Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Să cultivați interioritatea! Se devine preot din motive de credință" Mesajul cardinalului Pietro Parolin către seminariștii din Dieceza de Iași

În solemnitatea Rusaliilor, 19 mai 2024, cardinalul Pietro Parolin, secretarul de stat al Sanctității Sale, a avut o întâlnire cu toți seminariștii din Dieceza de Iași. Întâlnirea s-a desfășurat începând cu ora 9.00 în Aula magna a Seminarului Mare din Iași. Au participat seminariști, profesori și formatori din cadrul Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, Seminarului Liceal "Sfântul Iosif" din Bacău, Institutului Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, Seminarului Liceal Franciscan din Roman, Ordinului Fraților Minori Capucini, Seminarului "Don Orione" din Iași, Seminarului "Don Guanella" din Iași și "Iosefinii lui Murialdo" din Roman. După această întâlnire a avut loc Sfânta Liturghie, începând cu ora 10.00.

Pr. rector Ștefan Lupu a adresat cuvântul de bun venit în numele Seminarului mare din Iași. Apoi cardinalul Pietro Parolin a adresat un cuvânt seminariștilor.

Eminența Sa și-a exprimat bucuria de a-i întâlni pe seminariști. "Îi mulțumesc Excelenței Sale Iosif Păuleț, care m-a invitat la seminar. Excelența Sa mi-a propus două programe: unul mai scurt, - care să cuprindă Ziua Tineretului, sau un program mai lung, care să includă și întâlnirea cu seminariștii. Iată că am ales, bineînțeles, programul mai lung, care să vă includă pe voi, seminariștii".

Pr. Ștefan Lupu a continuat cu o scurtă prezentare a Seminarului: "Eminența Voastră, astăzi sărbătorim Rusaliile. Rodul Rusaliilor este vizibil și în Dieceza de Iași. În acest Seminar diecezan «Sfântul Iosif», deschis la 29 septembrie 1886, de către primul episcop al diecezei, Nicolae Iosif Camilli, s-au format 821 preoți de-a lungul timpului. Urmând proiectul formativ din Seminarul major din Iași dorim să îi ajutăm pe seminariști să crească în cele patru dimensiuni ale formării: dimensiunea umană, spirituală, intelectuală și pastorală. Totodată, o atenție deosebită o acordăm deschiderii misionare...". Apoi, reprezentanții din fiecare Seminar major sau minor din dieceză au oferit o scurtă prezentare a instituției în care se formează.

Au urmat întrebările seminariștilor și răspunsurile din partea cardinalului.

Prima întrebare a venit din partea seminariștilor franciscani:

1. "Sanctitatea Sa Papa Francisc, în mesajele sale recente, atât pentru Ziua Mondială a Păcii, cât și pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale, a dorit să ne atragă atenția asupra problemei foarte actuale a inteligenței artificiale, care «modifică radical informația și comunicarea și, prin intermediul lor, unele dintre bazele conviețuirii civile». În fața acestui fenomen, Sfântul Părinte a repropus, printre altele, o idee deja afirmată de Romano Guardini, și anume că «trebuie să se formeze un nou tip uman, înzestrat cu o spiritualitate mai profundă, cu o nouă libertate și interioritate». În opinia dumneavoastră, care ar fi mijloacele și aspectele cele mai potrivite cărora trebuie să se acorde atenție în formare, astfel încât în seminarii și casele de formare să se favorizeze dezvoltarea și integrarea acestor calități - spiritualitate profundă, libertate și interioritate - în personalitatea candidaților la preoție și la viața consacrată?"

La această întrebare, cardinalul Pietro Parolin a răspuns: "Tema inteligenței artificiale este un subiect căruia Sfântul Scaun îi acordă o importanță mare". Cea mai delicată problemă este cea de natură etică pentru că, după cum știm, există două abordări: cea care consideră că este necesar ca să se pună și întrebarea asupra dimensiunii etice a dezvoltării tehnologice, și cealaltă abordare, aceea care crede că știința nu ar trebui limitată pentru că numai în acest fel va putea să aducă roade și bunăstare.

Despre acest aspect Papa Francisc scrie și în Laudate Deum, un document în care papa continuă reflecția din Laudato s?. Aici se vorbește despre paradigma tehnocratică, "paradigmă în care omul este redus doar la dimensiunea tehnologică, celelalte dimensiuni fiind uitate".

"În ceea ce privește efectiv chestiunea formării, după cum specifica și părintele rector, Biserica a oferit câteva repere importante în Ratio fundamentalis. Este deosebit de important ca în parcursul de formare al candidaților la Sfânta Preoție și la viața consacrata să se evite accentuarea exagerată a uneia dintre cele patru dimensiuni (umană, spirituală, intelectuală, pastorală) în detrimentul celorlalte". De fapt, după cum știm, uneori, s-a accentuat dimensiunea intelectuală, lăsându-le pe un plan secund pe celelalte, dar acest lucru nu este drept. Cele patru dimensiuni trebuie să fie trăite și propuse într-un mod echilibrat.

Apoi, este important ca să reflectăm mereu asupra raportului nostru cu lumea. După cum știm, lumea este semnul iubirii lui Dumnezeu și este iubită de către Dumnezeu. De aceea și noi suntem chemați să îi iubim pe oameni și să lucrăm pentru binele lumii. Însă, după cum ne spune Sfânta Evanghelie și după cum putem să observăm cu precădere astăzi, lumea are și o dimensiune negativă față de care trebuie să luăm distanță. De aceea, astăzi, mai mult ca niciodată, devine fundamentală capacitatea de a discerne.

Apoi, cardinalul Parolin a insistat asupra unui aspect fundamental, și anume cel al liniștii, al interiorizării. Candidații la Sfânta Preoție trebuie să învețe să facă liniște în inima lor. Să iubească tăcerea. Trăim într-o lume în care mijloacele de comunicare devin tot mai invazive. De aceea, cu toții trebuie avem nevoie să prețuim și să învățăm să facem liniște în viețile noastre.

A doua și a treia întrebare au venit din partea seminariștilor de la Seminarul Don Orione și, respectiv, de la Seminarul minor din Bacău:

2. "Mă numesc ...., sunt seminarist la Don Orione, și sunt în clasa a X-a. Din comunitatea seminarului nostru aproape cu toții frecventăm cursurile Colegiului Pedagogic «Vasile Lupu» din Iași la profilul de teologie. Așadar, colegii noștri de școală, fie fete, fie băieți, sunt cu toții catolici și țin la noi. Ne înțelegem destul de bine. La fel și cu tinerii din comunitățile noastre parohiale. Însă, deși avem un raport bun cu ei, adesea, dacă se întâmplă să le spunem că ne gândim sau că suntem la seminar chiar cu gândul de a verifica chemarea noastră la sfânta preoție, de cele mai multe ori, ne spun «nu aveți ce face» sau că ne «irosim viața» lucru care, evident, ne face să nu ne simțim bine. Ce le-ar răspunde Eminența Voastră și cum credeți că am putea să menținem vie chemarea pe care o simțim în inimă într-un context în care, inclusiv în mediile catolice, se simte tot mai mult influența secularizării? Cum am putea să rămânem aproape de colegii noștri sau de persoanele care desconsideră faptul că suntem la seminar?"

3. "Seminariștii noștri se află într-un moment al vieții lor în care trebuie să facă un discernământ vocațional. Unii dintre ei se tem să devină preoți pentru că văd că societatea nu iubește preoții, nu îl iubește pe Isus; alegerea lor este împotriva curentului. Și nu este ușor. Întrebarea noastră este: Care este cel mai convingător lucru care poate încuraja un tânăr de astăzi de faptul că merită să devină preot?"

Cardinalul Parolin a răspuns, spunând: "Înainte de toate, constat cu bucurie că în Biserica voastră locală sunt prezente seminariile minore. Așadar, ați reușit să rezistați acelui val de închideri a seminariilor minore din perioada imediat următoare Conciliului Vatican al II-lea. Pe de altă parte, în Europa, numărul efectiv al seminariștilor devenise tot mai mic. Îmi amintesc că și în seminarul din dieceza mea rămăseseră o mână de seminariști, motiv pentru care a fost închis". Însă, "eu cred că acolo unde este posibil e bine ca să se continue cu seminarul minor. După cum se amintea deja, o mare parte din preoții Bisericii voastre locale au făcut seminarul minor"; și, de fapt, seminarul mic are un rol important în maturizarea și în punerea bazelor solide viitorilor preoți.

Cât privește întrebarea voastră, "deși nu e vorba de ură, tipul de alegere pe care o facem noi este greu de înțeles. Însuși Isus ne spune că, atunci când vom fi urâți de către lume, putem să ne amintim că mai întâi l-au urât pe el. Apoi, trebuie să fim conștienți că astăzi devine tot mai greu să ne trăim credința... dar să nu vă descurajați". Acest fel de provocări fac parte din viață. Uneori, trebuie să fim conștienți că "acest mod de a fi tratați, devine și un fel de persecuție, bineînțeles, mai subtilă". "Dar sunt și oameni care vă arată prietenie, după cum ați spus".

Să deveniți preoți datorită credinței și nu datorită motivațiilor materiale. Trebuie "să devenim preoți din motive de credință", și nu din alte motive. În trecut, preoția era uneori și un mod prin care să îți asiguri cele necesare pentru viață sau un statut social, lucru care, astăzi, nu prea mai funcționează. De aceea, e important ca în drumul de formare să dăm spațiu și timp rugăciunii și relației cu Isus. "Doar în relația cu Isus puteți să depășiți aceste provocări" și să deveniți preoți din toată inima.

Întrebarea a patra a venit din partea unui student de la Seminarului mare din Iași.

4. "Papa Francisc, într-un discurs adresat seminariștilor din Calabria, a spus că este foarte trist când preoții devin funcționari, preoți în căutare de prestigiu, nemaifiind păstori ai poporului, cu inima plină de milă și compasiune. În ton cu Sinodul despre sinodalitate, cum putem noi, seminariștii, să fim o Biserică dispusă să-i asculte pe oameni? Cu alte cuvinte, cum putem trăi sinodalitatea și ascultarea ca seminariști și apoi ca păstori?"

Cardinalul Parolin a răspuns astfel: "Cred că cea mai bună cale pentru a evita să devenim niște funcționari și care ne ajută să trăim sinodalitatea este disponibilitatea spre a-i asculta pe oameni. Chiar dacă nu reușim să avem mereu răspunsuri clare la întrebările lor (pentru că uneori e foarte greu ca să ai un răspuns imediat), faptul în sine de a-i asculta este deja un răspuns pe care noi li-l dăm". E drept că astăzi, a-i asculta pe oameni reprezintă și o mare provocare, deoarece noi, preoții, "suntem prinși în nenumărate activități; trebuie să alergăm dintr-o parte în alta pentru a celebra sfintele sacramente (mai ales dacă avem cinci parohii), însă, atâta cât putem, e important ca să stăm și să îi ascultăm pe oameni... Lumea de azi are o foame de a fi ascultată". Aceasta este o cale de sinodalitate și o cale care ne ajută să rămânem păstori, să rămânem aproape de oameni.

A cincea și ultima întrebare a venit din partea unui seminarist din Congregația "Slujitorii Carității" (Don Guanella):

5. "Eminență, în România trăim într-o țară cu o majoritate ortodoxă. Avem multe lucruri în comun cu Biserica Ortodoxă, aspecte care ne apropie: Sfânta Scriptură, sacramentele, Părinții Bisericii, o moștenire creștină comună. Întrebarea noastră este: cum putem noi, ca seminariști, să fim mesageri ai unității pentru care s-a rugat Isus? Cum putem contribui la mișcarea ecumenică pentru a face noi înșine pași spre unitate?"

Cardinalul Pietro Parolin a răspuns că pe lângă ecumenismul doctrinar de care se ocupă teologii, "puteți să trăiți un ecumenism care se bazează pe inițiative de colaborare". De exemplu, se pot avea inițiative ce urmăresc apărarea vieții. O temă precum aceasta, cu siguranță, poate să ofere un bun prilej spre a realiza acțiuni concrete de colaborare și de reflecție comună.

Seminariștii participanți

* * *

Predica Eminenței Sale cardinal Pietro Parolin în solemnitatea Rusaliilor, la Liturghia cu seminariștii din toată Dieceza (ITRC, 19 mai 2024)

Doresc mai întâi de toate să adresez un salut cordial și fratern tuturor celor care sunteți aici prezenți: episcopului de Iași, confraților episcopi, confraților preoți, diaconilor, seminariștilor mari și mici și tuturor credincioșilor care participă la această celebrare. Vă aduc, în primul rând, salutul Papei Francisc, în amintirea celui de-al cincilea an aniversar al vizitei sale apostolice în această țară și în această Biserică. Bineînțeles, la această celebrare am unit și amintirea celor 10 ani de la beatificarea episcopului Anton Durcovici și cei 25 de ani de la vizita apostolică a Sanctității Sale Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea.

Despre Papa Francisc, văzând că astăzi celebrăm această frumoasă solemnitate a Rusaliilor, aș vrea să amintesc un lucru special. Voi știți că papa a anunțat acest drum sinodal al Bisericii pe tema comuniunii, participării și misiunii. A fost prima fază în octombrie anul trecut; de acum va urma în octombrie anul acesta a doua fază, cea concluzivă a acestui Sinod. Dar, dincolo de tema sinodalității și alte teme care au fost tratate, papa a insistat asupra unui lucru fundamental. Și anume că acest proces sinodal trebuie să fie un drum făcut în Duhul Sfânt, pentru că altfel, spune papa, nu va duce nicăieri și nu va produce nimic. Și, spune papa, insistând mult asupra acestui lucru - a făcut-o mai ales la început în octombrie anul trecut -, că Sinodul nu e o adunare parlamentară, nu e o democrație. Sinodul este un drum făcut în lumina inspirației Duhului Sfânt care știe unde să conducă Biserica. Așadar, cred că în această dimineață trebuie să ne rugăm mai ales ca Domnul să continue, prin Duhul Său Sfânt, să asiste acest drum, acest proces pe care Biserica îl poartă înainte ca să răspundă provocărilor evanghelizării în lume.

Pe lângă aceasta, amintesc și de invitația pe care a făcut-o părintele rector de a ne ruga pentru vocații: bineînțeles, vocația la preoție, la ministerul sacru - aici suntem într-un seminar unde se formează candidații; prezenți sunt și reprezentanții congregațiilor religioase. Dar există și o vocație mai amplă, în sensul unei vieți ca răspuns la chemarea Domnului. Aceasta este vocația fundamentală, care apoi în mod natural se caracterizează prin diverse forme prin care se realizează și se articulează, dar vocația fundamentală este aceea de a răspunde la chemarea Domnului și de a trăi viața ca răspuns la această chemare.

Despre Duhul Sfânt aș vrea să adaug câteva scurte considerații, care ne pot ajuta să trăim în profunzime această sărbătoare. Darul Duhului Sfânt nu e numai ceva care privește trecutul, - am văzut în prima lectură, - ci e ceva care ne privește personal pe toți. Eu aș vrea ca în această dimineață în fiecare dintre noi aici prezenți să se trezească această conștiință că l-am primit pe Duhul Sfânt. Duhul Sfânt locuiește în fiecare dintre noi. Noi suntem templul Duhului Sfânt. L-am primit, după cum știți, în Botez, l-am primit cred, majoritatea dintre noi, în sacramentul Mirului; noi, preoții și episcopii, l-am primit prin hirotonirea ministerială. Îl primim continuu atunci când celebrăm Euharistia, pentru că Euharistia este revărsarea Duhului Sfânt.

Duhul Sfânt transformă pâinea și vinul în trupul și sângele Domnului, dar în același timp, cum spunem în Canon, ne transformă pe noi toți din persoane individuale și izolate într-un popor adunat în numele Treimii: a Tatălui, și a Fiului și a Duhului Sfânt. Așadar, această conștiință să încercăm să o trezim în noi cu adevărat! Înlăuntrul meu, în viața mea, este Duhul lui Dumnezeu. Așadar, dragi frați și surori, ce sentimente și ce atitudini de venerație și de respect trebuie să trezească în noi această conștientizare! Pentru că această prezență a Duhului Sfânt ne dă fiecăruia dintre noi și tuturor fraților noștri o demnitate nemăsurată.

Așadar, să fim recunoscători Domnului pentru că am primit acest dar. Printre sentimentele care trebuie să prevaleze în noi, mai presus de toate, este sentimentul docilității față de Duhul Sfânt. Noi putem obstacula acțiunea Duhului Sfânt. Este o imagine care apare în Sfinții Părinți, dar mai înainte de toate, în Biblie, aceea a focului. Duhul Sfânt este un foc. Și acest foc vrea să se aprindă în noi, să lumineze, să ne încălzească, să se extindă în noi. Dar este pericolul de a pune deasupra atâta cenușă, și, prin urmare, să-l împiedicăm să aducă acele roade, acele rezultate în fiecare din noi.

Această docilitate față de Duhul Sfânt consider că astăzi vrea să facă să crească în noi sensul și sentimentul misiunii. Iată, am văzut în prima lectură că primul efect al Duhului Sfânt a fost acela de a deschide porțile Cenacolului și de a face ca apostolii să înceapă să predice deschis, fără frică, evanghelia Domnului. Și toți îi înțelegeau ce spuneau apostolii.

Iată, și noi trebuie, - și aceasta este invitația Papei Francisc -, trebuie să ne transformăm cu adevărat într-o Biserică misionară. Să-i cerem Duhului să ne ajute să simțim înlăuntrul nostru urgența și ardoarea de a-l vesti pe Domnul Isus. Să simțim această ardoare, această urgență, pentru că lumea are nevoie de cuvântul Domnului, are nevoie de evanghelie, chiar dacă de atâtea ori nu o recunoaște, chiar dacă de atâtea ori pare insensibilă, chiar dacă de atâtea ori pare ostilă. Darul cel mai mare pe care îl putem face fraților și surorilor noastre este acela de a le duce evanghelia, de a le purta persoana Domnului Isus. În fața slăbiciunilor, a fricilor noastre, - pentru că și noi suntem uneori plini de frică, plini de neliniște, de slăbiciune -, Duhul ne dă un impuls, căruia, dacă îl lăsăm, nu-i putem rezista.

Așadar, să primim astăzi acest mesaj, al darului Duhului Sfânt care locuiește în noi, care cere docilitatea noastră și ne împinge la misiune, la vestirea evangheliei. Și aceasta se va întâmpla în măsura în care facem să crească dorința noastră ca el să fie cu adevărat lumina interioară, maestrul interior, călăuza vieții noastre și a misiunii noastre. Să ne rugăm unii pentru alții pentru a reuși cu adevărat să trăim această dimensiune fundamentală a vieții noastre creștine.

Lăudat să fie Isus Cristos!

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 19 mai: Iași: Cardinalul Pietro Parolin și seminariștii din Dieceza de Iași




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat