În Liturgia Orelor se manifestă caracterul comunitar al Bisericii
de Angelo Lameri
Când vorbim despre Liturgia Orelor sau Oficiul Divin ne referim la acea modalitate specifică de rugăciune care cuprinde întreaga zi, ritmând momentele în raport cu misterul lui Cristos. Această modalitate de rugăciune liturgică, în mod esențial biblică, este caracterizată de laudă. Însă nu este vorba de o acțiune numai umană, adică de lauda și de adorația care de pe pământ se înalță spre cer, de la om la Dumnezeu, ci de participarea Bisericii la lauda pe care Cristos o adresează Tatălui. Așa cum scrie Sfântul Paul al VI-lea în constituția apostolică Laudis Canticum, citând Sacrosanctum Concilium, Cristos este cel care, asumând natura umană, a introdus pe acest pământ acel imn care este cântat veșnic și sediile cerești asociindu-și toată comunitatea oamenilor în înălțarea către Tatăl a cântului de laudă (SC 83). Lauda Bisericii și a creștinului găsește, așadar, demnitatea sa în faptul că "participă la însăși pietatea Unicului-Născut față de Tatăl și la acea rugăciune pe care în viața pământească a exprimat-o prin cuvinte și care acum, de asemenea, continuă fără întrerupere în numele și spre mântuirea întregului neam omenesc, în toată Biserica și în toți membrii ei" (Principii și norme pentru Liturgia Orelor / PNLO, 7).
Tocmai pentru asta, PNLO 9 afirmă că "exemplul și porunca Domnului și a apostolilor de a ne ruga mereu și cu stăruință nu trebuie considerate ca o normă pur legală, ci țin de esența intimă a Bisericii înseși, care este comunitate, și care trebuie să-și manifeste ca atare, când se roagă, caracterul ei comunitar".
Aici sunt subliniate două realități: dimensiunea fundamental eclezială a Liturgiei Orelor și dimensiunea intrinsec rugătoare a Bisericii, pe care o manifestă rugăciunea la diferite ore. Eclezialitatea Liturgiei Orelor este legată de faptul că întreaga Biserică este subiect care se roagă și că toți sunt glas al ei cu titlu deplin: ea este expresia unui popor în întregime sacerdotal, pentru că "Cristos săvârșește în Duhul Sfânt, prin Biserica sa, lucrarea răscumpărării oamenilor și a preamăririi desăvârșite a lui Dumnezeu nu numai atunci când se celebrează Euharisia și se administrează sacramentele, ci și, înaintea altor practici de pietate, atunci când se reunește comunitatea, când se celebrează Liturgia Orelor" (PNLO, 13).
În același mod în rugăciunea sa, Biserica manifestă propria natură de comunitate, care oprindu-se în timp în forma laudei, a aducerii de mulțumire, a mijlocirii pentru toți oamenii, proclamă zilnic în fața lumii primatul lui Dumnezeu și recunoaște iubirea sa gratuită.
Așadar, Liturgia Orelor încardinează în timpul omului timpul lui Dumnezeu. Dacă este rugăciunea lui Cristos la care asociază comunitatea celor botezați, momentele în care ea se desfășoară au valoare de comemorare a evenimentelor mântuitoare. Cele două "ore" fundamentale ale zilei sunt de fapt Laudele și Vesperele, răsăritul soarelui și apusul său. Dimineața marchează, cu zorile, apariția luminii și pune capăt tăcerii nopții, în timpul căreia obscuritatea și întunericul, asociate la somn, l-au pus pe om în fața fragilității sale, făcându-l să trepideze pentru un destin de moarte și tăcere care îl așteaptă. Dacă noaptea este timpul trepidației și al așteptării (cf. Ps 129,6), dimineața, cu victoria luminii asupra întunericului, este promisiune de noutate, reaprinde speranța. PNLO 38 explică această veste de speranță asociind rugăciunea laudelor la memorialul învierii Domnului: "În plus, această oră care se recită când apare noua lumină a zilei reamintește învierea Domnului Isus care este lumina adevărată ce luminează pe toți oamenii (cf. In 1,9) și «soarele dreptății» (Mal 3,20) «cel care răsare din înălțime» (Lc 1,78). De aceea, să înțelegem bine îndemnul Sfântului Ciprian: «Trebuie să ne rugăm dimineața pentru ca prin rugăciunea de dimineață să fie celebrată învierea Domnului»".
Sfârșitul zilei, la apusul soarelui, asumă în schimb o referință la misterul crucii Domnului. De fapt, citim în PNLO 39: "Cinstim, de asemenea, răscumpărarea prin rugăciunea pe care o îndreptăm «ca pe fumul de tămâie înaintea Domnului» și prin care «ridicarea mâinilor noastre» devine «o jertfă de seară». Aceasta «se poate înțelege într-un sens și mai sfânt despre acea jertfă adevărată de seară, care este săvârșită seara de către Domnul Mântuitorul, în timp ce apostolii stau la cină, când a început preasfintele mistere ale Bisericii sau despre acea jertfă de seară pe care el însuși, a doua zi, adică la sfârșitul veacurilor, prin înălțarea mâinilor sale, s-a oferit Tatălui pentru mântuirea lumii întregi»".
(După Agenția SIR, 12 august 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu