|
de Riccardo Benotti "A administra milostivirea, din perspectiva Penitențiariei, înseamnă cu adevărat a experimenta cât de infinită este iubirea Tatălui față de fiecare dintre noi." Cardinalul Angelo De Donatis, penitențiar major, explică noile norme pentru a obține indulgența în timpul Jubileului 2025. Eminență, dumneavoastră sunteți la conducerea unui organism special în cadrul Bisericii: Tribunalul Milostivirii. Penitențiaria Apostolică este organismul din Curia Romană care se ocupă de a administra milostivirea lui Dumnezeu în numele și pe seama Sfântului Părinte. De aceea este un tribunal, dar un tribunal cu totul special: de fapt, jurisdicția sa se extinde numai asupra forului intern, adică domeniul intim al raporturilor dintre credincios și Dumnezeu, și nu are repercusiuni în sfera publică. Asta conferă acțiunii sale câteva caracteristici speciale - inițiativa liberă din partea credinciosului, secretul absolut, natura juridică ce absolvă - care îl fac în toate privințele un "Tribunal al Milostivirii": singura sentință care poate să fie dată este iertarea, dispensa; harul! Însuși Papa Francisc, în urmă cu câțiva ani, a recunoscut că "acest tip al Penitențiariei este tipul de Tribunal care îmi place într-adevăr! Pentru că este un «tribunal al milostivirii», la care ne adresăm pentru a obține acel medicament indispensabil pentru sufletul nostru care este Milostivirea Divină!". Ce înseamnă a administra milostivirea? Penitențiaria Apostolică în forul intern acordă îndeosebi dezlegarea de cenzurile rezervate, dispensa de iregularitățile pentru a primi sau a exercita sacramentul Preoției și alte haruri, în mod normal prin intermediul duhovnicilor. În afară de asta, ea este competentă pentru acordarea și folosirea indulgențelor, pe care le-am putea defini un "surplus" de milostivire divină și care vor fi, în manieră deosebită, în centrul următorului timp jubiliar. De aceea pot mărturisi că a administra milostivirea, din perspectiva Penitențiariei, înseamnă cu adevărat a experimenta cât de infinită este compasiunea unui Dumnezeu care nu încetează niciodată să-l reîmbrățișeze pe fiul care era pierdut, oricât de mare a fost păcatul său, oricât de departe s-a îndepărtat! Jubileul care este la ușă va fi și un timp de har personal? Cu siguranță, auspiciul Sfântului Părinte și al întregii Biserici este ca următorul An Sfânt să poată fi trăit de fiecare ca un timp propice, un adevărat an de har pentru a redescoperi intimitatea cu Domnul, prin multiplele ocazii oferite și, mai ales, în rugăciunea personală și comunitară. Tocmai pentru a recupera dorința de a sta în prezența Domnului, a-l asculta și a-l adora, Papa Francisc a voit ca Jubileul din 2025 să fie pregătit de un an dedicat în mod deosebit rugăciunii. Pentru ce un An al Rugăciunii? Grație rugăciunii vom putea să ajungem cu inimă curată pregătită să primească darurile spirituale pe care Jubileul le oferă și să experimentăm astfel duioșia iubirii lui Dumnezeu în sacramentul Reconcilierii și în obținerea indulgențelor. Fiecare botezat, dacă este reînnoită și reînsuflețită propria relație cu Dumnezeu, va deveni la rândul său martor cu frații și surorile sale, trăind legea iubirii în diferitele domenii în care se află. Niciun efort față de lume nu va avea succes dacă mai înainte nu are loc în fiecare dintre noi întâlnirea personală cu Creatorul, într-un dialog "inimă la inimă" capabil să transforme viața. În bula de convocare, Sfântul Părinte vorbește despre un moment istoric în care, "uitând de dramele trecutului, omenirea este supusă unei încercări noi și dificile care implică populații oprimate de brutalitatea violenței" și îi cheamă pe toți creștinii să devină pelerini de speranță. Ce înseamnă? Toate Jubileele poartă în sine o dorință de speranță, ocazia pentru a restabili raportul corect cu Dumnezeu și cu frații. Însă Papa Francisc a voit să-i cheme pe credincioși și mai explicit, în următorul An Sfânt, să devină pelerini de speranță. Asta pentru că evenimentele politice și sociale pe care le trăim la nivel mondial - mă gândesc la multele războaie de aproape și de departe, la violențele făcute împotriva victimelor nevinovate, la dificultățile economice din cauza exploatării și a nedreptății sociale - par să contrazică și să sufoce în toate modurile acest orizont de speranță. Și la nivel personal, cei dintre noi care sunt oprimați de preocupări, de lipsa locului de muncă, de dificultățile afective și familiale până acolo încât au pierdut, în unele cazuri, speranța de a se ridica. Evenimentul jubiliar vrea să ne arate că o lume diferită este posibilă, dacă îl avem pe Cristos în inimă și dacă facem din el busola după care să orientăm toată viața noastră, piatra pe care putem să întemeiem speranța noastră. Un An Sfânt pentru a reîncepe? Anul Sfânt poate fi cu adevărat un an de Har și de mare reînnoire, personală și comunitară. Numai cu câteva zile în urmă, adresându-se deținuților și personalului din închisoarea din Montorio, de la Verona, Sfântul Părinte îi încuraja pe ascultători cu aceste cuvinte: "Peste puține luni va începe Anul Sfânt: un an de convertire, de reînnoire și de eliberare pentru toată Biserica; un an de milostivire, în care să depunem povara trecutului și să reînnoim elanul spre viitor; în care să celebrăm posibilitatea unei schimbări, pentru a fi și, unde este necesar, pentru a fi din nou cu adevărat noi înșine, dăruind ceea ce avem mai bun. Să fie și acesta un semn care să ne ajute să ne ridicăm și să reluăm în mână, cu încredere, fiecare zi din viața noastră". Să ne însușim aceste cuvinte, să le păstrăm în inima noastră! Care este diferența între dezlegarea sacramentală de la spovadă și obținerea indulgenței plenare? Încă de la primul Jubileu din istorie, cel din 1300, Papa Bonifaciu al VIII-lea a voit ca indulgența jubiliară să poată obține pelerinilor ștergerea nu numai a păcatului - care se obține în mod obișnuit cu spovada sacramentală -, ci și a tuturor acelor "zguri" pe care le purtăm cu noi drept consecință a păcatului. La nivel tehnic, Biserica definește indulgența ca iertarea pedepselor temporale pentru păcatele comise. De fapt, și după dezlegarea sacramentală a păcatului rămân consecințele pentru păcatele comise și datoria reparării pe seama penitentului. Indulgența iartă și aceste datorii, șterge toate datoriile rămase față de Dumnezeu. În practică, credinciosul care îndeplinește condițiile stabilite și obține indulgența este ca și cum ar ieși din nou, în acel moment, din izvorul baptismal, adică întorcându-se la starea de har original de la Botez. O adevărată minune a harului! Așadar, indulgența plenară ca semn tangibil al milostivirii lui Dumnezeu? Am putea defini indulgența ca darul total și foarte deplin al milostivirii lui Dumnezeu, ca o completare, într-un anumit sens, a iertării păcatelor pe care o primim atunci când preotul ne dezleagă de păcate. Ea este semnul modului în care iubirea lui Dumnezeu excede în orice caz tot răul posibil săvârșit de om. Acordarea indulgenței plenare este o prerogativă proprie a papei ca succesor al apostolului Petru, căruia Isus i-a promis: "Tot ceea ce vei dezlega pe pământ, va fi dezlegat în ceruri" (Mt 16,9). El ia acest "surplus" de milostivire divină, care obține nu numai iertarea păcatelor, ci și iertarea pedepselor temporale legate de ele, din tezaurul spiritual infinit al Bisericii, constituit de jertfa lui Cristos pe cruce și din meritele Preasfintei Maria și ale tuturor sfinților. Într-o lume așa de marcată de corporalitate, este greu de imaginat că se pot obține binefaceri pentru suflet. Și totuși, indulgența le amintește tuturor că există o dimensiune interioară care trebuie să fie cultivată... Astăzi este foarte urgent de a regăsi dimensiunea spirituală, într-un context care în orice mod tinde să pună pe primul loc, în schimb, dorințele trupului, așa încât uneori avem senzația că suntem concentrați asupra lucrurilor de pe pământ și tot mai incapabili să ne ridicăm ochii spre cer. Indulgențele sunt un instrument prețios care ne ajută să redescoperim această dimensiune spirituală. Mă gândesc la indulgențele pe care le putem obține cu ușurință în timpul zilei prin practici simple, de exemplu recitând o invocație, făcând un mic gest penitențial sau un act de caritate, dedicând un timp scurt pentru citirea unui text din Scripturi. Între aceste acte, de care este legată indulgența parțială așa cum este prevăzut de Enchiridion indulgentiarum, ne ajută să menținem inima noastră sintonizată cu aceea a lui Isus, să nu ne lăsăm distrași de numeroasele ocupații care ritmează ziua noastră. Acest lucru este valabil și mai mult în cazul indulgenței plenare legată de Jubileu. Să luăm numai imaginea pelerinajului, de la început legată indisolubil cu practicile jubiliare: cine pornește la drum întreprinde (și fizic) o experiență de convertire, de re-orientare a propriei vieți spre sfințenie. Dar indulgența nu se referă numai la aspectul spiritual? Practica indulgențelor reușește să unească în sinteză splendidă ambele dimensiuni ale persoanei: cea spirituală și cea corporală. De fapt, ar fi la fel de reductiv a prefera exclusiv aspectul spiritual, ignorând total nevoile fizice și materiale pe care noi toți le avem. Înțelepciunea Bisericii a învățat mereu echilibrul just între cele două componente și nu întâmplător, în Dispozițiile date de Penitențiaria Apostolică pentru obținerea indulgenței în următorul An Sfânt, ea este acordată, de exemplu, celui care face acte de caritate și de milostivire, și trupească, față de frați. Astfel vom putea realiza auspiciul Papei Francisc de "a fi semne tangibile de speranță pentru atâția frați și surori care trăiesc în condiții de suferință" (Spes non confundit, 10). De ce între operele de pocăință a fost prevăzută și abstinența de cel puțin o zi de la distragerile inutile "reale, dar și virtuale, induse de exemplu de mass-media și de social network? Dezlipirea pentru un anumit timp de multele noastre ocupații, uneori superflue, și de nenumăratele stimulente pe care societatea de astăzi ni le propune, mai ales prin dispozitivele digitale și social network la care cu greu renunțăm, înseamnă să ne oprim la redescoperirea acelui "unum necessarium" indicat de Isus: "Marta, Marta, pentru multe te mai îngrijorezi și te frămânți, însă un lucru e necesar: Maria și-a ales partea cea bună, care nu-i va fi luată" (Lc 10,41-42). Este vorba de un exercițiu foarte util, o practică de pocăință care, totuși, nu trebuie să fie înțeleasă ca scop în sine: ea vrea să ne permită să ne îndreptăm privirea spre Isus Cristos lăsând deoparte tot restul. De fapt, scopul unei mult dorite redescoperiri a tăcerii și a interiorității nu este concentrarea sterilă asupra noastră înșine, ci predispoziția la întâlnirea cu Acela care vine să locuiască în noi. Chilia noastră interioară - cum atâția sfinți și mistici au indicat intimitatea noastră - devine astfel o "poartă sfântă" deschisă larg spre cer. Este și o oportunitate pentru a recupera timp de prea multe ori folosit rău? Abstinența de la distragerile inutile este și o invitație de a restitui timpului valoare. El este unicul bine pe care nu-l putem dobândi. Adesea ne plângem că nu avem timp niciodată pentru a ne ruga sau pentru a crea spațiu pentru a sta singuri cu Domnul. Dar dacă încercăm să reflectăm câte minute irosim în timpul zilelor noastre, ne dăm seama cum am fi putut să administrăm diferit timpul nostru și câte momente am fi putut să dedicăm lui Dumnezeu și aproapelui. Indulgența plenară are o mare valoare și pentru sufletele din purgator? Fundamentul teologic al indulgențelor se află în doctrina despre communio sanctorum, pentru că ele iau din acel tezaur inepuizabil de har constituit de meritele lui Cristos, ale Fecioarei Maria și ale tuturor martirilor și sfinților care populează istoria bimilenară a Bisericii, într-un soi de comerț în întregime spiritual. Această legătură între Biserica peregrină pe pământ și Biserica triumfătoare din paradis se deschide și spre Biserica purgativă, formată din botezații care încă trebuie să parcurgă un drum de purificare înainte de a ajunge la viziunea beatifică deplină. De aceea Biserica prevede încă de la începuturi posibilitatea de a aplica indulgența nu pentru sine însuși, ci în favoarea unui răposat. Este vorba de un gest foarte înalt de milă și de iubire, care nu se pune în contrast cu libertatea personală - se poate obține indulgența numai pentru sine sau pentru un credincios răposat, nu pentru un alt om care încă este în viață, care, fiind creat liber, poate alege personal să primească sau nu darul milostivirii -, ci care realizează o legătură de caritate pentru cei care nu mai pot merita pe pământ. (După Agenția SIR, 28 mai 2024)
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |