|
de Deborah Castellano Lubov "Credința este cel mai important lucru în viață, așadar, a sluji credința celorlalți, a transmite credința, a învăța credința și mai ales a o administra în liturgie sunt cele mai mari lucruri în viață." Așa comentează cardinalul Peter Erdö, arhiepiscop de Esztergom-Budapesta, primat al Ungariei, convingerea care i-a inspirat vocația. În acest interviu cu Radio Vatican - Vatican News, cardinalul relatează drumul său personal de credință, cultivat în familia sa de origine, în perioada comunismului, și devoțiunea poporului său în fața solemnității Adormirii Maicii Domnului și a sărbătorii Sfântului Ștefan care în țara maghiară se celebrează la 20 august. Peste jumătate din Ungaria este creștină, explică el, și după regimul comunist, credința oferă o sămânță de speranță într-o Europă care are tot mai mult tendința de a pierde propriile rădăcini. Eminență, peste puține zile Ungaria celebrează sărbătoarea Sfântului Ștefan. Care sunt evenimentele principale programate? Și de ce este așa de semnificativă această sărbătoare? Sfântul Ștefan a fost primul rege creștin al țării. În timpul domniei sale, în urmă cu 1000 de ani, Ungaria a fost încreștinată cu metode nu dure, ci mai degrabă de convingere și de organizare. Sfântul Ștefan înseamnă și unitatea statului ungar. Pentru aceasta nu numai catolicii credincioși, ci toți respectă figura sa, precum și această celebrare care este celebrată la nivel național. Cât privește programul, în fiecare an ziua începe cu un act militar: noii oficiali depun jurământul. Apoi sunt evenimentele politice, iar după-amiază cele religioase, deci Sfânta Liturghie în fața Bazilicii "Sfântul Ștefan" și apoi marea procesiune cu relicva sa, mâna dreaptă a acestui prim rege sfânt care a rămas conservată. După procesiune, seara târziu, sunt mereu și focuri de artificii. Ziua se termină ca o sărbătoare populară. Cum ați explica unui străin cine este Sfântul Ștefan pentru unguri? Și de ce este așa de răspândit cultul său în Biserică? Pentru unguri, în general, este regele, care avea principii creștine nu numai din oportunitate. A devenit creștin ca și tatăl său, principele Géza, dar și din convingere personală. Apoi a făcut totul pentru a întări cultura și viziunea creștină despre lume. În Ungaria asta comporta și o dezvoltare economică și un nou raport cu popoarele din jurul nostru. Pentru aceasta, istoricii sunt convinși că supraviețuirea ungurilor ca popor depindea de această mare decizie. Sfântul Ștefan voia ca ungurii să intre în marea familie a popoarelor creștine din Europa. Era o mare decizie, pentru că regele a cerut misionari, mai ales din Occident. Însă în timpul vieții sale, Occidentul și Orientul creștin încă nu erau despărțite. Ștefan a murit în 1038, deci înainte de schisma din Orient. Și de aceea este venerat și în Biserica Ortodoxă ca sfânt și apostol care a convertit poporul său. Figura Sfântului Ștefan ne duce la începuturile istoriei Ungariei ca țară creștină. În alte țări din Europa această legătură cu propriile rădăcini istorice, marcate de creștinism, pare că se pierde. Uneori aceste rădăcini par chiar contestate, înlăturate sau renegate. Dumneavoastră ce părere aveți despre această tendință culturală? Pentru noi rămâne fundamentală enciclica Mit Brennender Sorge pe care Papa Pius al XI-lea, în 1937, a publicat-o înainte de Al Doilea Război Mondial, în care este precizat că națiunile drept comunități culturale cu propria limbă, propria amintire, propriile structuri și propria cultură, reprezintă o adevărată valoare, aparțin bogăției creației, așadar, sunt îndrăgite de Creator. În diferite locuri ale Bibliei găsim că și la ultima judecată, Domnul va judeca popoarele. Și popoarele, nu numai fiecare persoană. Așadar, popoarele au un anumit rol în marele proiect al lui Dumnezeu. Și totuși, națiunile nu reprezintă valoarea supremă. Privind națiunile astfel, ar fi o idolatrie, motiv pentru care căutăm mereu acest echilibru indicat de învățătura pontificală. Și această învățătură pare să fie actuală și în zilele noastre. În acest scenariu, care este valoarea celebrării credinței creștine în mod public și solemn, ca în cazul unei sărbători cum este cea pentru Sfântul Ștefan? Public și privat nu sunt separabile în viața umană, în viața societăților, pentru că deciziile, chiar private, pot să aibă o repercusiune pentru societate și viceversa. Și apoi spațiul public, străzile, piețele, nu rămân niciodată goale. Adică nu este posibil să nu fie simboluri care exprimă vreo viziune despre lume. Și în timpul comunismului erau multe statui, multe lucruri care exprimau viziunea comunistă despre lume. În Albania, de exemplu, dictatorul Enver Hoxha a pus să se construiască în centrul Tiranei pentru el însuși o piramidă. Așadar, spațiul public nu rămâne complet gol. Și simbolurile creștine? Bisericile, de exemplu, arată că generații lungi au recunoscut că viața zilnică nu este orizontul suprem, ci există un orizont mai înalt care dă sens și valoare lucrurilor mici din viața noastră. Motiv pentru care este important a ne gândi din când în când măcar la marile sărbători, la această realitate. Tinerii unguri de astăzi probabil că nu au experimentat aceleași dificultăți întâlnite de generațiile precedente, ca a dumneavoastră, în a trăi și a mărturisi credința în epoci în care puterea politică ar fi voit să extirpe creștinismul din identitatea națională. În acea perioadă dificilă, când dumneavoastră erați tânăr, ce v-a ajutat să nu pierdeți, întocmai, credința? Au fost înainte de toate părinții mei, familia noastră, pentru că nu numai că ne rugam acasă, vorbeam despre sărbătorile religioase, mergeam împreună la biserică, ci tatăl meu a transmis și cateheza. Și apoi am aflat că tatăl meu, fiind jurist, nu putea să exercite propria profesie, pentru că era considerat prea religios. Mama mea, învățătoare, nu putea să predea, pentru că era considerată prea religioasă. Și, prin urmare, am văzut care lucru era mai important în viață. Desigur, credința era pe primul loc. șȘi astfel că toate acestea n-au fost trăite în formă tragică de părinții mei, ci în formă naturală, adică în naturalețea de a crede că Dumnezeu este suprem. Și că religia este cel mai important lucru în viața noastră. Ceea ce relatați dumneavoastră, că părinții erau catolici și nu ascundeau acest lucru și că regimul comunist le-a interzis să exercite profesia, ce a însemnat pentru dumneavoastră? A fost un exemplu? A avut un rol atunci când ați primit vocația la Preoție? Povestiți-ne și cum ați descoperit vocația dumneavoastră într-un asemenea context... Desigur. Dacă credința este cel mai important lucru în viață, atunci a sluji credința celorlalți, a transmite credința, a învăța credința, și mai ales a o administra în liturgie sunt cele mai mari lucruri în viață. Cele mai importante lucruri pe care unul le poate face și cele mai utile, și pentru mântuirea celorlalți. Aceasta este motivația principală pe care o simțeam deja de copil. Și așa am ajuns treptat la decizia de a intra în seminar. Papa Francisc a voit ca acest an care precedă Jubileul să fie un special An al Rugăciunii. Cum trăiți acest an? Viața mea de rugăciune a început de când frecventam liceul. Am început mereu ziua cu Imnul Carității din Prima Scrisoare către Corinteni a Sfântului Paul și am terminat ziua rugându-mă Te Deum. Așadar, rugăciunea dădea un cadru zilelor mele. Părintele meu spiritual mi-a recomandat să meditez un pic asupra Sfintei Scripturi: nu mai mult de 10 minute, mereu, în fiecare zi. Un text din Noul Testament care este și un mare ajutor pentru a mă orienta în viață în acest an de rugăciune care se desfășoară acum. Apoi în dieceză sunt programe personale, programe comune, Rozariul în fiecare primă sâmbătă la ora 10.00. Și este o rugăciune în fața Bazilicii "Sfântul Ștefan", în piață, unde oamenii stau în genunchi și recită astfel Rozariul, care este o mare mărturie în fața lumii. Apoi în biserica adorației perpetue, este în fiecare zi adorația, de la 8.00 până la 18.00. Într-o altă biserică, în cea a "Sfinților Îngeri", toată ziua - și noaptea - este adorația perpetuă. De asemenea, în fiecare primă vineri la ora 18.00, în parohia din Cristina, Comunitatea Emanuel organizează o seară de rugăciune cu Liturghie, precum și cu posibilitatea de spovadă. Și în fiecare joi, de la 20.00 până vineri la 5.00 dimineață în Bazilica "Sfântul Ștefan" este adorație. Apoi posibilitățile de se spovedi la franciscanii din Pest. În fiecare zi, de la 6.00 dimineața până la 22.00, este posibilitate de spovadă. În sfârșit, în fiecare primă sâmbătă este un Rozariu și o Sfântă Liturghie pentru familii și pentru tineret. Acum încercăm să identificăm și bisericile în care se vor putea obține indulgențele prevăzute de Sfântul Scaun. Întorcându-ne o secundă la Sfântul Ștefan, suntem aproape la sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului și știm că Sfântul Ștefan avea o devoțiune foarte mare față de Sfânta Fecioară Maria. Dumneavoastră aveți vreo urare pentru această solemnitate? Aveți vreun gând special pentru aceste zile? Da, Sfântul Ștefan a dedicat coroana sa și țara sa Sfintei Fecioare Maria. Ungaria a fost prima țară care, conform tradiției, a fost consacrată Sfintei Fecioare Maria și, prin urmare, Sfânta Fecioară Maria este venerată în Ungaria ca patroană a poporului nostru. Este o bucurie să știm că sunt atâtea alte popoare care între timp au ales-o tot pe Fecioara Maria ca patroană proprie, pentru că aceeași Mamă poate avea mai mulți copii. (După Vatican News, 14 august 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |