|
Astăzi celebrăm comemorarea liturgică a Sfinților Îngeri Păzitori și redeschidem Sesiunea plenară a Sinodului Episcopilor. Ascultând ceea ce ne sugerează cuvântul lui Dumnezeu, am putea deci să ne inspirăm din trei imagini pentru reflecția noastră: glasul, refugiul și copilul. Primul, glasul. În drumul spre Țara promisă, Dumnezeu recomandă poporului să asculte "glasul îngerului" pe care el l-a trimis (cf. Ex 23,20-22). Este o imagine care ne atinge de aproape, pentru că și Sinodul este un drum, în care Domnul pune în mâinile noastre istoria, visele și speranțele unui mare popor: de surori și frați răspândite în toate părțile lumii, animați de aceeași credință a noastră, mișcați de aceeași dorință de sfințenie, pentru ca împreună cu ei și pentru ei să încercăm să înțelegem ce cale să parcurgem pentru a ajunge acolo unde el vrea să ne ducă. Dar cum putem, noi, să stăm în ascultarea "glasului îngerului"? O cale este desigur aceea de a ne apropia cu respect și atenție, în rugăciune și la lumina cuvântului lui Dumnezeu, de toate contribuțiile adunate în acești trei ani de lucru, de împărtășire, de confruntare și de efort răbdător de purificare a minții și a inimii. Este vorba, cu ajutorul Duhului Sfânt, de a asculta și a înțelege glasurile, adică ideile, așteptările, propunerile, pentru a discerne împreună glasul lui Dumnezeu care vorbește Bisericii (cf. Renato Corti, Care preot?, Notițe inedite). Așa cum am amintit de mai multe ori, adunarea noastră nu este o adunare parlamentară, ci un loc de ascultare în comuniune, în care, așa cum spune Sfântul Grigore cel Mare, ceea ce vreunul are în sine parțial, este posedat în mod complet în altul și, deși unii au daruri deosebite, totul aparține fraților în "caritatea Duhului" (cf. Omilii despre Evanghelii, XXXIV). Pentru ca să se întâmple asta există o condiție: ca să ne eliberăm de ceea ce, în noi și între noi, poate să împiedice "caritatea Duhului" să creeze armonie în diversitate. Nu este în măsură să audă glasul Domnului cel care cu aroganță presupune și pretinde că are exclusivitate (cf. Mc 9,38-39). Fiecare cuvânt trebuie primit cu recunoștință și cu simplitate, pentru a deveni ecou a ceea ce Dumnezeu a dăruit în folosul fraților (cf. Mt 10,7-8). În concret, să avem grijă să nu transformăm contribuțiile noastre în îndărătnicii de apărat sau agende de impus, ci să le oferim ca daruri de împărtășit, gata chiar să sacrificăm ceea ce este particular, dacă asta poate folosi ca să se nască împreună ceva nou conform proiectului lui Dumnezeu. Altminteri vom ajunge să ne închidem în dialoguri între surzi, unde fiecare încearcă să "tragă apa la moara proprie" fără a-i asculta pe ceilalți, și mai ales fără a asculta glasul Domnului. Soluțiile la problemele de înfruntat nu le avem noi, ci el (cf. In 14,6) și să ne amintim că în deșert nu se glumește: dacă nu se acordă atenție ghidului, presupunând că suntem autosuficienți, se poate muri de foame și de sete, trăgând cu sine și pe ceilalți. Așadar, să ne punem în ascultarea glasului lui Dumnezeu și al îngerului său, dacă într-adevăr vrem să înaintăm siguri pe drumul nostru dincolo de limite și de dificultăți (cf. Ps 23,4). Și asta ne duce la a doua imagine: refugiul. Simbolul este cel al aripilor care păzesc: "Vei găsi refugiu sub aripile sale" (Ps 91,4). Sunt instrumente puternice aripile, capabile să ridice un corp de la pământ cu mișcările lor viguroase. Însă, deși sunt așa de puternice, pot să se și coboare și să se strângă, devenind scut și cuib primitor pentru cei mici, care au nevoie de căldură și de protecție. Acesta este un simbol a ceea ce Dumnezeu face pentru noi, dar este și un model de urmat, îndeosebi în acest moment de adunare. Între noi, iubiți frați și surori, există multe persoane puternice, pregătite, capabile să se ridice în înălțime cu mișcările viguroase de reflecții și intuiții geniale. Toate acestea sunt o bogăție, care ne stimulează, ne împinge, ne constrânge uneori să gândim în mod mai deschis și să mergem înainte cu hotărâre, așa cum ne ajută și să rămânem tari în credință chiar și în fața provocărilor și dificultăților. Inima deschisă, inima în dialog. Nu este a Duhului Domnului o inimă închisă în propriile convingeri, aceasta nu este a Domnului. Este un dar deschiderea, un dar care trebuie unit, la timpul oportun, cu capacitatea de a relaxa mușchii și de a se apleca, pentru a se oferi unii altora ca îmbrățișare și loc de adăpost: pentru a fi, cum spunea Sfântul Paul al VI-lea, "o casă [...] de frați, un atelier de activitate intensă, un cenacol de spiritualitate arzătoare" (Discurs adresat Consiliului de Președinție al C.E.I., 9 mai 1974). Aici fiecare se va simți liber să se exprime cu atât mai spontan și liber, cu cât va percepe mai mult în jurul său prezența de prieteni care îl iubesc și care respectă, apreciază și doresc să asculte ceea ce are de spus. Și aceasta pentru noi nu este numai o tehnică de "facilitare" - este adevărat că în Sinod sunt "facilitatorii", ci aceasta este pentru a ajuta să mergem înainte mai bine -, nu este numai o tehnică de facilitare a dialogului sau o dinamică de comunicare de grup: de fapt, a îmbrățișa, a proteja și a avea grijă este parte însăși a naturii Bisericii. A îmbrățișa, a proteja și a avea grijă. Biserica este prin vocația sa loc ospitalier de adunare, unde "caritatea colegială cere o armonie perfectă, din care rezultă forța sa morală, frumusețea sa spirituală, exemplaritatea sa" (ivi). Acel cuvânt este foarte important, "armonia". Nu există majoritate, minoritate; acesta poate să fie un prim pas. Ceea ce contează, ceea ce este fundamental este armonia, armonia pe care o poate face numai Duhul Sfânt. Este maestrul armoniei, care cu atâtea diferențe este capabil să creeze un singur glas, cu atâtea glasuri diferite. Să ne gândim la dimineața de Rusalii, așa cum Duhul a creat acea armonie în diferențe. Biserica are nevoie de "locuri pașnice și deschise", de creată înainte de toate în inimi, în care fiecare să se simtă primit ca fiu în brațele mamei sale (cf. Is 49,15; 66,13) și ca un copil ridicat la obraz de tatăl (cf. Os 11,4; Ps 103,13). Și iată-ne astfel la a treia imagine: copilul. Însuși Isus, în Evanghelie, "îl pune în mijloc", îl arată discipolilor, invitându-i să se convertească și să se facă mici asemenea lui. Ei îl întrebaseră cine era cel mai mare în împărăția cerurilor: el răspunde încurajându-i să se facă mici ca un copil. Dar nu numai atât: adaugă și că primind un copil în numele său este primit el (cf. Mt 18,1-5). Și pentru noi acest paradox este fundamental. Sinodul, dată fiind importanța sa, într-un anumit sens ne cere să fim "mari" - în minte, în inimă, în vederi -, pentru că sunt "mari" și delicate problemele de tratat, și ample, universale scenariile în care ele se situează. Dar tocmai pentru aceasta nu ne putem permite să ne dezlipim ochii de la copil, pe care Isus continuă să-l pună în centrul reuniunilor noastre și al meselor noastre de lucru, pentru a ne aminti că singura cale pentru a fi "la înălțimea" misiunii care ne este încredințată, este aceea de a ne înjosi, de a ne face mici și de a ne primi reciproc ca atare, cu umilință. Cel mai mare în Biserică este cel care se înjosește mai mult. Să ne amintim că tocmai făcându-se mic Dumnezeu ne "demonstrează ce este adevărata măreție, ba mai mult, ce înseamnă a fi Dumnezeu" (Benedict al XVI-lea, Omilie în Sărbătoarea Botezului Domnului, 11 ianuarie 2009). Nu întâmplător Isus spune că îngerii copiilor "privesc mereu fața Tatălui [...] care este în ceruri" (Mt 18,10): care sunt, prin urmare, ca un "telescop" al iubirii Tatălui. Fraților și surorilor, să reluăm acest drum eclezial cu o privire îndreptată spre lume, deoarece comunitatea creștină este mereu în slujba omenirii, pentru a vesti tuturor bucuria evangheliei. Este nevoie de asta, mai ales în această oră dramatică a istoriei noastre, în timp ce vânturile războiului și focurile violenței continuă să tulbure întregi popoare și națiuni. Pentru a invoca de la mijlocirea Mariei Preasfinte darul păcii, duminica viitoare voi merge în Bazilica "Santa Maria Maggiore" unde voi recita sfântul Rozariu și voi adresa Fecioarei o implorare insistentă; dacă este posibil, vă cer și vouă, membri ai Sinodului, să vă uniți cu mine în acea ocazie. Și, ziua următoare, 7 octombrie, cer tuturor să trăiască o zi de rugăciune și de post pentru pacea în lume. Să mergem împreună. Să ne punem în ascultarea Domnului. Și să ne lăsăm conduși de adierea Duhului. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |