Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Sfânta Monica, model de mamă de imitat

de Tiziana Campisi

O femeie instruită, cu inteligență vie, cu voință tare, cu un caracter nobil, energic și hotărât, profund sensibilă, ferm credincioasă, înclinată spre rugăciune, spre reculegere și spre înălțare interioară. Aceasta a fost Sfânta Monica, născută în 331 la Tagaste, astăzi Souk Ahras, în Africa, soție a lui Patriciu, membru al consiliului municipal citadin, și mamă a trei copii: 2 băieți, Augustin și Navigiu, și o fată, al cărei nume nu este cunoscut. În ea iese în evidență spiritul de fraternitate creștină; prudentă și înțeleaptă, printre prietene și cunoscute era și semănătoare de pace, evita vorbirile de rău și murmurările. Sunt trăsături pe care le cunoaștem citind Confesiuni și Dialoguri ale fiului, Sfântul Augustin, care o descrie și asiduă la biserică și în pomeni, "evlavioasă și supusă" sfinților, fidelă în practica postului, exemplu de caritate. O imaginăm gospodină bună, și atunci când Augustin se retrage la sfârșitul verii din 386 la Cassiciaco, în Brianza, pentru a se pregăti la botez, și mamă grijulie, gata, pentru împlinirea vârstei de 32 de ani a fiului, să pregătească un tort ale cărui ingrediente ar putea să fie cele citate în De beata vita de același Augustin, care scrie despre o prăjitură pe bază de "miere, făină și migdale" chiar în ziua sa de naștere, la 13 noiembrie. Monica moare în 387, la Ostia, la vârsta de 56 de ani. De atunci exemplul său de viață a rămas viu de-a lungul secolelor, și Biserica, sărbătorind-o astăzi, 27 august, zi care precedă comemorarea liturgică a fiului său, Sfântul Augustin, o propune, îndeosebi, ca model pentru femeile căsătorite, pentru mame și pentru văduve. Și astăzi învață, mai ales, să fie constante în rugăciune, să stea alături de tineri respectând individualitatea lor și să vegheze asupra drumului lor spre maturitate, cum explică la Radio Vatican - Vatican News priorul Provinciei Augustiniene din Italia, părintele Gabriele Pedicino.

O cunoaștem pe Sfânta Monica din scrierile fiului Augustin, care o descrie iubitoare, puternică, afectuoasă, femeie sobră, dar și severă. În fața actualei urgențe educative, Monica mai este un exemplu pentru mamele din al treilea mileniu?

Cred că este așa și este așa în manieră foarte actuală și modernă, mai ales în această accentuare care a fost făcută: femeie severă, dar, în același timp, și duioasă, și sobră. Cred că astăzi provocarea educativă este tocmai a reuși să se mențină împreună aceste două realități: a fi șduioși, capabili de empatie, cu tinerii, cu copiii, cu aceia care ne sunt încredințați, și, în același timp, a nu pierde niciodată din vedere orizontul severității, al fermității, nu devenind mereu numai prieteni ai celor mai tineri care ne sunt încredințați, ci devenind și cu adevărat ghizi, modele, maeștri și, uneori, și corectori.

Era o credință tare, cea a Monicăi, hrănită de o participare activă la activitățile pastorale, de practici pioase și de cuvântul lui Dumnezeu, o credință care reușea, uneori, să dea și răspunsuri la întrebările exigente ale fiului Augustin. Ce trebuie să învățăm astăzi de la Monica?

Mama Sfântului Augustin, Monica, era o femeie matură și prin urmare credința sa exprimă această maturitate. Și știm că maturitatea este făcută din responsabilitate, este făcută dintr-o privire care știe să se îngrijească. Monica exprimă acest lucru în manieră foarte clară în urmarea fiului, în însoțirea lui, uneori și fizic, dar mereu spiritual. Văd foarte dificil, astăzi, a-i educa pe copii din partea unei mame dacă această mamă nu se roagă, și este foarte dificil a putea ajuta un copil dacă o mamă nu știe că ajutorul cel mai mare, cel mai puternic, este acela care poate să vină de la Domnul, de la viața sacramentală, de la rugăciune.

"Între două suflete de orice condiție care ar fi în ciocnire și neînțelegeri, imediat ce putea, căuta să pună pace", scrie Augustin despre mamă în Confesiuni. În acest timp în care, din păcate, bat vânturi de război, în ce mod trebuie imitată Monica și să se contribuie ca să fie armonie între popoare?

Aceste vânturi de război, știm asta foarte bine, bat în microcosmos ca și în macrocosm. Este marea vocație a creștinului - iată de ce Monica o simțea a sa și în afară de Monica am putea să amintim pe Sfântul Nicolae de Tolentino sau pe Sfânta Rita de Cascia, deveniți și ei făcători de pace - aceea de a construi punți, aceea de a favoriza ascultarea, dialogul. Așadar, cred că secretul, astăzi, pentru a favoriza pacea între popoare este respectul, a reporni de la ascultare, de la dialog. Este o mare provocare și este o provocare pe care n-o putem învinge, înfrunta singuri, ci învățând de la Domnul.

Dumneavoastră ați fost ales de curând prior al Provinciei Augustiniene din Italia. Care sunt prioritățile pe care voi călugării augustinieni vă propuneți să le înfruntați în acești ani în diecezele în care sunteți prezenți?

Forța noastră este viața fraternă, viața comunitară, și știm câtă izolare, în schimb, câtă singurătate este în societatea noastră, în familiile noastre, uneori în Bisericile noastre locale. Și prin urmare, cred că un aspect foarte important pe care noi ar trebui să-l îngrijim este tocmai această creștere în viața de fraternitate, în viața de comuniune și să devenim un pic drojdie tocmai cu viața noastră bună, trăită ca frați, ca fii demni ai lui Augustin.

La ce orizonturi pastorale priviți?

Orizontul este cel al sărăciilor din timpul nostru, care nu sunt numai sărăcii materiale, ci și sărăcii spirituale. Sunt sărăcii umane, care se nasc și din lipsa de relații, din lipsa de figuri, persoane de referință, de maeștri, de modele, de exemple. Cred, așadar, că și comunitățile noastre vor trebui să fie case pentru atâția, familii pentru mulți, puncte de referință mai ales pentru cei mai tineri.

Care sunt astăzi centrele augustiniene italiene mai semnificative?

Mulțumire fie lui Dumnezeu, în realitatea noastră italiană și nu numai - pentru că Provincia din Italia îmbrățișează și unele prezențe în Anzii din Peru, precum și la Kosice în Slovacia - toate realitățile noastre sunt semnificative, unice. Desigur, există unele care au amprenta prezenței unui sfânt sau a unei sfinte: nu pot să nu mă gândesc la Sfântul nostru Părinte Augustin la Pavia, Bazilica "San Pietro in Ciel d'oro", unde sunt păstrate relicvele, sau și la mormântul Sfintei Monica, în Biserica noastră "Sant'Agostino in Campo Marzio", la Roma. Apoi este sanctuarul foarte frumos "Maica Bunului Sfat" la Genazzano. Sunt locuri, după părere mea, fundamentale, un pic datorită prezenței Sfântului Augustin, a Sfintei Monica, a Mariei, Maica Bunului Sfat, care într-un timp de atâta dezorientare și de atâta rătăcire, pot să fie un semn de mângâiere pentru credincioși. Și apoi să nu uităm alte locuri, precum Cascia cu Sfânta Rita, care nu are nevoie de prezentări; Montefalco cu Sfânta Clara a Crucii și stigmatele în inima semnelor pătimirii lui Cristos, o mistică contemplativă extraordinară; Sfântul Nicolae de Tolentino, un model pentru atâția augustinieni, preot care întrupează un pic tot ceea ce Papa Francisc recomandă preoților: atenția față de săraci, o viață austeră, sobră, o viață de rugăciune, dedicată în ministeriu, în slujire și devenind constructori de pace. Din atâtea alte realități, amintesc în mod deosebit, Biterbo, unde crește o frumoasă realitate de tineret, Milano Sfânta Rita și Roma Sfânta Rita, în periferia Tor Bella Monaca. Sunt locuri unde putem trăi această misiune extraordinară a evanghelizării, a atenției față de săraci, și apoi există în afară de asta locuri de artă și cultură, ca Biserica noastră "Sfântul Iacob" la Bologna, sau Biserica noastră "Duhul Sfânt" la Firenze. Cu siguranță, uit vreuna, pentru că toate realitățile noastre sunt cu adevărat foarte prețioase și unice, ca unele sanctuare șdiecezane, mă gândesc la sanctuarul "Madonna dei Miracoli" din Andria, bazilică foarte frumoasă din secolul al XVII-lea. Este vorba de locuri unde există această unicitate care este proprie a augustinienilor, care este reprezentată de spiritualitatea primirii, de slujirea la confesional și de predică.

Sfântul Augustin a fost un tânăr neliniștit, cufundat în lume, atras de distracții și mode ale momentului, care după aceea a găsit calea Adevărului; cum vă apropiați voi de tinerii de astăzi și de problematicile lor?

Este un pic greu de exprimat acest lucru în manieră generală, pot vorbi un pic din experiența personală pe care am trăit-o înainte de a fi ales superior provincial. În ultimii 19 ani am locuit într-o casă care trăia această slujire, la 360 de grade, a primirii tinerilor. A primi înseamnă înainte de toate a deveni aproapele, a deveni atent și a nu voi să se impună cu forța propria ideea, chiar dacă este bună, chiar dacă este cea mai bună, a se apropia de problematicile lor. De exemplu, când am citit unele părți din Confesiuni cu tinerii, încercând să le interpretez, un pic mediindu-le, și cu un limbaj mai modern, mulți tineri au recunoscut în această experiență a lui Augustin experiența lor. Adică, și-au dat seama că Augustin a pus în scris neliniștile, luptele, dorințele pe care le poartă în inimă. Credința noastră este cel mai bun lucru pe care-l putem da tinerilor, dar trebuie intrat în viața acestor tineri cu mare respect, în vârful picioarelor și încet-încet, mai ales cu viața mai mult decât cu predicile, a-i face să înțeleagă că nu există viață mai frumoasă decât aceea a celui care o încredințează Domnului, nu neapărat făcându-se călugăr, ci și în experiența vieții matrimoniale, misionare, încrezându-se în Dumnezeu. Acest lucru noi, ca augustinieni, ca creștini, trebuie să-l învățăm noilor generații mai ales cu un bun stil al vieții. Eu spun adesea că realitățile noastre trebuie să devină locuri în care se învață să se coboare credința în viață, în viața concretă de toate zilele.

Pentru a încheia, după părerea dumneavoastră cum ar vorbi Monica tinerilor? Ce le-ar sugera?

Cu siguranță, Monica ar vorbi tinerilor așa cum a vorbit fiului său iubit Augustin. Le-ar spune să nu irosească viața, să nu irosească timpul, să știe mereu să mulțumească pentru tot ceea ce au, să știe să perceapă ocaziile, oportunitățile minunate cu care este marcată toată existența noastră. Să știe să aducă rod bun și din experiențele dureroase, din experiențele dificile, pentru că în credință chiar și câmpiile cele mai aspre, mai dure, străzile cu mult urcuș pot să fie străzi care ne învață mult.

(După Vatican News, 27 august 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat