|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 12 iunie 2024
Ciclu de cateheze. Duhul și Mireasa. Duhul Sfânt conduce poporul lui Dumnezeu la întâlnirea cu Isus, speranța noastră. 3. "Toată Scriptura este inspirată de Dumnezeu". A cunoaște iubirea lui Dumnezeu din cuvintele lui Dumnezeu
Iubiți frați și surori, bună ziua, bine ați venit!
Continuăm catehezele despre Duhul Sfânt care conduce Biserica spre Cristos speranța noastră. El este călăuza. Data trecută am contemplat lucrarea Duhului în creație; astăzi îl vedem în revelație, pentru care Sfânta Scriptură este mărturie inspirată de Dumnezeu și autoritară.
În Scrisoarea a Doua a Sfântului Paul către Timotei este conținută această afirmație: "Toată Scriptura este inspirată de Dumnezeu" (3,16). Și un alt text din Noul Testament spune: "Oamenii, conduși de Duhul Sfânt, au vorbit de la Dumnezeu" (2Pt 1,21). Aceasta este doctrina inspirației divine a Scripturii, aceea pe care o proclamăm ca articol de credință în Crez, când spunem că Duhul Sfânt "a grăit prin profeți". Inspirația divină a Bibliei.
Duhul Sfânt, care a inspirat Scripturile, este și Cel care le explică și le face veșnic vii și active. Din inspirate, le face inspiratoare. "Sfintele Scripturi, fiind inspirate de Dumnezeu - spune Conciliul al II-lea din Vatican - și consemnate în scris o dată pentru totdeauna, ne comunică, în mod imuabil, cuvântul lui Dumnezeu însuși, iar în cuvintele profeților și ale apostolilor fac să răsune glasul Duhului Sfânt" (DV, 21). În acest mod Duhul Sfânt continuă, în Biserică, acțiunea lui Isus Înviat care, după Paște "a deschis mintea discipolilor ca să înțeleagă Scripturile" (cf. Lc 24,45).
De fapt, se poate întâmpla ca un anumit text din Scriptură, pe care l-am citit de atâtea ori fără o emoție deosebită, într-o zi s-o citim într-un climat de credință și de rugăciune, și atunci acel text pe neașteptate se luminează, ne vorbește, proiectează lumină asupra unei probleme pe care o trăim, face clară voința lui Dumnezeu pentru noi într-o anumită situație. Cărui lucru se datorează această schimbare, dacă nu unei iluminări a Duhului Sfânt? Cuvintele Scripturii, sub acțiunea Duhului, devin luminoase; și în acele cazuri se atinge cu mâna cât de adevărată este afirmația din Scrisoarea către Evrei: "Cuvântul lui Dumnezeu este viu, plin de putere și mai ascuțit decât orice sabie cu două tăișuri; [...]" (4,12).
Fraților și surorilor, Biserica se hrănește din lectura spirituală a Sfintei Scripturi, adică din lectura făcută sub conducerea Duhului Sfânt care a inspirat-o. În centrul său, ca un far care luminează totul, este evenimentul morții și învierii lui Cristos, care împlinește planul de mântuire, realizează toate figurile și profețiile, dezvăluie toate misterele ascunse și oferă adevărata cheie de lectură a întregii Biblii. Moartea și învierea lui Cristos este farul care luminează toată Biblia și luminează și viața noastră. Apocalipsul descrie toate acestea cu imaginea Mielului care rupe sigiliile cărții "scrise pe dinăuntru și pe dinafară, dar sigilată cu șapte sigilii" (cf. Ap 5,1-9), Scriptura din Vechiul Testament. Biserica, Mireasa lui Cristos, este interpretă autorizată a textului Scripturii inspirat, Biserica este mediatoarea proclamării sale autentice. Deoarece Biserica este înzestrată cu Duhul Sfânt - pentru aceasta este interpretă -, ea este "coloana și temelia adevărului" (1Tim 3,15). De ce? Pentru că este inspirată, ținută fermă de Duhul Sfânt. Și este misiunea Bisericii să-i ajute pe credincioși și pe cei care caută adevărul să interpreteze în mod corect textele biblice.
Un mod de a face lectura spirituală a cuvântului lui Dumnezeu este acela care se numește lectio divina, un cuvânt pe care probabil nu înțelegem ce înseamnă. Constă în a dedica un timp din zi pentru lectura personală și meditativă a unui text din Scriptură. Și acest lucru este foarte important: în fiecare zi ia-ți un timp pentru a asculta, pentru a medita, citind un text din Scriptură. Și pentru aceasta vă recomand: să aveți mereu o Evanghelie de buzunar și purtați-o în geantă, în buzunare... Astfel când sunteți în călătorie sau când sunteți un pic liberi o luați și citiți... Acest lucru este foarte important pentru viață. Luați o Evanghelie de buzunar și în timpul zilei citiți-o o dată, de două ori, când se poate. Dar lectura spirituală prin excelență a Scripturii este cea comunitară care se face în liturgie, la Liturghie. Acolo vedem cum un eveniment sau o învățătură, dată în Vechiul Testament, găsește împlinirea sa deplină în Evanghelia lui Cristos. Și omilia, acel comentariu pe care îl face celebrantul, trebuie să ajute la transferarea cuvântului lui Dumnezeu de la carte la viață. Dar pentru aceasta omilia trebuie să fie scurtă: o imagine, un gând și un sentiment. Omilia nu trebuie să dureze mai mult de opt minute, pentru că după aceea cu timpul se pierde atenția și oamenii adorm, și au dreptate. O omilie trebuie să fie astfel. Și asta vreau să spun preoților, care vorbesc mult, de atâtea ori, și nu se înțelege despre ce vorbesc. Omilie scurtă: un gând, un sentiment și o idee pentru acțiune, pentru a ști ce este de făcut. Nu mai mult de opt minute. Pentru că omilia trebuie să ajute la transferarea cuvântului lui Dumnezeu de la carte la viață. Și printre multele cuvinte ale lui Dumnezeu pe care le ascultăm în fiecare zi la Liturghie sau la Liturgia Orelor, există mereu unul destinat în mod deosebit nouă. Ceva ce atinge inima. Primită în cuvânt, el poate lumina ziua noastră, poate anima rugăciunea noastră. Este vorba de a nu-l lăsa să cadă în gol!
Încheiem cu un gând care ne poate ajuta să ne îndrăgostim de cuvântul lui Dumnezeu. Ca anumite bucăți muzicale, Sfânta Scriptură are și ea o notă de fundal care o însoțește de la început până la sfârșit, și această notă este iubirea lui Dumnezeu. "Toată Biblia - afirmă Sfântul Augustin - nu face decât să relateze iubirea lui Dumnezeu" (De catechizandis rudibus, I, 8, 4: PL 40, 319.). Și Sfântul Grigore cel Mare definește Scriptura "o scrisoare a lui Dumnezeu atotputernicul adresată creaturii sale", ca o scrisoare a Mirelui adresată miresei, și îndeamnă "să învețe să cunoască inima lui Dumnezeu în cuvintele lui Dumnezeu" (Registrum Epistolarum, V, 46, ed. Ewald-Hartmann, p. 345-346).
"Prin această revelație - spune tot Conciliul al II-lea din Vatican -, Dumnezeu cel nevăzut, în belșugul iubirii sale, se adresează oamenilor ca unor prieteni și intră în relație cu ei pentru a-i chema și a-i primi la împărtășire cu el" (DV, 2).
Iubiți frați și surori, înainte cu lectura Bibliei! Dar nu uitați Evanghelia de buzunar: să o purtați în geantă, în buzunare și în vreun moment al zilei să citiți un pasaj. Și asta vă va face foarte apropiați de Duhul Sfânt care este în cuvântul lui Dumnezeu. Duhul Sfânt, care a inspirat Scripturile și acum suflă din Scripturi, să ne ajute să percepem această iubire a lui Dumnezeu în situațiile concrete ale vieții. Mulțumesc.
* * *
Și să nu uităm martirizata Ucraina, să nu uităm Palestina, Israelul. Să nu uităm Myanmarul și atâtea țări care sunt în război. Să ne rugăm pentru pace, astăzi avem nevoie de pace. Războiul este mereu, din prima zi, o înfrângere. Să ne rugăm pentru pace. Fie ca Domnul să ne dea forță pentru a lupta mereu pentru pace.
Și pentru voi toți binecuvântarea mea!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu