Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Recitind "Evangelii gaudium" / 5

Poporul lui Dumnezeu și vestirea evangheliei

Este dedicat în întregime vestirii evangheliei al treilea capitol din "Evangelii gaudium". Este vorba de a o misiune prioritară pentru credincioșii din "orice epocă și loc". Și tocmai natura eminamente eclezială a acestei vestiri îl determină pe Papa Francisc să se oprească îndelung asupra "misterului" Bisericii văzută nu atât ca "instituție organică și ierarhică", ci ca "popor pelerin și evanghelizator" în drum spre Dumnezeu (111).

Pontiful amintește, înainte de toate, că mântuirea oferită omului este "pentru toți" și este rod al "harului pur", pentru că se naște din inițiativa divină îndreptată spre fiecare om (112). Așadar, a fi Biserică "înseamnă a fi popor al lui Dumnezeu" și "ferment al lui Dumnezeu în mijlocul omenirii", oferind fiecăruia "milostivirea gratuită" care ne face să ne simțim "primiți, iubiți, iertați și încurajați să trăim după viața bună a evangheliei" (114). Și dacă este adevărat că poporul lui Dumnezeu "se întrupează" în istoriile și în culturile "diferitelor popoare de pe pământ", Duhul Sfânt este cel care acționează pentru a construi "comuniunea și armonia", creând acea unitate "care nu este niciodată uniformitate, ci armonie multiformă care atrage" (117). Și tot "forța sfințitoare a Duhului" alimentează în credincios "un instinct al credinței" capabil să perceapă în mod intuitiv "ceea ce vine realmente de la Dumnezeu" (119). În acest sens îmbracă mare importanță evlavia populară, "exprimare autentică a acțiunii misionare spontane a poporului lui Dumnezeu" (122). Dar nu trebuie uitat și rolul teologiei și aportul său decisiv în "promovarea dialogului cu lumea culturii și a științei" (133).

Un banc de probă semnificativ pentru angajarea Bisericii în evanghelizare este "predica în cadrul liturgiei" (135). Îngrijirea și pregătirea omiliei din partea păstorilor este la inima lui Francisc în mod deosebit, datorită faptului că "Biserica este mamă" și de aceea este chemată să predice "poporului ca o mamă care vorbește copilului său" (139). Așadar, nu unei omilii "pur moraliste sau îndoctrinante", îndesată "cu adevăruri abstracte sau cu silogisme reci" (142). Intră în joc aici figura predicatorului, care "trebuie să fie dispus să se lase înduioșat de Cuvânt și să-l facă să devină trup" (150). Pentru papa este "indispensabil" ca el "să aibă certitudinea că Dumnezeu îl iubește" și să se lase "pătruns de cuvântul său înainte de a-l transmite" (151): asta îi permite să fie "contemplativ al cuvântului" și, în același timp, "contemplativ al poporului" (162).

111. Evanghelizarea este misiune a Bisericii. Însă acest subiect al evanghelizării este mult mai mult decât o instituție organică și ierarhică, pentru că înainte de toate este un popor în drum spre Dumnezeu. Este vorba desigur de un mister care-și înfige rădăcinile sale în Treime, dar care își are aspectul său concret istoric într-un popor pelerin și evanghelizator, care transcende mereu orice exprimare instituțională, necesară și ea. (...)

112. Mântuirea pe care Dumnezeu ne-o oferă este lucrare a milostivirii sale. Nu există acțiune umană, oricât de bună ar putea să fie, care să ne facă să merităm un dar așa de mare. Dumnezeu, din simplu har, ne atrage pentru a ne uni cu el. El îl trimite pe Duhul său în inimile noastre pentru a ne face fiii săi, pentru a ne transforma și pentru a ne face capabili să răspundem cu viața noastră la iubirea sa. Biserica este trimisă de Isus Cristos ca sacrament al mântuirii oferite de Dumnezeu. (...)

114. A fi Biserică înseamnă a fi popor al lui Dumnezeu, în acord cu marele proiect de iubire al Tatălui. Asta implică a fi fermentul lui Dumnezeu în mijlocul omenirii. Înseamnă a vesti și a duce mântuirea lui Dumnezeu în această lume a noastră, care adesea se pierde, care are nevoie să aibă răspunsuri care să încurajeze, care să dea speranță, care să dea nouă vigoare pe drum. Biserica trebuie să fie locul milostivirii gratuite, unde toți pot să se simtă primiți, iubiți, iertați și încurajați să trăiască după viața bună a evangheliei. (...)

117. Dacă este bine înțeleasă, diversitatea culturală nu amenință unitatea Bisericii. Duhul Sfânt, trimis de Tatăl și de Fiul, este cel care transformă inimile noastre și ne face capabili să intrăm în comuniunea perfectă a Preasfintei Treimi, unde orice lucru își află unitatea sa. El construiește comuniunea și armonia poporului lui Dumnezeu. Același Duh Sfânt este armonia, așa cum este legătura de iubire dintre Tatăl și Fiul. El este Cel care ridică o multiplă și variată bogăție de daruri și în același timp construiește o unitate care nu este niciodată uniformitate, ci armonie multiformă care atrage. Evanghelizarea recunoaște cu bucurie aceste bogății multiple pe care Duhul le generează în Biserică. N-ar face dreptate logicii întrupării a crede într-un creștinism monocultural și monocord. Deși este adevărat că unele culturi au fost strâns legate de predicarea evangheliei și de dezvoltarea unei gândiri creștine, mesajul revelat nu s-a identificat cu niciuna dintre ele și posedă un conținut transcultural. De aceea, în evanghelizarea noilor culturi sau a culturilor care n-au primit predicarea creștină, nu este indispensabil a impune o determinată formă culturală, oricât ar fi de frumoasă și veche, împreună cu propunerea evanghelică. Mesajul pe care-l vestim prezintă mereu o oarecare îmbrăcăminte culturală, însă uneori în Biserică noi cădem în sacralizarea vanitoasă a propriei culturi și cu asta putem arăta mai mult fanatism decât fervoare evanghelizatoare autentică. (...)

119. Poporul lui Dumnezeu este sfânt din cauza acestei ungeri care îl face infailibil "in credendo". Asta înseamnă că atunci când crede, nu greșește, chiar dacă nu găsește cuvinte pentru a exprima credința sa. Duhul îl conduce în adevăr și îl conduce la mântuire. Ca parte a misterului său de iubire față de omenire, Dumnezeu înzestrează totalitatea credincioșilor cu un instinct al credinței - acel sensus fidei - care îi ajută să discearnă ceea ce vine realmente de la Dumnezeu. Prezența Duhului acordă creștinilor o anumită naturalitate cu realitățile divine și o înțelepciune care le permite să le perceapă în mod intuitiv, deși nu dispun de instrumentele adecvate pentru a le exprima cu precizie. (...)

122. În același mod, putem crede că diferitele popoare în care a fost înculturată evanghelia sunt subiecte colective active, lucrătoare ale evanghelizării. Asta se întâmplă pentru că fiecare popor este creatorul propriei culturi și protagonistul propriei istorii. Cultura este ceva dinamic, pe care un popor o recreează constant, și fiecare generație transmite următoarei generații un ansamblu de atitudini referitoare la diferitele situații existențiale, pe care aceasta trebuie să le reelaboreze în fața propriilor provocări. Ființa umană "este în același timp fiu și tată al culturii în care este cufundat" [Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea enciclică Fides et ratio (14 septembrie 1998), 71: AAS 91 (1999), 60]. Când într-un popor s-a înculturat evanghelia, în procesul său de transmitere culturală transmite și credința în moduri mereu noi; de aici importanța evanghelizării înțelese ca înculturare. Fiecare porțiune a poporului lui Dumnezeu, traducând în propria viață darul lui Dumnezeu după propriul specific, oferă mărturie credinței primite și o îmbogățește cu noi exprimări care sunt elocvente. Se poate spune că "poporul se evanghelizează încontinuu pe sine însuși" [A III-a Conferință Generală a Episcopatului Latinoamerican și din Caraibe, Documentul de la Puebla (23 martie 1979), 450; cf. A V-a Conferință Generală a Episcopatului Latinoamerican și din Caraibe, Documentul de la Aparecida (29 iunie 2007), 264]. Aici îmbracă importanță evlavia populară, autentică exprimare a acțiunii misionare spontane a poporului lui Dumnezeu. Este vorba despre o realitate în dezvoltare permanentă, unde Duhul Sfânt este protagonistul. (...)

133. Teologia - nu numai teologia pastorală - în dialog cu alte științe și experiențe umane îmbracă o importanță deosebită pentru a gândi cum să se procedeze pentru ca propunerea evangheliei să ajungă la varietatea contextelor culturale și a destinatarilor. Biserica, angajată în evanghelizare, apreciază și încurajează carisma teologilor și efortul lor în investigația teologică, ce promovează dialogul cu lumea culturii și a științei. Fac apel la teologi ca să îndeplinească această slujire ca parte a misiunii mântuitoare a Bisericii. Însă este necesar ca, pentru acest scop, să îndrăgească finalitatea evanghelizatoare a Bisericii și a teologiei însăși și să nu se mulțumească cu o teologie de rutină. (...)

139. Biserica este mamă și predică poporului ca o mamă care vorbește fiului său, știind că fiul are încredere că tot ceea ce îi este învățat va fi pentru binele său, pentru că știe că este iubit. În afară de asta, mama bună știe să recunoască tot ceea ce Dumnezeu a semănat în fiul său, ascultă preocupările sale și învață de la el. Spiritul de iubire care domnește într-o familie conduce atât pe mamă, cât și pe fiu în dialogurile lor, unde se predă și se învață, se corectează și se apreciază lucrurile bune; așa se întâmplă și în omilie. Duhul, care a inspirat evangheliile și care acționează în poporul lui Dumnezeu, inspiră și cum trebuie să se asculte credința poporului și cum trebuie să se predice în orice Euharistie. Predica creștină, prin urmare, găsește în inima culturii poporului un izvor de apă vie, fie pentru a ști ce anume trebuie să spună, fie pentru a găsi modul potrivit de a-l spune. Așa cum ne place nouă tuturor să ni se vorbească în limba noastră maternă, tot așa și în credință ne place să ni se vorbească în cheie de "cultură maternă", în cheie de dialect matern (cf. 2Mac 7,21.27), și inima se dispune să asculte mai bine. Această limbă este o tonalitate care transmite curaj, respirație, forță, impuls. (...)

142. Un dialog este mult mai mult decât comunicarea unui adevăr. Se realizează pentru plăcerea de a vorbi și pentru binele concret care se comunică între cei care se iubesc prin intermediul cuvintelor. Este un bine care nu constă în lucruri, ci în persoanele înseși care se dăruiesc reciproc în dialog. Predica pur moralistă sau îndoctrinatoare, și chiar aceea care se transformă într-o lecție de exegeză, reduc această comunicare între inimi care are loc în omilie și care trebuie să aibă un caracter aproape sacramental: "Credința vine din predicare, iar predicarea, din cuvântul lui Cristos" (Rom 10,17). În omilie, adevărul se armonizează cu frumusețea și cu binele. Nu este vorba despre adevăruri abstracte sau despre silogisme reci, pentru că se comunică și frumusețea imaginilor pe care Domnul le folosea pentru a stimula practicarea binelui. Amintirea poporului credincios, ca și aceea a Mariei, trebuie să rămână plină până sus de minunățiile lui Dumnezeu. Inima sa, deschisă la speranța unei practicări bucuroase și posibile a iubirii care i-a fost vestită, simte că fiecare cuvânt în Scriptură este înainte de toate dar, înainte de a fi exigență. (...)

150. Oricine vrea să predice, mai întâi trebuie să fie dispus să se lase înduioșat de cuvânt și să-l facă să devină carne în existența sa concretă. În acest mod, predicarea va consta în acea activitate atât de intensă și rodnică încât înseamnă "a comunica altora ceea ce unul a contemplat" [Sfântul Toma de Aquino, Summa Theologiae, II-II, q. 188, art. 6]. Pentru toate acestea, înainte de a pregăti concret ceea ce unul va spune în predică, trebuie să accepte să fie rănit cel dintâi de acel cuvânt care-i va răni pe alții, pentru că este un cuvânt viu și eficace, care ca o sabie "pătrunde până la despărțitura sufletului și a duhului, a încheieturilor și a măduvei și judecă sentimentele și gândurile inimii" (Evr 4,12). Asta îmbracă o importanță pastorală. Și în această epocă oamenii preferă să-i asculte pe martori: "le este sete de autenticitate, [...] reclamă evanghelizatori care să le vorbească despre un Dumnezeu pe care ei să-l cunoască și care să le fie familiar, ca și cum l-ar vedea pe Cel Invizibil" [Paul al VI-lea, Exortația apostolică Evangelii nuntiandi (8 decembrie 1975), 76: AAS 68 (1976), 68].

151. Nu ne este cerut să fim neprihăniți, ci mai degrabă să fim mereu în creștere, să trăim dorința profundă de a înainta pe calea evanghelie și să nu lăsăm să ne cadă brațele. Lucrul indispensabil este ca predicatorul să aibă certitudinea că Dumnezeu îl iubește, că Isus Cristos l-a mântuit, că iubirea sa are mereu ultimul cuvânt. În fața unei frumuseți așa de mari, de atâtea ori va simți că viața sa nu-i dă glorie pe deplin și va dori cu sinceritate să răspundă mai bine la o iubire așa de mare. (...) Domnul vrea să ne utilizeze ca ființe vii, libere și creative, care se lasă pătrunse de cuvântul său înainte de a-l transmite; mesajul său trebuie să treacă realmente prin predicator, dar nu numai prin rațiune, ci luând în stăpânire întreaga sa ființă. Duhul Sfânt, care a inspirat cuvântul, este Cel care "astăzi ca la începuturile Bisericii acționează în fiecare evanghelizator ca să se lase posedat și condus de el, care îi sugerează cuvintele pe care singur n-ar ști să le găsească" [Paul al VI-lea, Exortația apostolică Evangelii nuntiandi (8 decembrie 1975), 75: AAS 68 (1976), 65]. (...)

154. Predicatorul trebuie să se pună și în ascultarea poporului, pentru a descoperi ceea ce credincioșii au nevoie să audă spunându-se. Un predicator este un contemplativ al cuvântului și un contemplativ și al poporului. (...) E vorba de a lega mesajul textului biblic cu o situație umană, cu ceva ce ei trăiesc, cu o experiență care are nevoie de lumina cuvântului. (...) Așadar, pregătirea predicii se transformă într-un exercițiu de discernământ evanghelic. (...)

155. Trebuie crescută sensibilitatea pentru a recunoaște ceea ce realmente are de-a face cu viața lor. Amintim că niciodată nu trebuie să se răspundă la întrebări pe care nimeni nu le pune; nici nu este oportun să se ofere cronici din actualitate pentru a trezi interes: pentru asta există deja programele televizate. (...)

157. O omilie bună, cum îmi spunea un bătrân învățător, trebuie să conțină "o idee, un sentiment, o imagine". (...)

159. Altă caracteristică este limbajul pozitiv. Nu spune atât ceea ce nu trebuie să se facă, ci mai degrabă propune ceea ce putem face mai bine. În orice caz, dacă indică ceva negativ, încearcă mereu să arate și o valoare pozitivă care să atragă, pentru a nu se opri la tânguire, la plângere, la critică sau la remușcare. În afară de asta, o predică pozitivă oferă mereu speranță, orientează spre viitor, nu ne lasă prizonieri ai negativității. Ce lucru bun ca preoții, diaconii și laicii să se reunească periodic pentru a găsi împreună instrumentele care fac predica mai atrăgătoare!

(După L'Osservatore Romano, 20 august 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat