Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc
în Indonezia, Papua Noua Guinee, Timorul de Est și Singapore

(2-13 septembrie 2024)

Întâlnire cu episcopii, preoții, diaconii, consacrații, consacratele, seminariștii și cateheții

(Catedrala "Stăpâna Noastră Ridicată la Cer", Jakarta, 4 septembrie 2024)

Sfântul Părinte ia cuvântul după ce a ascultat câteva mărturii. Și îi cere catehetei care tocmai a încheiat să rămână un moment alături de el.

© Vatican Media
Cu tine aici, în față, aș vrea să vă spun un lucru.

Biserica - trebuie să ne gândim la asta -, Biserica o duc înainte cateheții. Cateheții sunt cei care merg înainte, care merg înainte. Apoi vin surorile - imediat după cateheți -; apoi vin preoții, episcopul... Dar cateheții sunt "în frunte", sunt forța Bisericii.

Odată, într-una din călătoriile în Africa, un președinte al republicii mi-a spus că a fost botezat de tatăl său catehet. Credința se transmite acasă. Credința se transmite în dialect. Și catehetele, împreună cu mamele și cu bunicele, duc înainte această credință. Mulțumesc mult tuturor cateheților: sunt buni, sunt foarte buni! Mulțumesc!

________________________

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Sunt cardinali, sunt episcopi, sunt preoți, sunt surori, sunt laicele, laicii, sunt copiii, dar toți suntem frați. Nu este mai important papa, cardinalul, episcopul... Toți frați. Fiecare are misiunea sa pentru a face să crească poporul lui Dumnezeu. Ați înțeles?

Îl salut pe cardinal, pe episcopi, pe preoți, pe diaconi, consacratele și consacrații, seminariștii și cateheții prezenți. Mulțumesc președintelui Conferinței Episcopale pentru cuvintele sale, precum și fraților și surorilor care au împărtășit cu noi mărturiile lor.

Așa cum a fost amintit, motoul ales pentru această vizită apostolică este "Credință, fraternitate, compasiune". Cred că sunt trei virtuți care exprimă bine fie drumul vostru de Biserică fie natura voastră de popor, foarte variată etnic și cultural, dar în același timp caracterizată de o tensiune înnăscut spre unitate și spre conviețuire pașnică, așa cum mărturisesc principiile tradiționale din Pancasila. Aș vrea să reflectez împreună cu voi asupra acestor trei cuvinte.

Primul este credință. Indonezia este o țară mare, cu bogății naturale enorme, la nivel de floră, de faună, de resurse energetice și de materii prime, și așa mai departe. O bogăție așa de mare ar putea să se transforme cu ușurință, citită cu superficialitate, în motiv de orgoliu și de îngâmfare, dar, dacă este considerată cu mintea și inima deschise, poate să fie în schimb o referință la Dumnezeu, la prezența sa în cosmos, în viața sa și în viața noastră, așa cum ne învață Sfânta Scriptură (cf. Gen 1; Sir 42,15-43,33). De fapt, Domnul este cel care dăruiește toate acestea. Nu există un centimetru din minunatul teritoriu indonezian, nici o clipă din viața fiecăruia din milioanele sale de locuitori care să nu fie dar al Domnului, semn al iubirii sale gratuite și prevenitoare de Tată. Și a privi la toate acestea cu ochi umili de fii ne ajută să credem, să ne recunoaștem mici și iubiți (cf. Ps 8), și să cultivăm sentimente de recunoștință și de responsabilitate.

Ne-a vorbit despre asta Agnes, cu privire la raportul nostru cu creația și cu frații, în special cei mai nevoiași, de trăit cu un stil personal și comunitar inspirat din respect, din civilizație și din umanitate, cu sobrietate și caritate franciscană.

După credință, al doilea cuvânt din moto este fraternitate. O poetă din secolul al XX-lea a folosit o expresie foarte frumoasă pentru a descrie această atitudine: a scris că a fi frați înseamnă a ne iubi recunoscându-ne "diferiți ca două picături de apă" (W. Szymborska, "Nulla due volte accade" ["Nimic nu se întâmplă de două ori"], în La gioia di scrivere. Tutte le poesie (1945-2009), Milano, 2009, pag. 45). Frumos! Și este chiar așa. Nu există două picături de apă egale una cu cealaltă, nici nu sunt doi frați, nici măcar gemeni, complet identici. Așadar, a trăi fraternitatea înseamnă a ne primi reciproc recunoscându-ne egali în diversitate.

Și aceasta este o valoare îndrăgită de tradiția Bisericii indoneziene, care se manifestă în deschiderea cu care ea se relaționează la diferitele realități care o compun și o înconjoară, la nivel cultural, etnic, social și religios, valorizând aportul tuturor și dăruind cu generozitate ceea ce este al său în fiecare context. Acest lucru, fraților și surorilor, este important, pentru că a vesti evanghelia nu înseamnă a impune sau a contrapune propria credință celei a celorlalți, nu înseamnă a face prozelitism, înseamnă a dărui și a împărtăși bucuria întâlnirii cu Cristos (cf. 1Pt 3,15-17), mereu cu mare respect și afect fratern față de oricine. Și în aceasta vă invit să vă mențineți mereu așa: deschiși și prieteni ai tuturor - acea expresie îmi place mult: "mână în mână", a merge așa, cum a spus părintele Maxi -, profeți de comuniune, într-o lume unde pare că în schimb crește tot mai mult tendința de a se dezbina, de a se impune și de a se provoca reciproc (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 67). Și cu privire la asta vreau să vă spun un lucru: voi știți cine este persoana care în lume face dezbinările cele mai mari? Știți cine este? Marele dezbinător, care mereu dezbină, dezbină... Isus unește și acesta dezbină. Este diavolul. Fiți atenți!

Este important a încerca să ajungem la toți, așa cum ne-a amintit sora Rina, cu dorința de a putea traduce în Bahasa Indonesia, în afară de textele Cuvântului lui Dumnezeu, și învățăturile Bisericii, pentru a le face accesibile la cât mai multe persoane. Și a evidențiat asta și Nicholas, descriind misiunea catehetului cu imaginea unei "punți" care unește. Asta m-a impresionat și m-a făcut să mă gândesc la spectacolul minunat, în marele arhipelag indonezian, a miilor de "punți ale inimii" care unesc toate insulele, și încă și mai mult la milioanele de astfel de "punți" care unesc toate persoanele care locuiesc în ele! Iată o altă imagine frumoasă a fraternității: o carpetă imensă de fire de iubire care traversează marea, depășesc barierele și îmbrățișează fiecare diversitate, făcând din toți "o singură inimă și un singur suflet" (cf. Fap 4,32). Limbajul inimii, nu uitați!

Și ajungem la al treilea cuvânt: compasiune, care este foarte legat de fraternitate. Compasiune înseamnă a pătimi cu celălalt, a împărtăși sentimentele: este un cuvânt frumos! De fapt, așa cum știm, compasiunea nu constă în a împărți pomeni fraților și surorilor nevoiași privindu-i de sus în jos, privindu-i de la propriile siguranțe și de la propriile privilegii, ci dimpotrivă, compasiune înseamnă a deveni aproapele unii față de alții, despuindu-ne de tot ceea ce ne poate împiedica să ne aplecăm pentru a intra cu adevărat în contact cu acela care este la pământ, și astfel să-l ridicăm și să-i redăm speranță (cf. Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 70). Și acest lucru este important: a atinge sărăcia. Când eu spovedesc, întreb mereu persoanele adulte: "Tu dai de pomană?", și îmi spun da, în general, pentru că sunt oameni buni. Dar a doua întrebare este: "Tu, când dai de pomană, atingi mâna cerșetorului? Privești în ochii săi? Sau îi arunci moneda de departe pentru a nu-l atinge?". Acesta este un lucru pe care trebuie să-l învățăm toți: compasiunea înseamnă a suferi, a pătimi, a însoți în sentimente pe cel care suferă și a-l îmbrățișa, a-l însoți. Și numai atât: înseamnă și a-i îmbrățișa visele și dorințele de răscumpărare și de dreptate, a ne îngriji de ele, a deveni promotori și cooperatori, implicând și pe alții, lărgind "rețeaua" și granițele într-un mare dinamism expansiv de caritate (cf. ivi, 203). Și asta nu înseamnă a fi comunist, asta înseamnă caritate, înseamnă iubire.

Există unii cărora le este frică de compasiune, există persoane cărora le este frică de compasiune, pentru că o consideră o slăbiciune - a suferi cu celălalt o slăbiciune - și exaltă în schimb, ca și cum ar fi o virtute, istețimea celui care își face propriile interese menținându-se la distanță de toți, nelăsându-se "atins" de nimic și de nimeni, crezând astfel că este mai lucid și liber în obținerea propriilor scopuri. Din păcate eu îmi amintesc de o persoană foarte bogată, foarte bogată, la Buenos Aires, dar care avea viciul de a lua, a lua, a lua, tot mai mulți bani. A murit și a lăsat o moștenire enormă. Știți care erau glumele pe care le făceau oamenii? "Sărăcuțul, nu au putut să închidă sicriul!". Voia să ia totul și nu a luat nimic. Ne face să râdem, dar nu uitați un lucru: diavolul intră prin buzunare, mereu! Este adevărat. Faptul de a avea bogății ca siguranță este un mod fals de a privi la realitate. Ceea ce trimite înainte lumea nu sunt calculele de interes - care se termină în general cu distrugerea creației și dezbinarea comunităților - ci caritatea care se dăruiește. Asta duce înainte: caritatea care se dăruiește. Și compasiunea nu întunecă viziunea reală a vieții, dimpotrivă, ne face să vedem mai bine lucrurile, în lumina iubirii, adică ne face să vedem mai bine lucrurile cu ochii inimii. Și aș vrea să repet, vă rog, fiți atenți, nu uitați: diavolul intră prin buzunare!

Portalul acestei catedrale, în arhitectura sa, mi se pare că rezumă foarte bine ceea ce am spus, în cheie mariană. De fapt, el este sprijinit, în centrul arcului ascuțit, de o coloană pe care este pusă o statuie a Fecioarei Maria. Ne-o arată astfel pe Născătoarea de Dumnezeu înainte de toate ca model de credință, în timp ce susține simbolic, cu micul său "da" (cf. Lc 1,38), tot edificiul Bisericii. Trupul său fragil, sprijinit de coloană, de stânca ce este Cristos, pare de fapt să poarte împreună cu El asupra sa povara întregii construcții, ca și cum ar spune că ea, operă a muncii și a geniului omului, nu se poate susține singur. Maria apare apoi ca imagine de fraternitate, în gestul de a primi, în mijlocul portalului principal, pe toți cei care vor să intre. Este mama care primește. Și în sfârșit este și icoană de compasiune, în vegherea și ocrotirea poporului lui Dumnezeu care, cu bucurii și dureri, trude și speranțe se adună în casa Tatălui. Este mama compasiunii.

Iubiți frați și surori, îmi place să închei această conversație reluând ceea ce Sfântul Ioan Paul al II-lea, în vizită aici în urmă cu câteva decenii, a spus tocmai adresându-se episcopilor, preoților, călugărilor și călugărițelor. Cita versetul din Psalm: "Laetentur insulae multae" - "Să se bucure toate insulele" (Ps 96,1) și îi invita pe ascultătorii săi să realizeze asta, "dând mărturie despre bucuria Învierii și dând [...] viața așa încât și insulele cele mai îndepărtate să se poată «bucura» auzind Evanghelia, ai cărei predicatori, învățători și martori sunteți voi" (Întâlnire cu episcopii, clerul și călugării din Indonezia, Jakarta, 10 octombrie 1989).

Și eu vă reînnoiesc acest îndemn și vă încurajez să continuați misiunea voastră tari în credință, deschiși față de toți în fraternitate și aproape de fiecare în compasiune. Tari, deschiși și apropiați, cu tăria credinței. Deschiderea pentru a-i primi pe toți, pe toți! Mă impresionează mult acea parabolă din Evanghelie, când invitații la nuntă nu au voit să vină și nu au venit. Ce face Domnul? Se amărăște? Nu, a înțeles ceva acel om și îi trimite pe servitorii săi: "Mergeți la răscrucile drumurilor și aduceți-i pe toți, pe toți, pe toți înăuntru. Toți înăuntru, cu acest stil atât de frumos care este a merge înainte cu fraternitate, cu compasiune, cu unitate... Toți. Și mă gândesc la atâtea insule, atâtea insule... Și Domnul le spune oamenilor buni, vouă: "Toți, toți" - "Dar, Doamne, acela..." - "Toți, toți". Ba chiar Domnul spune: "buni și răi", toți!

Și eu vă reînnoiesc acest îndemn și vă încurajez să continuați misiunea voastră, tari în credință, deschiși față de toți în fraternitate și aproape de fiecare în compasiune. Credință, fraternitate și compasiune. Trei cuvinte pe care vi le las, iar voi după aceea gândiți-vă. Credință, fraternitate și compasiune. Vă binecuvântez, vă mulțumesc pentru atâta bine pe care-l faceți în fiecare zi în toate aceste insule frumoase! Mă rog pentru voi. Mă rog, dar, cu rugăminte, vă cer să vă rugați pentru mine. Și fiți atenți la un lucru: rugați-vă în favoarea mea, nu împotriva mea! Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat