|
Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc Întâlnirea cu autoritățile, cu societatea civilă și cu corpul diplomatic
Domnule președinte,
Aproape s-ar putea afirma că, așa cum oceanul este elementul natural care unește toate insulele indoneziene, tot așa respectul reciproc față de caracteristicile culturale, etnice, lingvistice și religioase specifice ale tuturor grupurilor umane din care se compune Indonezia este țesutul conectiv indispensabil pentru a face unit și mândru poporul indonezian. Motoul vostru național "Bhinneka tunggal ika" ("Uniți în diversități", literalmente "Mulți, dar una") manifestă bine această realitate multiformă de popoare diferite unite trainic într-o singură națiune. Și în afară de asta arată că, așa cum marea biodiversitate prezentă în acest arhipelag este izvor de bogăție și splendoare, în mod asemănător diferențele specifice contribuie să formeze un mozaic magnific, în care fiecare pietricică este element de neînlocuit pentru a compune o mare operă originală și prețioasă. Și aceasta este comoara voastră, este bogăția voastră cea mai mare. Armonia în respectarea diversităților se obține atunci când fiecare viziune particulară ține cont de necesitățile comune și atunci când fiecare grup etnic și confesiune religioasă acționează în spirit de fraternitate, urmărind scopul nobil de a sluji binele tuturor. Conștiința de a participa la o istorie împărtășită, în care fiecare aduce propria contribuție și unde este fundamentală solidaritatea fiecărei părți față de tot, ajută la găsirea soluțiilor juste, la evitarea exasperării contrastelor și la transformarea contrapoziției în colaborare activă. Acest echilibru înțelept și delicat, între multiplicitatea culturilor și diferitele viziuni ideologice și motivațiile care cimentează unitatea, trebuie apărată încontinuu de orice dezechilibrare. Este vorba de o muncă artizanală, repet, o muncă artizanală încredințată tuturor, dar în manieră specială acțiunii desfășurate de politică, atunci când ea își pune ca obiectiv armonia, egalitatea, respectarea drepturilor fundamentale ale ființei umane, o dezvoltare sustenabilă, solidaritatea și urmărirea păcii, fie în interiorul societății fie cu celelalte popoare și națiuni. Și de aici măreția politicii. Spunea un înțelept că politica este forma cea mai înaltă a carității. Este frumos acest lucru. Pentru a favoriza o armonie pașnică și constructivă, care să asigure pacea și să unească forțele pentru a înfrânge dezechilibrele și pungile de mizerie, care încă persistă în unele zone, Biserica dorește să mărească dialogul interreligios. Se vor putea elimina în acest mod prejudecățile și a face să crească un climat de respect și de încredere reciprocă, indispensabil pentru a înfrunta provocările comune, între care aceea de a contrasta extremismul și intoleranța, care - deformând religia - încearcă să se impună folosindu-se de înșelăciune și de violență. în schimb apropierea, ascultarea opiniei celorlalți, asta creează fraternitatea unei națiuni. Și acesta este un lucru foarte frumos, foarte frumos. Biserica Catolică se pune în slujba binelui comun și dorește să întărească această colaborare cu instituțiile publice și alți subiecți ai societății civile, dar nu făcând vreodată prozelitism, niciodată; respectă credința fiecărei persoane. Și cu asta, încurajează formarea unui țesut social mai echilibrat și pentru a asigura o distribuire mai eficientă și egală a asistenței sociale. Permiteți-mi să fac acum o referință la Preambulul Constituției voastre din 1945, care oferă indicații prețioase despre direcția drumului pe care Indonezia democrată și independentă a ales-o. Și aceasta este o istorie foarte frumoasă; când unul o citește, vede că a fost o alegere a tuturor. De două ori în câteva rânduri Preambulul face referință la Dumnezeu atotputernicul și la necesitatea ca binecuvântarea sa să coboare asupra proaspătului stat Indonezia. În mod asemănător, textul care deschide legea voastră fundamentală în două rânduri tratează despre dreptatea socială, dorind ca să se instaureze o orânduire internațională întemeiată pe ea, considerată printre principalele obiective de realizat în folosul întregului popor indonezian. Unitate în multiplicitate, dreptate socială, binecuvântare divină sunt așadar principiile fundamentale, destinate să inspire și să orienteze programele specifice, sunt ca structura portantă, baza solidă pe care să construim casa. Și cum să nu observăm că aceste principii se acordă foarte bine cu motoul acestei vizite a mea în Indonezia: "Credință, fraternitate, compasiune"? În schimb, se întâlnesc din păcate în lumea actuală unele tendințe care împiedică dezvoltarea fraternității universale (cf. Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 9). În diferite regiuni constatăm apariția de conflicte violente, care sunt adesea rezultatul unei lipse de respect reciproc, al voinței intolerante de a face să prevaleze cu orice preț propriile interese, propria poziție, sau propria narațiune istorică parțială, chiar și atunci când asta comportă suferințe fără sfârșit pentru întregi colectivități și ajunge în adevărate războaie sângeroase. Apoi, uneori se dezvoltă tensiuni violente în interiorul statelor, pentru motivul că acela care deține puterea ar vrea să uniformizeze totul, impunând propria viziune chiar și în probleme care ar trebui să fie lăsate autonomiei fiecăruia sau a grupurilor. Pe de altă parte, în pofida declarațiilor programatice convingătoare, sunt multe situațiile în care lipsește o angajare efectivă și clarvăzătoare pentru a construi dreptatea socială. Rezultă că o parte considerabilă a omenirii este lăsată la margini, fără mijloace pentru o existență demnă și fără apărare pentru a face față dezechilibrelor grave și crescânde, care declanșează conflicte acute. Și cum se rezolvă asta? cu o lege de moarte, adică a limita nașterile, a limita bogăția cea mai mare pe care o are o țară, care sunt nașterile. Țara voastră, în schimb, are familii cu trei, patru, cinci copii care merg înainte. Și asta se vede în nivelul de vârstă al țării. Continuați așa. Este un exemplu pentru toate țările. Poate că asta provoacă râsul; poate că anumite familii preferă să aibă o pisică, un cățel, și nu un copil. Asta nu merge. În schimb, în alte contexte se consideră că se poate sau trebuie să se facă abstracție de căutarea binecuvântării lui Dumnezeu, considerând-o superfluă pentru ființa umană și pentru societatea civilă, care ar trebui să fie promovată cu propriile lor forțe, dar care, făcând astfel, întâlnesc adesea frustrarea și eșecul. Dimpotrivă, există cazuri în care credința în Dumnezeu este pusă încontinuu în prim plan, dar adesea pentru a fi din păcate manipulată și pentru a folosi nu ca să construiască pace, comuniune, dialog, respect, colaborare, fraternitate, ca să construiască țara, ci pentru a hrăni diviziuni și ură. Fraților și surorilor, în fața acestor umbre, îmbucură să se observe cum filozofia care inspira organizarea statului indonezian manifestă înțelepciune și echilibru. În această privință, îmi însușesc cuvintele rostite de Sfântul Ioan Paul al II-lea, chiar în acest palat, cu ocazia vizitei sale din 1989. El a afirmat printre altele: "Recunoscând prezența unei diversități legitime, respectând drepturile umane și politice ale tuturor cetățenilor și promovând creșterea unității naționale întemeiată pe toleranța și respectul reciproc față de ceilalți, voi puneți temeliile acelei societăți drepte și pașnice pe care toți indonezienii o doresc pentru ei înșiși și pe care vor s-o transmită propriilor copii" (Discurs adresat președintelui Republicii indoneziene și autorităților, Jakarta, 9 octombrie 1989). Chiar dacă uneori, în cursul evenimentelor istorice, principiile inspiratoare amintite mai sus nu au avut mereu forța de a se impune în fiecare circumstanță, ele rămân valabile și credibile, ca un far care arată direcția de parcurs și avertizează cu privire la cele mai periculoase erori de evitat. Domnule președinte, doamnelor și domnilor, Doresc ca toți, în acțiunea voastră zilnică, să știți să scoateți inspirație din aceste principii și să le faceți efective în îndeplinirea obișnuită a respectivelor îndatoriri, pentru că opus justitiae pax, pacea este rod al dreptății. De fapt, armonia se obține atunci când fiecare se angajează nu numai pentru propriile interese și pentru propria viziune, ci în vederea binelui tuturor, pentru a construi punți, pentru a favoriza acorduri și sinergii, pentru a uni forțele cu scopul de a înfrânge orice formă de mizerie morală, economică, socială și a promova pacea și înțelegerea. Iubiți frați și surori, continuați pe drumul vostru, care este așa de frumos și așa de corect. Și astfel binecuvântarea la tot poporul: Dumnezeu să binecuvânteze Indonezia cu pacea, pentru un viitor bogat în speranță. Dumnezeu să vă binecuvânteze pe voi toți! Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |