|
Binecuvântarea: balsam și însoțire de Stella Morra
În Evanghelia lui Marcu (cf. 5,25-34) ne este relatat un episod cunoscut: o femeie, bolnavă de hemoragie, în mijlocul unei mulțimi care se îngrămădește și împinge, atinge marginea mantiei lui Isus și este vindecată, după ce a încercat în mod inutil să se vindece prin îngrijiri ale medicilor, lungi și scumpe. Isus îl caută pe cel care l-a atins, simțind puterea contactului, iar apostolii aproape că își bat joc de el pentru naivitatea sa de a voi să identifice o simplă atingere în mijlocul unei mulțimi care se îngrămădește cu multe alte presiuni. Femeia, deși înfricoșată, se arată și Isus îi recunoaște credința atingerii și îi dăruiește pace și vindecare. Dublă nepotrivire și impuritate a femeii: faptul de a fi femeie (condiție nemodificabilă!) și faptul de a fi supusă la pierderi de sânge (condiție subiectiv pentru ea oricum non-temporară și disperantă), două motive bune pentru a sta departe de evrei buni (și curați) și în special de un Rabbi vestit. Și în această figură o nepotrivire care unește pe atâția (în special pe atâtea) dintre noi: "a cheltui" prea mult pentru a trăi, a pierde sânge, viață, energii, încredere, a arunca în mod inutil bani ("De ce cântăriți argint pentru ceea ce nu este pâine? De ce trudiți pentru ceea ce nu satură? Ascultați-mă și veți mânca bine" (Is 55,2), a ne simți dispersați, a ne pierde. Și încrederea încăpățânată de a căuta o atingere, numai marginea unei mantii, în mijlocul unei mulțimi care împinge și cere, un dialog foarte scurt și fără cuvinte, care se face numai în contact, care devine con-tact, cu gentilețe, care dăruiește pace și vindecare: a se căuta, a se lăsa căutat de Dumnezeu și a se lăsa găsit, a-și face curaj în frică pentru a spune ceea ce s-a întâmplat deja. Este un episod, în întregime corporal, care în mine, femeie, răsună cu mare forță de mulți ani și care mi-a venit inevitabil în minte (și la inimă) citind și ascultând diferitele reacții la Declarația Fiducia supplicans (18 decembrie 2023). Multe lucruri au fost spuse și scrise în jurul acestui text cu privire la folosirea pastorală a binecuvântărilor, și aș fi tentată să văd în această rumoare provocată atât mulțimea care împinge și se îngrămădește cât și discipolii care, onest și realist, devin aproape batjocoritori: Cum cine te-a atins, când totul pare să genereze învălmășeală și gălăgie? Îmi vine să doresc tăcerea și contactul, gentilețea atingerii unu la unu între Isus și femeie, pentru a regăsi densitatea de vindecare și pace, de priviri și milostivire, de sfârșitul atât de așteptat al disperării, pentru ca viața să înceteze să plece cu preț mare în afară de asta. Așadar, să pornim de aici, de la căutarea încrezătoare încăpățânată a unei atingeri binecuvântătoare: asta e ceea ce o mișcă pe femeie și, prin urmare, mișcă toată relatarea, asta e ceea ce frânge o istorie de dispersare și face posibilă o viață: Marcu ne spune, în relatare, că de doisprezece ani femeia lupta cu răul său și imediat după aceea ne relatează viața nouă a fiicei lui Iair, pe care toți o considerau moartă, chemată de Isus să se ridice, și care avea și ea doisprezece ani, vârsta rituală a maturității pentru femei. Așadar, este vorba nu atât și nu numai de vindecarea de un singur rău, ci într-adevăr de o viață ca femeie și de femeie care este restituită ca nouă. Prinsă în locul unde este, nu viață generică și teoretică, ci viață de femeie și ca femeie. Asta caută femeia în cererea sa concretă de vindecare: pentru aceasta primește pace împreună cu vindecarea, pace pentru a trăi. În fond, în acest gest paradigmatic se găsește stigmatul întregii vești bune a evangheliei: dorința care se adresează lui Isus, ca dorință reală, care locuiește în ceea ce suntem concret și care îl întâlnește, mereu, ca binecuvântător, ca gest și atingere a Tatălui care l-a trimis pe Fiul său pentru ca toate viețile să poată trăi, până când devin în el vieți pentru totdeauna. Toți cred că suntem de acord cu asta, dacă și când se întâmplă în misterul inimilor, în acel loc sacru care este conștiința fiecărei ființe umane, unde Duhul realizează minunățiile sale de convertire și de întâlnire. Dar, asemenea discipolilor pe străzile din Palestina, noi suntem un popor credincios, o Biserică, ce în îngrămădeală și în mulțime ajunge să vadă și să facă gesturi, să asculte cuvinte, să acționeze, să înțeleagă, să explice, să ceară în ambiguitatea istoriei cum se arată în trupuri și în timp, cu responsabilitatea profundă, prin mandatul Domnului însuși, de a fi slujitori transparenți ai unui mister al dinamicelor inimilor care nu numai că nu ne aparține, ci ne depășește și este adevăratul miracol fragil și multiplu de păzit și de făcut să crească. În timp ce, asemenea discipolilor la sfârșit, ne uimim recunoscători pentru lucrurile mari pe care Domnul știe să le facă, avem și responsabilitatea de a da forme și modalități pentru ca acest lucru să poată continua să se întâmple, tot mai mult și mereu cu bucurie mai mare. În această logică, și numai aceasta, stabilim reguli, căutăm indicații, recunoaștem modurile cu care istoria ne arată noi situații și dorințe, și cum în asta putem scoate lucruri vechi și noi din tezaurul nostru, acel tezaur care ne-a fost încredințat. Și această logică definește termenul "sens pastoral" al binecuvântărilor despre care se vorbește în declarație. Nu este vorba de o pretinsă diminuare de valoare sau de o logică pur aplicativă sau deductivă, ci mai degrabă de o logică ce se situează, și situează acțiunea și interacțiunea Bisericii într-un "spațiu" diferit de cel pur și simplu prescriptiv. Este spațiul îngrijirii, și al vizibilității și trăibilității logicii evanghelice; este primatul conștiinței aplicat nu în sensul unui anumit relativism riscant, ci mai degrabă al unei absolutizări a binelui fundamental al credinței și al convertirii inimii, la care tot restul este supus. Pentru acest orizont pastoral, ar putea fi util, o dată, să se citească declarația de la sfârșit, nu dând prioritatea problemelor și răspunsurilor, ci mai degrabă citind-o în lumina a ceea ce Biserica înțelege despre sine și despre datoria care o privește în timp și care apoi, prin urmare, o determină să dea câteva indicații concrete. Scurta parte a patra a declarației (nr. 42-45) se intitulează "Biserica este sacramentul iubirii infinite a lui Dumnezeu" și se înrădăcinează, așadar, nemijlocit în învățătura Conciliului Vatican II, a constituției dogmatice Lumen gentium. În formă de rezumat se indică tocmai repoziționarea despre care am spus: Biserica se roagă și imploră, dorește și se face părtașă de dorința tuturor bărbaților și femeilor, așa cum a făcut Învățătorul său în viața pământească, pentru că și astfel însoțește pe toți și se îngrijește de toți, nu prin propria autoritate sau eficacitate, ci pentru că pune picioarele unde le-a pus Isus. Fiul i-a cerut Tatălui să binecuvânteze toată omenirea, până la ultimul, cerând pentru noi iertare pe cruce, cu încrederea totală a Fiului. În asta Biserica găsește forța și motivul pentru a continua strigătul omenirii, și al celei care nu știe să strige. Pentru aceasta, Biserica este astfel sacramentul iubirii infinite a lui Dumnezeu. Recunoaște stăpânirea lui Dumnezeu asupra istoriei și asupra inimilor, recunoaște că numai el este adevăratul subiect și autor al oricărei vindecări și convertiri, pentru că de la el vin credința și vindecarea. Biserica nu strălucește de lumină proprie (iarăși referința este Lumen gentium 1), ci reflectă lumina care este Cristos, așa cum luna strălucește noaptea prin reflexie a luminii soarelui. Se face semn și instrument al primatului lui Dumnezeu și al recunoașterii urgenței că aceasta se întâmplă în conștiințe. Semn și instrument: adică loc de vizibilitate și trăibilitate a acestui mister, creând condițiile de posibilități (prin darurile pe care însuși Domnul i le-a lăsat: cuvânt, liturgie și caritate) și indicând mereu și neîncetat unde să se îndrepte privirea. Pentru aceasta, imediat după afirmația că "Biserica este astfel sacramentul iubirii infinite a lui Dumnezeu", numărul 43 continuă reluând o problemă (care a animat mult comentariile), și anume faptul că o binecuvântare nu este "premiul" pentru cei buni, recunoaștere a condiției lor de perfecțiune, ci, dimpotrivă, îngrijire și însoțire pentru cei vulnerabili (și toți suntem vulnerabili..., chiar dacă nu intrăm într-o "categorie publică" drept păcătoși). Nu este vorba de cumsecădenie, nici de laxism sau relativism moral; în schimb, este vorba de a fi semn și instrument al unui har care vine din altă parte și pe care nu este în autoritatea noastră să-l oprim. Este vorba de a face noi înșine un act de credință: acolo unde Dumnezeu trezește o rugăciune încrezătoare spre el, trebuie să rămânem siguri că tot același Dumnezeu va continua să semene pace și vindecare. În acest număr 43 există o frază pe care personal o consider frumoasă și mult în sintonie cu textul evanghelic cu care am început această reflecție: "A dori și a primi o binecuvântare poate să fie binele posibil în unele situații". Ce balsam este expresia "binele posibil" și ce conștiință umilă și activă de Biserică exprimă! Binele posibil este cel la care trebuie privit, nu perfecțiunea în abstract, nici o totalitate voluntaristă și secătuitoare. Suntem femei și bărbați care deja au cheltuit (greșind, sau cel puțin fără rezultate) toate averile sale, suntem, uneori, secătuiți de viață. Și tot binele care ne este posibil este să dorim și să cerem o atingere. Concentrarea asupra binelui posibil pare operațiune un pic demodată în aceste timpuri: mai ușor este de urmat alte dinamici și moduri de a fi în lume. A căuta vinovatul este astăzi mod de a se relaționa foarte răspândit, așa cum concentrarea asupra a ceea ce nu funcționează. Că semn cu adevărat profetic este o Biserică aptă să facă din orice gest, și vizibil și istoric, și din orice cuvânt un instrument pentru a recunoaște și a realiza binele posibil, oricât de mic și aparent irelevant. Încă o dată, nu este vorba de a fi naivi sau superficiali, ci de a face să strălucească mai degrabă primatul puterii lui Dumnezeu care este binecuvântare decât voința noastră de judecată. Așadar, este vorba de o problemă de substanță și pentru aceasta pastorală. Tocmai pentru a sublinia acest aspect, numărul următor (nr. 44) ne arată cum există posibilitate de continuitate și non-contradicție între acest gest, această "atingere" și kerygma, adică vestire, și explicit dacă este de folos, pentru că "Biserica este mediatoare a binecuvântării lui Dumnezeu pentru lume: o primește primindu-l pe Isus și o transmite ducându-l pe Isus". Între inima incandescentă a datoriei Bisericii de a vesti Domnul său și mici gesturi (periferice?) de bine posibil recunoscut și hrănit nu există nicio discontinuitate, nici contradicție: mai degrabă se află logica milostivă a lui Dumnezeu, care îl dăruiește pe Fiul său omenirii într-o țară periferică a Imperiului, Fiu care mântuiește lumea întâlnind mici și săraci, păcătoși și marginalizați și care moare în afara zidurilor cetății, el exclus și înviat de Tatăl. Dacă din această resituare a Bisericii și a slujirii sale aduse lumii recitim întregimea declarației, mi se pare că devine mai clară și care decurge prin consecință logica alegerilor care sunt recomandate și încredințate Bisericilor pe drumurile lumii: ele sunt chemate să asculte și să examineze cu libertate aceste alegeri în logica în care sunt propuneri și să se întrebe și care este cel mai bun mod pentru a le face concrete pentru partea de popor al lui Dumnezeu care în acea Biserică trăiește și în acea cultură. Că Bisericile locale pot și trebuie în mod responsabil să facă și să spună ceea ce consideră binele posibil pentru a fi semn și instrument din punct de vedere istoric trăibil și vizibil al milostivirii lui Dumnezeu este consecința inevitabilă a paradigmei pe care ne-o propune această declarație. Și că pot și trebuie să facă asta în ascultare și dialog unele de altele dincolo de bucata de istorie în care trăiesc. Nu este straniu, nici neobișnuit că opiniile cu privire la alegerile concrete pot în timp și pentru părți de timp chiar să fie în divergență: Pentru ce să ne uimim? Numai o abstracție generică găsește consens total, pentru că în realitate reduce la tăcere pluriformitatea vieții, a persoanelor (și a Duhului) care ajunge să crească și să se înmulțească în "bunul simț pastoral" al păstorilor și al creștinilor, dar sub o aură de tăcere și sub criteriul lui "se face, dar nu se spune". Viața sinodală a Bisericii la care suntem chemați toți să ne convertim este, mai înainte de fiecare eveniment, regulament și document, ieșire din această logică. Este conversația credinței care reia pentru ca tot ceea ce se face să se spună, să se asculte și să fie examinat cu criteriul inimii însăși a veștii bune a Domnului. Este o conversație constantă, făcută din cuvinte și din gesturi, con-tact, recunoaștere, ascultare, dialog, pentru că a căuta formele (acte, locuri și timpuri...) pentru a da trup minunățiilor pe care Dumnezeu le face este o operațiune dificilă într-o schimbare de epocă, și este o operațiune pe care nimeni (cu adevărat nimeni) n-o poate face singur. Declarația se încheie cu aceste cuvinte: "Astfel, fiecare frate și fiecare soră se vor putea simți în Biserică mereu pelerini, mereu cerșetori, mereu iubiți și, cu toate acestea, mereu binecuvântați" (Fiducia supplicans, 45): ni se pare că ne putem ura ca Biserica să fie tot mai mult sacrament al faptului că nu "cu toate acestea", ci "tocmai din cauza a toate" suntem mereu binecuvântați. (După L'Osservatore Romano, 10 septembrie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |