|
Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Luxemburg și Belgia Întâlnire cu autoritățile și cu societatea civilă Castelul Laeken (Bruxelles), vineri, 27 septembrie 2024 Maiestățile Voastre,
De fapt, proporțiile și ordinea mărimilor înșală. Belgia nu este un stat foarte extins, dar istoria sa specială a făcut în așa fel încât, imediat după sfârșitul Celui de-Al Doilea Război Mondial, popoarele europene, obosite și epuizate, începând un drum serios de pacificare, colaborare și integrare, au privit la Belgia ca sediu natural al principalelor instituții europene. Datorită faptului că este pe linia de falie între lumea germanică și lumea latină, învecinată cu Franța și Germania, care întrupaseră mai mult antitezele naționaliste de la baza conflictului, ea a apărut ca loc ideal, aproape o sinteză a Europei, de la care să repornească pentru reconstrucția sa, fizică, morală și spirituală. S-ar spune că Belgia este o punte: între continent și insulele britanice, între zona de matrice germanică și cea francofonă, între sudul și nordul Europei. O punte, pentru a permite înțelegerii să se răspândească și să facă să se retragă conflictele. O punte unde fiecare, cu limba sa, mentalitatea sa și convingerile sale, îl întâlnește pe celălalt și alege cuvântul, dialogul, împărtășirea cu mijloace pentru a se relaționa. Un loc unde se învață să se facă din propria identitate nu un idol sau o barieră, ci un spațiu ospitalier de la care să se plece și la care să se întoarcă, unde să se promoveze interschimburi valabile și să se caute împreună noi echilibre, să se construiască noi sinteze. Belgia este o punte care favorizează comerțurile, pune în comunicare și face să dialogheze civilizațiile. Așadar, o punte indispensabilă pentru a construi pacea și a respinge războiul. Așadar, se înțelege bine cât este de mare mica Belgie! Se înțelege cum Europa are nevoie de ea pentru a-și aminti sieși istoria sa, făcută din popoare și culturi, din catedrale și universități, din cuceriri ale geniului uman, dar și din atâtea războaie și dintr-o voință de dominare care a devenit uneori colonialism și exploatare. Europa are nevoie de Belgia pentru a duce înainte drumul de pace și de fraternitate între popoarele care o compun. Această țară amintește tuturor celorlalte că, atunci când - pe baza celor mai variate și nesustenabile scuze - se începe să nu se mai respecte granițe și tratate și se lasă armelor dreptul de a crea dreptul, răsturnându-l pe cel în vigoare, se descoperă vasul Pandorei și toate vânturile încep să sufle violent, zguduind casa și amenințând s-o distrugă. În acest moment istoric cred că Belgia are un rol foarte important. Suntem aproape de un război aproape mondial. De fapt, înțelegerea și pacea nu sunt o cucerire care se obține o dată pentru totdeauna, ci o îndatorire și o misiune - înțelegerea și pacea sunt o îndatorire și o misiune -, o misiune neîncetată de cultivat, de îngrijit cu tenacitate și răbdare. De fapt, ființa umană, atunci când încetează să-și amintească de trecut și să se lase instruită de el, posedă o capacitate descumpănitoare de a cădea din nou chiar și după ce se ridicase în sfârșit, uitând suferințele și costurile înspăimântătoare plătite de generațiile precedente. În asta amintirea nu funcționează, este curios, sunt alte forțe, fie în societate, fie în persoane, care ne fac să cădem tot în aceleași lucruri. În acest sens, Belgia este deosebit de prețioasă pentru amintirea continentului european. De fapt, ea pune la dispoziție argumente incontestabile pentru a dezvolta o acțiune culturală, socială și politică statornică și promptă, curajoasă și în același timp prudentă, care să excludă un viitor în care din nou ideea și practica războiului să devină o opțiunea care poate fi parcursă, cu consecințe catastrofale. Istoria, magistra vitae prea des neascultată, din Belgia cheamă Europa să reia drumul său, să regăsească adevărata sa față, să investească din nou asupra viitorului deschizându-se la viață, la speranță, pentru a înfrânge iarna demografică și infernul războiului. Sunt două calamități în acest moment. Infernul războiului, îl vedem, care se poate transforma într-un război mondial. Și iarna demografică; pentru aceasta trebuie să fim practici: să facem copii, să facem copii! Biserica Catolică vrea să fie o prezență care, mărturisind propria credință în Cristos Înviat, oferă persoanelor, familiilor, societăților și națiunilor o speranță veche și mereu nouă; o prezență care ajută pe toți să înfrunte provocările și încercările, fără entuziasme ușoare și fără pesimisme întunecate, ci cu certitudinea că ființa umană, iubită de Dumnezeu, are o vocație veșnică de pace și de bine și nu este destinată la destrămare și la nimic. Ținând privirea îndreptată spre Isus, Biserica se recunoaște mereu ca discipola, care cu teamă și cutremur îl urmează pe Învățătorul său, știind că este sfântă, deoarece este constituită de el și în același timp este fragilă - sfântă și păcătoasă - și greșitoare în membrii săi, niciodată adecvată complet misiunii încredințate ei care întotdeauna o depășește. Ea anunță o veste care poate umple inimile de bucurie și, cu operele de caritate și nenumăratele mărturii de iubire față de aproapele, încearcă să ofere semne concrete și dovezi ale iubirii care o mișcă. Totuși, ea trăiește în concretețea culturilor și a mentalităților dintr-o epocă determinată, pe care contribuie s-o plăsmuiască sau pe care în vreun mod uneori o îndură; și nu întotdeauna înțelege și trăiește mesajul evanghelic în puritatea și totalitatea sa. Biserica este sfântă și păcătoasă. În această coexistență perenă între sfințenie și păcat, de lumină și umbră, Biserica trăiește, cu rezultate adesea de mare generozitate și dedicare splendidă, în uneori din păcate cu apariția de contra-mărturii dureroase. Mă gândesc la evenimentele dramatice ale abuzurilor asupra minorilor - la care s-au referit regele și primul-ministru -, o plagă pe care Biserica o înfruntă cu hotărâre și fermitate, ascultând și însoțind persoanele rănite și realizând în toată lumea un program capilar de prevenție. Fraților și surorilor, aceasta este rușinea! Rușinea pe care astăzi noi toți trebuie s-o luăm în mână și să cerem iertare și să rezolvăm problema: rușinea abuzurilor, a abuzurilor asupra minorilor. Noi ne gândim la timpul Sfinților Prunci Nevinovați și spunem: "Oh, ce tragedie, ce a făcut regele Irod!", dar astăzi în Biserică există acest delict; Biserica trebuie să se rușineze și să ceară iertare și să încerce să rezolve această situație cu umilința creștină. Și să pună toate condițiile pentru ca asta să nu se mai întâmple. Cineva îmi spune: "Sanctitate, gândiți-vă că, după statistici, marea majoritate a abuzurilor au loc în familie sau în cartier sau în lumea sportului, în școală". Unul singur este suficient pentru a ne rușina! În Biserică trebuie să cerem iertare pentru asta; ceilalți să ceară iertare pentru partea lor. Aceasta este rușinea noastră și umilirea noastră. Am fost întristat - în această privință - de un alt fenomen: "adopțiile forțate", petrecute și aici în Belgia între anii '50 și '70 din secolul trecut. În acele istorii spinoase s-a amestecat rodul amar al unui delict și al unei crime cu ceea ce era, din păcate, rezultatul unei mentalități răspândite în toate păturile societății, așa încât aceia care acționau pe baza ei considerau în conștiință că fac binele, fie al copilului, fie al mamei. Adesea familia și alți actori sociali, inclusiv Biserica, au crezut că pentru a elimina stigmatul negativ, care din păcate în acele timpuri o lovea pe mama necăsătorită, era de preferat pentru binele amândurora, mamă și copil, ca acesta din urmă să fie adoptat. Au exista și cazuri în care unor femei nu le-a fost dată posibilitatea de a alege dacă să țină copilul sau să-l dea în adopție. Și asta se întâmplă astăzi în unele culturi, în unele țări. Ca succesor al apostolului Petru îl rog pe Domnul ca Biserica să găsească mereu în sine forța pentru a face claritate și pentru a nu se uniformiza la cultura dominantă, chiar și atunci când această cultură ar utiliza - manipulându-le - valori care derivă din evanghelie, pentru a scoate din ele concluzii necuvenite, cu rezultatul lor apăsător de suferințe și de excludere. Mă rog pentru ca responsabilii națiunilor, privind la Belgia și la istoria sa, să știe să scoată de acolo învățătură și în acest mod să scutească popoarele lor de nenorociri fără sfârșit și dolii fără număr. Mă rog pentru ca guvernanții să știe să îndepărteze hazardul, nerușinarea și absurditatea războiului. Mă rog ca să se teamă de judecata conștiinței, a istoriei și a lui Dumnezeu și să convertească privirea și inimile, punând mereu pe primul loc binele comun. În acest moment în care economia s-a dezvoltat așa de mult, aș vrea să subliniez că în unele țări investițiile care dau mai multe profituri sunt fabricile de arme. Maiestate, doamnelor și domnilor, motoul acestei vizite în țara voastră este "En route, avec Espérance". Mă face să reflectez la faptul că Espérance este scris cu majusculă: îmi spune că speranța nu este un lucru, care în timpul drumului se poartă în rucsac; nu, speranța este un dar al lui Dumnezeu, probabil este virtutea cea mai umilă - spunea scriitorul -, ci este aceea care nu eșuează niciodată, nu înșală niciodată. Speranța este un dar al lui Dumnezeu și se poartă în inimă! Și atunci vreau să las această urare vouă și tuturor bărbaților și femeilor care trăiesc în Belgia: să puteți cere și primi mereu acest dar de la Duhul Sfânt, speranța, pentru a merge împreună cu Speranța pe drumul vieții și al istoriei. Mulțumesc! Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |