|
© Vatican Media |
Nota "Gestis verbisque" a Dicasterului pentru Doctrina Credinței / 3
Perspective canoniste
de Giacomo Incitti,
canonist de la Penitențiaria Apostolică
Recenta notă Gestis verbisque, cu un conținut prevalent teologico-liturgic, nu este lipsită de fundamente și perspective care valorizează și consistența sa juridică. Nu sunt puținele referințe la norme specifice, ci mai ales alegerea de a privilegia dimensiunea juridică a sacramentelor în valența lor constitutivă eclezială. Ele sunt un dar, așa cum este afirmat în notă, "tezaurele sacramentelor care ne-au fost încredințate de Maica Biserică. Nu sunt ale noastre! Și credincioșii, la rândul lor, au dreptul de a le primi așa cum dispune Biserica" (Prezentare). Dacă pe de o parte sacramentele sunt bunuri destinate fiecărei persoane, pe de altă parte aparțin întregii comunități creștine și pentru aceasta trebuie să fie tutelate și garantate de autoritate. Juridicitatea sacramentelor este desigur o dimensiune parțială față de o realitate supranaturală, dar ea contribuie la evidențierea legăturilor lor comunitare și ministeriale în contextul cărora se înțelege chemarea la salvgardarea elementelor necesare pentru celebrarea lor validă. De fapt, aceasta, cu limbajul său, este locul și timpul evenimentului sacramental însuși și comunitatea vie, a învățat Conciliul, este locul concret al continuității istorice a acțiunii lui Dumnezeu. Relevanța sacramentelor nu subevaluează dimensiunea constitutivă a celorlalte bunuri spirituale reafirmată de mai multe ori în notă: "Conștientă de asta, Biserica, încă de la originile sale, a avut o grijă deosebită față de izvoarele din care ia limfa vitală pentru existența sa și mărturia sa: Cuvântul lui Dumnezeu, atestat de Sfintele Scripturi și de Tradiție, și sacramentele, celebrate în liturgie, prin care este condusă încontinuu la misterul Paștelui lui Cristos" (Gestis verbisque, nr. 10). Cu Cuvântul și cu sacramentele este intim unit Duhul prin acțiunea căruia lucrarea trinitară este încontinuu la originea evenimentului Biserică.
Este vorba de afirmații fundamentale care stau la baza raportului necesar între drept și liturgie pentru că, așa cum afirmă nota, "Biserica în liturgie celebrează cu iubire fidelă și venerație sacramentele pe care Cristos însuși i le-a încredințat pentru ca să le păstreze ca moștenire prețioasă și izvor al vieții sale și al misiunii sale" (Gestis verbisque, nr. 1). Complexa desfășurare istorică a reflecției teologice și liturgice a marcat procesul de înțelegere a dimensiunii sacramentale drept constitutivă a realității ecleziale. La începuturile secolului al XX-lea, liturgia, redusă la simplă normativă despre rituri, la executarea exactă a rubricilor (rubricism) și ecleziologia constrânsă în viziunea ierarhologică și piramidală, au început un drum de redescoperire care avea să ajungă în reînnoirea realizată de Conciliul al II-lea din Vatican. În căutarea fundamentului juridicului eclezial, canonistica percepea unitarietatea necesară a elementelor divine și a elementelor umane, a celor imutabile și a celor istorice, care printr-o analogie puternică, așa cum avea să învețe Conciliul al II-lea din Vatican, sunt intim întrepătrunse într-o singură realitate (cf. LG 8). Este domeniul dreptului eclezial unde norme contingente istoricizează divinul, într-un ansamblu de relații de dreptate născute în mod fundamental dintr-un dar care trebuie primit, așa cum sunt sacramentele de care Biserica, drept comunitate sacerdotală, este făcută sacră și structurată organic (cf. LG 11).
Prin urmare, sacramentele sunt un bun care aparține credincioșilor, fiecărei persoane în cazul Botezului, și au o dimensiune juridică specifică; de fapt, sunt drept și izvor de drept, așa cum a fost sintetizat în mod eficace de unii autori, pentru că sunt fie "realități înzestrate în ele însele cu o dimensiune juridică fie drept cauze de efecte juridice în dreptul canonic" (C. Errázuriz), acest bun fiind datorat după dreptate de celebrantul sacramentului. Papa Francisc, în raport cu sacramentul Pocăinței, a afirmat că "iertarea este un «drept» în sensul că Dumnezeu, în misterul pascal al lui Cristos, l-a dăruit în mod total și ireversibil fiecărui om care este dispus să-l primească având inimă umilă și căită" (AAS 114 [2022], 484). Reiese aici valența noțiunii de "drept" înțeles ca res iusta, obiect al virtuții dreptății a cărei definiție, stabilită în dreptul roman - constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuere (D. 1, 1, 10) - se regăsește deja în Aristotel. Această înțelegere a dreptului, asumată apoi de Toma de Aquino (cf. Summ. Theol., II-II, q. 57, a. 1), este perspectiva realismului juridic unde "drept" este lucrul care pentru că este datorat generează o relație de dreptate, o relație inter-subiectivă care este succesivă lui "res" datorat. În această optică celelalte semnificații - dreptul ca normă sau ansamblu de norme și dreptul ca facultate de cerut - sunt consecință a binelui juridic care revine subiectului.
Dar ce spațiu îi rămâne omului pentru a reclama un astfel de drept? Dificultatea provine din natura asimetrică a relației dintre Dumnezeu și om, dar Dumnezeu a lăsat Bisericii darurile sale și în această optică credinciosul poate reclama ca "al său" bunul, sacramentul, nu față de Dumnezeu ci, dimpotrivă, în cadrul Bisericii și cu relație directă cu slujitorul și cu funcția ministerială (cf. Instrucțiunea Redemptionis sacramentum, nr. 12, 57, 58, 91, 92, 139, 141, 162-163, 184). Dimensiunea juridică a sacramentelor este afirmată și descrisă în enunțarea combinată din două canoane, can. 213 (CCEO, can. 16), referitor în mod explicit la dreptul credincioșilor, și can. 843 (CCEO, can. 381 § 2) care evidențiază în mod direct obligația slujitorilor. Dreptul la sacramente nu este un drept absolut; există condiții care implică o evaluare fie din partea credinciosului însuși fie din partea slujitorului, evaluări menite fie să salvgardeze binele sacramentului, care oricum scapă de "închisoarea" normei pozitive, fie să garanteze drumul personal de adeziune la Cristos, diferit pentru fiecare credincios. Astfel, de exemplu pentru sfânta Împărtășanie se cere starea de har pe care credinciosul însuși este chemat s-o evalueze (can. 916) și o evaluare și cu privire la circumstanțe, evaluare lăsată în mod prevalent la discreția prudentă a slujitorului (can. 915).
Aplicarea corectă a canonului cere și înlăturarea din partea autorității a acelor practici pastorale care nu-i garantează credinciosului libertatea justă în a se bucura de sacrament, așa de exemplu cu privire la sacramentele inițierii creștine dată copiilor, îndeosebi Euharistia, normativa din Cod, dacă pe de o parte prevede posibilitatea interzicerii (can. 912) cum ar putea să fie faptul de a nu fi ajuns la uzul rațiunii sau faptul că nu există dispoziție adecvată (cf. can. 914), pe de altă parte arată că pregătirea și cunoașterea copiilor sunt evaluate "după capacitatea lor" (can. 913 § 1). Asta comportă necesitatea de a evalua circumstanțele personale și de a nu dispune norme care să fie în contrast cu exigențele minimale conținute în Cod. O astfel de acțiune care face parte din toată organizarea eclezială evanghelizatoare care provine drept consecință necesară a dreptului la sacramente. În mod explicit, can. 843 § 2 cere să se structureze o programare de servicii cu scopul de a favoriza în mod eficace faptul de a se bucura de dreptul la sacramente. Dacă Conciliul ne-a redat un popor al lui Dumnezeu în mod constitutiv sacerdotal, în același timp a învățat că preoția ministerială își are semnificația în slujirea adusă preoției comune. O slujire care, ținând cont de particularitățile fiecărui sacrament, este chemată să transcende și riscurile unei înțelegeri legaliste/birocratice. Referitor la eventualitatea unui refuz, care în fața unei cereri cel puțin aparent juste a unui sacrament ar trebui să constituie mereu o excepție rară, trebuie subliniat că această circumstanță ar trebui să se transforme în începutul unui drum de convertire, menținând mereu "ușa deschisă".
În sfârșit, sunt diversificate atențiile de a înlătura practici care fac dificil faptul de a se bucura de dreptul la sacramente: bariera reprezentată adesea de boala fizică sau psihică și, în general, dizabilitatea nu pot împiedica exercitarea dreptului la sacramente din motive de "ordin public", ca în cazul recentei pandemii sau și limitările în virtutea unei utilizări abuzive a can. 223 § 2. Prin urmare, este considerabilă contribuția notei la maturarea unei comunități creștine care redescoperă propria identitate în a faptul de a fi "slujitoare" a sacramentelor pentru că "celebrându-le primește ea însăși harul lor, le păzește și este păzită la rândul său de ele" (Gestis verbisque, nr. 11).
(După L'Osservatore Romano, 17 iunie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu