|
Spiritualitatea Maicii Maria Teresa Casini, fondatoarea Surorilor Oblate ale Preasfintei Inimi a lui Isus Călătorind în lumină Viața Mariei Teresa Casini este închisă între două locații limitate la un spațiu geografic scurt: Frascati-Grottaferrata, și are totuși adierea universalității caracteristice Romei, ale cărei Castelli Romani reprezintă într-un anumit fel continuitatea. Informațiile sale biografice sunt destul de reduse, dar idealurile sale variază pe orizonturi deschise. Iată de ce paginile Autobiografiilor, în care vorbește despre evenimentele sale importante, se dezvăluie simple ca toate lucrurile mărețe care nu au nevoie de cuvinte pentru a se impune. Dincolo de informații, putem vedea, astăzi mai actual ca niciodată, carisma ei, vocația sa, pe care le-am putea rezuma astfel: o viață dăruită în întregime lui Dumnezeu pentru preoți. Măreția Maicii Teresa Casini se dezvăluie din ce în ce mai bine odată cu trecerea anilor și cu conștientizarea din ce în ce mai clară, în fața societății de astăzi, a acelor probleme pe care le-a trăit cu spirit anticipator. Maica Maria Teresa Casini s-a născut la Frascati, în ziua de 27 octombrie 1864, din părinții Melania Rayner și Tommaso Casini. Provenea dintr-o familie bogată. Două zile mai târziu a fost botezată în catedrală: tatăl ei dorea ca săracii să o însoțească la cristelniță, invitați de el să invoce binecuvântări și har asupra primei sale fiice. Își trăiește anii copilăriei în seninătate, înconjurată din afecțiunea mamei și a tatălui ei, care este primul său educator de neînlocuit. O iubire profundă pentru Domnul s-a descoperit curând în Tereza, astfel încât, de la o vârstă fragedă, a răsunat în ea întrebarea, printr-o căutare pasionată: "Cine este Dumnezeu?", și încearcă să dea răspunsuri la aceasta. La 19 ianuarie 1874 tatăl său se întoarce "acasă", la Casa Tatălui care este în ceruri. Simte că a rămas singură în fața vieții, pentru că singurul care a știut să-i vorbească inimii a plecat din această lume. La scurt timp, mama ei s-a mutat împreună cu familia la Grottaferrata, unde se aflau bunicii materni, care în sfârșit se întorseseră din Rusia. Întărită de poziția socială, după o scurtă perioadă de doliu, s-a dedicat "vieții societății". Teresa trebuie să o urmeze în aceasta, începând pentru ea o stare de suferință și luptă interioară, de intensitate mai mare sau mai mică. Acest lucru a durat ani de zile. Între timp a plecat la Roma, în octombrie 1875, pentru a-și continua studiile la Colegiul "Sfânta Rufina", condus de Doamnele Sfintei Inimi, iar în scurta perioadă petrecută acolo a descoperit că sufletul său era mulțumit numai în Dumnezeu, iar idealul vieții consacrate i se prezintă limpede. La 7 mai 1876, ziua Primei Sfinte Împărtășanii, în întâlnirea cu Isus-Euharistie, Tereza a promis că va fi a lui Dumnezeu în întregime și numai a lui Dumnezeu, pentru totdeauna. La sfârșitul anului școlar trebuie să se întoarcă în familie din motive de sănătate, așa că se află încă în mijlocul "societății". Urmează ani grei, pentru că, dacă pe de o parte simte farmecul unui anumit stil de viață, pe de altă parte se simte asuprită de un sentiment de goliciune, de plictiseală, care nu-i oferă niciun răgaz nici măcar în fața iubirii umane: "Am simțit că inima mea, prin fire, are nevoie de o iubire puternică, solidă și mai adevărată decât cea a unui băiat". La optsprezece ani, un viitor strălucit se prezintă în fața ei. Este curtată și se simte iubită de un băiat drăguț și bogat, ce făcea parte din nobilimea unei Rome, care a simțit recent repercusiunile sfârșitului puterii temporare. Dar Teresa înțelege în sfârșit că nu mai poate scăpa de Dumnezeu și nici nu-i poate răspunde cu jumătăți de măsură. Circumstanțele neprevăzute, în care familia riscă un colaps financiar, o fac să experimenteze pe propria piele labilitatea lucrurilor pământești. Ea se predă chemării și se consacră lui Dumnezeu. Un "da" pentru totdeauna. Pe calea Terezei, Domnul trimite un preot care o va ajuta în căutarea voinței sale: părintele Arsenio Pellegrini, starețul mănăstirii grecești din Grottaferrata, om de știință și credință. Cu ajutorul lui și în armonie cu temperamentul puternic și exuberant al slujitorului lui Dumnezeu, pornește într-o nouă fază a vieții ei. Nu numai că se detașează treptat de obiceiurile legate de experiențele sale anterioare (renunțarea la un anumit tip de îmbrăcăminte, dans, distracție scumpă...), ci începe să petreacă ore îndelungate în rugăciune, în mănăstire. Singurătatea care o înconjoară o face să descopere în ea însăși o uimire dureroasă pentru faptul că puțini se gândesc la Domnul și că răceala și indiferența omului sunt răspunsul la iubirea lui Dumnezeu. De aceea, asemenea psalmistului, ea simte răsunând în ea însăși plânsetul: "Dacă un prieten m-ar fi revoltat, l-aș fi tolerat. Dar ești Tu!..."; aceeași tânguire pe care, după secole, Margherita Maria o auzise reverberând în viața ei: "Iată acea inimă care a iubit atât de mult oamenii!... Dar ceea ce mă nemulțumește cel mai mult este faptul că inimile consacrate mă tratează în felul acesta". Astfel, treptat, în ea se produce descoperirea misterului durerii și al iubirii care se află dincolo de chipul preotului. Simte neîncredere și suferință, în momentul în care descoperă pentru prima dată că preotul are nevoie să fie sprijinit cu rugăciune și cu smerită colaborare plină de credință și că Inima lui Cristos este rănită de lipsa de sfințenie a preotului. Încetul cu încetul își dă seama că "locul ei este lângă altar". Și, deși își dă seama că nu există congregație religioasă așa cum și-ar dori ea, pentru a se supune părintelui Pellegrini, intră totuși într-o mănăstire de clauzură, printre clarisele care locuiau atunci la Bazilica "San Pietro in Vincoli", din Roma. Este anul 1885, un an marcat de un eveniment personal cu totul deosebit, reprezentat de jertfa a douăsprezece victime, alese dintre toți membrii poporului lui Dumnezeu, care i se oferă cu generozitate lui Dumnezeu, darul vieții lor pentru sfințirea preoților. Printre cele douăsprezece creaturi generoase se numără și Teresa, care trăiește experiența vieții claustrale. După doar un an, însă, a fost nevoită să se întoarcă în familie, pentru că starea de sănătate i se deteriorase. Se întoarce la Grottaferrata (este anul 1886), cu un vis oarecum nesigur în suflet: de fapt, nu se gândește la întemeierea unei congregații călugărești; mai degrabă așteaptă ca Domnul să-i indice un preot, prin care ea să poată realiza voința lui Dumnezeu. Între timp, ea nu se gândește decât să adune împreună, într-o legătură de frățietate și rugăciune, tinere în care Domnul "să poată așeza (prin cuvintele ei) iubirea lui suferindă". În schimb, fără ca ea să-și dea seama, din inima ei se naște o nouă familie călugărească. Domnul, de fapt, o face să audă o rugăminte: "Dăruiește-mi preoți sfinți!". În această cerere se află dorința lui Cristos care, aflându-se într-o zi la fântâna lui Sihar, îi cere femeii din Samaria: "Dă-mi să beau!". El nu-i promite nimic, iar ea nu cere nimic pentru ea însăși. Ea și-a încredințat viața lui Dumnezeu și asta este suficient pentru ea. Nici măcar nu va vedea roadele așteptării sale... Ziua de 2 februarie 1894 marchează data de început a Congregației "Surorile Oblate ale Preasfintei Inimi a lui Isus", care s-a născut în izolare, în sărăcie, într-o lipsă totală de sprijin uman. Începuturile au fost grele, dar au reflectat generozitatea răspunsului pe care Teresa a vrut să îl ofere prin dăruirea de sine (și împreună cu ea, primele ei "fiice"), pentru sfințirea preoților. Sunt anii în care, în timp ce boabele se scufundă, se înrădăcinează formarea noii familii călugărești, care începe să se maturizeze. Fizionomia particulară a congregației este dezvăluită în mod clar atunci când cardinalul Satolli, ordinarius diecezan, îi spune Terezei că a sosit timpul să îmbine rugăciunea cu o anumită formă de activitate "exterioară". Pentru ea începe un pasionat itinerar de cercetare: să pregătească tinerele pentru viață, astfel încât, devenite mame bune, să știe să fie inima familiilor lor și primii educatori ai micuților lor, în condițiile în care familia este, în mod normal, humusul în care poate înflori o vocație. Mai târziu, spre anii 1920, au apărut "Colegiile Micilor Prieteni ai lui Isus". Par ceva revoluționar și, cu siguranță, sunt o noutate absolută: lucrează alături de seminarii, pentru a oferi Bisericii creșe de vocații. Nu lipsește neîncrederea pentru o astfel de idee atât de curajoasă, precum și batjocura, ostilitatea, glumele, fără a exclude neînțelegerea prietenilor înșiși. Dar nu se descurajează. Totul progresează, pe terenul fertil al suferințelor ei profunde. Între timp, colegiile s-au înmulțit în diferite locații din centrul și sudul Italiei, în timp ce la Roma, Micii Prieteni ai lui Isus s-au impus ferm ca promisiuni și speranțe pentru Biserică. Teresa a părăsit acest pământ în ziua de 3 aprilie 1937, pronunțând cuvintele: "Sunt atât de calmă... Îl simt pe Dumnezeu aproape de mine". Un an mai târziu, primul fost Mic Prieten al lui Isus a fost hirotonit preot. Congregația "Surorile Oblate ale Preasfintei Inimi a lui Isus", chiar și după moartea fondatoarei, și-a continuat călătoria în credință și în coerență cu idealurile fondatoarei, iar carisma continuă să trăiască, îmbogățindu-se treptat cu acele noi conotații care sunt cerute de semnele timpurilor. Rugați-vă și lucrați pentru vocațiile preoțești, traducând acest angajament în cele mai actuale forme de slujire. Gândiți-vă la acea capacitate de discernământ care este un dar al Duhului, la nenumăratele probleme existențiale și pastorale care îi privesc pe preoți. Fiți purtătorii unei noi mentalități și sensibilități față de ei și fiți prezenți prin a colabora la împărtășirea eforturilor și idealurilor lor! Și aceasta nu numai în Italia, ci și în America de Nord și de Sud, și în orice loc în care Domnul vă cheamă pentru a vă deschide spre noi orizonturi. Astfel, carisma Maicii Teresa Casini se realizează în timp cu acea noutate care se naște din Duhul Sfânt. Chemarea specială este aceea de a-i sprijini pe preoți, pentru ca aceștia să fie sfinți și pentru ca, printr-o înflorire a vocațiilor, să se exprime chipul mereu tânăr al Bisericii. Maica Benedetta Ferroni, oblată a Preasfintei Inimi a lui Isus * Spiritualitatea Maicii Maria Tereza Casini Spiritualitatea Maicii Tereza Casini se află în urma acelei "renașteri" a sfințeniei clerului - în special a clerului diecezan - care a marcat profund drumul Bisericii între cele două concilii vaticane. Două nume de femei se desprind în această mișcare: Margaret Louise Claret de la Touche și a "noastră" Tereza Casini. Această apropiere nu este întâmplătoare. Aceste două femei nu s-au cunoscut în viață, dar gândirea și opera lor sunt atât de complementare încât se dezvăluie spontan ca două aspecte ale unei vocații identice. Maica de la Touche a avut sarcina de a le dezvălui preoților fundamentul cel mai profund al chemării lor la sfințenie, care este Iubirea infinită dăruită de Inima lui Isus. Maica Casini a trebuit să dezlege misterul infinitei patimi al acelei Inimi în fața păcatului și a mediocrității preotului. Spiritualitatea Maicii Casini este toată dominată de ideea acestei angoase divine. Iată cum își îndemna fiicele: "Fie ca oblata să păstreze mereu vii gândul și dorința de a consola Inima străpunsă a lui Isus... Iubirea și durerea l-au determinat pe Isus să-și facă auzit glasul în adâncul inimilor noastre și această iubire și această durere îl fac să dorească sfințenia preoților săi dragi și vrea ca oblata să se jertfească, să se roage, să implore, să se străduiască și să lucreze pentru sfințirea acestor dragi ai săi... El iubește aceste suflete cu o dragoste imensă, inima sa... caută pe cei care se roagă, suferă și repară pentru ei...". Maica Casini și-a conceput vocația de oblată în sensul extrem al cuvântului. Aceasta poate fi oferită în diverse grade, de la sensul generic de fidelitate față de faptul fundamental al stării de har, până la angajamentul de a se menține total și mereu la dispoziția dreptății divine pentru a coopera la împlinirea milostivirii divine. Aceasta din urmă este jertfa victimei, cea pe care Isus Cristos a ales-o pentru sine. Dar o astfel de supunere, luată în serios, nu este un act, ci o stare. Ea nu se epuizează într-o formulă, nu se îndeplinește într-un moment de eroism, nu se realizează o dată pentru totdeauna. Este o stare care angajează viața și care se realizează în fiecare clipă cu acțiune perenă care este proprie oricărui progres ascendent. Casini a descris traseul anevoios și exaltant al ascensiunii sale pe Muntele Calvar, nu atât sub forma obișnuită a unui jurnal spiritual sau, în orice caz, a unei relatări a propriilor sale experiențe interioare, cât sub forma obiectivă și practică a itinerariului pe care l-a trasat pentru acele suflete pe care Dumnezeu le-a chemat să o urmeze pe drumul anevoios al propriei sale călătorii. Acest itinerar este format din două etape. Prima merge de la vocația la starea de victimă până la pregătirea victimei pentru jertfă. A doua merge de la jertfă la distrugere. Apropierea dintre ostia din altar și mica ostie din mănăstire revine mereu în pana de scris a Maicii Casini. Totuși, nu este un simplu artificiu didactic: este una printre pietrele de temelie ale spiritualității ei. Dacă o victimă este cu adevărat o victimă, știe și vrea să trăiască într-un act continuu de sacrificiu și jertfă, dar - adaugă Maica cu o anumită notă de neîncredere, bine de înțeles la cineva care a avut atâta experiență de suflete și evenimente - "nu pur și simplă jertfa ideală, ci efectiv practic. Oblata trebuie să știe să înțeleagă și să știe să sufere suferința lui Cristos în voința deplină și absolută de a-i plăcea lui Dumnezeu în toate acțiunile zilei, în respectarea perfectă a regulii și mai ales în abandonul gata și complet față de Dumnezeu și față de toate dispozițiile sale, care constituie baza dăruirii sale către Domnul". Maica Tereza a descoperit comoara "virtuților euharistice" ale lui Isus, în care găsește modelul divin a ceea ce trebuie să fie virtuțile de sacrificiu ale unui adevărate oblate. Ea scrie: "Viața pe care Isus o oferă în sacramentul iubirii sale și pe care oblata trebuie să o imite și să și-o însușească este aceasta: viața de sacrificiu generos și fără limite... Viața de rugăciune neîncetată... Viața de ascultare... Viața de sărăcie...". Ne aflăm în inima spiritualității Maicii Casini. Ea a conceput reparația ca pe o formă a iubirii puternice pe care Isus o are pentru preoții săi și, prin ei, pentru suflete. Ea se vede mereu ca participantă intimă la această iubire, iar o astfel de participare în inima unei femei nu poate lua decât caracterul oblativ al maternității. Activitatea pe care ea o propune fiicelor sale nu trebuie, totuși, să fie juxtapusă oblației reparatorii - care rămâne esența vocației lor - ci va fi ea însăși ocazia și substanța sacrificiului peren al obștii. Așadar, nu oblație și activitate, ci doar oblație, concretizată în jertfa interioară a propriei vieți în fiecare clipă, angajată în observarea Regulii și în activitatea de slujire a Preoției. Slujirea spirituală, în primul rând: cei care sunt membri oblației, prin vocația lor specială, trebuie să se roage foarte mult pentru preoți, pentru a obține de la Dumnezeu fidelitatea la harul și sfințenia proprii stării sacerdotale. Dar nu numai slujirea spirituală. Aici intervin "Operele Maicii Casini". Deși institutul se născuse având o fizionomie bine caracterizată, nu specificase care vor fi "operele". După câteva experimente, au apărut "Micii prieteni ai lui Isus". Aceasta era lucrarea oficială. Dar, în paralel cu ea, se desfășura o alta, fără programe definite și fără structuri stabilite. Marea caritate a Maicii Tereza față de preoți o făcuse să-și dea seama că una dintre cauzele apusul spiritului preoțesc se găsește uneori în starea de izolare și chiar de abandon în care ei, "marii uitați", sunt nevoiți să trăiască. Apoi a început "cu timiditate să facă primele încercări; a pregătit masa pentru ei chiar în institut: a ales ce a putut găsi mai bun; în fiecare zi trimitea surorile să ducă mâncare deja pregătită cu propriile mâini la unii preoți bolnavi, îi ajuta pe cei mai nevoiași cu milostenie care adesea reprezenta tot puținul pe care îl avea: și ar fi făcut mai mult, dar... era necesar să aștepte timpul lui Dumnezeu". Însemnări biografice, acestea: indicii pentru istoria institutului: dar cât de interesant din punct de vedere al spiritualității pe care o arată! Nu întru totul contemplativă: nu tocmai activă. Deci, să o numim "oblativă", și vom fi spus totul. O spiritualitate austeră, fără îndoială: puternică, dar tocmai de aceea, o spiritualitate însuflețită de seninătate și pace, de bucurie zâmbitoare și relaxată, pentru că "ubi amatur, non laboratur". + Mario de Santis * * * Fericita Teresa Casini, o ofertă de iubire pentru sfințirea preoților "Acesta este și va fi mereu scopul Oblatei a Preasfintei Inimi a lui Isus... de a consola Inima străpunsă a lui Isus și de a repara păcatele clerului". Oblatele sunt suflete oferite lui Dumnezeu care se unesc ofertei lui Isus pentru sfințirea preoților. Rugăciune pentru repararea și sfințirea preoților
Traducere de sora Maria Antoneta Dior,
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |