|
© Vatican Media |
Alfons Maria de' Liguori a fost și un avocat cu respectare fermă a eticii profesionale
Sfântul care n-a pierdut o cauză
de Mario Colavita
Sfântul Alfons Maria de' Liguori - a cărui comemorare liturgică se celebrează la 1 august - este cel mai sfânt dintre napolitani și cel mai napolitan dintre sfinți. A trăit pe deplin secolul luminilor. Născut la Napoli în 1696, și-a sfârșit viața la frumoasa vârstă de 91 de ani în conventul din Pagani înconjurat de redemptoriștii săi întemeiați oficial în 1749.
Sfântul Alfons, episcop și învățător al Bisericii, a fost și un valoros și tânăr avocat. În acel timp, Napoli era un mare și important centru cultural. Forul napolitan depășea mult în prestigiu pe cel roman și nu numai pe acela. Giovanni Manna, un studios de jurisprudență, a scris în 1839: "După forul roman, n-a mai fost vreodată în Europa alt for mai numeros, mai puternic, mai bogat, mai elevat ca forul napolitan". Pe bună dreptate, la Napoli în universități se "măcina" economie, filozofie, morală, drept: știința teoretică se aplica la practică până acolo încât interpretarea practică a jurisprudenței, după cum afirmă Manna, "a făcut dovezi minunate și probabil nu inferioare celor din forul antic roman". De aici mândria forului napolitan, un soi de forjă pentru toate tribunalele din Europa: "Jurisconsulții noștri au făcut noutăți foarte utile și au fost ghid și admirație pentru toate tribunalele din Europa".
În timpul Sfântului Alfons, poporul napolitan avea o pasiune și un instinct complet propriu pentru drept. Cauzele agitate din for deveneau obiect de discuții animate din partea publicului și la ele participau chiar și femeile. Student de la drept la universitatea din Napoli din 1708 până în 1713, Alfons Maria de' Liguori la 16 ani a fost proclamat doctor in utroque iure; asistent din 1713 până în 1715 al avocatului Perrone e Caravita, va exercita arta avocaturii din 1715 până în 1723. Din catalogul sentințelor de la tribunalul din Napoli știm că tânărul nostru avocat din 1713 până în 1723 n-a pierdut niciodată o cauză. Primul său biograf, părintele Antonio Tannoia, descrie astfel activitatea juridică a sfântului: "Nu întreprindea cauză decât dreaptă: umanitate cu clienții și dezinteres; și avea acea, care este mai mult, acea dominare a inimilor, care, vorbind, îi fermeca pe judecători și îi lăsa cu gura căscată pe adversarii săi".
Toată perioada formativă a vieții lui Alfons este centrată pe știința dreptului în vederea exercitării profesiei de avocat. El a fost educat la oficiul de apărător: legea pe de o parte, pe imputat pe de altă parte. Avocatul se situează în mijloc, nu ca magistratul preocupat să facă să fie respectată legea, ci ca apărătorul preocupat ca să fie recunoscute drepturile imputatului.
Din perioada formării lui Alfons și a celei succesive ca avocat avem puține documente. Un indiciu al naturii și al viziunii avocaturii îl avem de la părintele Pier Luigi Rispoli (1834). Redemptoristul doct prezintă un decalog pe care Alfons și l-a dat la începutul "carierei" sale de magistrat. Este vorba de un rezumat în douăsprezece puncte al principiilor fundamentale de etică profesională. În centrul decalogului este clientul pentru care avocatul este ținut să apere și să-l tuteleze. Alfons cunoștea pericolele forului. Cele douăsprezece articole pe care și le-a dat le-a scris pe o "cartolină" și adesea le medita "pentru a păstra în tribunale puritatea de conștiință [...]. 3. Nu trebuie împovărat clientul cu cheltuieli necuvenite, altminteri rămâne pentru avocat obligația restituirii. 4. Cauzele clienților trebuie tratate cu acea angajare cu care se tratează cauzele proprii. [...] 6. Amânarea sau neglijarea în avocați dăunează adesea clienților și trebuie reparate daunele, altminteri se păcătuiește împotriva dreptății. [...] 10. Un avocat care pierde o cauză din cauza neglijenței sale ia asupra sa obligația de a repara toate daunele pentru clientul său. [...] 12. Condițiile unui avocat sunt știința, atenția, adevărul, fidelitatea și dreptatea" (Pier Luigi RIspoli, Vita del beato Alfonso Maria de' Liguori, Napoli, 1834, p. 16).
Acest aspect spune clar modul în care Alfons ținea la persoana care trebuia apărată, la dreptate, la onestitate și la pregătire. Pregătirea sa juridică a fost providențială pentru activitatea pastorală și profesionalismul teologic în domeniul moralist, pentru că i-a dat acea erudiție largă și profundă care corobora construcțiile sale morale, și l-a educat la acea școală de practicitate care i-a permis să privească la realitatea și concretețea faptelor morale, să pătrundă intimitățile și să judece în lumina prudenței creștine.
Cariera de avocat pentru Alfons se încheie în iulie 1723, după o vestită și scumpă cauză de drept feudal (erau în joc circa 600.000 de ducați) între marele duce de Toscana, susținut de Carol al VI-lea de Austria, și ducele Orsini de Gravina, pentru feuda Amatrice. Orsini l-a ales pe cel mai tânăr dintre avocații din forul din Napoli. Alfons a studiat bine toate actele, a analizat documentele care mergeau până la împăratul Carol al V-lea. Acesta din urmă, în 1538, a cedat din recunoștință feuda și orașul Amatrice unui căpitan italian al său, Alessandro Vitelli. Diferite evenimente s-au succedat: succesorul Alessandro Orsini a pierdut orice drept din cauza datoriilor contractate cu fiscul până în ziua în care marea ducesă de Toscana, pentru o sumă derizorie, a cumpărat feuda de la fisc. Ducele Orsini a reclamat feuda și a introdus cauza care a ajuns după mai mulți ani la Curtea supremă. Alfons, cu acea ocazie, a fost bătut din cauza unei "scăpări din vedere" a unui document care l-a făcut să piardă cauza: obținerea feudei nu a avut loc prin moștenire, ci prin vânzare din partea fiscului. Alfons a amuțit la sentința care nu-i dădea dreptate. "Adio, tribunale, nu mă veți mai vedea!", avea să spună după aceea avocatul nostru.
După ce a părăsit toga, în vara anului 1723 Alfons a luat o cale diferită și o stare diferită de aceea pe care tatăl, don Giuseppe de' Liguori, o gândise pentru întâiul născut: a început un lung travaliu interior pentru a se consacra în întregime lui Dumnezeu slujindu-l într-un ordin călugăresc. În această perioadă, Alfons s-a dedicat rugăciunii și slujirii bolnavilor în spitalul celor incurabili, notează părintele Antonio Tannoia: "La vederea acelor epave, conducea îmbucăturile cele mai amare; și acolo, deși în inima sa se mișca o pasiune rău reglementată, îl supunea simțului corect și lui Dumnezeu. Acolo îl aștepta Dumnezeu". În timp ce cobora scările de la acest spital al săracilor, a auzit acel glas care îi spunea: "Lasă lumea și dă-mi-te mie!". Era 27 august 1723, zi memorabilă pentru Alfons. După un pic de timp, în timp ce marii duci de Toscana sărbătoreau victoria, a venit un mesaj secret de la oficiul juridic imperial care a stricat sărbătoarea: feuda din Amatrice era a lor nu prin cumpărare a fiscului, ci prin moștenire. Exact teza avocatului Alfons Maria de' Liguori.
Compunând opera sa majoră, Teologie morală, Sfântul Alfons poartă cu sine amprenta avocatului bun și caută, spre deosebire de teologii din acel timp, să nu facă să prevaleze legea peste toate. Argumentarea sa, ca teolog, nu este bazată pe preocuparea de a defini binele și răul în sine, ci imputabilitatea acțiunilor umane. În argumentarea sa, Alfons vorbește despre responsabilitate și merge în căutarea unui criteriu universal capabil să iasă din dubiul practic. Acest criteriu l-a găsit în două aforisme juridice pe care le-a studiat bine: primul este că o lege nesigură nu poate să genereze o obligație sigură, și justifica acest principiu legal cu un al doilea principiu juridic, și anume că, în conflictul dintre libertate și lege, libertatea umană are precedența, pentru că vine înainte de lege; de aceea libertatea rămâne liberă ori de câte ori nu există certitudinea legii.
(După L'Osservatore Romano, 30 iulie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu