|
© Vatican Media |
Congo: La 18 august, la Uvira, beatificarea a trei misionari xaverieni și a unui preot diecezan martiri
Martori de fraternitate
de Faustino Turco, postulator al cauzei
Duminică, 18 august 2024, la ora 9.00, în spațiul din fața Catedralei "Sfântul Paul" din Uvira, în Republica Democrată Congo, vor fi beatificați Vittorio Faccin, Luigi Carrara și Giovanni Didoné, misionari xaverieni, împreună cu Albert Joubert, preot din Dieceza de Uvira. Celebrarea - precedată de un triduum de rugăciune de la 12 la 14 august și de două zile de conferințe, la 15 și 16 august - va fi prezidată, reprezentându-l pe Papa Francisc, de cardinalul capucin Fridolin Ambongo Besungu, arhiepiscop de Kinshasa. Va fi vorba de a doua beatificare găzduită în țara africană, după aceea, în 1985, a sorei Anuarite Nengapeta Maria Clementina, ucisă la 1 decembrie 1964, la doar trei zile după martirii xaverieni.
Cei trei călugări, toți italieni, originari din diecezele de Vicenza, Bergamo și Padova, au plecat în Republica Democrată Congo când încă nu aveau 30 de ani, slujind la Kiliba, Kiringye, Murhesa, dar mai ales la Baraka și Fizi. Aveau 30, 31 și 34 ani în momentul morții lor, petrecută la 28 noiembrie 1964. În schimb Albert - fiul lui Louis-Léopold, francez naturalizat congolez și căsătorit cu Agnés Atakaye, congoleză - și-a desfășurat întotdeauna misiunea pastorală în țara africană, născându-se la Saint Louis de Mrumbi-Moba. A slujit în circa zece parohii, în arcul unui teritoriu vast care, din anii '50, a fost subîmpărțit mai întâi în vicariate, apoi în diferite dieceze. Printre primii preoți locali din estul țării, activitatea sa principală a fost pastorația școlară. Vittorio și Luigi au murit la Baraka, la 90 km sud de Uvira, în timp ce Giovanni și Albert la Fizi, la 125 km de același oraș.
Pentru a înțelege mai bine contextul social și religios al epocii, este suficient să cităm câteva date: primii misionari xaverieni ajung la Uvira în octombrie 1958; după doi ani - la 30 iunie 1960 - țara devine independentă de Belgia. În 1962 este înființată dieceza și xaverianul Danilo Catarzi este numit primul episcop. Dar în mai 1964, Simba - mișcare revoluționară condusă de Pierre Mulele - cuceresc orașul Uvira, reacționează împotriva puterii centrale de la Kinshasa, îl țin în domiciliu forțat pe episcop și circa doisprezece călugări și laici. Detenția va dura până la 7 octombrie 1964. Și la Baraka și Fizi muleliștii domnesc suverani: între ei sunt conducători care apără misiunea și pe părinți; alții, îndoctrinați de ateism și comunism, persecută preoți și credincioși.
În acel moment istoric, cei patru martiri au făcut o alegere misionară conștientă, doritori să facă bine și să împărtășească credința lor. Giovanni a părăsit seminarul diecezan pentru a intra la xaverieni și tot așa și Luigi a insistat la părinții săi că, în locul vocației misionare, ar fi preferat inițial pe cea de preot diecezan. Și Vittorio, după câțiva ani de slujire în comunitățile din Parma și din Desio, a cerut de mai multe ori superiorilor să nu uite dorința sa de a trăi pe deplin "votul de misiune", primul din cele patru voturi făcute de xaverieni. Erau și primii ani ai prezenței în Republica Democrată Congo a familiei călugărești întemeiate de Sfântul Guido Maria Conforti și se căuta personal pentru a demara comunitate la Uvira.
Martiriul lor a avut loc în aceeași zi și făcut de aceeași mână, chiar dacă în două localități la distanță de 35 km între ele. Mărturiile indică pe ucigaș în persoana lui Abedi Masanga: mai întâi tâmplar la Baraka, apoi plecat în Burundi, se întoarce în 1964 ca radicalizat în doctrina anticreștină. Și cei din familia sa nu-l mai recunosc și îndură și ei torturi pentru credința lor.
Când, pe la ora 14.00 din ziua de sâmbătă 28 noiembrie 1964, Vittorio și Luigi îl văd venind la Baraka în jeep-ul său încărcat cu Simba, cred că pot să-l calmeze. Dar după câteva cuvinte, mânia lui Abedi se dezlănțuie: Vittorio este lovit în piept cu un glonț de pistol; Luigi îngenunchează în fața confratelui deja mort și, cu înțelepciune, rostește ultimele sale cuvinte: "Dacă vrei să mă ucizi, prefer să mor alături de fratele meu". Și așa se întâmplă. Spre seară, aceeași scenă se repetă la Fizi: Abedi năvălește în casa călugărilor, în pofida militarilor de pază. Giovanni îl întâmpină, luminând cu o lampă cu gaz, dar este ucis imediat. Imediat după aceea, vine rândul lui Albert să fie lovit mortal.
La șaizeci de ani după martiriul lor, rămân mai ales două învățături: iubirea față de oameni și spiritul de fraternitate. Sfântul fondator Conforti recomanda asta: misionarul iubește persoanele pe care le va întâlni încă înainte de a le cunoaște; idealul său este să facă din lume o singură familie în Cristos. Vittorio, Luigi și Giovanni, precum și Albert, au trăit într-o perioadă socială foarte delicată, în momentul în care țara africană se transforma din colonie belgiană în națiune independentă. Luigi spunea: "În acest moment istoric, Africa trebuie iubită". S-au inserat promovând colaborarea și susținându-i pe laici, au fost grijulii față de cei mai săraci și cei mai îndepărtați, mergând în întâmpinarea lor în călătorii foarte riscante. A-i iubi pe oameni era o prioritate a lor, iar fraternitatea a fost testamentul lor: s-au susținut și ajutat unul pe altul în încercare și în speranță. Și oamenii i-au protejat, primindu-i în casă pentru că prezbiteriul nu era o zonă sigură.
Beatificarea lor înseamnă speranță pentru Republica Democrată Congo ca națiune și ca Biserică, pentru xaverieni în prezentul lor și în viitorul lor. Este o mare implicare mai ales în Dieceza de Uvira și în Bisericile de origine ale martirilor italieni. Se pregătesc de multe luni cu mare generozitate pentru a presta servicii și a oferi mijloace, pentru a organiza cântece și rugăciuni, a anima comunitățile, a aduna mărturii. Auspiciul este ca Domnul să găsească spațiu în inimile celor care este cauză de conflicte armate în țară și să trezească procese de pace. Și Abedi Masanga a cerut iertare, înainte de a muri. Și aceasta este una din primele minuni săvârșite de Domnul prin mijlocirea acestor martiri.
(După L'Osservatore Romano, 13 august 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu