|
© Vatican Media |
Nota "Gestis verbisque" a Dicasterului pentru Doctrina Credinței / 2
Perechea materie și formă: un instrument util și flexibil al teologiei sacramentare
de Serge-Thomas Bonino
călugăr dominican, președinte al Academiei Pontificale "Sfântul Toma de Aquino"
Intenția profundă care implică și inspiră orientările normative din recentul document al Dicasterului pentru Doctrina Credinței Gestis verbisque despre validitatea sacramentelor este de natură propriu-zis teologică și spirituală: să evidențieze primatul Domnului Isus Cristos în viața sacramentală a Bisericii. Însuși Isus Cristos este cel care, în sacramente, continuă lucrarea sa mântuitoare. El este cel care botează, el este cel care iartă, el este cel care ne hrănește cu Trupul său și Sângele său... Desigur, Biserica are puterea de a discerne sau chiar de a determina - atunci când Cristos nu a făcut asta în mod explicit când a instituit sacramentul - care rituri întrupează intențiile cu care Cristos intenționează "să ofere harul care provine din Paște" (nr. 11). Însă, față de aceleași intenții ale lui Cristos, Biserica vrea să fie slujitoare simplă și docilă. "Biserica este «slujitoare» a sacramentelor, nu este stăpâna lor" (nr. 11). În același mod, în Biserică, slujitorul care celebrează sacramentul, cu intenția de "a face ceea ce face Biserica", se pune cu umilință la dispoziția Bisericii și într-un fel se dă deoparte pentru ca sacramentul să fie "un act pe deplin eclezial, sustras judecății unui individ" (nr. 18). Făcând asta, slujitorul respectă și dreptul credincioșilor "de a primi de la păstorii sacri ajutoarele ce provin din bunurile spirituale ale Bisericii, mai cu seamă din cuvântul lui Dumnezeu și din sacramente" (Codex Iuris Canonici [CIC], can. 213). Nu întâmplător documentul se încheie în partea a treia cu o meditație despre arta de a celebra și despre dispozițiile spirituale cerute din partea slujitorului.
Așadar, revine Bisericii să garanteze validitatea sacramentelor, adică însăși existența lor ca sacramente, condiție necesară chiar dacă insuficientă ca să-și poată desfășura toată extraordinara lor rodnicie de har în viața credincioșilor. Este adevărat că teologia contemporană denunță pe bună dreptate tentația de a reduce celebrarea sacramentului la problema validității. Riscul este nu numai să transforme sacramentul în rit magic, ci și să-l dezlipească de contextul de ansamblu al celebrării liturgice, singurul în care își poate manifesta semnificația deplină (cf. nr. 20). Dar dacă teologia nu trebuie să se fixeze în mod obsesiv numai pe determinarea validității, totuși aceasta este cerută de însuși realismul vieții sacramentale.
Or, pentru a determina esența ritului sacramental, necesară pentru validitate, teologia catolică din secolul al XIII-lea, și apoi magisteriul, au recurs adesea la doctrina compoziției hilemorfice a sacramentelor: sacramentul este compus din materie (hylé) și din formă (morphé). Gestis verbisque reia aceste noțiuni clasice (cf. mai ales nr. 12-17). Pentru a evita echivocuri nefericite, merită să ne oprim o clipă asupra naturii și însemnătății acestei doctrine.
Hilemorfismul este la origine o doctrină filozofică. Pentru a da cont de fenomenul schimbării, Aristotel evidențiază structura metafizică intrinsecă a ființelor schimbătoare. În ele, există două principii corelative care nu există niciodată unul fără celălalt și a căror unire face substanța: forma și materia, care sunt între ele în raport de act și potență. Materia este substratul real, dar nedeterminat, capabil să devină acesta sau acela, în timp ce forma este tipul inteligibil care să determine și să structureze materia. Probabil astăzi am vorbi despre informare (forma) și despre vector de informare (materia)? Deși modelul hilemorfic a fost imaginat pentru a gândi substanța corporală, el a fost aplicat, prin extensie, și la orice relație între un principiu de determinat (materia) și principiul determinant (forma).
Când filozofia aristotelică s-a răspândit în Occidentul latin, unii teologi care erau familiarizați cu acest model l-au folosit în mod spontan pentru a da cont de structura sacramentelor, explicând astfel "dualitatea" inserată în esența lor. De fapt, Sfântul Augustin deja prezentase sacramentul ca întâlnirea cuvântului cu elementul sensibil: "Accedit verbum ad elementum et fit sacramentum" (cf. Omilia despre Evanghelia Sfântului Ioan, LXXX, 3), ceea ce în ultimă analiză ne trimite la Noul Testament unde Botezul este descris ca "baia apei prin cuvânt" (Ef 5,25).
Sfântul Toma de Aquino afirmă că gesturile săvârșite în riturile sacramentale - cum este scufundarea în apă - sunt polisemice. Aceste gesturi simbolice, profund înrădăcinate în experiența umană, au semnificații diferite în funcție de context: sunt semne nedeterminate, "deschise". "De aceea pentru a face perfectă semnificația sacramentelor era necesar să se determine cu vreun cuvânt semnificația lucrului sensibil" (Summa theologiae, III, q. 60, a. 6). Cuvintele determină gesturile, dându-le o semnificație în sintonie cu istoria mântuirii în Cristos. Ele desfășoară deci un rol asemănător cu cel al formei în constituția ființelor.
Dar nu trebuie înăsprit modelul hilemorfic. Este un model util, dar foarte flexibil și analogic. Din diferite motive, nu este nici de dorit, nici potrivit a constrânge toate sacramentele în tiparul predeterminat al unui model unic și univoc. În primul rând, nu toate au aceeași structură. Dacă modelul hilemorfic este iluminant în cazul Botezului și al Mirului, este destul de dificil de folosit în cazul Căsătoriei. În al doilea rând, unirea între formă și materie produce o substanță care aparține ordinii ontologice, în timp ce sacramentul nu este un "lucru", ci aparține ordinii intenționale a semnelor. În al treilea rând, spre deosebire de realitățile fizice compuse din materie și formă, în sacramente nu există mereu simultaneitate între formă și materie (de exemplu, în celebrarea sacramentului Preoției, prefața consacratoare vine numai după impunerea mâinilor). Toate aceste specificuri și altele încă ne invită să folosim doctrina hilemorfistă cu puternic sens de analogie.
Pentru aceasta, hilemorfismul rămâne un instrument flexibil și util pentru a gândi structura esențială a sacramentului și, prin urmare, pentru a evalua validitatea celebrărilor, condiție necesară ca să se desfășoare pe deplin bogăția inepuizabilă a sacramentelor lui Cristos.
(După L'Osservatore Romano, 11 iunie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu