|
Iubiți frați și surori, După cum ne amintește Ben Sirah, "rugăciunea săracului străbate norii" (35,21). Noi suntem aici cerșetori ai milostivirii Tatălui, cerând iertare. Biserica este mereu Biserică a săracilor în duh și a păcătoșilor în căutarea iertării, și nu numai Biserica drepților și a sfinților, dimpotrivă a drepților și sfinților care se recunosc săraci și păcătoși. Am voit să scriu cererile de iertare care au fost citite de câțiva cardinali, pentru că era necesar să spun pe nume și prenume principalele noastre păcate. Și noi le ascundem sau le spunem cu cuvinte prea educate. Păcatul este întotdeauna o rană în relații: relația cu Dumnezeu și relația cu frații și surorile. Surorilor, fraților, nimeni nu se mântuiește singur, ci este adevărat la fel că păcatul unui lasă efecte asupra atâtora: după cum totul este legat în bine, este legat și în rău. Biserica este în esența sa o Biserică de credință și de vestire mereu relațională, și numai având grijă de relațiile bolnave putem deveni Biserică sinodală. Cum am putea să fim credibili în misiune dacă nu recunoaștem greșelile noastre și nu ne aplecăm ca să îngrijim rănile pe care le-am provocat cu păcatele noastre? Și îngrijirea rănii începe mărturisind păcatul pe care l-am făcut. Parabola din Evanghelia lui Luca pe care am ascultat-o ne prezintă doi oameni, un fariseu și un vameș, care merg amândoi la templu ca să se roage. Unul stă în picioare, cu fruntea sus, celălalt rămâne în spate, cu ochii în jos. Fariseul umple scena cu statura sa care atrage privirile, impunându-se ca model. În acest mod presupune că se roagă, dar în realitate se celebrează pe sine însuși, mascând fragilitățile sale în siguranța sa efemeră. Ce așteaptă de la Dumnezeu? Așteaptă un premiu pentru meritele sale, și în acest mod se privează de surpriza gratuității mântuirii, fabricându-și un dumnezeu care n-ar putea face altceva decât să semneze un certificat de perfecțiune presupusă. Un om închis în fața surprizei, închis în fața tuturor surprizelor. Este complet închis în sine însuși, închis în fața marii surprize a milostivirii. Eul său nu dă spațiu la nimic și nimănui, nici măcar lui Dumnezeu. De câte ori în Biserică ne comportăm în acest mod? De câte ori am ocupat tot spațiul și noi, cu cuvintele noastre, cu judecățile noastre, cu titlurile noastre, cu convingerea că avem numai merite? Și în acest mod se perpetuează ceea ce s-a întâmplat atunci când Iosif și Maria, și Fiul lui Dumnezeu în sânul său, băteau la ușile ospitalității. Isus se va naște într-o iesle, pentru că, așa cum spune Evanghelia, "nu era loc de găzduire pentru ei" (Lc 2,7). Și noi astăzi suntem toți ca vameșul, avem sau vrem să avem ochii aplecați și simțim, vrem să simțim rușine pentru păcatele noastre. Ca și el, rămânem în spate, eliberând spațiul ocupat de prezumție, de ipocrizie și de orgoliu. O spunem și noi episcopi, preoți, consacrate, consacrați: eliberând spațiul ocupat de prezumție, de ipocrizie și de orgoliu. Nu am putea invoca numele lui Dumnezeu fără a cere iertare fraților și surorilor, Pământului și tuturor creaturilor. Începem această etapă a Sinodului. Și cum am putea fi Biserică sinodală fără reconciliere? Cum am putea afirma că vrem să mergem împreună fără a primi și a dărui iertarea care restabilește comuniunea în Cristos? Iertarea, cerută și dăruită, generează o nouă înțelegere în care diversitățile nu se opun, iar lupul și mielul reușesc să trăiască împreună (cf. Is 11,6). Este curajos exemplul lui Isaia! În fața răului și a suferinței nevinovate întrebăm: Unde ești, Doamne? Dar întrebarea să ne-o adresăm nouă și să ne întrebăm cu privire la responsabilitățile pe care le avem atunci când nu reușim să oprim răul cu binele. Nu putem pretinde să rezolvăm conflictele alimentând violență care devine tot mai crâncenă, să ne răscumpărăm provocând durere, să ne salvăm cu moartea celuilalt. Cum putem urmări o fericire plătită cu prețul nefericirii fraților și al surorilor? Și asta este pentru toți, pentru toți: laice, laici, consacrate, consacrați, pentru toți! În ajunul începutului Adunării Sinodului, spovada este o ocazie pentru a restabili încredere în Biserică și față de ea, încredere stricată de greșelile și păcatele noastre, și pentru a începe să vindecăm rănile care nu încetează să sângereze, rupând "lanțurile răutății" (Is 58,6). Spunem asta în rugăciunea Adsumus cu care mâine vom introduce celebrarea Sinodului: "Suntem aici oprimați de enormitatea păcatului nostru". Și această povară n-am vrea să încetinească drumul împărăției lui Dumnezeu în istorie. Noi am făcut partea noastră, precum și greșeli. Să continuăm în misiune prin ceea ce putem; dar acum ne adresăm vouă, tinerilor, care așteptați de la noi predarea de mărturie, cerând iertare și vouă dacă nu am fost martori credibili. Și astăzi în comemorarea liturgică a Sfintei Tereza a Pruncului Isus, patroană a misiunilor, să cerem mijlocirea sa. Scurtă pauză de tăcere. Apoi, toți în picioare își înclină capul. Sfântul Părinte reia cuvântul rugându-se: O, Tată, suntem reuniți aici conștienți că avem nevoie de privirea ta de iubire. Avem mâinile goale, putem primi numai ceea ce tu ne poți dărui. Îți cerem iertare pentru toate păcatele noastre, ajută-ne să restaurăm fața ta pe care am desfigurat-o cu infidelitatea noastră. Cerem iertare, simțind rușine, celui care a fost rănit de păcatele noastre. Dăruiește-ne curajul unei căințe sincere pentru convertire. Cerem asta invocându-l pe Duhul Sfânt ca să poată umple cu harul său inimile pe care le-ai creat, în Cristos Isus Domnul nostru. Toți cerem iertare, toți suntem păcătoși, dar toți avem speranța în iubirea ta, Doamne. Amin. _________________ Cuvintele Sfântului Părinte după înmânarea Evangheliei Vouă vă spun: Sfânta Evanghelie este calea noastră, adevărul nostru, viața noastră. V-o încredințez vouă care sunteți santinelele zilei noi în Biserică, ce vrea să fie sinodală pentru misiune. De când Cuvântul s-a făcut trup, cuvântul lui Isus caută trupul nostru, oricât este de slab și infidel. Toți suntem păcătoși, toți suntem cerșetori ai milostivirii Tatălui, pentru aceasta am mărturisit păcatele noastre. Vom primi acum binecuvântarea lui Dumnezeu care este suflul de viață, mângâierea de speranță care permite celui care este căzut să se ridice mereu. Și nouă tuturor, fraților și surorilor, amintim că numai o dată, o dată, este permis să privim o persoană de sus în jos: numai pentru a o ajuta să se ridice; altminteri nu se poate. Este permis a privi o persoană de sus în jos pentru a o ajuta să se ridice. Amintiți-vă că evanghelia trebuie să fie păzită și proclamată cu mâini nevinovate și inimă curată, și dacă vreunul dintre noi nu are mâinile nevinovate, nu are inima curată, cel puțin cu inimă căită. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |