Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Recitind "Evangelii gaudium" / 3

Să nu lăsăm să ni se fure entuziasmul misionar

În capitolul al doilea, Papa Francisc se oprește îndeosebi asupra tentațiilor pe care le trăiesc lucrătorii pastorali nu înainte de a fi exprimat "recunoștința sa imensă pentru angajarea tuturor celor care lucrează în Biserică". Sunt multe provocările pe care cel care lucrează în Biserică trebuie să le înfrunte "în contextul actualei culturi globalizate" și, spune papa, mărturia pe care lucrătorii pastorali o dau "îmi face așa de mult bine și mă susține în aspirația mea personală de a depăși egoismul pentru a mă dedica mai mult" (76).

Printre provocările și tentațiile pe care creștinii trebuie să le înfrunte astăzi se evidențiază un "relativism practic" care "constă în a acționa ca și cum Dumnezeu nu ar exista, a decide ca și cum săracii nu ar exista"; și "chiar cel care aparent dispune de convingeri doctrinale și spirituale solide, adesea cade într-un stil de viață care face să se alipească de siguranțe economice sau de spații de putere și de glorie umană pe care le procură în orice mod, în loc de a da viața pentru ceilalți în misiune. Să nu lăsăm să ni se fure entuziasmul misionar!" (80). Această tentație se prezintă și ca "lene pastorală" (82) și "pragmatism cenușiu" care îi transformă pe creștini în "mumii de muzeu"; în fața acestor amenințări, papa îndeamnă să nu lăsăm "să ni se fure bucuria evanghelizării!" (83).

Un alt risc este pesimismul celui care se arată mereu nemulțumit (85): acestor creștini trebuie să li se amintească bucuria triumfului creștin care "este mereu o cruce, dar o cruce care este în același timp stindard de victorie, care se poartă cu o duioșie luptătoare împotriva asalturilor răului. Duhul rău al înfrângerii este frate al tentației de a separa înainte de timp grâul de neghină, produs al unei neîncrederi neliniștite și egocentrice" (85). ȘEste adevărat și că adesea se trăiesc momente de "deșertificare spirituală", la care trebuie răspuns fără a pierde speranța (86).

O provocare pe care papa ne invită să o acceptăm este aceea de "a transmite «mistica» de a trăi împreună, de a ne amesteca, de a ne întâlni, de a ne lua în brațe, de a ne sprijini, de a participa la această maree un pic haotică ce se poate transforma într-o adevărată experiență de fraternitate, într-o caravană solidară, într-un pelerinaj sfânt"; pentru că, adaugă el, "A ieși din noi înșine pentru a ne uni cu alții face bine. A ne închide în noi înșine înseamnă a gusta otrava amară a imanenței și omenirea se va înrăutăți în fiecare alegere egoistă pe care o facem" (87).

Alte riscuri amenință viața și lucrarea creștinului astăzi: "suspiciunea, neîncrederea permanentă, frica de a fi invadați, atitudinilor defensive pe care ni le impune lumea actuală", precum și tentația de a ne imagina "un Cristos pur spiritual, fără trup și fără cruce". În fața acestui pericol, papa amintește că este necesar "să riscăm întâlnirea cu fața celuilalt, cu prezența sa fizică ce interpelează, cu durerea sa și cererile sale, cu bucuria sa contagioasă într-un constant corp la corp. Credința autentică în Fiul lui Dumnezeu făcut trup este inseparabilă de dăruirea de sine, de apartenența la comunitate, de slujire, de reconcilierea cu trupul celorlalți. Fiul lui Dumnezeu, în întruparea sa, ne-a invitat la revoluția duioșiei" (88).

Astăzi riscul nu este atât ateismul, ci o formă de consumism spiritual (89) sau de spiritualitate a bunăstării sau teologie a prosperității: la asta răspund o sănătoasă religiozitate populară întrupată (90) și o curajoasă deschidere față de ceilalți, pentru a descoperi fața celuilalt și în ea "măreția sacră a aproapelui" (92).

Din capitolul al II-lea

76. Simt o recunoștință imensă față de angajarea tuturor celor care lucrează în Biserică. Nu vreau să mă opresc acum să expun activitățile diferiților lucrători pastorali, de la episcopi până la slujirea cea mai umilă și ascunsă dintre slujirile ecleziale. Mai degrabă mi-ar plăcea să reflectez asupra provocărilor pe care toți trebuie să le înfrunte în contextul actualei culturi globalizate. Însă trebuie să spun, în primul rând și ca datorie de dreptate, că aportul Bisericii în lumea actuală este enorm. Durerea noastră și rușinea noastră pentru păcatele unor membri ai Bisericii, și pentru cele proprii, nu trebuie să ne facă să uităm câți creștini își dau viața din iubire: ajută atâția oameni să se îngrijească sau să moară în pace în spitale precare, sau însoțesc persoanele făcute sclave de diferite dependențe în locurile cele mai sărace ale pământului, sau se dedică în educarea copiilor și a tinerilor, sau se îngrijesc de bătrâni abandonați de toți, sau încearcă să comunice valori în locuri ostile, sau se dedică în multe alte moduri, care arată iubirea imensă față de omenirea inspirată nouă de Dumnezeul făcut om. Mulțumesc pentru exemplul frumos pe care mi-l dau atâția creștini care își oferă viața lor și timpul lor cu bucurie. Această mărturie îmi face așa de mult bine și mă susține în aspirația mea personală să depășesc egoismul pentru a mă dedica mai mult. (...)

80. Se dezvoltă în lucrătorii pastorali, dincolo de stilul spiritual sau de linia specială de gândire pe care pot s-o aibă, un relativism și mai periculos decât cel doctrinal. Are de-a face cu alegerile cele mai profunde și sincere care determină o formă de viață. Acest relativism practic constă în a acționa ca și cum Dumnezeu n-ar exista, a decide ca și cum săracii n-ar exista, a visa ca și cum ceilalți n-ar exista, a lucra ca și cum aceia care n-au primit vestirea n-ar exista. Este vrednic de amintit faptul că până și cel care aparent dispune de convingeri doctrinale și spirituale solide adesea cade într-un stil de viață care duce la alipirea de siguranțe economice sau de spații de putere și de glorie umană care se procură în orice mod, în loc de a da viața pentru ceilalți în misiune. Să nu lăsăm să ni se fure entuziasmul misionar! (...)

82. Problema nu este întotdeauna excesul de activitate, ci mai ales sunt activitățile trăite rău, fără motivațiile adecvate, fără o spiritualitate care să impregneze acțiunea și s-o facă de dorit. (...) Această apatie pastorală poate avea diferite origini. (...) Alții cad în apatie pentru că nu știu să aștepte, vor să domine ritmul vieții. Neliniștea de astăzi de a ajunge la rezultate imediate face în așa fel încât lucrătorii pastorali să nu tolereze cu ușurință sensul vreunei contradicții, un aparent eșec, o critică, o cruce.

83. Astfel ia formă cea mai mare amenințare, care "este pragmatismul cenușiu al vieții zilnice a Bisericii, în care totul aparent merge în normalitate, în timp ce în realitate credința se uzează și degenerează în meschinărie" (Joseph Ratzinger, Situația actuală a credinței și a teologiei. Conferință rostită în timpul Întâlnirii Președinților Comisiilor Episcopale din America Latină pentru doctrina credinței, celebrată la Guadalajara, Mexic, 1996. Publicată în L'Osservatore Romano, 1 noiembrie 1996; citat în: A V-a Conferință Generală a Episcopatului Latinoamerican și din Caraibe, Documentul de la Aparecida (29 iunie 2007), 12). Se dezvoltă psihologia mormântului, care puțin câte puțin îi transformă pe creștini în mumii de muzeu. Dezamăgiți de realitate, de Biserică sau de ei înșiși, trăiesc tentația constantă de a se alipi de o tristețe dulceagă, fără speranță, care pune stăpânire pe inimă ca "cel mai prețios dintre elixirele diavolului" (Georges Bernanos, Journal d'un curé de campagne, Paris, 1974, p. 135). Chemați să lumineze și să comunice viață, la sfârșit se lasă fascinați de lucruri care generează numai întuneric și oboseală interioară și care slăbesc dinamismul apostolic. Pentru toate acestea îmi permit să insist: să nu lăsăm să ni se fure bucuria evanghelizării!

84. Bucuria evangheliei este aceea pe care nimic și nimeni nu ne-o va putea lua vreodată (cf. In 16,22). Relele din lumea noastră - și cele din Biserică - n-ar trebui să fie scuze pentru a reduce angajarea noastră și fervoarea noastră. Să le considerăm ca provocări pentru a crește. În afară de asta, privirea de credință este capabilă să recunoască lumina pe care Duhul Sfânt o răspândește mereu în mijlocul întunericului, fără a uita că "unde s-a înmulțit păcatul, s-a revărsat cu prisosință harul" (Rom 5,20). Credința noastră este provocată să întrevadă vinul în care poate să fie transformată apa și să descopere grâul care crește în mijlocul neghinei. (...)

85. Una dintre tentațiile cele mai serioase care sufocă fervoarea și curajul este sentimentul de înfrângere, care ne transformă în pesimiști nemulțumiți și pesimiști cu fața întunecată. Nimeni nu poate să întreprindă o bătălie dacă în prealabil nu se încrede pe deplin în triumf. Cine începe fără încredere a pierdut cu anticipație ținta bătăliei și îngroapă propriile talente. Deși cu dureroasa conștiință a propriilor fragilități, trebuie mers înainte fără a ne considera învinși și a ne aminti ceea ce i-a spus Domnul Sfântului Paul: "Îți este suficient harul meu, căci puterea mea se arată în slăbiciune" (2Cor 12,9). Triumful creștin este mereu o cruce, dar o cruce care este în același timp stindard de victorie, care se poartă cu o duioșie luptătoare împotriva asalturilor răului. Duhul rău al înfrângerii este frate al tentației de a separa înainte de timp grâul de neghină, produs al unei neîncrederi neliniștite și egocentrice.

86. Este evident că în unele locuri s-a produs o "deșertificare" spirituală, rod al proiectului de societate care vrea să se construiască fără Dumnezeu sau care distrug rădăcinile lor creștine. Acolo "lumea creștină devine sterilă și se epuizează, ca un pământ supraexploatat care se transformă în nisip" [John Henry Newman, Letter of 26 January 1833, în: The Letters and Diaries of John Henry Newman, vol. III, Oxford, 1979, p. 204]. În alte țări, rezistența violentă față de creștinism îi obligă pe creștini să trăiască credința lor aproape în ascuns în țara pe care o iubesc. Aceasta este o altă formă foarte dureroasă de deșert. Și propria familie și propriul loc de muncă pot să fie acel ambient arid unde trebuie să se păstreze credința și să se încerce iradierea ei. (...) În orice caz, în acele circumstanțe suntem chemați să fim persoane-amfore pentru a da de băut celorlalți. Uneori amfora se transformă într-o cruce grea, dar tocmai pe Cruce, străpuns, Domnul ni s-a dăruit nouă ca izvor de apă vie. Să nu lăsăm să ni se fure speranța!

87. Astăzi când rețelele și instrumentele comunicării umane au ajuns la dezvoltări nemaiauzite, simțim provocarea de a descoperi și a transmite "mistica" de a trăi împreună, de a ne amesteca, de a ne întâlni, de a ne lua în brațe, de a ne sprijini, de a participa la această maree un pic haotică ce se poate transforma într-o adevărată experiență de fraternitate, într-o caravană solidară, într-un pelerinaj sfânt. În acest mod, cele mai mari posibilități de comunicare se vor transforma în posibilități mai mari de întâlnire și de solidaritate între toți. Dacă am putea urma acest drum, ar fi un lucru așa de bun, așa de vindecător, așa de eliberator, așa de generator de speranță! A ieși din noi înșine pentru a ne uni cu alții face bine. A ne închide în noi înșine înseamnă a gusta otrava amară a imanenței și omenirea se va înrăutăți în fiecare alegere egoistă pe care o facem.

88. Idealul creștin va invita mereu la depășirea suspiciunii, a neîncrederii permanente, a fricii de a fi invadați, a atitudinilor defensive pe care ni le impune lumea actuală. Mulți încearcă să fugă de ceilalți spre o comoditate privată, sau spre cercul restrâns al celor mai intimi, și renunță la realismul dimensiunii sociale a evangheliei. Pentru că, așa cum unii ar vrea un Cristos pur spiritual, fără trup și fără cruce, se pretind și relații interpersonale mediate numai de aparate sofisticate, de ecrane și sisteme care se pot porni și opri la comandă. Între timp, evanghelia ne invită mereu să riscăm întâlnirea cu fața celuilalt, cu prezența sa fizică ce interpelează, cu durerea sa și cererile sale, cu bucuria sa contagioasă într-un constant corp la corp. Credința autentică în Fiul lui Dumnezeu făcut trup este inseparabilă de dăruirea de sine, de apartenența la comunitate, de slujire, de reconcilierea cu trupul celorlalți. Fiul lui Dumnezeu, în întruparea sa, ne-a invitat la revoluția duioșiei.

89. Izolarea, care este o versiune a imanentismului, se poate exprima într-o falsă autonomie care-l exclude pe Dumnezeu și care însă poate găsi și în religios o formă de consumism spiritual la îndemâna individualismului său bolnăvicios. Întoarcerea la sacru și căutarea spirituală care caracterizează epoca noastră sunt fenomene ambigue. Dar mai mult decât ateismul, astăzi avem în fața noastră provocarea de a răspunde în mod adecvat la setea de Dumnezeu a multor oameni, ca să nu încerce s-o stingă cu propuneri alienante sau cu un Isus Cristos fără trup și fără angajare față de celălalt. Dacă nu găsesc în Biserică o spiritualitate care să-i vindece, să-i elibereze, să-i umple de viață și de pace și care în același timp să-i cheme la comuniunea solidară și la rodnicia misionară, vor ajunge să fie înșelați de propuneri care nu umanizează nici nu dau glorie lui Dumnezeu.

90. Formele proprii ale religiozității populare sunt întrupate, pentru că au provenit din întruparea credinței creștine într-o cultură populară. Tocmai pentru asta ele includ o relație personală, nu cu energii armonizatoare, ci cu Dumnezeu, cu Isus Cristos, cu Maria, cu un sfânt. Au trup, au fețe. Sunt adaptate pentru a alimenta potențialități relaționale și nu atât fugi individualiste. În alte sectoare ale societăților noastre crește stima față de diferite forme de "spiritualitate a bunăstării" fără comunitate, față de o "teologie a prosperității" fără angajamente fraterne sau față de experiențe subiective fără față, care se reduc la o căutare interioară imanentistă. (...)

91. Este necesar de ajutat să se recunoască faptul că singura cale constă în a învăța întâlnirea cu alții cu atitudinea corectă, apreciindu-i și acceptându-i drept colegi de drum, fără rezistențe interioare. Mai bine încă, e vorba de a învăța să-l descoperim pe Isus în chipul celorlalți, în glasul lor, în cererile lor. Înseamnă și a învăța să suferim cu Isus răstignit când îndurăm agresiuni nedrepte sau nerecunoștințe, fără a înceta vreodată să alegem fraternitatea.

92. Acolo se află adevărata vindecare, din moment ce modul de a ne relaționa cu alții, care realmente ne vindecă în loc să ne îmbolnăvească, este o fraternitate mistică, contemplativă, care știe să privească la măreția sacră a aproapelui, care știe să-l descopere pe Dumnezeu în orice ființă umană, care știe să suporte supărările trăirii împreună agățându-se de iubirea lui Dumnezeu, care știe să deschidă inima la iubirea divină pentru a căuta fericirea celorlalți așa cum o caută Tatăl lor bun. (...) Să nu lăsăm să ni se fure comunitatea!

(După L'Osservatore Romano, 10 august 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat