Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
A șaizecea aniversare a enciclicei Papei Paul al VI-lea "Ecclesiam suam"

Arhiepiscopul de Torino comentează actualitatea unui text de "pionierat"

A redescoperi valoarea dialogului într-un timp de contraste

de Antonella Palermo

Lecția lui Paul al VI-lea "poate fi de reactualizat astăzi", afirmă în acest interviu cu mass-media vaticane arhiepiscopul de Torino, Roberto Repole, cu ocazia celei de-a șaizecea aniversări a lui Ecclesiam suam, prima enciclică a pontificatului montinian.

Care a fost cel mai mare merit al enciclicei lui Paul al VI-lea în epoca în care a fost scrisă?

Enciclica a fost scrisă în timp ce la Roma se desfășura Conciliul al II-lea din Vatican care, după cu spune marele teolog Karl Rahner, a fost primul Conciliu al Bisericii "despre Biserică". Mi se pare că meritul principal al documentului lui Paul al VI-lea a fost acela de a pune în centru auto-conștiința pe care o are Biserica despre ea însăși, adică faptul de a fi înainte de toate mister, de a aparține planului de mântuire al lui Dumnezeu pentru omenire. În același timp documentul a avut meritul de a evidenția misiunea structurală a Bisericii în lume și dorința de a dialoga cu lumea contemporană, marcată de o modernitate față de care în trecut Biserica a avut o oarecare greutate să dialogheze. Aceste două aspecte anticipează deja câteva mari teme a două mari constituții ale Conciliului al II-lea din Vatican ca Lumen gentium și Gaudium et spes.

Cum a fost receptată enciclica?

Aș spune că a fost receptată în cel mai amplu cadru al receptării temelor Conciliului al II-lea din Vatican. Desigur în enciclică se întrevedeau elemente de mare noutate, de exemplu faptul că misiunea Bisericii trebuie să fie desfășurată după canonul dialogului, pentru că modul în care Dumnezeu se revelează omului este tocmai cel dialogic. A fost o noutate față de anumite moduri ale trecutului recent, care puteau să nu fie mereu marcate de această simpatie, am putea spune, a Bisericii cu lumea.

În lumina acelui text, experiența Sinodului schimbă astăzi Biserica și în ce mod?

Mie mi se pare că experiența actualului Sinod poate să dea conștientizare mai mare a ceea ce este Biserica, atunci când nu se merge în urma retoricilor ușoare ale momentului. Așa cum am spus, Paul al VI-lea în Ecclesiam suam scotea în evidență că această conștiință pe care o are Biserica despre ea însăși este că e mister, că are de-a face cu Cristos care trimite pe Duhul său. În unele pasaje documentul subliniază că există o legătură intimă între Cristos și Biserica sa fără de care nu se înțelege ce este Biserica. Mi se pare că astăzi este vorba de a redescoperi toate acestea și ca această legătură să întemeieze și legăturile între diferiții subiecți ecleziali, legături nu atât de simpatie, de forțe opuse una celeilalte, de viziuni diferite despre lucruri, cât mai ales legături de fraternitate în Cristos, la toate nivelurile. Dacă n-ar fi așa, cred că sub pălăria de "sinodalitate" s-ar putea pune atâtea lucruri care nu au de-a face cu natura Bisericii.

Când vorbiți despre "retorici ușoare ale momentului" la ce vă referiți?

Mă gândesc întocmai la faptul că astăzi toți vorbesc despre "sinodalitate", însă uneori, în spatele sinodalității, se proiectează realități care nu au cu adevărat de-a face cu sinodalitatea Bisericii. Într-un context cum este cel actual al civilizației occidentale, în care toți suntem sugestionați de drepturile individuale, mult mai puțin de cele sociale, poate exista pericolul, de exemplu, ca să fie considerată "sinodalitate" o mentalitate care nu are de-a face cu sinodalitatea Bisericii.

"A corecta defectele membrilor Bisericii" era una din cele mai mari preocupări exprimate în scrisoare. Care sunt astăzi, după părerea dumneavoastră, defectele cele mai răspândite și rezistente?

Mi-ar veni să spun că defectele sunt cele din totdeauna dar, în același timp, ele asumă caracteristici legate de timpul pe care-l trăim astăzi. Într-un comentariu la un text al Conciliului al II-lea din Vatican despre misiune, teologul Yves Marie-Joseph Congar a spus că există mereu ceva non-evanghelic de convertit în noi. Mi se pare util să amintesc aici această considerație. Probabil, la rădăcina defectelor membrilor Bisericii există un proces de convertire care nu este dus la împlinire. Dacă ar trebui să spun cum se manifestă astăzi acest lucru, mi-ar veni să spun, privind îndeosebi la Occident, că lipsa convertirii se exprimă în a considera sigură credința într-un timp în care credința nu mai este sigură, în a nu lua suficient în serios necesitatea unei aprofundări și a unei elaborări spirituale din partea credincioșilor. Ea se manifestă în încrederea puțină, uneori, asupra faptului că Duhul lui Cristos continuă să locuiască în Biserica de astăzi: timpul actual nu este în mod necesar un timp de decadență. De asemenea: ea se manifestă în a asuma mentalitatea lumii comunicative de astăzi și în Biserică, o lume comunicativă care nu este atât de dialogică, nu este atât de dialectică, ci este bazată adesea pe denigrarea unora a celorlalți. În această privință, lecția lui Paul al VI-lea poate fi de reactualizat astăzi.

Ceea ce Paul al VI-lea subliniază în mai multe rânduri în enciclică, referitor la raportul Bisericii cu lumea, este "angajarea foarte laborioasă" la care Biserica însăși este chemată să găsească un echilibru între pericolul de rătăcire în adaptarea la obiceiurile și la gândirea ambientului temporal și riscul de a se închide într-un soi de graniță non-dialogantă de teama de a se confunda într-un mimetism inutil. Așadar, distincție, dar nu separare: ce înseamnă asta astăzi?

Mi se pare că înseamnă a nu ne adapta la o anumită mentalitate contemporană, conform căreia identitățile sunt în mod necesar opuse una celeilalte. Este adevărat desigur că sublinierea identităților poate duce la situații de conflict și la înstrăinarea unora față de ceilalți, însă, când se întâmplă asta, trebuie să ne întrebăm dacă tema identităților a fost bine pusă și dacă nu ne aflăm mai degrabă în fața parodiei identităților adevărate. Adevărata identitate este dialogică, prin natura sa. În același timp, pentru ca să fie un dialog, este necesar ca să existe o identitate. Mi se parte că în Biserică trebuie să recuperăm această conștiință: avem o identitate care nu ne derivă de la noi înșine, ci de la evanghelia lui Cristos pe care suntem chemați s-o mărturisim în lume. Asta nu ne opune lumii, dimpotrivă, ne face să ne simțim în slujba omenirii și în mod structural în relație cu toate femeile și bărbații cu care trăim.

Apostolatul, scria Paul al VI-lea în "Ecclesiam suam", nu poate fi indulgentă cu un compromis ambiguu față de principiile de gândire și de acțiune care trebuie să califice mărturisirea noastră creștină. Unde vedeți dumneavoastră astăzi aceste ambiguități în Biserică?

Am ajuns cu o anumită întârziere să dialogăm cu timpul modern, așa cum spuneam. În acest sens enciclica lui Paul al VI-lea a fost într-adevăr de pionierat, a făcut un mare bine Bisericii din timpul său pentru că a repus-o în mișcarea dialogului cu modernitatea în care să vestească evanghelia. Or, mi se pare că această întârziere se poate rezolva astăzi într-un subtil, inconștient simț de vină care ne lasă necritici față de unele dimensiuni ale modernității, care au savoarea și gustul evangheliei. De exemplu, cultura drepturilor, respectarea persoanelor, un simț al dreptății mai ridicat, demnitatea egală a tuturor persoanelor, sensul subiectului, al libertății... Cred că acestea sunt valori pe care modernitatea ni le-a reîncredințat, dar nu sunt așa de străine de frumusețea evangheliei. Însă pot să existe și distorsiuni ale modernității pe care Biserica trebuie să le privească mereu cu discernământ evanghelic. Mă gândesc, de exemplu, că astăzi se consideră sigur că raționalitatea este numai cea tehnico-științifică, ce reduce lumea la un funcționalism sufocant.

Se răspândesc tendințe foarte la modă care duc, adesea și pe creștini, la căutarea tot mai mult de forme de spiritualitate care nu au legătură cu frecventarea Bisericii, de contact cu transcendentul făcând abstracție de structurile ecleziale. Cum se explică aceste fenomene?

Pe de o parte trebuie să ne întrebăm mereu cu privire la conținutul care se dă căutării transcendenței și a spiritualității. În creștinism transcendența înseamnă a fi deschiși la Cristos, care este Fiu al lui Dumnezeu dar în același timp frate al nostru; așadar întâlnirea cu Dumnezeu trece în mod necesar prin întâlnirea cu fratele. Așadar, întâlnirea cu Dumnezeu și experiența de Biserică nu pot să fie două lucruri antitetice. Când ne gândim că putem racorda Biserica printr-o întâlnire mai nemijlocită cu Dumnezeu, marea întrebare pe care ar trebui să ne-o punem este: care este fața lui Dumnezeu care ni se pare că trebuie s-o întâlnim? Pe de altă parte, și aici se află toată actualitatea Conciliului al II-lea din Vatican, este adevărat că Biserica trebuie să se perceapă ca mister, că este locul prezenței lui Dumnezeu, instrument al întâlnirii lui Cristos cu femeile și cu bărbații. Aici trebuie făcută într-adevăr o examinare continuă a conștiinței: cât de mult structurile noastre și modurile noastre de a realiza comunitatea creștină, diecezele, parohiile duc la experimentarea întâlnirii cu Cristos drept centru a toate? În schimb cât de mult sunt locuri în care se fac lucruri, se asociază pentru o necesitate, dar nu în jurul acelui fundament care este Cristos? Trebuie să ne facă să reflectăm faptul că atâtea persoane caută astăzi răspuns la propria dorință de spiritualitate în afara Bisericii: nu sunt adesea puți în măsură să perceapă că Biserica posedă o bogăție spirituală imensă.

Vorbește despre pace, Montini, în "Ecclesiam suam". Spune că trebuie să fie "liberă și onestă", nu poate să nu denunțe, ca delict și ca ruinare, războiul de agresiune, de cucerire sau de predominare. O precizare foarte actuală...

Aș spune că da. Ne spune că niciodată n-am încheiat conturile cu agresiunile și cu violența. Ne spune că o căutare a păcii nu poate să nu fie și o căutare a dreptății. Așa cum ne spune că o căutare a păcii trebuie să găsească și cărări de reconciliere și de milostivire, dat fiind că războaiele lasă moștenirea de răni atroce. Mi se pare că acest mesaj nu cuprinde numai macro-lumea, ci și lumile noastre mici. La sfârșit este o invitație: războiul pornește mereu din inima oamenilor, există furii, ostilități, uri care se pot cultiva chiar și neaparținând la țări aflate în război. Sunt impresionat cum societățile noastre, deși aflate formal în pace, sunt locuite de atâtea forme de violență subtilă sau non-subtilă. Căutarea păcii nu poate să fie un slogan ci o angajare a tuturor celor care o doresc cu adevărat.

Primatul lui Petru nu vrea să constituie supremație de orgoliu spiritual și de dominare umană, se mai citește în enciclică, ci primat de slujire. Papa Francisc ne demonstrează asta în pontificatul său... Cum priviți la provocările ecumenice legate și de tema urgentă a păcii?

Este un punct deosebit de actual, pentru că diviziunea Bisericilor nu ajută la perceperea că omenirea este chemată să meargă sub semnul unității și al fraternității. Dacă Bisericile sunt divizate deja între ele, neglijează semnul de comuniune care sunt chemate să fie. Drumul ecumenic trebuie simțit astăzi mai mult ca oricând ca vital și urgent, dacă vrem ca Biserica să aducă propria contribuție evanghelică necesară la unitatea omenirii și la pace.

(După L'Osservatore Romano, 2 august 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat