sau de interese care nu sunt complet legitime" (Norme, nr. 14). Asta nu exclude posibilitatea "vreunei erori de ordin natural nedatorat unei intenții rele, ci percepției subiective a fenomenului" (Ivi, art. 15,2o). Ca exemplu al acestui limbaj mistic imprecis și în definitiv incorect din punct de vedere teologic, putem menționa - printre mesajele legate de Medjugorje (cf. Culegere completă a mesajelor Reginei Păcii. "Vă implor: convertiți-vă!", Camerata Picena, [An] 2024; în unele cazuri traducerea a fost îmbunătățită confruntând-o cu textul original) - expresia izolată "Fiul meu, unul și întreit, vă iubește" (02.11.2017). Nu este neobișnuit ca în texte mistice, care vor să exprime prezența întregii Treimi în misterul Cuvântului întrupat, să fie folosite cuvinte nepotrivite ca acestea. În acest caz, trebuie înțeles că în Fiul făcut om se manifestă iubirea lui Dumnezeu unul și întreit (cf. Dicasterul pentru Doctrina Credinței, "Treime Milostivire". Scrisoare către episcopul de Como cu privire la experiența spirituală legată de sanctuarul din Maccio [Villa Guardia], 15 iulie 2024). În afară de asta, cititorul va avea avertismentul de a ține cont că, de fiecare dată când în prezenta Notă se face referință la "mesaje" ale Sfintei Fecioare Maria, se înțelege mereu "presupuse mesaje".

Pentru discernământul evenimentelor legate de Medjugorje, luăm în considerare în mod fundamental existența de roade verificate clar și analizarea presupuselor mesaje mariane.

Roadele

3. Un efect imediat în jurul fenomenelor de la Medjugorje a fost numărul mare și crescător de cinstitori în toată lumea și numeroasele persoane care merg acolo în pelerinaj din cele mai variate proveniențe.

Roadele pozitive se revelează mai ales ca promovarea unei practici sănătoase de viață de credință, în acord cu ceea ce este prezent în tradiția Bisericii. Asta, în contextul de la Medjugorje, se referă fie la cei care erau departe de credință, fie la cei care până în acel moment au practicat credința în mod superficial. Specificul locului constă într-un mare număr de astfel de roade: convertirile abundente, întoarcerea frecventă la practica sacramentală (Euharistie și reconciliere), numeroasele vocații la viața prezbiterală, călugărească și matrimonială, aprofundarea vieții de credință, o practicare mai intensă a rugăciunii, multe reconcilieri între soți și reînnoirea vieții matrimoniale și familiale. Trebuie menționat că aceste experiențe au loc mai ales mai degrabă în contextul pelerinajului la locurile evenimentelor originare decât în timpul întâlnirilor cu "vizionarii" pentru a fi prezenți la presupusele apariții.

4. Pastorația zilnică intensă în parohia din Medjugorje a crescut din cauza "fenomenului Medjugorje". Putem observa în fiecare zi recitarea diferitelor părți ale Rozariului, Sfânta Liturghie (cu numeroase celebrări și în timpul zilelor din timpul săptămânii), adorația Preasfântului Sacrament, numeroase spovezi. În afara bisericii parohiale se găsesc două Viae Crucis, un mare salon pentru cateheze și o capelă mică pentru adorație. În afară de viața sacramentală-spirituală obișnuită, la Medjugorje se desfășoară diferite activități obișnuite, ca de exemplu seminarii actuale de tip diferit, Festivalul Tineretului, reculegeri spirituale pentru preoți, pentru cupluri de soți, pentru organizatorii de pelerinaje, pentru conducătorii centrelor păcii și ai grupurilor de rugăciune.

De multe decenii, parohia din Medjugorje continuă de asemenea să fie o mare destinație de pelerinaje. Spre deosebire de alte locuri de cult, legate de apariții, pare că la Medjugorje persoanele merg mai ales pentru a reînnoi mai degrabă propria credință decât pentru motivul de a face cereri concrete precise; este înregistrată chiar și prezența de grupuri de creștini ortodocși și musulmani.

5. Mulți credincioși au descoperit vocația lor la Preoție sau la viața consacrată în contextul "fenomenului Medjugorje". Istoriile acestor persoane sunt destul de diferite, convergând însă în aceeași experiență spirituală de a se simți chemate la acest tip de urmare a lui Isus. Unele persoane au mers acolo pentru a cunoaște voința lui Dumnezeu în viața lor, altele numai din curiozitate sau necrezând deloc. Apoi, un anumit număr de persoane relatează că au primit harul vocației sub o dorință puternică de a se dărui total lui Dumnezeu pe muntele presupuselor apariții, altele în contextul adorației în fața Preasfântului Sacrament.

Pentru atâtea persoane viața s-a schimbat după ce au primit spiritualitatea medjugorjeană în viața zilnică (mesaje, rugăciune, post, adorație, Sfânta Liturghie, spovadă...) și, drept consencință, au luat o decizie în favoarea chemării sacerdotale sau călugărești. Unii simt că au primit la Medjugorje confirmarea decisivă a unei vocații maturate deja de mult timp. Există, de asemenea, atâtea cazuri de descoperire a vocației deosebite în afara lui Medjugorje, dar în contextul de grupuri inspirate de spiritualitatea sa și de citirea de cărți referitoare la această experiență.

Nu lipsesc atâtea adevărate convertiri de persoane departe de Dumnezeu și de Biserică, ce au trecut de la o viață marcată de păcat la schimbări existențiale radicale orientate spre evanghelie. În contextul de la Medjugorje se prezintă și vindecări foarte numeroase.

Atâția alții au descoperit frumusețea de a fi creștini. Pentru mulți, Medjugorje a devenit un loc ales de Dumnezeu pentru a reînnoi credința lor: așadar, sunt cei care trăiesc acest loc ca un nou punct de plecare pentru drumul lor spiritual. În unele cazuri, mulți au putut depăși propriile crize spirituale grație experienței de la Medjugorje. Alții afirmă dorința trezită în contextul de la Medjugorje de a se dărui profund slujirii lui Dumnezeu în ascultarea față de Biserică sau a unei angajări mai mari în viața de credință în propria parohie de origine. În multe națiuni din toată lumea, între timp, au apărut foarte multe grupuri de rugăciune și devoțiune mariană, inspirate de experiența spirituală de la Medjugorje. Au apărut și opere de caritate legate de diferite comunități și asociații, îndeosebi cele care se ocupă de orfani, dependenți de droguri, alcoolici, tineri cu diferite probleme, neputincioși.

Este deosebit de însemnată prezența multor tineri, a multor cupluri tinere și a adulților, care redescoperă la Medjugorje credința creștină prin intermediul Sfintei Fecioare Maria: această experiență îi îndreaptă spre Cristos în Biserică. O mărturie a prezenței puternice a tinerilor la Medjugorje sunt Festivalurile anuale ale Tineretului.

Dincolo de aceste roade concrete, locul este perceput ca un spațiu de mare pace, de reculegere și de evlavie sinceră și profundă care contagiază.

În concluzie, se poate prezenta un tablou rezumativ de roade pozitive legate de această experiență spirituală care, între timp, s-au separat de experiența presupușilor vizionari, care nu mai sunt de perceput ca mediatori centrali ai "fenomenului Medjugorje", în mijlocul căruia Duhul Sfânt realizează atâtea lucruri frumoase și pozitive.

Aspecte centrale ale mesajelor

Regina Păcii

6. Chiar dacă Gospa [adică Doamna] își atribuie sieși mai frecvent numele de Mamă, după diferite expresii (Mama Bisericii, a lui Dumnezeu, a drepților, a sfinților etc.), titlul cel mai original este acela de "Regina Păcii" (cf. mesaj din 16.06.1983). Acest titlu oferă o viziune teocentrică și foarte bogată despre pace, care nu înseamnă numai lipsa de război, ci are un sens spiritual, familial și social. De fapt, pacea despre care se vorbește aici se realizează mai ales grație rugăciunii, dar se răspândește și prin angajarea misionară. Una dintre trăsăturile prevalente ale spiritualității care reiese din mesaje este încrederea în Dumnezeu prin propria încredere deplină în Maria, în așa fel încât să fie instrumente de pace în lume. Mesajele în jurul acestei teme sunt destul de numeroase. Prezentăm câteva:

"Dragi fii, am venit la voi și m-am prezentat ca Regina Păcii, pentru că mă trimite Fiul meu. Doresc, dragi fii, să vă ajut. Să vă ajut pentru ca să vină pacea" (10.08.2012).

"Pace. Pace. Pace. Reconciliați-vă. Reconciliați-vă cu Dumnezeu și între voi" (26.06.1981).

"Dragi fii, fără rugăciune nu există pace. De aceea vă recomand, dragi fii, să vă rugați pentru pace în fața Crucii" (06.09.1984).

"Vă invit pe toți să vă rugați responsabil pentru pace. Rugați-vă, dragi fii, pentru ca pacea să domnească în lume, pentru ca pacea să domnească în inima oamenilor, în inima fiilor mei. De aceea fiți purtătorii mei de pace în această lume neliniștită; fiți semnul meu viu, un semn de pace" (05.08.2013).

"Dragi fii, vă invit pe voi toți, care ați auzit mesajul meu de pace, să-l realizați cu seriozitate și iubire în viață. Mulți sunt cei care cred că fac mult vorbind despre mesaje, dar nu le trăiesc. Eu vă invit, dragi fii, la viață și la schimbarea a tot ceea ce este negativ în voi, pentru ca totul să se transforme în pozitiv și în viață" (25.05.1991).

"Voi greșiți atunci când priviți la viitor gândindu-vă numai la războaie, la pedepse, la rău. Dacă vă gândiți mereu la rău, deja porniți pe drumul pentru a-l întâlni. Pentru creștin există o unică atitudine față de viitor: speranța mântuirii. Misiunea voastră este aceea de a accepta pacea divină, de a o trăi și de a o răspândi" (10.06.1982).

"Lumea de astăzi trăiește în mijlocul unor tensiuni puternice și merge pe marginea unei catastrofe. Poate să fie salvată numai dacă va găsi pacea. Însă pacea va putea s-o aibă numai întorcându-se la Dumnezeu" (15.02.1983).

"Eu m-am prezentat aici ca Regină a Păcii pentru a spune tuturor că pacea este necesară pentru mântuirea lumii. Numai în Dumnezeu se află adevărata bucurie din care derivă adevărata pace. De aceea cer convertirea" (16.06.1983).

"Purtați pacea în inimile voastre. Aveți grijă de ea ca de o floare care are nevoie de apă, duioșie și lumină" (25.02.2003).

Pacea care izvorăște din caritate

7. Această pace nu este scop în sine, nici nu exprimă cea mai înaltă valoare creștină. Este rod al carității trăite, care este virtutea cea mai mare și mai frumoasă. Este vorba de iubirea care se abandonează iubirii lui Dumnezeu și se exprimă în iubirea fraternă care evită certurile, nu judecă și iartă:

"Iubiți-vă unii pe alții. Fiți frați între voi și evitați orice litigiu" (25.12.1981). "Dragi fii, și astăzi vreau să vă invit la iertare. Iertați, fiii mei! Iertați-i pe ceilalți, iertați-vă pe voi înșivă" (13.03.2010). "Dragi fii, acesta este timpul mulțumirii. Astăzi, de la voi caut iubirea, nu căutați erori și greșeli în ceilalți și nu-i judecați" (04.05.2020).

Această caritate, care ne permite să aducem pacea în lume, implică și iubirea față de cei care nu sunt catolici. Este adevărat că nu este vorba de a propune un sincretism, nici de a spune că "toate religiile sunt egale în fața lui Dumnezeu". Cu toate acestea, toate persoanele sunt iubite. Acesta este un punct care se înțelege mai bine în contextul ecumenic și interreligios din Bosnia și Herțegovina, marcat de un război teribil cu puternice componente religioase:

"Pe pământ voi sunteți dezbinați, dar toți sunteți fiii mei. Musulmani, ortodocși, catolici, toți sunteți egali în fața Fiului meu și a mea. Toți sunteți fiii mei. Asta nu înseamnă că toate religiile sunt egale în fața lui Dumnezeu, dar oamenii da. Însă nu este suficient a aparține Bisericii Catolice pentru a fi mântuiți: trebuie respectată voința lui Dumnezeu [...]. Celui căruia i-a fost dat puțin, i se va cere puțin" (20.05.1982). "Voi nu sunteți adevărați creștini dacă nu respectați pe frații voștri care aparțin celorlalte religii" (21.02.1983). Deși se amintește necesitatea de "a păstra cu orice preț credința catolică pentru voi și pentru copiii voștri" (19.02.1984).

Regele Păcii

8. Titlului de "Regina Păcii" îi corespunde cel de "Regele Păcii" atribuit lui Isus:

"Vă invit, dragi fii, pentru ca viața voastră să fie unită cu el. Isus este Regele Păcii și numai el vă poate da pacea pe care voi o căutați. Eu sunt cu voi și vă prezint lui Isus" (25.12.1995). "În brațele mele îl am pe micul Isus, Regele Păcii" (25.12.2002). "Cu mare bucurie vi-l aduc pe Regele Păcii, pentru ca el să vă binecuvânteze cu binecuvântarea sa" (25.12.2007).

Numai Dumnezeu

9. Mesajele oferă o viziune puternic teocentrică a vieții spirituale și este frecventă invitația la abandonarea încrezătoare în Dumnezeu care este iubire:

"Dragi fii, astăzi vă invit la abandonarea totală în Dumnezeu. Tot ceea ce faceți și tot ceea ce posedați, dați-i lui Dumnezeu, pentru ca el să poată domni în viața voastră ca Rege a toate. Nu vă fie frică" (25.07.1988).

"Dragi fii, astăzi vă invit să trăiți, în cursul acestei săptămâni, următoarele cuvinte: EU ÎL IUBESC PE DUMNEZEU! Dragi fii, cu iubirea voi veți obține totul, chiar și ceea ce considerați imposibil" (28.02.1985).

"Dragi fii, vă invit la abandonarea totală în Dumnezeu. Tot ceea ce posedați să fie în mâinile lui Dumnezeu. Numai așa veți avea bucuria în inimă. Fiilor, bucurați-vă de tot ceea ce aveți. Mulțumiți-i lui Dumnezeu, pentru că totul este un dar al său oferită vouă. Așa veți putea în viață să mulțumiți pentru toate și să-l descoperiți pe Dumnezeu în toate, chiar și în cea mai mică floare" (25.04.1989).

10. În lumina a toate acestea, putem recunoaște un nucleu de mesaje în care Sfânta Fecioară Maria nu se pune pe sine însăși în centru, ci se arată pe deplin orientată spre unirea noastră cu Dumnezeu:

"Iată, pentru asta eu sunt cu voi, pentru a vă învăța să vă apropiați de Iubirea lui Dumnezeu" (25.05.1999).

"Vă invit, în primul rând, să-l iubiți pe Dumnezeu, Creator al vieții voastre, și după aceea îl veți recunoaște și îl veți iubi pe Dumnezeu în toți" (25.11.1992).

"Eu sunt cu voi și mijlocesc în fața lui Dumnezeu pentru fiecare dintre voi pentru ca inima voastră să se deschidă la Dumnezeu și la iubirea lui Dumnezeu" (25.03.2000).

"Vă invit pe toți să creșteți în iubirea lui Dumnezeu ca o floare care simte razele calde ale primăverii" (25.04.2008).

"Nu șovăiți în credință și nu vă întrebați motivul crezând că sunteți singuri și abandonați, ci deschideți inimile voastre, rugați-vă și credeți cu fermitate și atunci inima voastră va simți apropierea lui Dumnezeu și că Dumnezeu nu vă abandonează niciodată și că este alături de voi în fiecare moment" (25.12.2019).

11. Din acest motiv, Maria invită să-l întâlnim pe Dumnezeu care este prezent mereu în viața de fiecare zi:

"Voi căutați semnele și mesajele și nu vedeți că Dumnezeu vă invită cu răsăritul soarelui dimineață, ca voi să vă convertiți și să vă întoarceți pe drumul adevărului și al mântuirii" (25.09.1998). "Ca lanurile de grâu să vă vorbească despre milostivirea lui Dumnezeu față de orice creatură" (25.08.1999). "Dumnezeu vrea să vă mântuiască și vă trimite mesaje prin oameni, prin natură și prin multe alte lucruri care vă pot ajuta să înțelegeți că trebuie să schimbați direcția vieții voastre" (25.03.1990).

Cristocentrism

12. Mijlocirea și lucrarea Mariei apar clar supuse lui Isus Cristos ca autor al harului și al mântuirii în fiecare persoană:

"În mod deosebit, fiilor, aș vrea să vă apropii mai mult de Inima lui Isus. De aceea, fiilor, astăzi vă invit la rugăciunea adresată dragului meu Fiu Isus, pentru ca toate inimile voastre să fie ale sale" (25.10.1988). "Nu lăsați ca lumina lumii să vă seducă. Deschideți-vă la lumina Iubirii Divine, la Iubirea Fiului meu. Decideți-vă pentru el: el este Iubirea, el este Adevărul" (02.05.2016). "Vă invit, dragi fii, astăzi pentru că v-ați îndepărtat de Isus, pentru că l-ați pus pe planul al doilea pe Isus și l-ați neglijat. De aceea vă invit să vă decideți pentru el și să-l puneți pe Isus în viața voastră pe primul loc" (24.04.2017). "Doresc să vă reînnoiesc și să vă conduc cu Inima mea la Inima lui Isus care suferă și astăzi pentru voi și vă invită la convertire" (25.10.1996). "Numai dacă vă apropiați de Isus veți înțelege iubirea incomensurabilă pe care el o are față de fiecare dintre voi" (25.02.1998). "Vă invit să înflăcărați inimile voastre tot mai arzătoare de iubire față de Cel Răstignit și nu uitați că din iubire față de voi și-a dat viața ca să fiți mântuiți" (25.09.2007).

13. Maria mijlocește, dar Cristos este cel care ne dă forța. Prin urmare, toată opera sa maternă constă în a ne motiva să mergem spre Cristos:

"El vă va da forța și bucuria în acest timp. Eu vă sunt aproape cu mijlocirea sa" (25.11.1993). "Mâinile mele vi-l oferă pe Fiul meu, care este Izvor de apă curată. El va reanima credința voastră și va purifica inimile voastre" (02.10.2014). "Deschideți inima și abandonați viața voastră în Isus, pentru ca el să lucreze prin intermediul inimilor voastre și să vă întărească în credință" (23.05.1985).

Maria vorbește cu umilință în privința propriilor cuvinte față de Cuvântul veșnic, ale cărui cuvinte de viață sunt eficace în a ne transforma: "Dragi fii, eu vă vorbesc ca Mamă: cu cuvinte simple [...]. În schimb, Fiul meu, care vine din veșnicul prezent, el vă vorbește cu cuvinte de viață și seamănă iubire în inimile deschise" (02.10.2017).

Acțiunea Duhului Sfânt

14. Multe mesaje invită să se recunoască importanța de a cere ajutorul Duhului Sfânt:

"Oamenii greșesc atunci când se adresează numai sfinților pentru a cere ceva. Important este să-l rugați pe Duhul Sfânt ca să se coboare asupra voastră. Avându-l, avem totul" (21.10.1983).

"Începeți să invocați în fiecare zi pe Duhul Sfânt. Cel mai important lucru este să-l rugați pe Duhul Sfânt. Atunci când Duhul Sfânt coboară asupra voastră, atunci totul se transformă și vă devine clar" (25.11.1983).

"Înainte de Liturghie trebuie să-l rugați pe Duhul Sfânt. Rugăciunile la Duhul Sfânt trebuie să însoțească mereu Liturghia" (26.11.1983).

"Oamenii se roagă în mod greșit. Merg în biserici și în sanctuare pentru a cere vreun har material. În schimb, foarte puțini cer darul Duhului Sfânt. Cel mai important lucru pentru voi este tocmai să implorați să coboare Duhul Sfânt, pentru că, dacă aveți darul Duhului Sfânt, aveți totul" (29.12.1983).

Chemarea la convertire

15. În mesaje apare o invitație constantă de a abandona un stil de viață lumesc și o alipire excesivă de bunurile pământești cu invitații frecvente la convertire, care face să devină posibilă adevărata pace în lume. Convertirea pare să fie fundamentul mesajului lui Gospa: "Dragi fii! Astăzi vă invit la convertire. Acesta este mesajul cel mai important pe care vi l-am dat aici" (25.02.1996).

"Inima mea arde de iubire față de voi. Singurul cuvânt pe care doresc să-l spun lumii este acesta: convertire, convertire. Faceți cunoscut acest lucru tuturor fiilor mei. Cer numai convertire" (25.04.1983).

"Dragi fii, astăzi doresc să vă învălui cu mantia mea și să vă conduc pe toți spre calea convertirii. Dragi fii, vă rog, dați-i Domnului tot trecutul vostru, tot răul care s-a acumulat în inimile voastre" (25.02.1987).

"Nu puteți spune că sunteți convertiți, pentru că viața voastră trebuie să devină convertire zilnică" (25.02.1993).

"Treziți-vă din somnul obosit al sufletului vostru și spuneți-i lui Dumnezeu cu toată forța «Da». Decideți-vă pentru convertire și sfințenie" (25.03.2001).

"Convertiți-vă, fiilor, și îngenuncheați în tăcerea inimii voastre. Puneți-l pe Dumnezeu în centrul ființei voastre" (25.05.2001).

"Dragi fii, și astăzi cu mare bucurie în inima mea vă invit la convertire [...]. Dumnezeu dorește să convertească întreaga lume și s-o cheme la mântuire și la drumul spre el care este principiul și scopul fiecărei ființe" (25.06.2007).

Greutatea puternică a răului și a păcatului

16. În același timp, apare un îndemn insistent de a nu subevalua gravitatea răului și a păcatului și de a lua foarte în serios chemarea lui Dumnezeu de a lupta împotriva răului și împotriva influenței Satanei. Apoi, altă invitație frecventă este aceea de a nu se înspăimânta în fața încercărilor. Se anunță, în funcție de cazuri, că prezentul este un timp de har și un timp de încercare. Acest ultim element este exprimat, uneori, și cu tonuri foarte puternice: există disperare peste tot, totul se prăbușește etc., și este legat mai ales de lipsa de credință și de depărtarea de Dumnezeu a unei bune părți a persoanelor. De aici se naște invitația de a oferi lui Dumnezeu fiecare suferință și dificultate ca să aducă roade de har și de mângâiere interioară:

"Eu nu plâng numai pentru că Isus a murit. Eu plâng pentru că Isus a murit dând până la ultima picătură din sângele său pentru toți oamenii, dar mulți fii ai mei nu vor să scoată din asta nicio binefacere" (01.04.1983).

"Priviți în jurul vostru, dragi fii, și veți vedea cât de mare este păcatul care domină pe acest pământ. De aceea rugați-vă pentru ca Isus să triumfe" (13.09.1984).

"Dragi fii, știți că v-am promis o oază de pace, dar știți că alături de oază există deșertul, unde Satana stă la pândă și încearcă să ispitească pe fiecare dintre voi. Dragi fii, numai prin rugăciune veți putea învinge orice influență a Satanei în locul în care trăiți. Eu sunt cu voi, dar nu pot să vă privez de libertatea voastră" (07.08.1986).

"În orice loc merg eu, și este cu mine și Fiul meu, acolo ajunge la mine și Satana. Voi ați permis, fără să vă dați seama, să aibă succes în voi, să vă domine [...]. Nu cedați, fiii mei! Ștergeți de pe fața mea lacrimile pe care le vărs observând ceea ce faceți. Priviți în jurul vostru! Găsiți timpul pentru a vă apropia de Dumnezeu în Biserică. Veniți în casa Tatălui vostru. Găsiți timpul pentru a vă reuni în familie și a implora harul lui Dumnezeu. [...] Nu priviți cu dispreț pe săracul care vă imploră pentru o coajă de pâine. Nu-l alungați de la masa voastră plină. Ajutați-l! Și Dumnezeu vă va ajuta pe voi [...]. Voi, fiii mei, ați uitat toate acestea. În asta a contribuit și Satana. Nu cedați! [...]. Nu vreau să vă reproșez ulterior; vreau în schimb să vă invit încă o dată la rugăciune, la post, la pocăință" (28.01.1987).

"Dragi fii, vă invit pe toți în mod special la rugăciune și la renunțare, pentru că, acum ca niciodată înainte, Satana dorește să seducă cât mai mulți oameni posibil pe drumul morții și al păcatului. De aceea, dragi fii, ajutați Inima mea Neprihănită ca să triumfe într-o lume de păcat" (25.09.1991).

"Nu permiteți ca Satana să vă târască și să facă din voi ceea ce vrea. Eu vă invit să deveniți responsabili și hotărâți și-i să consacrați lui Dumnezeu fiecare zi" (25.01.1998).

"Acum, ca niciodată, Satana dorește să sufoce cu vântul său contagios al urii și al neliniștii pe om și sufletul său. În atâtea inimi nu există bucurie, pentru că nu este Dumnezeu, nici rugăciunea. Ura și războiul cresc din zi în zi. Vă invit, fiilor, începeți din nou cu entuziasm drumul sfințeniei și al iubirii, pentru că eu am venit în mijlocul vostru pentru asta. Să fim împreună iubire și iertare pentru toți cei care știu și vor să iubească numai cu iubirea umană și nu cu acea iubire imensă a lui Dumnezeu" (25.01.2015).

17. Sfânta Fecioară Maria indică o oportunitate pentru a pune capăt războiului, dar asta cere cooperarea creștinilor cu darul vieților lor. Asta implică o chemare puternică la responsabilitate: "Voi vorbiți, dar nu trăiți: de aceea, fiilor, acest război durează așa de lung. Vă invit să vă deschideți la Dumnezeu și să trăiți cu Dumnezeu în inima voastră [...]. Dragi fii, nu pot să vă ajut dacă nu trăiți poruncile lui Dumnezeu, dacă nu trăiți Liturghia, dacă nu respingeți păcatul" (25.10.1993). Cu toate acestea, după patru luni se exprimă cu recunoștință subliniind din nou valoarea cooperării credincioșilor: "Voi toți m-ați ajutat pentru ca acest război să se termine cât mai curând posibil" (25.02.1994). Importanța colaborării credincioșilor apare și în alte contexte: "Este nevoie ca voi să colaborați cu viața voastră și cu exemplul vostru la opera mântuirii" (25.05.1996).

Rugăciunea

18. Pe acest drum este fundamentală rugăciunea. În mesaje îndemnul de a se ruga este constant și insistent:

"Vă invit din nou să vă decideți pentru rugăciune, pentru că în rugăciune veți putea trăi convertirea. Fiecare dintre voi va deveni, în simplitate, asemenea unui copil care este deschis la iubirea Tatălui" (25.07.1996).

"Vă invit să umpleți ziua voastră cu rugăciuni scurte și arzătoare. Atunci când vă rugați, inima voastră este deschisă și Dumnezeu vă iubește cu iubire deosebită și vă dăruiește haruri deosebite. De aceea utilizați acest timp de har și dedicați-l lui Dumnezeu ca niciodată înainte de acum" (25.07.2005).

19. Împreună cu rugăciunea, apare frecvent invitația la post, dar este explicat ca o ofrandă liberă în afară de sacrificiile de tip fizic: "Dacă sunteți în dificultate sau în nevoie, veniți la mine. Dacă nu aveți forța de a posti cu pâine și apă, puteți renunța la alte lucruri. În afară de mâncare, ar fi bine de renunțat la televizor, pentru că - după ce ați privit programele de televiziune - sunteți distrași și nu reușiți să vă rugați. Ați putea renunța și la alcool, la țigări și la alte plăceri. Știți voi înșivă ceea ce ar trebui să faceți" (08.12.1981).

Centralitatea Liturghiei

20. Rugăciunea credincioșilor își are apogeul său în celebrarea Euharistiei:

"Liturghia este forma cea mai înaltă de rugăciune. Nu veți reuși niciodată să înțelegeți măreția ei" (13.01.1984). "Dragi fii, și astăzi în mod deosebit doresc să vă invit la Euharistie. Liturghia să fie centrul vieții voastre! Îndeosebi, dragi fii, Euharistia să fie în familiile voastre: familia trebuie să meargă la Sfânta Liturghie și să-l celebreze pe Isus. Isus trebuie să fie centrul vieții voastre!" (15.06.2018). "Sfânta Liturghie să nu fie pentru voi o obișnuință, ci viață; trăind în fiecare zi Sfânta Liturghie, voi veți simți nevoia sfințeniei" (25.01.1998). "Nu uitați că în Euharistie, care este inima credinței, Fiul meu este mereu cu voi. El vine la voi și cu voi frânge pâinea, pentru că, fiii mei, pentru voi a murit, a înviat și vine din nou" (02.05.2016).

21. Mesajul care urmează subliniază bine valoarea minoră a aparițiilor înseși în fața comorii spirituale imense care este Euharistia:

"Eu vă sunt mai aproape în timpul Liturghiei decât în timpul apariției. Mulți pelerini ar vrea să fie prezenți în cămăruța aparițiilor și de aceea se îngrămădesc în jurul casei parohiale. Când se vor împinge în fața tabernacolului, cum fac acum în fața casei parohiale, vor înțelege tot, vor înțelege prezența lui Isus, pentru că a primi Împărtășania este mai mult decât a fi vizionar" (12.11.1986).

Comuniunea fraternă

22. Spiritualitatea de la Medjugorje nu este individualistă. Pe de o parte, este trăită în special în evenimente comunitare, cum sunt pelerinajele și întâlnirile de rugăciune; pe de altă parte, în mesaje se face prezentă, împreună cu rugăciunea, o invitație constantă la iubirea fraternă concretă, care însoțește, dăruiește, slujește, iartă, este aproape de săraci:

"Aceasta este unicul adevăr și este acela pe care Fiul meu vi l-a lăsat. Nu trebuie să-l examinați mult: vă este cerut să iubiți și să dați" (02.01.2015).

"Vă invit, fiilor, să vedeți pe cel care are nevoie de ajutorul vostru spiritual sau material. Prin exemplul vostru, fiilor, voi veți fi mâinile întinse ale lui Dumnezeu, pe care omenirea le caută" (25.02.1997).

"Apoi alegeți o zi din săptămână și dedicați-o săracilor și bolnavilor: nu-i uitați" (23.01.1984).

"Dragi fii, vă îndemn la iubirea față de aproapele, și mai ales la iubirea față de cel care vă face rău. Astfel, cu iubirea, veți putea aprecia intențiile inimii. Rugați-vă și iubiți, dragi fii: cu iubirea veți putea face și ceea ce vi se părea imposibil" (07.11.1985).

"Dragi fii, astăzi vă invit la iubire, care este plăcută și iubită de Dumnezeu. Fiilor, iubirea acceptă tot, tot ceea ce este dur și amar, din cauza lui Isus care este iubire. De aceea, dragi fii, rugați-l pe Dumnezeu să vină în ajutorul vostru [...]. Astfel, Dumnezeu va putea plăsmui viața voastră și voi veți crește în iubire. Glorificați-l pe Dumnezeu, fiilor, cu IMNUL ADUS CARITĂȚII (1Cor 13), pentru ca iubirea lui Dumnezeu să poată crește în voi din zi în zi până la plinătatea sa" (25.06.1988).

"Voi cereți Fiului meu să fie milos cu voi, dar eu vă invit pe voi la milostivire. Îi cereți să fie bun cu voi și să vă ierte, dar de cât timp eu vă rog pe voi, fiii mei, să iertați și să iubiți pe toți oamenii pe care-i întâlniți!" (02.03.2019).

Aspectul comunitar de la Medjugorje reiese și în sublinierea constantă a importanței fundamentale a familiei în viața creștină: "Dragi fii, vă rog, începeți să schimbați viața în familie. Familia să fie o floare armonioasă pe care eu doresc s-o dau lui Isus. Dragi fii, fiecare familie să fie activă în rugăciune. Eu doresc ca într-o zi să se vadă roadele în familie: numai așa voi putea să le dăruiesc ca petale lui Isus pentru realizarea planului lui Dumnezeu" (01.05.1986).

23. Această spiritualitate include, desigur, o dimensiune eclezială, adică de comuniune cu Biserica întreagă, cu păstorii și îndeosebi cu Sfântul Părinte:

"Îndepliniți bine datoriile voastre și faceți ceea ce Biserica vă cere să faceți" (02.02.1983). "Eu îl rog pe Fiul meu pentru ca prin iubire să vă dăruiască unirea prin intermediul său, unirea între voi și unirea între voi și păstorii voștri. Fiul meu mereu vi se dăruiește din nou prin intermediul lor și reînnoiește sufletele voastre. Nu uitați asta" (02.08.2014). "Ca fii ai mei vă cer: rugați-vă mult pentru Biserică și pentru slujitorii săi, păstorii voștri, pentru ca Biserica să fie așa cum o dorește Fiul meu: limpede ca apa de izvor și plină de iubire" (02.03.2018). "Rugați-vă pentru preaiubitul meu Sfânt Părinte, rugați-vă pentru misiunea sa" (17.08.2014).

Bucurie și recunoștință

24. Spiritualitatea de la Medjugorje este bucuroasă, festivă și include o invitație de a trăi bucuria de a-l urma pe Cristos, mulțumind și pentru micile lucruri frumoase ale vieții:

"Dragi fii, vă invit să vă deschideți la Dumnezeu. Vedeți, fiilor, așa cum natura se deschide și dăruiește viața și roadele, tot așa și eu vă invit la viața cu Dumnezeu și la abandonarea totală în el. Fiilor, eu sunt cu voi și doresc încontinuu să vă introduc în bucuria vieții. Doresc ca fiecare dintre voi să descopere bucuria și iubirea care se află numai în Dumnezeu și pe care numai Dumnezeu le poate da" (25.05.1989).

"Dragi fii, vă invit să-i mulțumiți lui Dumnezeu pentru toate darurile pe care le-ați descoperit în timpul vieții voastre, chiar și pentru cel mai mic dar pe care l-ați perceput. Eu aduc mulțumire împreună cu voi, și doresc ca toți să simțiți bucuria darurilor și ca Dumnezeu să fie totul pentru fiecare dintre voi" (25.09.1989).

"Rugați-vă, fiilor, așa încât pentru voi rugăciunea să devină viață. Astfel veți descoperi în viața voastră pacea și bucuria pe care Dumnezeu le dă celor care sunt cu inima deschisă față de iubirea sa" (25.08.2007).

"Cine se roagă, fiilor, simte libertatea fiilor lui Dumnezeu și cu inimă bucuroasă slujește pentru binele omului frate. Pentru că Dumnezeu este iubire și libertate. De aceea, fiilor, când vor să vă pună lanțuri și să vă folosească, nu vine de la Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire și dăruiește pacea sa fiecărei creaturi" (25.10.2021).

"Găsiți pacea în natură și îl veți descoperi pe Dumnezeu Creatorul căruia îi veți putea aduce mulțumire pentru toate creaturile" (25.07.2001).

"Doresc ca fiecare dintre voi să fie fericit aici pe pământ" (25.05.1987).

"Dragi fii! Rugați-vă și reînnoiți inima voastră pentru ca binele pe care l-ați semănat să aducă rod de bucurie" (25.02.2024).

"Am nevoie de unirea voastră cu Fiul meu, pentru că doresc să fiți fericiți" (02.05.2015).

Mărturia credincioșilor

25. În mesaje se găsesc invitații insistente la mărturia personală. În general, este vorba de invitații de a mărturisi credința și iubirea cu viața. În asta se poate rezuma mesajul misionar de la Medjugorje. În această privință, în mesajele parohiale adresate parohiei, Gospa se adresează adesea credincioșilor numindu-i "apostoli ai iubirii mele":

"Dragi fii, ca Mamă vă rog să perseverați ca apostoli ai mei [...]. Mă rog ca să mărturisiți iubirea Tatălui Ceresc conform Fiului meu. Fiii mei, vă este dat marele har de a fi martori ai iubirii lui Dumnezeu. Nu luați cu ușurătate responsabilitatea dată vouă. Nu chinuiți Inima mea maternă. Ca Mamă doresc să am încredere în fiii mei, în apostolii mei" (02.11.2012).

"Apostoli ai iubirii mele, fiii mei, voi sunteți ca raze de soare care, cu căldura iubirii Fiului meu, încălzesc pe toți în jurul lor. Fiii mei, lumea are nevoie de apostoli de iubire" (02.10.2018).

De o frumusețe deosebită este un mesaj care îndeamnă să se dea mai puțină importanță semnelor spectaculoase și să se manifeste ceea ce se crede cu propria viață: "Voi îmi cereți semnul ca să se creadă în prezența mea. Semnul va veni. Dar voi nu aveți nevoie de asta: voi înșivă trebuie să fiți un semn pentru ceilalți" (08.02.1982).

Viața veșnică

26. În atâtea mesaje există o puternică invitație de a trezi dorința de paradis și, prin urmare, căutarea sensului ultim al existenței în viața veșnică:

"Dragi fii, astăzi doresc să vă invit pe toți să faceți în așa fel încât fiecare dintre voi să se decidă pentru paradis" (25.10.1987). "Dumnezeu mă trimite pentru a vă ajuta și a vă conduce spre paradis care este destinația voastră" (25.09.1994). "Doresc să fac din voi un buchet foarte frumos pregătit pentru veșnicie" (25.07.1995). "Fără el nu există viitor, nici bucurie, dar mai ales nu există mântuire veșnică" (25.04.1997). "Decideți-vă pentru sfințenie, fiilor, și gândiți-vă la paradis" (25.05.2006). "În inima voastră se va naște dorința de cer. Bucuria va începe să domnească în inima voastră" (25.08.2006). "Voi sunteți așa de orbi și legați de lucrurile de pe pământ și vă gândiți la viața pământească. Dumnezeu m-a trimis pentru a vă conduce spre viața veșnică" (25.10.2006). "Nu uitați că sunteți pelerini pe drumul spre veșnicie" (25.11.2006). "Nu uitați că sunteți trecători ca o floare într-o câmpie" (25.01.2007). "Nu uitați că sunteți pelerini pe acest pământ" (25.12.2007). "Totul trece, fiilor, numai Dumnezeu rămâne" (25.03.2008). "Doresc, fiilor, ca fiecare dintre voi să se îndrăgostească de viața eternă care este viitorul vostru" (25.01.2009).

Clarificări necesare

27. Ansamblul mesajelor posedă o mare valoare și exprimă cu cuvinte diferite învățăturile constante ale evangheliei. Câteva puține mesaje se îndepărtează de aceste conținuturi așa de pozitive și edificatoare și pare chiar că ajung să le contrazică. Este bine să fim atenți, pentru că aceste puține elemente confuze să nu pună în umbră frumusețea ansamblului.

Pentru a evita ca această comoară de la Medjugorje să fie compromisă, este necesar să se clarifice unele posibile confuzii care pot conduce grupuri minoritare să deformeze propunerea prețioasă a acestei experiențe spirituale, mai ales dacă se citesc mesajele în mod parțial.

Asta ne face să amintim încă un principiu decisiv: când se recunoaște o acțiune a Duhului Sfânt în mijlocul unei experiențe spirituale, asta nu înseamnă că tot ceea ce aparține acelei experiențe este scutit de orice imprecizie, imperfecțiune sau posibilă dezorientare. Trebuie amintit din nou că aceste fenomene "uneori apar legate de experiențe umane confuze, de expresii imprecise din punct de vedere teologic sau de interese nu total legitime" (Norme, nr. 14). Asta nu exclude posibilitatea "vreunei erori de ordin natural care nu se datorează unei intenții rele, ci percepției subiective a fenomenului" (Ivi, art. 15,2o).

Credincioșii trebuie să fie atenți și prudenți în interpretarea și răspândirea presupuselor mesaje. Pentru a furniza acum o orientare, indicăm câteva mesaje care trebuie luate în considerație cu grijă specială, deși multe dintre ele pot să fie înțelese în mod adecvat în lumina ansamblului tuturor mesajelor.

Reproșuri și amenințări

28. În unele cazuri, Sfânta Fecioară Maria pare să arate o oarecare iritare, pentru că nu au fost urmate unele indicații ale sale; astfel, avertizează despre semne amenințătoare și despre posibilitatea de a nu mai apărea, chiar dacă după aceea mesajele continuă fără încetare:

"Am venit să chem lumea la convertire pentru ultima dată. În continuare nu voi mai apărea pe pământ. Acestea sunt ultimele mele apariții" (02.05.1982).

"Grăbiți-vă să vă convertiți. Când se va manifesta pe colină semnul promis va fi prea târziu" (02.09.1982).

"Astăzi vă invit pentru ultima dată. Acum este Postul Mare, iar voi - ca parohie - puteți adera acum din iubire față de chemarea mea. Dacă nu veți face asta, nu doresc să vă dau alte mesaje" (21.02.1985).

Aceste mesaje trebuie primite numai ca o chemare de a nu amâna sau a întârzia convertirea, ținând cont de ceea ce spune Sfântul Paul: "Iată, acum este momentul potrivit, iată, acum este ziua mântuirii" (2Cor 6,2).

În realitate, unul dintre mesaje dă lumina corectă pentru a interpreta adecvat pe cele pe care le-am citat:

"Cei care fac preziceri catastrofale sunt profeți falși. Ei spun: «În cutare an, în cutare zi va fi o catastrofă». Eu am spus mereu că pedeapsa va veni dacă lumea nu se convertește. De aceea invit pe toți la convertire. Totul depinde de convertirea voastră" (15.12.1983).

Mesajele adresate parohiei

29. Există alte expresii care sunt în pericol de a fi interpretate într-un sens greșit, așa cum se întâmplă în mesajele pentru parohie. În ele Sfânta Fecioară Maria pare să dorească un control asupra detaliilor drumului spiritual și pastoral - cereri de zile de post sau indicații de angajări specifice pentru diferitele timpuri liturgice -, dând astfel impresia că vrea să înlocuiască organismele ordinare de participare. Uneori, așa cum vedem în mesajele care urmează, reiese "grija deosebită" pe care Sfânta Fecioară Maria vrea să o exercite asupra parohiei până acolo încât să reproșeze că nu se ascultă de indicațiile sale pastorale:

"Dragi fii, eu am ales în mod special această parohie și este dorința mea s-o conduc. Cu iubire o protejez și doresc ca toți să fie ai mei. Mulțumesc pentru că ați venit aici în această seară. Doresc să vă aflați tot mai numeroși cu mine și cu Fiul meu. În fiecare (vineri) voi da un mesaj deosebit pentru voi" (01.03.1984).

"Dragi fii, mâine seară (în sărbătoarea de Rusalii) rugați-vă pentru a-l avea pe Duhul adevărului. Îndeosebi voi din parohie, pentru că vouă vă este necesar Duhul adevărului, în așa fel încât să puteți transmite mesajele așa cum sunt, neadăugând și nici scoțând nimic: așa cum eu le-am dat" (09.06.1984).

"Dragi fii, în aceste zile (de Advent) vă invit la rugăciune în familie. Eu în mai multe rânduri v-am dat mesaje în numele lui Dumnezeu, dar voi nu m-ați ascultat. Crăciunul următor va fi pentru voi de neuitat, cu condiția să primiți mesajele pe care vi le dau" (06.12.1984).

"Dragi fii, doresc să continui să vă dau mesajele mele, și de aceea astăzi vă invit să trăiți și să primiți mesajele mele. Fiilor, vă iubesc și am ales în mod special această parohie care îmi este preaiubită în mod deosebit, unde am rămas cu plăcere atunci când Cel Preaînalt m-a trimis la ea. De aceea vă invit: Primiți-vă, dragi fii, pentru ca și voi să fiți fericiți. Ascultați mesajele mele! Ascultați-mă!" (21.03.1985).

"Astăzi este ziua în care voiam să încetez să vă dau mesaje, pentru că unii nu m-au primit. Oricum parohia a făcut progrese, și doresc să vă dau mesaje așa cum nu s-a întâmplat niciodată în niciun loc în istorie de la începutul lumii" (04.04.1985).

Aceste îndemnuri repetate adresate enoriașilor sunt o expresie comprehensibilă a iubirii intense a presupușilor vizionari față de comunitatea lor parohială. Însă mesajele Sfintei Fecioare Maria nu pot înlocui în mod obișnuit locul parohului, al consiliului pastoral și al muncii sinodale a comunității cu privire la deciziile care sunt obiect al discernământului comunitar, grație căruia parohia maturează în prudență, ascultare fraternă, respectarea celorlalți, dialog.

Insistența neîncetată asupra ascultării mesajelor

30. Dincolo de îndemnurile frecvente adresate credincioșilor parohiei, în general Sfânta Fecioară Maria pare să promoveze așa de insistent ascultarea mesajelor sale, încât uneori această invitație reiese mai mult decât conținutul mesajelor înseși: "Dragi fii, nu vă dați seama de mesajele pe care Dumnezeu vi le trimite prin intermediul meu. El vă acordă haruri, dar voi nu înțelegeți" (08.11.1984). "Nu sunteți conștienți de toate mesajele pe care vi le dau" (15.11.1984). Asta riscă să creeze în credincioși o dependență și o așteptare excesivă care la sfârșit ar întuneca importanța centrală a Cuvântului revelat.

Insistența apare constant. De exemplu: "Trăiți mesajele mele" (18.06.2010). "Răspândiți mesajele mele" (25.06.2010). "Trăiți mesajele pe care vi le dau ca să vă pot da noi mesaje" (27.05.2011). "Urmați mesajele mele, [...] reînnoiți mesajele mele" (17.06.2011). "Primiți mesajele mele și trăiți mesajele mele" (24.06.2011).

În anumite mesaje, ca acela care se prezintă în continuare, insistența devine presantă: "Dragi fii, și astăzi Mama cu bucurie vă invită: fiți purtătorii mei, purtătorii mesajelor mele în această lume obosită. Trăiți mesajele mele, primiți mesajele mele cu responsabilitate. Dragi fii, rugați-vă împreună cu mine pentru planurile mele pe care doresc să le realizez" (30.12.2011).

Probabil acest îndemn destul de repetat provine din iubirea și din fervoarea generoasă a presupușilor vizionari care cu bunăvoință se temeau că acele chemări ale Mamei la convertire și la pace erau ignorate. Această insistență devine și mai problematică atunci când mesajele se referă la cereri de origine supranaturală improbabilă, ca atunci când Sfânta Fecioară Maria dă ordini cu privire la date, locuri, aspecte practice și ia decizii cu privire la probleme obișnuite. Chiar dacă mesajele de acest tip nu sunt frecvente în Medjugorje, găsim câteva care se explică numai pornind de la dorințele personale ale presupușilor vizionari. Ceea ce urmează este un exemplu clar de aceste mesaje deviante:

"La 5 august să se celebreze al doilea mileniu al nașterii mele [...]. Vă cer să vă pregătiți intens cu trei zile [...]. În aceste zile să nu lucrați" (01.08.1984).

Este rațional ca, folosind prudența și bunul simț, credincioșii să nu ia în serios și să nu dea crezare acestor detalii. Trebuie amintit mereu că în asta, ca în alte experiențe spirituale și presupuse fenomene supranaturale, se amestecă elemente pozitive și edificatoare cu altele de neglijat, dar care nu trebuie să ducă la disprețuirea bogăției și binelui propunerii de la Medjugorje în ansamblul său.

Sfânta Fecioară Maria dă valoarea justă mesajelor sale

31. În realitate, însăși Gospa invită la relativizarea propriilor mesaje. De fapt, afirmă clar ce anume trebuie să ascultăm: Evanghelia. Adesea Sfânta Fecioară Maria cere ca mesajele sale să fie ascultate, dar în același timp le supune valorii inegalabile a Cuvântului revelat în Sfintele Scripturi. Următoarele avertismente sunt foarte incisive cu privire la acest punct și devin un criteriu central referitor la atitudinea de asumat în fața mesajelor:

"Nu mergeți în căutarea de lucruri extraordinare, ci mai degrabă luați Evanghelia, citiți-o și totul vă va fi clar" (12.11.1982).

"De ce puneți atâtea întrebări? Orice răspuns este în Evanghelie" (19.09.1981).

"Să nu credeți în glasurile mincinoase care vă vorbesc despre lucruri false, despre o lumină falsă. Voi, fiii mei, întoarceți-vă la Scriptură!" (02.02.2018).

32. Invitația Sfintei Fecioare Maria de a citi Sfintele Scripturi este una dintre cererile cele mai repetate:

"Dragi fii, astăzi vă invit să citiți în fiecare zi Biblia în casele voastre: puneți-o într-un loc vizibil, în așa fel încât să vă stimuleze s-o citiți și să vă rugați" (18.10.1984). "Puneți Sfânta Scriptură într-un loc vizibil în familiile voastre, citiți și trăiți-o" (25.08.1996). "Puneți Sfânta Scriptură într-un loc vizibil în familiile voastre, citiți-o, meditați-o și învățați cum Dumnezeu iubește poporul său" (25.01.1999). "Nu uitați, fiilor, să citiți Sfânta Scriptură. Puneți-o într-un loc vizibil și mărturisiți cu viața voastră că credeți și trăiți cuvântul lui Dumnezeu" (25.01.2014). "Fiii mei, citiți cartea Evangheliilor: este mereu ceva nou, este ceea ce vă leagă cu Fiul meu, care s-a născut pentru a aduce cuvinte de viață tuturor fiilor mei" (02.11.2019).

33. Pe de altă parte, aceeași Gospa afirmă că, mai mult decât mesajele, mărturia creștinilor este adevărata lumină a lumii:

"Doresc să fiți activi în trăirea și în comunicarea mesajelor. În mod deosebit, dragi fii, doresc ca toți să fiți reflexie a lui Isus care va lumina această lume infidelă care merge în întuneric. Doresc ca toți să fiți lumină pentru toți și să mărturisiți în lumină" (05.06.1986).

34. Trebuie să se recunoască astfel că mesajele pe care în mod repetat Sfânta Fecioară Maria cere să se asculte sunt în sfârșit invitațiile sale insistente la convertire, la întoarcerea la Cristos, la meditarea cuvântului său, la rugăciune, la căutarea păcii. Nimic din acestea nu ne îndepărtează sau nu ne distrage de la evanghelie. Prin urmare, nu sunt fideli față de spiritul de la Medjugorje cei care sunt prea atenți la fapte extraordinare și la presupuse mesaje ale Gospa și nu folosesc timpul lor și energiile lor pentru a se ruga folosind cuvântul lui Dumnezeu, pentru a-l adora pe Cristos, pentru a-i sluji pe frați și pentru a construi pacea peste tot.

"Auto-exaltarea" Sfintei Fecioare Maria

35. Arată, de asemenea, un anumit aspect problematic acele mesaje care atribuie Sfintei Fecioare Maria expresiile "planul meu", "proiectul meu": "Fiecare dintre voi este important în planul meu de mântuire" (25.05.1993). "Fiilor, nu uitați că sunteți importanți în planul meu de mântuire a omenirii" (25.06.2022). "Vă invit să vă rugați [...] pentru planurile mele" (01.10.2004). "Și în această seară vă invit să vă rugați pentru planurile mele, [...] proiectele mele" (02.09.2005).

Aceste expresii ar putea să dezorienteze. În realitate, tot ceea ce face Maria este mereu în slujba proiectului Domnului și a planului său divin de mântuire. Maria nu are un plan în întregime al său pentru lume și pentru Biserică. Prin urmare, aceste mesaje pot să fie interpretate numai în acest sens: că Sfânta Fecioară Maria asumă pe deplin planurile lui Dumnezeu până acolo încât le exprimă ca fiind proprii.

36. Pe această linie, este cerută o atenție specială cu privire la posibila folosire improprie a cuvântului "mijlocitoare" cu referință la Maria. Dacă este adevărat că în ansamblul mesajelor se vede că totul se atribuie lui Isus Cristos, în timp ce Maria cooperează cu mijlocirea sa maternă, apar anumite expresii care nu par coerente cu acest ansamblu: "Eu sunt mijlocitoarea între voi și Dumnezeu" (17.07.1986). "Doresc să fiu legătura între voi și Tatăl ceresc, mijlocitoarea voastră" (18.03.2012).

Utilizată în acest mod, expresia ",mijlocitoare" ar duce în mod eronat să se atribuie Mariei un loc care este unic și exclusiv al Fiului lui Dumnezeu făcut om; de fapt, s-ar pune în contradicție cu ceea ce afirmă Sfânta Scriptură atunci când spune că există un singur "mijlocitor între Dumnezeu și oameni, omul Isus Cristos, care s-a dat pe sine însuși ca răscumpărare pentru toți" (1Tim 2,5-6). Pe de altă parte, aceste presupuse mesaje nu reușesc să exprime bine, așa cum explica Sfântul Ioan Paul al II-lea, că această cooperare a Mariei este o "mijlocire subordonată" mijlocirii lui Cristos (cf. Redemptoris Mater, 39), în așa fel încât "nimic să fie luat sau adăugat demnității și eficacității lui Cristos, unic Mijlocitor" (Lumen gentium, 62).

Cu toate acestea, în același mesaj din 18.03.2012, este clar că această mijlocire nu întunecă mijlocirea unică a lui Cristos: este vorba numai de o "mijlocire maternă" pentru noi: "Dragi fii! Vin între voi, pentru că doresc să fiu mama voastră, avocata voastră".

Cu noi spre Cristos

37. Trebuie amintit că ansamblul mesajelor posedă o puternică accentuare teocentrică și cristologică. Unele dintre mesaje oferă un ajutor în acest sens, pentru că subliniază mijlocirea maternă a Mariei drept cheie a funcției sale specifice și mereu subordonate. Sunt clare în mod special următoarele mesaje în care Maria evidențiază că ea nu poate nici nu vrea să-l înlocuiască pe Isus Cristos:

"Eu nu dispun direct de harurile divine, ci obțin de la Dumnezeu tot ceea ce eu cer cu rugăciunea mea" (31.08.1982).

"Rugați-vă, și prin rugăciune întâlniți-vă cu Fiul meu, pentru ca el să vă dea forța, pentru ca el să vă dea harul" (23.06.2017).

"Decideți-vă pentru Isus, decideți-vă și mergeți împreună la el în viitor [...]. Doresc să vă conduc pe voi toți la Fiul meu [...]. Decideți-vă pentru el, puneți-l pe primul loc în viața voastră" (22.06.2012).

"Trăind mesajele mele, doresc să vă conduc la Fiul meu. În toți acești ani în care sunt împreună cu voi, degetul meu este îndreptat spre Fiul meu, spre Isus, pentru că doresc să vă conduc pe toți la el" (28.12.2012).

Mesajul următor poate fi considerat ca o sinteză a propunerii evangheliei prin Medjugorje:

"Doresc să vă apropii tot mai mult de Isus și de inima sa rănită ca să fiți capabili să înțelegeți iubirea fără măsură care s-a dat pentru fiecare dintre voi. De aceea, dragi fii, rugați-vă pentru ca din inimile voastre să izvorască un izvor de iubire asupra fiecărui om și asupra celor care vă urăsc și vă disprețuiesc; astfel, cu iubirea lui Isus, veți fi capabili să învingeți orice mizerie în acea lume dureroasă care este fără speranță pentru cei care nu-l cunosc pe Isus" (25.11.1991).

Prin urmare, elementul esențial este a fi atenți la ceea ce ansamblul manifestărilor de la Medjugorje ne amintește cu privire la învățăturile evangheliei, concentrând privirea nu asupra detaliilor, ci asupra marilor îndemnuri care apar în mesajele lui Gospa. În lumina lor unele texte mai puțin importante sau mai puțin clare trebuie să fie citite cu prudență.

Concluzii

38. Prin nihil obstat cu privire la un eveniment spiritual, credincioșii "sunt autorizați să-i dea în formă prudentă adeziunea lor" (Norme, art. 22, § 1: cf. Benedict al XVI-lea, Verbum Domini, 14). Deși asta nu implică o declarare a caracterului supranatural al fenomenului respectiv (cf. Norme, art. 22, § 2), și amintind că credincioșii nu sunt obligați să creadă în el, nihil obstat arată că aceștia din urmă pot să primească un stimulent pozitiv pentru viața lor creștină prin această propunere spirituală și autorizează cultul public. Această determinare este posibilă, deoarece s-a putut înregistra că în mijlocul unei experiențe spirituale s-au petrecut multe roade pozitive și nu s-au răspândit în poporul lui Dumnezeu efecte negative sau riscante.

Evaluarea roadelor îmbelșugate și răspândite atât de frumoase și pozitive nu implică a declara drept autentice presupusele evenimente supranaturale, ci numai a evidenția că "în mijlocul" acestui fenomen spiritual de la Medjugorje acționează rodnic Duhul Sfânt pentru binele credincioșilor. Pentru aceasta se invită să se aprecieze și să se împărtășească valoarea pastorală a acestei propuneri spirituale (cf. Norme, nr. 17).

În afară de asta, evaluarea pozitivă a celei mai mari părți din mesajele de la Medjugorje ca texte edificatoare nu implică declararea că au o origine supranaturală directă. Prin urmare, atunci când se face referință la "mesaje" ale Sfintei Fecioare Maria, trebuie să se înțeleagă mereu "presupuse mesaje".

39. Elementele adunate în această Notă permit să se recunoască faptul că sunt prezente condițiile pentru a trece la determinarea unui nihil obstat. Episcopul de Mostar-Duvno va da un decret corespunzător. Vizitatorul apostolic cu caracter special pentru parohia din Medjugorje, care va continua să desfășoare funcțiile încredințate lui, va trebui să verifice ca, în fiecare publicație care adună mesaje, să fie inclusă Nota prezentă ca Introducere. El însuși va face apoi discernământul eventualelor mesaje viitoare - sau al mesajelor trecute care încă nu au fost publicate - și va trebui să se autorizeze eventuala lor publicare, în lumina clarificărilor oferite mai sus. La fel, va lua măsurile pe care le consideră necesare și va conduce discernământul pastoral în fața noilor situații care se pot prezenta, ținând informat acest Dicaster.

40. Chiar dacă pot subzista păreri diferite cu privire la autenticitatea unor fapte sau cu privire la unele aspecte ale acestei experiențe spirituale, autoritățile ecleziastice din locurile unde ea este prezentă sunt invitate să "aprecieze valoarea pastorală și să promoveze și răspândirea acestei propuneri spirituale" (Norme, nr. 17). Evaluând cu prudență ceea ce se întâmplă în propriul teritoriu, rămâne oricum neatinsă puterea fiecărui episcop diecezan de a decide în această privință (cf. Norme, art. 7, § 3). Deși sunt răspândite pe larg în toată lumea roadele pozitive ale acestui fenomen spiritual, asta nu neagă că pot să existe grupuri sau persoane care, folosind în mod nepotrivit acest fenomen spiritual, să acționeze în mod greșit. Episcopii diecezani, fiecare în propria dieceză, au libertatea și autoritatea pentru a lua decizii prudente considerate necesare pentru binele poporului lui Dumnezeu.

41. În orice mod, persoanele care merg la Medjugorje să fie orientate puternic să accepte că pelerinajele nu se fac pentru a se întâlni cu presupușii vizionari, ci pentru a avea o întâlnire cu Maria, Regina Păcii, și, fideli față de iubirea pe care ea o simte față de Fiul său, pentru a-l întâlni pe Cristos și a-l asculta în meditarea cuvântului, în participarea la Euharistie și în adorația euharistică. Așa cum se întâmplă în atâtea sanctuare răspândite în toată lumea, în care Fecioara Maria este venerată cu titlurile cele mai variate.

42. Citim un ultim mesaj, care rezumă sensul cristocentric prețios al propunerii de la Medjugorje și manifestă spiritul său cel mai autentic:

"Dragi fii, cuvintele mele sunt simple [...]. Eu vă invit la Fiul meu. Numai el poate transforma disperarea și suferința în pace și seninătate. Numai el poate da speranță în durerile cele mai profunde. Fiul meu este viața lumii. Cu cât îl veți cunoaște mai bine pe el, cu cât vă veți apropia mai mult de el, cu atât mai mult îl veți iubi, pentru că Fiul meu este Iubire. Iubirea schimbă orice lucru, face foarte frumos chiar și ceea ce, fără iubire, vi se pare nesemnificativ" (02.09.2018).

Regina Păcii, roagă-te pentru ca aceia care primesc liber propunerea spirituală de la Medjugorje să poată trăi tot mai uniți cu Isus Cristos și să găsească în el adevărata pace a inimii.

Ție îți încredințăm și această lume a noastră amenințată de un "al treilea război mondial pe bucăți". Regina Păcii, ascultă rugăciunea care se înalță din inima copiilor, a tinerilor, a săracilor și a fiecărei femei și a fiecărui bărbat de bunăvoință.

"Mulțumim, Mama noastră! Privind la tine, care ești fără păcat, putem continua să credem și să sperăm că asupra urii învinge iubirea, asupra minciunii învinge adevărul, asupra ofensei învinge iertarea, asupra războiului învinge pacea. Așa să fie!" (Francisc, Rugăciune către Maria Neprihănită, 8 decembrie 2022).

Suveranul pontif, în audiența acordată subsemnatului prefect al Dicasterului pentru Doctrina Credinței împreună cu secretarul pentru Secțiunea Doctrinară a Dicasterului pentru Doctrina Credinței, în ziua de 28 august 2024, a aprobat această Notă și a poruncit publicarea ei.

Dat la Roma, din sediul Dicasterului pentru Doctrina Credinței, la 19 septembrie 2024.

Cardinal Victor Manuel Fernández
prefect

Mons. Armando Matteo
secretar pentru Secțiunea Doctrinară

Ex Audientia Diei 28.08.2024

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat