Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Sfântul Augustin, un maestru de viață pentru omul de astăzi

de Tiziana Campisi

Pentru cel care încă nu-l cunoaște complet pe Sfântul Augustin și se teme să înfrunte lecturi temerare sau să se piardă printre volume prăfuite sau să se încurce în pagini anacronice vin în întâmpinare două noutăți. Episcop de Hipona, părinte al Bisericii, doctor al Harului, pe care Biserica îl comemorează astăzi, 28 august, filozof, teolog și autor de cele mai variate scrieri - el însuși, în Retractări, a numărat 93 de opere, între care este obligatoriu de amintit best seller-ul Confesiuni, dar la care se adaugă cel puțin 500 de discursuri și circa 300 de scrisori - îl prezintă pur și simplu ca un om în căutarea sensului vieții o plăcută video-relatare a călugărițelor augustiniene de la Mănăstirea "Santi Quattro Coronati" din Roma și o carte plăcută publicată recent de augustinianul desculț părintele Gabriele Ferlisi.

Sfântul Augustin povestit pe mai multe voci

Călugărițele de clauzură care trăiesc "cu o singură inimă și un singur suflet" îndreptate spre Dumnezeu, la doi pași de Colosseum, s-au gândit să-l descrie cu vocile lor pe Sfântul Augustin, pe canalul lor You Tube (https://www.youtube.com/watch?v=zPmAk2AWerw&t=153s), relatând cum era cu adevărat acest om care a trăit între secolele al IV-lea și al V-lea. Un erudit dedicat în întregime studiilor și rugăciunii? Nicidecum, era un "tânăr fascinant, bogat în fantezie, expansiv, strălucitor", căruia îi plăcea să studieze, însetat de cunoaștere și adevăr, dar pe care "tema credinței nu pare să-l intereseze prea mult". Un tânăr care cultiva prieteniile, se păta cu bravuri, se distra chefuind, care experimentează iubirea pasională, se îndrăgostește de o femeie, devine repede tată, dar "continuă să studieze fără încetare, determinat de nevoia de a înțelege ce este în om și ce mișcă lumea". Unde îl conduce această determinare? La un drum interior lung, la descoperirea de sine și a lui Dumnezeu în viața sa, la un conflict aspru între "două voințe, una veche, cealaltă nouă; una carnală, cealaltă spirituală, care se luptau între ele - se citește în Confesiuni - și luptându-se, sfâșiau" spiritul său. O bătălie care se termină atunci când inima lui Augustin, lovită de fulgerele iubirii lui Dumnezeu, se deschide total la această iubire pe care el o descrie ca îmbrățișare a omului interior, "unde strălucește pentru sufletul meu o lumină pe care nicio curgere de secole n-o poate duce, unde se răspândește un parfum pe care niciun vânt nu-l poate risipi, unde se gustă o savoare pe care nicio voracitate n-o poate diminua, unde se împletește un raport pe care nicio saturație n-o poate frânge".

Un portret în treizeci de trăsături de penel

Cine ar vrea să intre mai mult în istoria personală a episcopului de Hipona poate să recurgă la "Portretul lui Augustin în treizeci de trăsături de penel" pe care părintele Ferlisi l-a încredințat la Ancora Editrice. Improvizându-se "pictor", călugărul propune 30 de capitole scurte ușor și rapid de citit, ca și cum ar fi trăsături de penel, unde Sfântul Augustin este chiar în întregime, condensat în puțin peste două sute de pagini, care se răsfoiesc rapid, pentru că sunt plăcute și captivante. Pagini în care Augustin reiese "uman, aproape de fiecare pentru a-i șopti la inimă cuvântul corect care încurajează, întărește, sfătuiește, avertizează", explică augustinianul desculț care precizează că trăsăturile sale de penel sunt virtuale, "adică de așa natură încât să fie văzute numai cu ochii inimii".

Și sunt capitole care pot să fie citite chiar fără a urma ordinea numerică, specifică părintele Gabriele Ferlisi la mass-media vaticane, de ales pentru temele pe care le aprofundează sau din curiozitatea pe care o trezesc sau pentru interesul personal pe care-l provoacă. Și astfel se poate întâlni "Augustin, studios al interiorității", "Augustin, mișcat de iubire", "Augustin, om de rugăciune", "Augustin, cititor atent al aventurii umane", "Augustin, fascinat de Cristos", "Augustin, promotor al prieteniei", "Augustin, om polivalent".

Cum s-a născut ideea de a realiza acest portret al Sfântului Augustin?

Are rădăcini îndepărtate. De când am început să-l studiez pe Sfântul Augustin, și apoi, peste ani, observând modul în care atâția studioși, profesori autoritari, vorbeau despre Sfântul Augustin, mi-am dat seama de scrâșnitul puternic între ceea ce mulți autori spuneau și spun și ceea ce eu citeam direct din operele aceluiași episcop de Hipona. Augustin este o mare prismă, însă tentația de a-l identifica pur și simplu ca filozof, de a vorbi despre el numai sub un anumit profil - Sfântul Augustin și predestinația, Sfântul Augustin doctor al Harului, Sfântul Augustin tânăr libertin - duce la viziuni reductive ale măreției sale. Pentru teza mea de doctorat la Gregoriana despre semnificația amintirii în Sfântul Augustin apropierea mea de Augustin a fost academică, pentru că așa trebuie să fie făcută teza. Dar, treptat ce îl citeam, o abordare mai umană, mai pastorală m-a făcut să mă apropii mai mult de el, făcându-mă să-l simt ca un părinte, un frate, un prieten care te sfătuiește cu privire la anumite probleme, pe care le trăiești și pe care le-a trăit și el. Această abordare diferită a făcut să se trezească ideea de a face un portret al lui Augustin așa cum îl văd eu.

Care sunt trăsăturile lui Augustin care se mai pot observa în omul de astăzi?

El a fost arogant atunci când studia, era conștient de inteligența sa, încerca mereu să fie primul. În omul de astăzi aceste trăsături ar putea să fie identificate în dificultatea de a căuta bine adevărul, de a găsi drumul corect spre adevăr, spre interioritate, de a înțelege că omul nu poate să renunțe la Dumnezeu. Antropologia lui Augustin este teologică și teologia sa este antropologică: ca eu să te cunosc pe tine, ca eu să mă cunosc pe mine, spunea Augustin. Această descoperire a drumului corect spre adevăr, această călătorie înăuntrul său astăzi, probabil, omul modern nu are cheia corectă pentru a le face. Pentru că astăzi totul este ideologic, totul este virtual, totul este manipulat. În fond, problemele sunt mereu aceleași: dorința, pasiunea, căutării adevărului. Însă, astăzi, atâția factori externi dezorientează, duc departe de interioritatea adevărată unde se află Dumnezeu. Deus interior intimo meu et superior summo meo, spunea Augustin, "Dumnezeu este mai interior decât partea mea cea mai intimă și mai superior decât partea mea cea mai înaltă". Problemele lui Augustin sunt cele de astăzi și cele de astăzi sunt cele ale lui Augustin, dar s-a schimbat total abordarea problemelor.

Treizeci de trăsături de penel numiteț cele treizeci de capitole ale cărții dumneavoastră care trasează un profil complet al episcopului de Hipona și care pot fi citite în mod singular.

Da, se poate începe de la început la sfârșit sau de la sfârșit la început. Însă, în aceste 200 de pagini, încerc să fac să vorbească mai ales Augustin. Am făcut aproape 700 de citate. Eu am vorbit despre Augustin făcând să vorbească Augustin.

Care sunt trăsăturile lui Augustin care vă pasionează mai mult?

Umanitatea sa, dimensiunea sa religioasă de călugăr, siguranța și certitudinea sa că Dumnezeu conduce istoria și frâiele le are el în mână. Istoria este în mâinile lui Dumnezeu. Războaiele, bomba atomică, inteligența artificială sunt probleme serioase, care trebuie înfruntate cu responsabilitate. Însă istoria nu este lăsată numai oamenilor, istoria o scriem la patru mâini: mâinile lui Dumnezeu și mâinile noastre. Pentru mine este așa de puternic și sigur acest adevăr, încât înăuntrul meu am mereu o mare pace referitor la ziua de mâine, la istorie, la ziua de astăzi și de mâine a Bisericii. Dumnezeu este în istorie, și atunci când forțele adverse ajung la dezastre, la ucideri. Însă Dumnezeu reciclează în bine chiar și răul. Augustin scrie Confesiuni: "Vanitatea mă ducea în afara drumului, orice vânt mă împingea încoace și încolo. Dar tu, Doamne, în umbră, mă pilotai". Dumnezeu nu face nori de praf, nu face gălăgie, ci ne conduce în tăcere, cu fermitate și cu sobrietate.

Ne dezvăluiți ceva ce nu este cunoscut pentru cei mai mulți despre Sfântul Augustin?

De exemplu, dimensiunea monahală. Nimeni nu vorbește despre monahismul lui Augustin, el este un mistic, unul dintre cei mai mari mistici ai istoriei.

Cum să ne apropiem astăzi de Sfântul Augustin?

Citindu-l fără prejudecăți, nu legându-l de propriile probleme pentru a-l face pe Augustin să spună ceea ce el nu spune. Problemele pe care le-a rezolvat sunt problemele sale. Noi trebuie să ne inspirăm din el, nu să-l târâm pe Augustin în învălmășeala problemelor de astăzi; nu are sens. Cine îl citește pe Sfântul Augustin trebuie să facă asta fără prejudecăți. Așadar, Confesiunile trebuie citite așa cum le-a scris el, considerând că nu relatează numai episoade din viața sa, ci că el citește istoria sa cu ochii credinței, cu o analiză psihologică. Și apoi, în această abordare obiectivă, senină, a acestor scrieri, invit să se observe raportul său cu Cristos și cu Biserica. Acest raport personal cu umilul Isus îl face mare pe Augustin, precum și raportul său personal cu Biserica, pe care o iubea foarte mult, pe care o apăra. Iată, cine îl citește pe Augustin, fără prejudecăți, deschis să primească toată bogăția sa poliedrică, treptat ce merge înainte, se pasionează, pentru că observă că el rezolvă îndoieli, probleme pe care și astăzi ni le punem. Și le-a pus și el și a știut să rezolve senin și în timp. Așadar, Augustin te ia de mână și te însoțește.

Ce ar spune Augustin omului contemporan?

Nu-l expulza pe Dumnezeu din viața ta, nu lua primul loc al lui Dumnezeu. Să știi că viața ta are valoare cu referință la el. Scrie la patru mâini cu el viața, pentru că viața este o istorie de iubire scrisă împreună. Viața nu este o problemă sau o sumă de probleme de rezolvat, ci un mister de trăit cu iubire. Și este o istorie de iubire pe care o scriem împreună: Dumnezeu cu noi, noi cu Dumnezeu.

(După Vatican News, 28 august 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat