Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Cardinalul Lazăr: Papa în Asia, o cufundare în Bisericile "din afara centrului"

Exact cu zece ani în urmă îi spunea bun-venit lui Francisc, oaspete foarte așteptat a ceea ce se putea considera ZMT asiatică. După zece ani, cardinalul Lazăr You Heung-sik conduce Dicasterul pentru Cler, dar inima sa de coreean accelerează bătăile la ideea papei pregătit - așa cum va face peste câteva ore - să se îmbarce din nou spre Asia. Un continent imens așa cum sunt culturile sale și credințele sale religioase, în care a înrădăcina credința este o provocare care continuă prin înculturare și, afirmă cardinalul la mass-media vaticane, "se dezvoltă prin noi limbaje și noi modele pastorale".

Cum putem rezuma după părerea dumneavoastră semnificația acestei călătorii apostolice?

Consider că această călătorie a Sfântului Părinte în Asia confirmă pasiunea sa față de Extremul Orient pe care a manifestat-o de mai multe ori vorbind despre primii săi ani de preoție și despre dorința sa de a fi misionar în acele ținuturi. n general, această călătorie atestă încă o dată atenția față de "periferii" pe care Papa Francisc a recomandat-o adesea aproape ca o busolă pentru a orienta drumul întregii Biserici. Este vorba de o privire care nu se închide în ea însăși, care nu reduce frumusețea și fantezia creștinismului la un unic mod de a se ruga, de a celebra sau de a acționa în pastorație, ci, dimpotrivă, se lărgește dincolo de granițe, se pune în ascultarea a ceea ce se întâmplă și în ținuturi și Biserici aparent "din afara centrului", îndepărtate, dar bogate în viață și în spiritualitate. În același timp, o caracteristică importantă a acestei călătorii se referă la tema fraternității; ajungând în acele țări, papa va putea să se cufunde într-o lume multiculturală, în ținuturi și orașe în care se amestecă și conviețuiesc persoane, culturi și tradiții religioase antice și diferite, în armonie. Astfel, Papa Francisc va putea să întărească poporul lui Dumnezeu pe care-l va întâlni și, în același timp, să aducă la lumină acest exemplu de fraternitate și de împărtășire într-o lume încă sfâșiată de conflicte, războaie și discordii.

Care este rolul Asiei în contextul credinței și al restului lumii astăzi?

Asia este un continent foarte variat. Drumul credinței creștine, dintotdeauna "contaminat" de atâtea alte spiritualități și întrupat într-o cultură așa de deosebită, se dezvoltă prin noi limbaje, noi modele pastorale și o atenție specifică față de dialogul între religii, înțeles și ca drum unitar al omenirii spre Dumnezeu și participare la proiectul său de mântuire. În acest sens, Asia poate ajuta și credința occidentală să se reînnoiască, să regăsească vitalitate printr-o nouă evanghelizare și să crească în conștiința misiunii pe care noi, creștinii, o avem față de lume, față de societate și față de construirea unui viitor de pace.

Ce înseamnă a vesti evanghelia în acea zonă, în acele ținuturi?

Așa cum știm, pe de o parte, evanghelia se întrupează în cultură făcând din ea terenul propriu pentru a putea încolți și, prin urmare, primind-o cu bunăvoință; în același timp, vestirea evangheliei este mereu o provocare pentru cultură și intenționează s-o purifice și s-o însoțească pe un drum de creștere care s-o facă tot mai conformă proiectului lui Dumnezeu și, prin urmare, mai umană. În acest sens, a vesti evanghelia în Asia înseamnă a confirma bucuria credinței care remarcă poporul asiatic, înrădăcinată în semănatul multor misionari și martori ai evangheliei, dar, în același timp, creștinismul este chemat să înfrunte unele provocări de tip cultural: mă gândesc în special la tineri, care uneori se lasă fascinați de modele culturale și sociale prea secularizate și impregnate de o mentalitate hedonistă și consumistă; dar și problemele legate de unele fenomene mai locale precum magia, vrăjitoria, folosirea violenței ca autoapărare, în unele cazuri tribalismul și animismul. Fără a uita problemele care se referă la săraci, la familie și la păzirea vieții. Apoi, în general, aspectul cel mai important este dat de mărturia creștină, așa cum a învățat Sfântul Andrei Kim, prim martir coreean, și atâția alți martiri asiatici: unde este mărturia de viață este și vestire a evangheliei, pentru că înainte de cuvinte și de formule, înainte de toate viața noastră trebuie să manifeste bucuria evangheliei, pentru a deveni lumină care luminează întunericul lumii.

(După Vatican News, 2 septembrie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat