|
Pentru o Biserică ce are mereu ușile deschise Continuăm parcursul de recitire a "Evangelii gaudium" concluzând primul capitol și intrând în al doilea. Sunt diferite temele care se nasc din invitația insistentă de a trăi un "dinamism misionar". Papa Francisc dezvoltă ulterior tema "Bisericii în ieșire" care trebuie să abandoneze orice "rigiditate autodefensivă" chiar și cu "riscul de a se murdări cu noroiul de pe stradă" (45). Este Biserică ce are "ușile deschise", care se deschide pentru ceilalți privindu-i în ochi și ascultându-i, simțind urgența de a-l însoți pe cel care a rămas la marginea drumului (46). Și care deschide și ușile sacramentelor fără a exclude pe nimeni, conștientă că "Euharistia, deși constituie plinătatea vieții sacramentale, nu este un premiu pentru cei perfecți, ci un remediu generos și un aliment pentru cei slabi". Aceste convingeri, scrie papa, "au și consecințe pastorale pe care suntem chemați să le luăm în considerare cu prudență și îndrăzneală. Frecvent ne comportăm ca niște controlori ai harului și nu ca facilitatori. Dar Biserica nu este un post de vamă" (47). Papa Francisc visează o Biserică conștientă de "legătura inseparabilă dintre credința noastră și săraci". Pentru aceasta îndeamnă: "Să nu-i lăsăm niciodată singuri" (48), și repetă cu insistență că este preferabilă "mai degrabă o Biserică accidentată, rănită și murdară, pentru că a ieșit pe străzi, decât o Biserică bolnavă din cauza închiderii și comodității de a se agăța de propriile siguranțe". Așa cum a repetat după aceea și în călătoriile apostolice: în centrul Bisericii nu există Biserica. Această atitudine ar închide-o "într-o învălmășeală de obsesii și proceduri" (49). În punctele următoare se oprește ca să analizeze acest fenomen, remarcat de el de mai multe ori, al "schimbării epocale" (52) și îndeosebi asupra aspectelor sociale marcate de un sistem economic care creează "cultura rebutului" și ajunge astfel să devină o economie care ucide (53). În sfârșit se oprește asupra analizării efectelor globalizării (61), a raportului între evanghelizare și culturi și a invitației de a redescoperi valoarea evlaviei populare (69). Din capitolele I și al II-lea 45. Vedem astfel că angajarea evanghelizatoare se mișcă între limitele limbajului și ale circumstanțelor. Ea caută mereu să comunice mai bine adevărul evangheliei într-un context determinat, fără a renunța la adevărul, la binele și la lumina pe care poate s-o aducă atunci când perfecțiunea nu este posibilă. O inimă misionară este conștientă de aceste limite și se face "slabă cu cei slabi [...] totul pentru toți" (1Cor 9,22). Niciodată nu se închide, niciodată nu se concentrează asupra propriilor siguranțe, niciodată nu optează pentru rigiditatea autodefensivă. Știe că ea însăși trebuie să crească în înțelegerea evangheliei și în discernământul cărărilor Duhului, și atunci nu renunță la binele posibil, deși riscă să se murdărească de noroiul de pe drum. 46. Biserica "în ieșire" este o Biserică ce are ușile deschise. A ieși spre alții pentru a ajunge la periferiile umane nu înseamnă a alerga spre lume fără o direcție și fără sens. De multe ori este mai bine a încetini pasul, a pune deoparte anxietatea pentru a privi în ochi și a asculta, sau a renunța la urgențe pentru a-l însoți pe cel care a rămas pe marginea drumului. Uneori este ca tatăl fiului risipitor, care rămâne cu porțile deschise pentru ca, atunci când se va întoarce, să poată intra fără dificultate. 47. Biserica este chemată să fie mereu casa deschisă a Tatălui. Unul dintre semnele concrete ale acestei deschideri este a avea peste tot biserici cu ușile deschise. Așa încât, dacă cineva vrea să urmeze o mișcare a Duhului și se apropie căutându-l pe Dumnezeu, nu se va întâlni cu răceala unei uși închise. Dar există și alte uși care nu trebuie închise. Toți pot să participe în vreun fel la viața eclezială, toți pot face parte din comunitate și nici ușile sacramentelor n-ar trebui să se închidă pentru un motiv oarecare. Acest lucru este valabil mai ales atunci când e vorba de acel sacrament care este "poarta", Botezul. Euharistia, deși constituie plinătatea vieții sacramentale, nu este un premiu pentru cei desăvârșiți, ci un remediu generos și un aliment pentru cei slabi. Aceste convingeri au și consecințe pastorale pe care suntem chemați să le luăm în considerare cu prudență și curaj. Frecvent ne comportăm ca niște controlori ai harului și nu ca niște facilitatori. Însă Biserica nu este un birou de vamă, este casa paternă unde este loc pentru fiecare cu viața sa obositoare. 48. Dacă Biserica întreagă asumă acest dinamism misionar, trebuie să ajungă la toți, fără excepții. Însă pe cine ar trebui să privilegieze? Când unul citește Evanghelia, întâlnește o orientare foarte clară: nu atât pe prietenii și vecinii bogați, ci mai ales pe cei săraci și pe cei bolnavi, pe cei care adesea sunt disprețuiți și uitați, "pe cei care nu pot să te răsplătească" (Lc 14,14). Nu trebuie să rămână îndoieli nici nu subzistă explicații care să slăbească acest mesaj atât de clar. Astăzi și întotdeauna, "săracii sunt destinatarii privilegiați ai evangheliei" [Benedict al XVI-lea, Discurs cu ocazia întâlnirii cu episcopii din Brazilia la Catedrala din Sao Paolo (11 mai 2007), 3: AAS 99 (2007), 428] și evanghelizarea îndreptată în mod gratuit spre ei este semn al Împărăției pe care Isus a venit s-o aducă. Trebuie afirmat fără ocolișuri că există o legătură inseparabilă între credința noastră și săraci. Să nu-i lăsăm niciodată singuri. 49. Să ieșim, să ieșim ca să oferim tuturor viața lui Isus Cristos. Repet aici pentru toată Biserica ceea ce am spus de multe ori preoților și laicilor din Buenos Aires: prefer mai degrabă o Biserică accidentată, rănită și murdară, pentru că a ieșit pe drumuri, decât o Biserică bolnavă din cauza închiderii și a comodității de a se agăța de propriile siguranțe. Nu vreau o Biserică preocupată să fie centrul și care ajunge să fie închisă într-o învălmășeală de obsesii și proceduri. Dacă ceva trebuie să ne neliniștească în mod sfânt și să preocupe conștiința noastră este că atâția frați ai noștri trăiesc fără forța, lumina și mângâierea prieteniei cu Isus Cristos, fără o comunitate de credință care să-i primească, fără un orizont de sens și de viață. Mai mult decât frica de a greși sper să ne miște frica de a ne închide în structurile care ne dau o protecție falsă, în normele care ne transformă în judecători implacabili, în obișnuințele în care ne simțim liniștiți, în timp ce afară este o mulțime înfometată și Isus ne repetă fără încetare: "Dați-le voi să mănânce" (Mc 6,37). (...) 52. Această schimbare epocală a fost cauzată de salturile enorme care, prin calitate, cantitate, rapiditate și acumulare, au loc în progresul științific, în inovațiile tehnologiei și în rapidele lor aplicații în diferite domenii ale naturii și ale vieții. Suntem în era cunoașterii și a informației, izvor de noi forme ale unei puteri foarte adesea anonime. 53. Așa cum porunca "să nu ucizi" pune o limită clară pentru a asigura viața umană, astăzi trebuie să spunem "nu unei economii a excluderii și a inegalității". Această economie ucide. Nu este posibil să nu facă vâlvă faptul că moare degenerat un bătrân redus să trăiască pe stradă, în timp ce este știre scăderea cu două puncte la bursă. Asta este excludere. Nu se mai poate tolera faptul că se aruncă mâncare când există oameni care suferă de foame. Asta este inegalitate. Astăzi totul intră în jocul competitivității și al legii celui mai puternic, unde cel puternic îl mănâncă pe cel mai slab. Drept consecință a acestei situații, mari mase de populație se văd excluse și marginalizate: fără loc de muncă, fără perspective, fără căi de ieșire. Se consideră ființa umană în ea însăși ca un bun de consum, care se poate folosi și apoi arunca. Am demarat cultura "rebutului" care chiar este promovată. Nu mai este vorba pur și simplu de fenomenul exploatării și al asupririi, ci de ceva nou: cu excluderea este lovită, în rădăcina sa, apartenența la societatea în care se trăiește, din moment ce în ea nu se stă în drojdia societății, în periferie, sau fără putere, ci se stă în afară. Cei excluși nu sunt "exploatați", ci gunoaie, "resturi". (...) 61. În multe locuri este vorba mai degrabă de o răspândită indiferență relativistă, legată cu deziluzia și criza ideologiilor care a avut loc ca reacție la tot ceea ce apare totalitar. Asta nu dăunează numai Bisericii, ci vieții sociale în general. Recunoaștem că o cultură, în care fiecare vrea să fie purtător al unui propriu adevăr subiectiv, face dificil ca toți cetățenii să dorească să participe la un proiect comun care să meargă dincolo de interesele și dorințele personale. 62. În cultura dominantă, primul loc este ocupat de ceea ce este exterior, imediat, vizibil, rapid, superficial, provizoriu. Realul cedează locul aparenței. În multe țări, globalizarea a comportat o accelerată deteriorare a rădăcinilor culturale cu invazia de tendințe care aparțin altor culturi, dezvoltate din punct de vedere economic, dar slăbite din punct de vedere etic. (...) 64. Procesul de secularizare tinde să reducă credința și Biserica la domeniul privat și intim. În afară de asta, cu negarea oricărei transcendențe, a produs o crescândă deformare etică, o slăbire a simțului păcatului personal și social și o progresivă creștere a relativismului, care dau loc la o dezorientare generalizată, în special în faza adolescenței și a tinereții, atât de vulnerabilă în fața schimbărilor. (...) Trăim într-o societate a informației care ne satură în mod nediscriminat cu date, toate la același nivel, și ajunge să ne ducă la o teribilă superficialitate în momentul în care punem în discuție problemele morale. Prin urmare, devine necesară o educație care să învețe să se gândească în mod critic și care să ofere un parcurs de maturizare în valori. (...) 69. Este imperioasă necesitatea de a evangheliza culturile pentru a încultura evanghelia. (...) Totuși, nu putem ignora că mereu există un apel la creștere. Fiecare cultură și fiecare grup social are nevoie de purificare și maturizare. În cazul culturilor populare cu populații catolice, putem recunoaște câteva slăbiciuni care încă trebuie să fie vindecate de evanghelie: masculinismul, alcoolismul, violența casnică, o scăzută participare la Euharistie, credințe fataliste sau superstițioase care fac să se recurgă la vrăjitorie etc. Dar tocmai evlavia populară este cel mai bun punct de plecare pentru a le vindeca și a le elibera. (...) 71. Noul Ierusalim, Cetatea sfântă (cf. Ap 21,2-4), este ținta spre care se îndreaptă întreaga omenire. Este interesant că revelația ne spune că plinătatea omenirii și a istoriei se realizează într-un oraș. Avem nevoie să recunoaștem orașul pornind de la o privire contemplativă, adică o privire de credință care să-l descopere pe Dumnezeu care locuiește în casele sale, pe străzile sale, în piețele sale. Prezența lui Dumnezeu însoțește căutarea sinceră pe care persoane și grupuri o fac pentru a găsi sprijin și sens vieții lor. El trăiește printre cetățeni promovând solidaritatea, fraternitatea, dorința de bine, de adevăr, de dreptate. Această prezență nu trebuie să fie fabricată, ci descoperită, dezvăluită. Dumnezeu nu se ascunde de cei care îl caută cu inimă sinceră, deși o fac pe bâjbâite, în mod imprecis și difuz. (...) 72. În viața de fiecare zi cetățenii de multe ori luptă pentru a supraviețui și, în această luptă, se ascunde un sens profund al existenței care de obicei implică și un profund sens religios. Trebuie să-l contemplăm pentru a obține un dialog ca acela pe care Domnul l-a realizat cu femeia samariteană, la fântână, unde ea încerca să-și sature setea (cf. In 4,7-26). 73. Noi culturi continuă să se genereze în aceste enorme geografii umane unde creștinul nu mai obișnuiește să fie promotor sau generator de sens, ci care cere de la ele alte limbaje, simboluri, mesaje și paradigme care oferă noi orientări de viață, adesea în contrast cu evanghelia lui Isus. O cultură inedită palpită și se proiectează în oraș. (...) 74. Este necesar să se ajungă acolo unde se formează noile relatări și paradigme, să se ajungă cu cuvântul lui Isus la nucleele cele mai profunde ale sufletului orașului. Nu trebuie uitat că orașul este un domeniu multicultural. (...) Biserica este chemată să fie în slujba unui dialog dificil. Pe de altă parte, există cetățeni care obțin mijloacele adecvate pentru dezvoltarea vieții personale și familiale, însă sunt foarte mulți "non-cetățenii", "cetățenii pe jumătate" sau "resturile urbane". Orașul produce un soi de ambivalență permanentă, pentru că, în timp ce oferă cetățenilor săi posibilități infinite, apar și numeroase dificultăți pentru dezvoltarea deplină a vieții multora. Această contradicție provoacă suferințe sfâșietoare. În multe părți ale lumii, orașele sunt scenarii de proteste în masă unde mii de locuitori reclamă libertate, participare, dreptate și diferite revendicări care, dacă nu sunt interpretate în mod adecvat, nu vor putea fi reduse la tăcere cu forța. (După L'Osservatore Romano, 8 august2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |