![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Călătorind în lumină Viața Mariei Teresa Casini este închisă între două locații limitate la un spațiu geografic scurt: Frascati-Grottaferrata, și are totuși adierea universalității caracteristice Romei, ale cărei Castelli Romani reprezintă într-un anumit fel continuitatea. Informațiile sale biografice sunt destul de reduse, dar idealurile sale variază pe orizonturi deschise. Iată de ce paginile Autobiografiilor, în care vorbește despre evenimentele sale importante, se dezvăluie simple ca toate lucrurile mărețe care nu au nevoie de cuvinte pentru a se impune. Dincolo de informații, putem vedea, astăzi mai actual ca niciodată, carisma ei, vocația sa, pe care le-am putea rezuma astfel: o viață dăruită în întregime lui Dumnezeu pentru preoți. Măreția Maicii Teresa Casini se dezvăluie din ce în ce mai bine odată cu trecerea anilor și cu conștientizarea din ce în ce mai clară, în fața societății de astăzi, a acelor probleme pe care le-a trăit cu spirit anticipator.
Între timp a plecat la Roma, în octombrie 1875, pentru a-și continua studiile la Colegiul "Sfânta Rufina", condus de Doamnele Sfintei Inimi, iar în scurta perioadă petrecută acolo a descoperit că sufletul său era mulțumit numai în Dumnezeu, iar idealul vieții consacrate i se prezintă limpede. La 7 mai 1876, ziua Primei Sfinte Împărtășanii, în întâlnirea cu Isus-Euharistie, Tereza a promis că va fi a lui Dumnezeu în întregime și numai a lui Dumnezeu, pentru totdeauna. La sfârșitul anului școlar trebuie să se întoarcă în familie din motive de sănătate, așa că se află încă în mijlocul "societății". Urmează ani grei, pentru că, dacă pe de o parte simte farmecul unui anumit stil de viață, pe de altă parte se simte asuprită de un sentiment de goliciune, de plictiseală, care nu-i oferă niciun răgaz nici măcar în fața iubirii umane: "Am simțit că inima mea, prin fire, are nevoie de o iubire puternică, solidă și mai adevărată decât cea a unui băiat". La optsprezece ani, un viitor strălucit se prezintă în fața ei. Este curtată și se simte iubită de un băiat drăguț și bogat, ce făcea parte din nobilimea unei Rome, care a simțit recent repercusiunile sfârșitului puterii temporare. Dar Teresa înțelege în sfârșit că nu mai poate scăpa de Dumnezeu și nici nu-i poate răspunde cu jumătăți de măsură. Circumstanțele neprevăzute, în care familia riscă un colaps financiar, o fac să experimenteze pe propria piele labilitatea lucrurilor pământești. Ea se predă chemării și se consacră lui Dumnezeu. Un "da" pentru totdeauna. Pe calea Terezei, Domnul trimite un preot care o va ajuta în căutarea voinței sale: părintele Arsenio Pellegrini, starețul mănăstirii grecești din Grottaferrata, om de știință și credință. Cu ajutorul lui și în armonie cu temperamentul puternic și exuberant al slujitorului lui Dumnezeu, pornește într-o nouă fază a vieții ei.
Încetul cu încetul își dă seama că "locul ei este lângă altar". Și, deși își dă seama că nu există congregație religioasă așa cum și-ar dori ea, pentru a se supune părintelui Pellegrini, intră totuși într-o mănăstire de clauzură, printre clarisele care locuiau atunci la Bazilica "San Pietro in Vincoli", din Roma. Este anul 1885, un an marcat de un eveniment personal cu totul deosebit, reprezentat de jertfa a douăsprezece victime, alese dintre toți membrii poporului lui Dumnezeu, care i se oferă cu generozitate lui Dumnezeu, darul vieții lor pentru sfințirea preoților. Printre cele douăsprezece creaturi generoase se numără și Teresa, care trăiește experiența vieții claustrale.
Între timp, ea nu se gândește decât să adune împreună, într-o legătură de frățietate și rugăciune, tinere în care Domnul "să poată așeza (prin cuvintele ei) iubirea lui suferindă". În schimb, fără ca ea să-și dea seama, din inima ei se naște o nouă familie călugărească. Domnul, de fapt, o face să audă o rugăminte: "Dăruiește-mi preoți sfinți!". În această cerere se află dorința lui Cristos care, aflându-se într-o zi la fântâna lui Sihar, îi cere femeii din Samaria: "Dă-mi să beau!". El nu-i promite nimic, iar ea nu cere nimic pentru ea însăși. Ea și-a încredințat viața lui Dumnezeu și asta este suficient pentru ea. Nici măcar nu va vedea roadele așteptării sale... Ziua de 2 februarie 1894 marchează data de început a Congregației "Surorile Oblate ale Preasfintei Inimi a lui Isus", care s-a născut în izolare, în sărăcie, într-o lipsă totală de sprijin uman. Începuturile au fost grele, dar au reflectat generozitatea răspunsului pe care Teresa a vrut să îl ofere prin dăruirea de sine (și împreună cu ea, primele ei "fiice"), pentru sfințirea preoților. Sunt anii în care, în timp ce boabele se scufundă, se înrădăcinează formarea noii familii călugărești, care începe să se maturizeze.
Teresa a părăsit acest pământ în ziua de 3 aprilie 1937, pronunțând cuvintele: "Sunt atât de calmă... Îl simt pe Dumnezeu aproape de mine". Un an mai târziu, primul fost Mic Prieten al lui Isus a fost hirotonit preot. Congregația "Surorile Oblate ale Preasfintei Inimi a lui Isus", chiar și după moartea fondatoarei, și-a continuat călătoria în credință și în coerență cu idealurile fondatoarei, iar carisma continuă să trăiască, îmbogățindu-se treptat cu acele noi conotații care sunt cerute de semnele timpurilor. Rugați-vă și lucrați pentru vocațiile preoțești, traducând acest angajament în cele mai actuale forme de slujire. Gândiți-vă la acea capacitate de discernământ care este un dar al Duhului, la nenumăratele probleme existențiale și pastorale care îi privesc pe preoți. Fiți purtătorii unei noi mentalități și sensibilități față de ei și fiți prezenți prin a colabora la împărtășirea eforturilor și idealurilor lor! Și aceasta nu numai în Italia, ci și în America de Nord și de Sud, și în orice loc în care Domnul vă cheamă pentru a vă deschide spre noi orizonturi. Astfel, carisma Maicii Teresa Casini se realizează în timp cu acea noutate care se naște din Duhul Sfânt. Chemarea specială este aceea de a-i sprijini pe preoți, pentru ca aceștia să fie sfinți și pentru ca, printr-o înflorire a vocațiilor, să se exprime chipul mereu tânăr al Bisericii. Maica Benedetta Ferroni, oblată a Preasfintei Inimi a lui Isus *
Spiritualitatea Maicii Tereza Casini se află în urma acelei "renașteri" a sfințeniei clerului - în special a clerului diecezan - care a marcat profund drumul Bisericii între cele două concilii vaticane. Două nume de femei se desprind în această mișcare: Margaret Louise Claret de la Touche și a "noastră" Tereza Casini. Această apropiere nu este întâmplătoare. Aceste două femei nu s-au cunoscut în viață, dar gândirea și opera lor sunt atât de complementare încât se dezvăluie spontan ca două aspecte ale unei vocații identice. Maica de la Touche a avut sarcina de a le dezvălui preoților fundamentul cel mai profund al chemării lor la sfințenie, care este Iubirea infinită dăruită de Inima lui Isus. Maica Casini a trebuit să dezlege misterul infinitei patimi al acelei Inimi în fața păcatului și a mediocrității preotului. Spiritualitatea Maicii Casini este toată dominată de ideea acestei angoase divine. Iată cum își îndemna fiicele: "Fie ca oblata să păstreze mereu vii gândul și dorința de a consola Inima străpunsă a lui Isus... Iubirea și durerea l-au determinat pe Isus să-și facă auzit glasul în adâncul inimilor noastre și această iubire și această durere îl fac să dorească sfințenia preoților săi dragi și vrea ca oblata să se jertfească, să se roage, să implore, să se străduiască și să lucreze pentru sfințirea acestor dragi ai săi... El iubește aceste suflete cu o dragoste imensă, inima sa... caută pe cei care se roagă, suferă și repară pentru ei...". Maica Casini și-a conceput vocația de oblată în sensul extrem al cuvântului. Aceasta poate fi oferită în diverse grade, de la sensul generic de fidelitate față de faptul fundamental al stării de har, până la angajamentul de a se menține total și mereu la dispoziția dreptății divine pentru a coopera la împlinirea milostivirii divine. Aceasta din urmă este jertfa victimei, cea pe care Isus Cristos a ales-o pentru sine. Dar o astfel de supunere, luată în serios, nu este un act, ci o stare. Ea nu se epuizează într-o formulă, nu se îndeplinește într-un moment de eroism, nu se realizează o dată pentru totdeauna. Este o stare care angajează viața și care se realizează în fiecare clipă cu acțiune perenă care este proprie oricărui progres ascendent. Casini a descris traseul anevoios și exaltant al ascensiunii sale pe Muntele Calvar, nu atât sub forma obișnuită a unui jurnal spiritual sau, în orice caz, a unei relatări a propriilor sale experiențe interioare, cât sub forma obiectivă și practică a itinerariului pe care l-a trasat pentru acele suflete pe care Dumnezeu le-a chemat să o urmeze pe drumul anevoios al propriei sale călătorii. Acest itinerar este format din două etape. Prima merge de la vocația la starea de victimă până la pregătirea victimei pentru jertfă. A doua merge de la jertfă la distrugere. Apropierea dintre ostia din altar și mica ostie din mănăstire revine mereu în pana de scris a Maicii Casini. Totuși, nu este un simplu artificiu didactic: este una printre pietrele de temelie ale spiritualității ei. Dacă o victimă este cu adevărat o victimă, știe și vrea să trăiască într-un act continuu de sacrificiu și jertfă, dar - adaugă Maica cu o anumită notă de neîncredere, bine de înțeles la cineva care a avut atâta experiență de suflete și evenimente - "nu pur și simplă jertfa ideală, ci efectiv practic. Oblata trebuie să știe să înțeleagă și să știe să sufere suferința lui Cristos în voința deplină și absolută de a-i plăcea lui Dumnezeu în toate acțiunile zilei, în respectarea perfectă a regulii și mai ales în abandonul gata și complet față de Dumnezeu și față de toate dispozițiile sale, care constituie baza dăruirii sale către Domnul". Maica Tereza a descoperit comoara "virtuților euharistice" ale lui Isus, în care găsește modelul divin a ceea ce trebuie să fie virtuțile de sacrificiu ale unui adevărate oblate. Ea scrie: "Viața pe care Isus o oferă în sacramentul iubirii sale și pe care oblata trebuie să o imite și să și-o însușească este aceasta: viața de sacrificiu generos și fără limite... Viața de rugăciune neîncetată... Viața de ascultare... Viața de sărăcie...". Ne aflăm în inima spiritualității Maicii Casini.
Activitatea pe care ea o propune fiicelor sale nu trebuie, totuși, să fie juxtapusă oblației reparatorii - care rămâne esența vocației lor - ci va fi ea însăși ocazia și substanța sacrificiului peren al obștii. Așadar, nu oblație și activitate, ci doar oblație, concretizată în jertfa interioară a propriei vieți în fiecare clipă, angajată în observarea Regulii și în activitatea de slujire a Preoției. Slujirea spirituală, în primul rând: cei care sunt membri oblației, prin vocația lor specială, trebuie să se roage foarte mult pentru preoți, pentru a obține de la Dumnezeu fidelitatea la harul și sfințenia proprii stării sacerdotale. Dar nu numai slujirea spirituală. Aici intervin "Operele Maicii Casini".
Apoi a început "cu timiditate să facă primele încercări; a pregătit masa pentru ei chiar în institut: a ales ce a putut găsi mai bun; în fiecare zi trimitea surorile să ducă mâncare deja pregătită cu propriile mâini la unii preoți bolnavi, îi ajuta pe cei mai nevoiași cu milostenie care adesea reprezenta tot puținul pe care îl avea: și ar fi făcut mai mult, dar... era necesar să aștepte timpul lui Dumnezeu". Însemnări biografice, acestea: indicii pentru istoria institutului: dar cât de interesant din punct de vedere al spiritualității pe care o arată! Nu întru totul contemplativă: nu tocmai activă. Deci, să o numim "oblativă", și vom fi spus totul. O spiritualitate austeră, fără îndoială: puternică, dar tocmai de aceea, o spiritualitate însuflețită de seninătate și pace, de bucurie zâmbitoare și relaxată, pentru că "ubi amatur, non laboratur". + Mario de Santis * * * Fericita Teresa Casini, o ofertă de iubire pentru sfințirea preoților "Acesta este și va fi mereu scopul Oblatei a Preasfintei Inimi a lui Isus... de a consola Inima străpunsă a lui Isus și de a repara păcatele clerului". Oblatele sunt suflete oferite lui Dumnezeu care se unesc ofertei lui Isus pentru sfințirea preoților. Rugăciune pentru repararea și sfințirea preoților
Traducere de sora Maria Antoneta Dior, lecturi: 2.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |