Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Fides
Papa în Asia și Oceania. Cardinalul Tagle: Bisericile mici pot să ne învețe

de Gianni Valente și Fabio Beretta

Patru națiuni în două continente, un total de aproape 40 de mii de kilometri de parcurs. Avionul papal va decola de la aeroportul Fiumicino la 2 septembrie și va începe pentru Papa Francisc vizita apostolică cea mai lungă și angajantă, suspendată între Asia și Oceania. Însă episcopul de Roma nu se îndepărtează de dieceza sa pentru a bate un record. Actul său - sugerează cardinalul Luis Antonio Gokim Tagle - este mai degrabă "un act de umilință în fața Domnului care ne cheamă". Un "act de ascultare față de misiune". În timp ce se apropie călătoria care-l va duce pe Papa Francisc în Indonezia, Papua Noua Guinee, Timorul de Est și Singapore, pro-prefectul Dicasterului pentru Evanghelizare - (Secțiunea pentru prima evanghelizare și noile Biserici particulare), într-o conversație cu Agenția Fides - sugerează și de ce călătoria Succesorului lui Petru printre Bisericile "turmelor mici" este importantă pentru toată Biserica universală și poate să-i intereseze pe toți cei care au la inimă pacea în lume.

La aproape 88 de ani, Papa Francisc urmează să facă cea mai lungă și obositoare călătorie din pontificatul său. Ce anume îl mișcă să îmbrățișeze aceste "tour de force"?

Îmi amintesc că, în realitate, această călătorie în Asia și Oceania era programată deja în 2020. Tocmai sosisem la Roma, la Congregația pentru Evanghelizarea Popoarelor și îmi amintesc că exista deja acest proiect. Apoi pandemia de COVID-19 a blocat totul. Și m-a surprins mult că Sfântul Părinte a reluat în mână acest proiect. Este un semn al apropierii sale paterne de acelea pe care el le numește "periferii existențiale". Spun adevărul: eu sunt mai puțin bătrân decât papa și experimentez că aceste călătorii lungi sunt apăsătoare. Pentru el, a îmbrățișa și această oboseală este un act de umilință. Nu este un show pentru a arăta ce mai este capabil să facă. Ca martor, spun că este un act de umilință în fața Domnului care ne cheamă. Un act de umilință și de ascultare față de misiune.

Unii repetă: Și această călătorie confirmă că papa preferă Orientul și neglijează Occidentul...

Această idee de a considera vizitele apostolice ca un semn că Sfântul Părinte "preferă" un continent sau o parte a lumii sau disprețuiește alte părți este o interpretare falsă a călătoriilor papale. După această călătorie, la sfârșitul lunii septembrie, papa are în program să viziteze Luxemburg și Belgia. A vizitat atâtea țări și în atâtea regiuni ale Europei. Mi se pare că el vrea, cu aceste călătorii, să-i încurajeze pe catolicii din toate contextele în care se află. Și, în afară de asta, merită să se țină cont că în aceste zone ale lumii trăiește cea mai mare parte a omenirii. În Asia sunt prezente două treimi din populația mondială. Majoritatea acestor persoane sunt sărace. Și atâtea botezuri sunt chiar între cei săraci. Papa Francisc știe că acolo sunt atâția săraci, și între săraci există această atracție față de persoana lui Isus și față de evanghelie, chiar și în mijlocul războaielor, al persecuțiilor și al conflictelor.

Alții subliniază că creștinii, în multe țări vizitate de papa, sunt în număr mic față de restul populației.

Papa, înainte de a face călătoriile, a primit invitații nu numai ale Bisericilor locale, ci și ale autorităților civile și ale conducătorilor politici care au cerut formal prezența episcopului de Roma în propria țară. Vor prezența papei nu numai din motive de credință, ci și din motivații care interesează autoritățile civile. Pentru ei papa rămâne un simbol puternic pentru conviețuirea umană în spirit de fraternitate și pentru îngrijirea creației.

Dumneavoastră, ca păstor care aparține Bisericii din Filipine și apoi cardinal al Dicasterului misionar, ce experiențe și întâlniri ați avut cu țările și Bisericile pe care papa le va vizita în zilele următoare?

În Papua Noua Guinee am făcut vizita apostolică la Seminarii la cererea cardinalului Ivan Dias, care atunci era prefect al Congregației Propaganda Fide. Am făcut două călătorii în două luni, vizitând Seminariile din Papua Noua Guinee și Insulele Solomon. Am vizitat și Indonezia și Singapore, dar nu am fost niciodată în Timorul de Est, chiar dacă am întâlnit de atâtea ori episcopi, preoți, călugări și laici din țara aceea. Pentru mine Asia este "lume compusă din diferite lumi", și ca asiatic văd că aceste călătorii în Asia deschid mintea și inima spre vaste orizonturi de umanitate, de experiență umană. Și creștinismul se întrupează în Asia în moduri surprinzătoare pentru mine. Eu învăț mult de la înțelepciunea și de la creativitatea Duhului Sfânt. Mă uimesc mereu de căile cu care evanghelia se exprimă și se întrupează în mijlocul diferitelor contexte umane. Dorința mea este ca papa, noi toți din suita papală, precum și jurnaliștii să poată avea această experiență nouă, experiența creativității Duhului Sfânt.

Care sunt darurile și punctele de confort pe care comunitățile ecleziale vizitate de papa în următoare călătorie le pot oferi întregii Biserici?

În acele țări, comunitățile creștine sunt aproape peste tot o minoritate, o "turmă mică". În locuri ca Europa, Biserica se bucură oricum de un anumit "status" cultural, social și civil de respect. Dar și în multe țări din Occident ne întoarcem la această experiență de Biserică drept turmă mică. Și poate face bine a privi la Biserici din multe țări din Orient pentru a vedea cum se comportă că sunt într-o condiție, într-o stare de micime. Experiența primilor apostoli, a discipolilor lui Isus, se repetă de atâtea ori în aceste țări. Un paroh din Nepal mi-a relatat că teritoriul parohiei sale este mare ca o treime din Italia: el are numai 5 enoriași risipiți în acel teritoriu mare. Suntem în 2024, dar contextul și experiența apare ca aceea din Faptele Apostolilor. Și Bisericile mici care trăiesc în Orient pot să ne învețe.

Prima etapă a călătoriei papale este Indonezia, țara cu populația musulmană cea mai numeroasă din lume.

Indonezia este o națiune-arhipelag și există o enormă diversitate de situații pe planul cultural, lingvistic, economic și social. Este și țara din lume cu cel mai mare număr de locuitori de religie musulmană. Și marele dar al Duhului Sfânt oferit comunității catolice indoneziene este cel al conviețuirii care nu neagă diversitatea. Vizita papei sper că va putea aduce nou impuls fraternității între credincioșii din diferitele religii.

Dumneavoastră ați putut experimenta în vizitele avute semnele concrete ale acestei conviețuiri fraterne?

Mi-au relatat că terenul unde se înalță Universitatea catolică este dar al primului președinte. Un mesaj puternic, pentru a arăta că în poporul indonezian toți sunt acceptați ca frați și surori. Îmi amintesc și de momentul în care am participat la Ziua Tinerilor din Asia. Dat fiind numărul scăzut de creștini, printre voluntarii implicați în organizare erau și mulți tineri musulmani. Conferința Episcopală mi-a dat doi asistenți, ambii musulmani, pe care i-am văzut desfășurând îndatoririle lor cu mare reverență față de Biserică.

A doua etapă: Papua Noua Guinee.

Biserica din Papua Noua Guinee este o Biserică tânără, dar deja a dăruit Bisericii universale un martir, Peter To Rot, care era și catehet. Și Papua Noua Guinee este o țară multiculturală, cu diferite triburi care din când în când sunt în conflict între ele. Dar este o țară unde diversitatea poate să fie o bogăție. Dacă suspendăm preconcepțiile noastre, și în culturile tribale putem găsi valori umane apropiate de idealurile creștine. Și apoi în Papua Noua Guinee există locuri unde natura este necontaminată. În urmă cu doi ani am fost acolo pentru consacrarea unei noi catedrale. I-am cerut episcopului apă, iar el îmi spune: "Putem bea apa din fluviu, este potabilă". Grație înțelepciunii lor tribale au reușit să păstreze armonia cu natura și pot să bea direct din fluviu. Un lucru pe care noi în așa-numitele țări dezvoltate nu-l mai avem.

A treia etapă: Timorul de Est.

Este semnificativ că papa atinge Indonezia și apoi Timorul de Est. Două țări care au o istorie de lupte și care acum sunt în pace. O pace fragilă, dar grație amândurora apare durabilă. Acolo raportul dintre Biserica locală și guvern este foarte bun. Guvernul local susține și serviciile educative legate de Biserică. Și mi se pare că tocmai Biserica a fost unul dintre punctele de referință pentru populație în timpul războiului pentru independență. Oamenii din Timorul de Est declară că credința lor în Cristos i-a susținut în timpul anilor de luptă pentru independență.

A patra etapă: Singapore.

Este una dintre țările cele mai bogate din lume și este o minunăție a vedea un popor care a ajuns la un astfel de nivel de profesionalism și avangardă tehnologică în puțini ani și cu resurse limitate, grație și simțului de disciplină. Guvernul din Singapore garantează tuturor comunităților de credincioși libertate și le protejează de atacuri și acte nerespectuoase. Ofensele împotriva religiilor sunt pedepsite cu severitate. Persoanele trăiesc în siguranță, precum și turiștii. Dar este nevoie de echilibru. Istoria ne învață să acordăm atenție pentru ca aplicarea legilor să nu ajungă să contrazică aceleași valori pe care legile ar trebui să le protejeze.

Și în acele țări - mai ales în Papua Noua Guinee - opera apostolică este presărată de istorii de misionari martiri. Dar uneori se continuă să se prezinte opera misionarilor numai ca exprimare de colonialism cultural și politic.

Acum există această tendință și această tentație de a citi istoria, în special istoria misiunilor, cu schemele culturale de astăzi și de a impune misionarilor care au trăit cu secole în urmă viziunile noastre. În schimb, trebuie citită istoria cu calm. Misionarii sunt un dar pentru Biserică. Ascultă de Cristos însuși care a spus discipolilor săi să meargă până la marginile pământului pentru a vesti evanghelia, promițând că el va fi mereu cu ei. Uneori unii lideri ai națiunilor i-au dus pe misionari în diferite locuri în timpul proceselor de colonizare. Însă acei misionari au mers pentru a evangheliza, nu pentru a fi manipulați și folosiți de colonizatori. Atâția preoți, misionari, călugări au acționat în contrast cu strategiile propriului guvern și au fost martirizați.

Care este legătura misterioasă care unește mereu martiriul și misiunea?

În urmă cu doi ani a fost publicat un studiu despre libertatea religioasă. Exista o realitate evidentă: în acele țări unde existau intimidări și persecuții, numărul botezurilor era în creștere. Acolo unde există posibilitatea reală a martiriului, credința se propagă. Chiar și cel care nu este credincios se întreabă: Dar de unde vine toată această forță, care îi determină să ofere viața? Este evanghelia în desfășurare. Și scopul nostru, și pentru Dicasterul pentru Evanghelizare, este să ajutăm Bisericile locale, nu să impunem o forma mentis sau o cultură diferită de a lor.

(După Agenția Fides, 27 august 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat