|
Patru principii pentru conviețuirea socială Timpul este superior spațiului, unitatea prevalează asupra conflictului, realitatea este mai importantă decât ideea, întregul este superior părții. Pentru Papa Francisc acestea sunt cele "patru principii care orientează în mod specific dezvoltarea conviețuirii sociale și construirea unui popor în care diferențele să se armonizeze în cadrul unui proiect comun" (221). Deja intuite și aprofundate încă din anii '70, când era provincial al iezuiților în Argentina, aceste principii - care "derivă din marile postulate ale Doctrinei Sociale ale Bisericii" - au devenit punctele fundamentale ale pontificatului lui Bergoglio. Și nu întâmplător ocupă o parte centrală a celui de-al patrulea capitol din "Evangelii gaudium", dedicat întocmai "dimensiunii sociale a evanghelizării". În aceste pagini pontiful amintește îndeosebi necesitatea de a fi "docili și atenți să ascultăm strigătul săracului" (187) și relansează angajarea solidarității înțelese ca "decizia de a restitui săracului ceea ce îi corespunde" (189). Pentru că, explică el, "opțiunea pentru săraci este o categorie teologică" (198) care trebuie să interpeleze încontinuu Biserica și să-i orienteze acțiunea. 176. A evangheliza înseamnă a face prezentă în lume împărăția lui Dumnezeu. Însă "nicio definiție parțială și fragmentară nu poate da cont despre realitatea bogată, complexă și dinamică, așa cum este aceea a evanghelizării, fără a risca să o sărăcească și chiar să o mutileze" [Paul al VI-lea, Exortația apostolică Evangelii nuntiandi (8 decembrie 1975), 17: AAS 68 (1976), 17]. Acum aș vrea să împărtășesc preocupările mele cu privire la dimensiunea socială a evanghelizării exact pentru că, dacă această dimensiune nu este explicată cum se cuvine, se riscă mereu să se desfigureze semnificația autentică și integrală a misiunii evanghelizatoare. (...) 178. A mărturisi un Tată care iubește infinit fiecare ființă umană implică a descoperi că "tocmai prin asta îi conferă o demnitate infinită" [Ioan Paul al II-lea, Angelus cu neputincioșii în Catedrala din Osnabrück (16 noiembrie 1980): Insegnamenti III/2 [1980], 1232]. A mărturisi că Fiul lui Dumnezeu a asumat trupul nostru omenesc înseamnă că fiecare persoană umană a fost ridicată la însăși inima lui Dumnezeu. (...) Același mister al Treimii ne amintește că am fost creați după imaginea comuniunii divine, motiv pentru care nu putem să ne realizăm și nici să ne mântuim singuri. Din inima evangheliei recunoaștem legătura intimă dintre evanghelizare și promovarea umană, care trebuie în mod necesar să se exprime și să se dezvolte în toată acțiunea evanghelizatoare. Acceptarea primei vestiri, care invită să ne lăsăm iubiți de Dumnezeu și să-l iubim cu iubirea pe care el însuși ne-o comunică, provoacă în viața persoanei și în acțiunile sale o primă și fundamentală reacție: a dori, a căuta și a îndrăgi binele altora. (...) 186. Din credința noastră în Cristos care s-a făcut sărac și mereu aproape de cei săraci și de cei excluși derivă preocuparea pentru dezvoltarea integrală a celor mai abandonați din societate. 187. Fiecare creștin și fiecare comunitate sunt chemați să fie instrumente ale lui Dumnezeu pentru eliberarea și promovarea săracilor, în așa fel încât ei să se poată integra pe deplin în societate; asta presupune să fim docili și atenți să ascultăm strigătul săracului și să-l ajutăm. (...) 188. În acest cadru se înțelege cererea lui Isus adresată discipolilor săi: "Dați-le voi să mănânce" (Mc 6,37), și asta implică fie colaborarea pentru a rezolva cauzele structurale ale sărăciei și pentru a promova dezvoltarea integrală a săracilor, fie gesturile cele mai simple și zilnice de solidaritate în fața lipsurilor foarte concrete pe care le întâlnim. Cuvântul "solidaritate" s-a uzat puțin și uneori se interpretează rău, însă indică mult mai mult decât vreun act sporadic de generozitate. Cere să se creeze o nouă mentalitate care să gândească în termeni de comunitate, de prioritate a vieții tuturor față de aproprierea bunurilor din partea câtorva. 189. Solidaritatea este o reacție spontană a celui care recunoaște funcția socială a proprietății și destinația universală a bunurilor ca realități anterioare proprietății private. Posesia privată a bunurilor se justifică pentru a le păstra și a le mări în așa fel încât să folosească mai bine binelui comun, motiv pentru care solidaritatea trebuie să fie trăită ca decizie de a restitui săracului ceea ce îi corespunde. Aceste convingeri și practici de solidaritate, când devin trup, deschid calea spre alte transformări structurale și le fac posibile. O schimbare în structuri care nu generează noi convingeri și atitudini va face în așa fel încât aceleași structuri, mai devreme sau mai târziu, să devină corupte, apăsătoare și ineficace. (...) 198. Pentru Biserică, opțiunea față de săraci este mai întâi o categorie teologică decât culturală, sociologică, politică sau filozofică. Dumnezeu le acordă lor "prima sa milostivire" [Ioan Paul al II-lea, Omilia în timpul Liturghiei pentru evanghelizarea popoarelor la Santo Domingo (11 octombrie 1984), 5: AAS 77 (1985), 358]. (...) Pentru aceasta doresc o Biserică săracă pentru cei săraci. Ei au multe să ne învețe. În afară de a fi părtași de sensus fidei, cu propriile suferințe îl cunosc pe Cristos suferind. Este necesar ca toți să ne lăsăm evanghelizați de ei. (...) 199. Angajarea noastră nu constă exclusiv în acțiuni sau în programe de promovare și asistență; ceea ce Duhul pune în mișcare nu este un exces de activism, ci înainte de toate o atenție îndreptată spre celălalt "considerându-l ca una cu noi înșine" [Sfântul Toma de Aquino, Summa Theologiae, II-II, q. 27, art. 2]. (...) Asta implică a-l aprecia pe cel sărac în bunătatea sa proprie, cu modul său de a fi, cu cultura sa, cu modul său de a trăi credința. Iubirea autentică este întotdeauna contemplativă, ne permite să-l slujim pe celălalt nu din necesitate sau vanitate, ci pentru că este frumos, dincolo de aparențe. (...) 215. Ca ființe umane nu suntem niște simpli beneficiari, ci păzitori ai celorlalte creaturi. Prin realitatea noastră corporală, Dumnezeu ne-a unit atât de strâns cu lumea care ne înconjoară, încât deșertificarea solului este ca o boală pentru fiecare și putem să deplângem dispariția unei specii ca și cum ar fi o mutilare. Să nu lăsăm ca la trecerea noastră să rămână semne de distrugere și de moarte care lovesc viața noastră și pe cea a viitoarelor generații. (...) 221. Pentru a înainta în această construire a unui popor în pace, dreptate și fraternitate există patru principii relaționate cu tensiuni bipolare proprii oricărei realități sociale. Derivă din marile postulate ale Doctrinei Sociale a Bisericii, care constituie "primul și fundamentalul sistem de referință pentru interpretarea și evaluarea fenomenelor sociale" [Consiliul Pontifical al Dreptății și al Păcii, Compendiul de Doctrină Socială a Bisericii, 161]. În lumina lor doresc acum să propun aceste patru principii care orientează în mod specific dezvoltarea conviețuirii sociale și construirea unui popor în care diferențele se armonizează în cadrul unui proiect comun. Fac asta având convingerea că aplicarea lor poate să reprezinte o cale autentică spre pacea în interiorul fiecărei națiuni și în întreaga lume. Timpul este superior spațiului 222. Există o tensiune bipolară între plinătate și limită. Plinătatea provoacă voința de a poseda totul și limita este peretele care se pune în față. "Timpul", considerat în sens amplu, face referință la plinătate ca expresie a orizontului care ni se deschide în față, iar momentul este expresie a limitei care se trăiește într-un spațiu circumscris. Cetățenii trăiesc în tensiune între conjunctura momentului și lumina timpului, a orizontului mai mare, a utopiei care ne deschide spre viitor drept cauză finală care atrage. De aici reiese un prim principiu pentru a înainta în construirea unui popor: timpul este superior spațiului. (...) 223. Acest principiu permite să se lucreze pe termen lung, fără obsesia rezultatelor imediate. Ajută să se suporte cu răbdare situații dificile și adverse sau schimbările planurilor pe care dinamismul realității le impune. Este o invitație de a asuma tensiunea dintre plinătate și limită, dând prioritate timpului. Unul dintre păcatele care uneori se întâlnesc în activitatea socio-politică constă în a privilegia spațiile de putere în locul timpurilor proceselor. A da prioritate spațiului duce la faptul de a deveni nebuni pentru a rezolva totul în momentul prezent, pentru a încerca să se ia în stăpânire toate spațiile de putere și de autoafirmare. Înseamnă a cristaliza procesele și a pretinde oprirea lor. A da prioritate timpului înseamnă a se ocupa mai mult de a începe procese decât de a lua în stăpânire spații. Timpul ordonează spațiile, le luminează și le transformă în inele dintr-un lanț în creștere constantă, fără întoarceri. Este vorba de a privilegia acțiunile care generează noi dinamisme în societate și implică alte persoane și grupuri care le vor duce înainte, până când aduc rod în evenimente istorice importante. Fără anxietate, însă cu convingeri clare și tenace. (...) Unitatea prevalează asupra conflictului 226. Conflictul nu poate să fie ignorat sau disimulat. Trebuie să fie acceptat. Dar dacă rămânem prinși în cursă în el, pierdem perspectiva, orizonturile se limitează și însăși realitatea este fragmentată. Atunci când ne oprim în conjunctura conflictuală, pierdem sensul unității profunde a realității. 227. În fața conflictului, unii pur și simplu îl privesc și merg înainte ca și cum n-ar fi nimic, își spală mâinile pentru a putea continua cu viața lor. Alții intră în conflict în așa fel încât rămân prizonieri, pierd orizontul, proiectează asupra instituțiilor propriile confuzii și insatisfacții și astfel unitatea devine imposibilă. Însă există un al treilea mod, cel mai adecvat, de a sta în fața conflictului. Este acela de a accepta să se suporte conflictul, să se rezolve și să se transforme într-un inel de legătură al unui nou proces. "Fericiți făcătorii de pace" (Mt 5,9). 228. În acest mod, devine posibil să se dezvolte o comuniune în diferențe, care poate să fie favorizată numai de acele persoane nobile care au curajul să meargă dincolo de suprafața conflictuală și îi consideră pe ceilalți în demnitatea lor cea mai profundă. De aceea este necesar să se ceară un principiu care este indispensabil pentru a construi prietenia socială: unitatea este superioară conflictului. Solidaritatea, înțeleasă în semnificația sa cea mai profundă și de provocare, devine astfel un stil de construire a istoriei, un loc vital în care conflictele, tensiunile și opusurile pot să ajungă la o unitate pluriformă care generează viață nouă. Nu înseamnă a tinde spre sincretism, nici la absorbirea unuia în celălalt, ci la rezolvarea pe un plan superior care păstrează în sine potențialitățile prețioase ale polarităților în contrast. (...) Realitatea este mai importantă decât ideea 231. Există și o tensiune bipolară între idee și realitate. Realitatea pur și simplu este, ideea se elaborează. Între cele două trebuie să se instaureze un dialog constant, evitând ca ideea să ajungă să se separe de realitate. Este periculos să se trăiască numai în împărăția cuvântului, a imaginii, a sofismului. De aici se deduce că trebuie cerut un al treilea principiu: realitatea este superioară ideii. Asta implică să se evite diferite forme de ascundere a realității: purismele îngerești, totalitarismele relativului, nominalismele declaraționiste, proiectele mai mult formale decât reale, fundamentalismele antiistorice, eticismele fără bunătate, intelectualismele fără înțelepciune. 232. Ideea - elaborările conceptuale - este în funcție de perceperea, înțelegerea și conducerea realității. Ideea dezlipită de realitate dă naștere la idealisme și nominalisme ineficace, care cel mult clasifică și definesc, dar nu implică. Ceea ce implică este realitatea iluminată de raționament. Trebuie trecut de la nominalismul formal la obiectivitatea armonioasă. Altfel se manipulează adevărul, așa cum gimnastica se înlocuiește cu cosmetica. Există politicieni - și chiar conducători religioși - care se întreabă pentru ce poporul nu-i înțelege și nu-i urmează, dacă propunerile lor sunt așa de logice și clare. Probabil este pentru că s-au situat în împărăția simplelor idei și au redus politica sau credința la retorică. Alții au uitat simplitatea și au importat din exterior o raționalitate străină de oameni. 233. Realitatea este superioară ideii. Acest criteriu este legat de întruparea Cuvântului și de punerea lui în practică: "Prin aceasta îl cunoașteți pe Duhul lui Dumnezeu: orice duh care îl mărturisește pe Isus Cristos venit în trup este de la Dumnezeu" (1In 4,2). Criteriul realității, al unui Cuvânt deja întrupat și care încearcă mereu să se întrupeze, este esențial pentru evanghelizare. Pe de o parte, ne face să valorizăm istoria Bisericii ca istorie de mântuire, să comemorăm sfinții noștri care au înculturat evanghelia în viața popoarelor noastre, să adunăm bogata tradiție bimilenară a Bisericii, fără a pretinde să elaborăm o gândire despărțită de această comoară, ca și cum am vrea să inventăm evanghelia. Pe de altă parte, acest criteriu ne determină să punem cuvântul în practică, să realizăm opere de dreptate și caritate în care acest cuvânt să fie rodnic. A nu pune în practică, a nu conduce cuvântul la realitate, înseamnă a construi pe nisip, a rămâne în simpla idee și a degenera în intimisme și gnosticisme care nu dau rod, care fac steril dinamismul său. Întregul este superior părții 234. Și între globalizare și localizare se produce o tensiune. Trebuie acordată atenție dimensiunii globale pentru a nu cădea într-o meschinărie zilnică. În același timp, nu este oportun a pierde din vedere ceea ce este local, ceea ce ne face să mergem cu picioarele pe pământ. Cele două lucruri unite împiedic să se cadă într-una dintre aceste două extreme: una, ca toți cetățenii să trăiască într-un universalism abstract și globalizant, pasageri mimetizați din ultimul vagon, care admiră focurile artificiale ale lumii, care este a altora, cu gura căscată și aplauze programate; cealaltă, ca să devină un muzeu folcloric de eremiți localiști, condamnați să repete mereu aceleași lucruri, incapabili să se lase interpelați de ceea ce este diferit și să aprecieze frumusețea pe care Dumnezeu o răspândește în afara granițelor lor. 235. Întregul este mai mult decât partea și este și mai mult decât simpla lor sumă. Așadar, nu trebuie să fim prea obsedați de probleme limitate și particulare. Trebuie lărgită mereu privirea pentru a recunoaște un bine mai mare care ne va aduce beneficii nouă tuturor. Însă trebuie făcută asta fără a evada, fără dezrădăcinări. Este necesar să se înfigă rădăcinile în pământul fertil și în istoria propriului loc, care este un dar al lui Dumnezeu. Se lucrează în ceea ce este mic, cu ceea ce este aproape, însă cu o perspectivă mai amplă. În același mod, o persoană care păstrează particularitatea sa personală și nu ascunde identitatea sa, atunci când se integrează cordial într-o comunitate, nu se anulează, ci primește mereu noi stimuli pentru propria dezvoltare. Nu este nici sfera globală care anulează, nici parțialitatea izolată care ne face sterili. 236. Modelul nu este sfera, care nu este superioară părților, unde fiecare punct este echidistant de centru și nu există diferențe între un punct și altul. Modelul este poliedrul, care reflectă confluența tuturor parțialităților care își mențin în el originalitatea lor. Fie acțiunea pastorală fie acțiunea politică încearcă să adune în acest poliedru ceea ce este mai bun din fiecare. Acolo sunt inserați săracii, cu cultura lor, proiectele lor și propriile lor potențialități. Chiar și persoanele care pot să fie criticate pentru greșelile lor, au ceva de adus care nu trebuie să se piardă. Este unirea popoarelor, care, în ordinea universală, păstrează particularitatea lor; este totalitatea persoanelor într-o societate care caută un bine comun care într-adevăr îi încorporează pe toți. 237. Nouă creștinilor acest principiu ne vorbește și despre totalitatea sau integritatea evangheliei pe care Biserica ne-o transmite și ne trimite s-o predicăm. Bogăția sa deplină îi încorporează pe academicieni și pe muncitori, pe întreprinzători și pe artiști, pe toți. "Mistica populară" primește în modul său întreaga evanghelie și o întrupează în expresii de rugăciune, de fraternitate, de dreptate, de luptă și de sărbătoare. Vestea bună este bucuria unui Tată care nu vrea să se piardă niciunul dintre cei mici ai săi. Astfel apare bucuria bunului păstor care întâlnește oaia pierdută și o readuce în staulul său. Evanghelia este plămadă care dospește tot aluatul și cetatea care strălucește pe înălțimea muntelui iluminând toate popoarele. Evanghelia posedă un criteriu de totalitate care îi este intrinsec: nu încetează să fie veste bună până când nu este vestită tuturor, până când nu fecundează și nu vindecă toate dimensiunile omului și până când nu-i unește pe toți oamenii la masa Împărăției. Întregul este superior părții. (După L'Osservatore Romano, 21 august 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |