|
Bucuria care umple inima Evangelii gaudium - Idei Așa cum pentru Sfântul Paul al VI-lea enciclica Ecclesiam Suam, a cărei a 60-a aniversare a fost marți, 6 august 2024, a fost într-un fel un text "programatic", pentru Papa Francisc același lucru se poate spune pentru exortația apostolică Evangelii gaudium, publicată la 24 noiembrie 2013, la opt luni după începutul pontificatului său. Se pot regăsi în acest text, în miez, dar exprimate deja în mod clar și eficace, o bună parte dintre temele, argumentele, ideile și imaginile pe care în acești unsprezece ani Bergoglio le-a dezvoltat și le-a oferit minții și inimii credincioșilor. Tocmai pentru acest motiv, începând din 6 august 2024, vom publica o amplă galerie a textului exortației, evidențiind câteva dintre aceste teme, idei, imagini. În textele pe care cititorul le va găsi astăzi în pagină, luate din primul capitol, se poate întâlni de exemplu insistența, deja în titlu și în incipit, a temei bucuriei. Bucuria "care umple inima" (1) este primul și principalul efect al întâlnirii cu Isus. Viața de credință se naște din această întâlnire și se distinge prin această bucurie puternică, ce se opune riscului în care cade lumea actuală a unei "tristeți individualiste" (2) și a autoreferențialității (8). Această bucurie este pentru toți, pentru că, și aici Francisc citează Gaudete in Domino a lui Paul al VI-lea, "nimeni nu este exclus de la bucuria adusă de Domnul". Dacă unul face un pas spre Isus, descoperă că el deja îl aștepta, pentru că, și aici papa face o afirmație pe care după aceea a repetat-o de atâtea ori: "Dumnezeu nu încetează niciodată să ierte, noi suntem cei care încetăm să cerem milostivirea sa" (3). În punctele 5-8 papa afirmă că bucuria se naște din "inima prea-plină" (5) a lui Isus; aceasta este tema excedentului, care va reveni adesea în discursurile sale, care se articulează în două mișcări: inima prea-plină a lui Isus creează un preaplin în inima celui care-l întâlnește: "dacă cineva a primit această iubire care-i redă sensul vieții, cum poate să stăvilească dorința de a o comunica altora?" (8). În punctele următoare regăsim alte imagini și expresii îndrăgite de papa precum "o Biserică în ieșire" (care devine primul punct al primului capitol), "a ajunge la periferii" (20), "bucuria misionară" (21), "stricarea schemelor" (22), "primerear", "a atinge trupul suferind al lui Cristos în popor", "mirosul oilor" (24), "creativitatea misionară" (28), episcopul care stă "în fața, în mijlocul și în spatele poporului" (31), necesitatea de a abandona acel "mereu s-a făcut așa" (31) și faptul că "scaunul de spovadă nu trebuie să fie o sală de tortură, ci locul milostivirii Domnului" (44). Din capitolul I Bucuria evangheliei umple inima și viața celor care se întâlnesc cu Isus. Cei care se lasă mântuiți de el sunt eliberați de păcat, de tristețe, de golul interior, de izolare. Cu Isus Cristos mereu se naște și se renaște bucuria. (...) 2. Marele risc al lumii actuale, cu multipla și oprimanta sa ofertă de consum, este o tristețe individualistă care provine din inima comodă și avară, din căutarea bolnavă de plăceri superficiale, din conștiința izolată. Atunci când viața interioară se închide în propriile interese, nu mai există spațiu pentru alții, nu mai intră săracii, nu se mai ascultă glasul lui Dumnezeu, nu se simte satisfacție de bucuria dulce a iubirii sale, nu palpită entuziasmul de a face binele. (...) 3. Îl invit pe fiecare creștin, în orice loc și situație s-ar afla, chiar astăzi să reînnoiască întâlnirea personală cu Isus Cristos sau, măcar, să ia decizia de a se lăsa întâlnit de el, de a-l căuta în fiecare zi fără încetare. Nu există motiv pentru care cineva să poată crede că această invitație nu este pentru el, pentru că "nimeni nu este exclus de la bucuria adusă de Domnul" (Paul al VI-lea, Exortația apostolică Gaudete in Domino (9 mai 1975), 22: AAS 67 (1975), 297). Pe cel care riscă, Domnul nu-l dezamăgește, și atunci când cineva face un mic pas spre Isus, descoperă că el deja aștepta sosirea sa cu brațele deschise. (...) Ne face foarte bine să ne întoarcem la el atunci când ne-am pierdut! Insist încă o dată: Dumnezeu nu încetează niciodată să ierte, noi suntem cei care încetăm să cerem milostivirea sa. (...) 5. Bucuria noastră creștină provine din izvorul inimii sale pline de se revarsă. (...) De ce să nu intrăm și noi în acest fluviu de bucurie? (...) 6. Există creștini care par să aibă un stil de Post Mare fără Paște. (...) 8. Numai grație acestei întâlniri - sau reîntâlniri - cu iubirea lui Dumnezeu se transformă în prietenie fericită, suntem răscumpărați din conștiința noastră izolată și din autoreferențialitate. Ajungem să fim pe deplin umani atunci când suntem mai mult decât umani, atunci când îi permitem lui Dumnezeu să ne conducă dincolo de noi înșine ca să ajungem la ființa noastră cea mai adevărată. Acolo se află izvorul acțiunii evanghelizatoare. Pentru că, dacă cineva a primit această iubire care-i redă sensul vieții, cum poate să stăvilească dorința de a o comunica altora? (...) 20. În cuvântul lui Dumnezeu apare în mod constant acest dinamism de "ieșire" pe care Dumnezeu vrea să-l provoace în cei care cred. (...) Fiecare creștin și fiecare comunitate va discerne care este drumul pe care Domnul îl cere, însă toți suntem invitați să acceptăm această chemare: să ieșim din propria comoditate și să avem curajul de a ajunge la toate periferiile care au nevoie de lumina evangheliei. (...) 21. Bucuria evangheliei care umple viața comunității discipolilor este o bucurie misionară, (...) are mereu dinamica exodului și a darului, a ieșirii din sine, a faptului de a merge și de a semăna mereu din nou, mereu mai departe (...). 22. Cuvântul are în sine o potențialitate pe care n-o putem prevedea. Evanghelia vorbește despre o sămânță care, odată semănată, crește de la sine și atunci când agricultorul doarme (cf. Mc 4,26-29). Biserica trebuie să accepte această libertate greu de prins a cuvântului, care este eficace în modul său, și în forme foarte diferite, așa încât scapă adesea de previziunile noastre și strică schemele noastre. 23. Intimitatea Bisericii cu Isus este o intimitate itinerantă, iar comuniunea "se configurează în mod esențial ca o comuniune misionară" (Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică post-sinodală Christifideles laici (30 decembrie 1988), 32: AAS 81 (1989), 451). Fidelă față de modelul Învățătorului, este vital ca astăzi Biserica să iasă ca să vestească tuturor evanghelia, în toate locurile, în toate ocaziile, fără încetare, fără repulsii și fără frică. Bucuria evangheliei este pentru tot poporul, nu poate să excludă pe nimeni. (...) 24. Biserica "în ieșire" este comunitatea de discipoli misionari care iau inițiativa, care se implică, însoțesc, care fructifică și sărbătoresc. "Primerear - a lua inițiativa": scuzați-mă pentru acest neologism. Comunitatea evanghelizatoare experimentează că Domnul a luat inițiativa, a precedat-o în iubire (cf. 1In 4,10) și pentru aceasta ea știe să facă primul pas, știe să ia inițiativa fără frică, să meargă în întâmpinare, să-i caute pe cei de departe și să ajungă la răscrucile drumurilor pentru a-i invita pe cei excluși (...), micșorează distanțele, se înjosește până la umilire dacă este necesar și asumă viața umană, atingând trupul suferind al lui Cristos în popor. Evanghelizatorii au astfel "mirosul oilor" și acestea ascultă glasul lor. (...) 27. Visez o alegere misionară capabilă să transforme orice lucru, deoarece cutumele, stilurile, orarele, limbajul și orice structură eclezială devin un canal adecvat pentru evanghelizarea lumii actuale, mai mult decât pentru autoapărare. (...) 28. Parohia nu este o structură vremelnică; tocmai pentru că are o mare plasticitate, poate să asume forme foarte diferite care cer docilitatea și creativitatea misionară a păstorului și a comunității. (...) Asta presupune ca realmente să fie în contact cu familiile și cu viața poporului și să nu devină o structură prolixă separată de oameni sau un grup de aleși care privesc la ei înșiși. (...) 31. Episcopul trebuie să favorizeze mereu comuniunea misionară în Biserica sa diecezană urmărind idealul primelor comunități creștine, în care credincioșii aveau o singură inimă și un singur suflet (cf. Fap 4,32). De aceea, uneori va sta în frunte pentru a indica drumul și a susține speranța poporului, alteori va sta pur și simplu în mijlocul tuturor cu apropierea sa simplă și milostivă, iar în unele circumstanțe va trebui să meargă în spatele poporului, pentru a-i ajuta pe cei care au rămas în urmă și - mai ales - pentru că turma însăși are un miros al său pentru a găsi noi drumuri. (...) Însă obiectivul acestor procese de participare nu va fi îndeosebi organizarea eclezială, ci visul misionar de a ajunge la toți. 32. Din moment ce sunt chemat să trăiesc ceea ce le cer altora, trebuie să mă gândesc și la o convertire a papalității. (...) Am avansat puțin în acest sens. Și papalitatea și structurile centrale ale Bisericii universale au nevoie să asculte apelul la o convertire pastorală. Conciliul Vatican II a afirmat că, în mod analog cu Bisericile patriarhale antice, Conferințele episcopale pot "aduce o contribuție multiplă și rodnică pentru ca simțul de colegialitate să se realizeze în mod concret" (Conciliul Ecumenic Vatican II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, 23). Însă acest auspiciu nu s-a realizat pe deplin, pentru că încă nu s-a explicat suficient un statut al Conferințelor episcopale care să le conceapă ca subiecți cu atribuții concrete, incluzând și unele autorități doctrinale autentice. O centralizare excesivă, în loc să ajute, complică viața Bisericii și dinamica sa misionară. 33. Pastorația în cheie misionară cere să se abandoneze criteriul pastoral comod al lui "s-a făcut mereu așa". Îi invit pe toți să fie curajoși și creativi în această misiune de a regândi obiectivele, structurile, stilul și metodele evanghelizatoare ale propriilor comunități. O găsire a scopurilor fără o căutare comunitară adecvată a mijloacelor pentru a ajunge la ele este condamnată să se traducă în simplă fantezie. Îi îndemn pe toți să aplice cu generozitate și curaj orientările din acest document, fără interdicții și fără temeri. Important este să nu mergem singuri, să ne bazăm mereu pe frați și în special pe conducerea Episcopilor, într-un discernământ pastoral înțelept și realist. (...) 39. Așa cum organicitatea dintre virtuți împiedică să se excludă vreuna dintre ele de la idealul creștin, niciun adevăr nu este negat. Nu trebuie mutilată integralitatea mesajului evangheliei. În afară de asta, orice adevăr se înțelege mai bine dacă se pune în relație cu totalitatea armonioasă a mesajului creștin și în acest context toate adevărurile au importanța lor și se luminează reciproc. Atunci când predica este fidelă față de evanghelie, se manifestă cu claritate centralitatea unor adevăruri și rezultă clar că predica morală creștină nu este o etică stoică, este mai mult decât o asceză, nu este o simplă filozofie practică, nici un catalog de păcate și erori. Evanghelia invită înainte de toate să i se răspundă lui Dumnezeu care ne iubește și care ne mântuiește, recunoscându-l în ceilalți și ieșind din noi înșine pentru a căuta binele tuturor. Această invitație nu trebuie întunecată în nicio circumstanță! Toate virtuțile sunt în slujba acestui răspuns de iubire. Dacă această invitație nu strălucește cu putere și atracție, edificiul moral al Bisericii riscă să devină un castel de hârtii și acesta este cel mai rău pericol al nostru. Pentru că atunci nu va fi propriu-zis evanghelia ceea ce se vestește, ci unele accente doctrinale sau morale care provin din anumite opțiuni ideologice. Mesajul va risca să-și piardă prospețimea sa și să nu mai aibă "parfumul evangheliei". (...) 41. În același timp, schimbările culturale enorme și rapide cer să acordăm o atenție constantă pentru a încerca să exprimăm adevărurile dintotdeauna într-un limbaj care permite să se recunoască noutatea sa permanentă. Deoarece, în depozitul doctrinei creștine, "una este substanța [...] și alta este maniera de a formula exprimarea sa" (Ioan al XXIII-lea, Discurs la deschiderea solemnă a Conciliului Vatican II (11 octombrie 1962): AAS 54 (1962), 786: "Est enim aliud ipsum depositum Fidei, seu veritates, quae veneranda doctrina nostra continentur, aliud modus, quo eadem enuntiantur"). Uneori, ascultând un limbaj complet ortodox, ceea ce credincioșii primesc, din cauza limbajului pe care ei îl folosesc și îl înțeleg, este ceva ce nu corespunde adevăratei evanghelii a lui Isus Cristos. Cu intenția sfântă de a le comunica lor adevărul despre Dumnezeu și despre ființa umană, în unele ocazii le dăm un dumnezeu fals sau un ideal uman care nu este cu adevărat creștin. În acest mod, suntem fideli față de o formulare, dar nu transmitem substanța. Acesta este riscul cel mai grav. (...) 42. Acest lucru are o mare relevanță în vestirea evangheliei, dacă într-adevăr avem hotărârea ca frumusețea ei să poată fi mai bine percepută și primită de toți. În orice caz, nu vom putea face învățăturile Bisericii ceva comprehensibil cu ușurință și apreciat cum se cuvine de toți. Credința păstrează mereu un aspect de cruce, unele întunecimi care nu elimină fermitatea adeziunii sale. Există lucruri care se înțeleg și se apreciază numai pornind de la această adeziune care este soră a iubirii, dincolo de claritatea cu care se pot percepe motivele și argumentele sale. Pentru aceasta trebuie amintit că orice predare a doctrinei trebuie să se situeze în atitudinea evanghelizatoare care să trezească adeziunea inimii cu apropierea, iubirea și mărturia. 43. În discernământul său constant, Biserica poate ajunge să recunoască și cutume proprii care nu sunt legate direct de nucleul evangheliei, unele foarte înrădăcinate în decursul istoriei, care astăzi nu mai sunt de acum interpretate în același mod și al căror mesaj nu este de obicei perceput în mod adecvat. Pot fi frumoase, însă acum nu aduc același serviciu în vederea transmiterii evangheliei. Să nu ne fie frică să le revizuim. În același mod, există norme sau precepte ecleziale care poate că au fost eficace în alte epoci, dar care nu mai au aceeași forță educativă drept canale de viață. (...) 44. De aceea, fără a diminua valoarea idealului evanghelic, trebuie însoțite cu milostivire și iertare posibilele etape de creștere a persoanelor care se construiesc zi de zi. Preoților le amintesc că scaunul de spovadă nu trebuie să fie o sală de tortură, ci locul milostivirii Domnului care ne stimulează să facem binele posibil. Un mic pas, în mijlocul marilor limite umane, poate să fie mai plăcut lui Dumnezeu decât viața corectă în exterior a celui care își petrece zilele fără a ține piept unor dificultăți importante. La toți trebuie să ajungă mângâierea și stimulentul iubirii mântuitoare a lui Dumnezeu, care acționează în mod misterios în fiecare persoană, dincolo de defectele sale și de căderile sale. (După L'Osservatore Romano, 6 august 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |