|
© Vatican Media |
Întâlnirea internațională "Parohi pentru Sinod"
Cum scrie Dumnezeu în istoriile umane
de cardinal Mario Grech
Preoți din lume la școala de sinodalitate: pentru a învăța, dar și pentru a împărtăși experiențe și a se confrunta. De ieri, 29 aprilie 2024, peste două sute de parohi sunt reuniți la "Fraterna Domus" din Sacrofano, la porțile Romei, în cadrul întâlnirii internaționale "Parohi pentru Sinod", organizat împreună de Secretariatul General al Sinodului și de trei Dicastere: pentru Cler, pentru Bisericile Orientale și pentru Evanghelizare (Prima Secțiune pentru Prima Evanghelizare și Noile Biserici Particulare). Un eveniment care se încheie apoi în Vatican cu audiența papală de joi, 2 mai, pentru a se proiecta după aceea spre următoarea adunare sinodală programată de la 2 la 27 octombrie. A introdus lucrările cardinalul secretar general al Sinodului - a cărui intervenție o publicăm într-o traducere din engleză - urmat de cardinalul coreean Lazăr You Heung sik, prefect al Dicasterului pentru Cler, care a vorbit despre congresul ținut în februarie despre formarea permanentă a preoților. "Punând accent pe rapoarte scurte, comunicarea de practici bune și apoi pe conversația în Duhul în grupuri mici, am adunat roade surprinzătoare", a spus cu referință la metoda sinodală. Toate acestea, a adăugat el, "ajută Biserica să fie în acțiune fie în dimensiunea comuniunii fie în cea a vestirii evangheliei grație unei redescoperiri a «coresponsabilității»". Între cei care au luat cuvântul și Monseniorul Hyacinthe Dioné, de la Dicasterul pentru Evanghelizare, și sub-secretarii Sinodului, episcopul augustinian spaniol Luis Marín de San Martín și călugărița franceză sora Nathalie Becquart. La rândul său, iezuitul Giacomo Costa, secretar special al ultimului Sinod, a vorbit despre drumul parcurs până acum, indicând în Raportul de sinteză al primei adunări, cea din octombrie 2023, documentul indispensabil la care trebuie făcută referință în timpul lucrărilor care au ca tematică generală "Cum să fim o Biserică sinodală locală în misiune", împărțită în fiecare zi în difere sub-teme: fața Bisericii sinodale; toți discipoli, toți misionari; a țese legături, a construi comunități.
În cartea sa cea mai recentă, Reading Genesis (2024), câștigătoarea premiului Pulitzer american, Marilynne Robinson, reparcurge istoriile conținute în cartea Genezei. Cunoscută mai bine prin romanele sale, autoarea citește cartea Genezei ca o serie de istorii, dar nu ca o operă narativă. Sunt istorii adevărate ale omenirii: de suferință și bucurie, disperare și speranță, sacrificiu și răsplată, abandonare și providență, moarte și viață. Ceea ce face și mai adevărate aceste istorii este faptul că nu sunt pur și simplu istorii adevărate ale omenirii. Sunt și adevărate istorii ale lui Dumnezeu. Providența divină lucrează în și prin istorii umane. "Intenția textului survolează un lung arc de timp, în care o providență absolut singulară lucrează prin și între ființele umane care sunt greșitoare în diferite moduri și grade și care pot să nu cuprindă partea pe care viețile lor o vor desfășura în cursul lung al istoriei sacre" (pag. 177).
Poate vă veți întreba ce are de-a face Geneza și Marilynne Robinson cu întâlnirea noastră de astăzi. Tocmai ca și cartea Genezei, și noi suntem o culegere de istorii. Iată răspunsul meu. Fiecare este aici o istorie, poartă cu sine o istorie care implică multe alte persoane, istoria comunității parohiale încredințate vouă, istoria Bisericii locale! Avem istorii foarte diferite, în funcție de proveniența noastră, de istoria noastră, de persoanele implicate în munca noastră. Și totuși, cu toate acestea, ceea ce ne face diferiți sunt multe experiențele care fac istoriile noastre asemănătoare: experiențele de suferință și bucurie, disperare și speranță, sacrificiu și răsplată, abandonare și providență, moarte și viață. Și mai ales, ceea ce Robinson spune despre Geneză se aplică și la experiențele noastre ca parohi și la viețile parohiilor noastre: o providență absolut singulară lucrează prin și între ființe umane care sunt greșitoare în diferite moduri și grade și care pot să nu fi înțeles rolul pe care viețile lor îl desfășoară în cursul lung al istoriei sacre.
Robinson adaugă un lucru important: "Aceste istorii primordiale nu se vor termina niciodată". Eu aș adăuga, nu se vor termina niciodată, nu numai pentru că sunt primordiale, ci și pentru că Dumnezeu încă scrie istoria sa. Într-un anumit sens, istoria sa încă este fără o concluzie. Providența încă lucrează astăzi, în istoriile noastre, în parohiile noastre, în diecezele noastre și în societate în general.
Am vorbit mult despre sinodalitate și vom continua să facem asta în următoarele zile. Amintiți-vă că semnificația principală și primordială a prefixului syn în sinodalitate trebuie să se refere la Dumnezeu. A fi sinodali nu înseamnă pur și simplu a merge împreună, cât mai degrabă a merge cu Dumnezeu. Și ar fi și mai bine să se spună Dumnezeu care merge cu noi. Aceasta este semnificația primordială a sinodalității. Sinodalitatea se referă la Dumnezeu, înainte de a se referă la Biserică. Isus Cristos merge cu noi. Istoriile noastre sunt istorii uman, dar istorii umane în care Cristos este prezent. Ele descriu parcursurile noastre, parcursuri de care Cristos se leagă. Sunt și istorii ale lui Dumnezeu.
Așa cum am afirmat în Documentul pregătitor al celei de-a 16-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor (07.09.2021), munca de evanghelizare nu ar fi putea fi înțeleasă "fără deschiderea constantă a lui Isus la interlocutorul cât mai amplu posibil, pe care Evangheliile îl identifică drept mulțimea" (art. 18). "Chiar dacă în diversitatea chemărilor și a răspunsurilor de primire a Domnului, trăsătura comună este că întotdeauna credința se evidențiază ca valorizare a persoanei: rugăciunea sa este ascultat, este dat ajutor dificultății sale, disponibilitatea sa este apreciată, demnitatea sa este confirmată de privirea lui Dumnezeu și restituită recunoașterii comunității" (art. 17). Asta se aplică și vouă, dragi parohi. Prin definiție, parohul este un om din popor și pentru popor; ca și Isus, este deschis la mulțime pentru a-i ajuta pe toți și pe fiecare să înțeleagă că "sunteți scrisoarea lui Cristos... scrisă nu cu cerneală, ci cu Duhul Dumnezeului celui viu" (2Cor 3,3).
Adesea este dificil a înțelege modurile în care istoriile noastre ar putea să fie istoriile lui Dumnezeu. Parohiile noastre probabil sunt departe de a fi cea mai bună parohie care s-ar putea dori. Istoriile noastre nu sunt nicidecum perfecte. Așadar, nu surprinde faptul că ne este greu să înțelegem cum istoriile noastre sunt și ale lui Dumnezeu. Uneori avem nevoie de ceilalți pentru ca să ne ajute să vedem prezența lui Dumnezeu în istoriile noastre. Și este ceea ce sperăm că aceste zile ne vor permite să facem împreună. Zile pentru a împărtăși istorii, pentru a ne ajuta reciproc ca să vedem prezența lui Dumnezeu în propriile istorii și să înțelegem că providența sa încă scrie istoria Bisericii astăzi.
Nu ați venit pentru a asculta vreo învățătură sau intervenție despre sinodalitate. Noi nu suntem aici pentru a vă învăța pe voi. Ați venit aici pentru a ne povesti istoria voastră, pentru că istoria fiecăruia dintre voi este importantă. Vrem să ascultăm istoriile voastre, vrem să ascultăm cum Isus încă lucrează astăzi. Ar putea să nu fie istorii perfecte, dar sunt istorii reale. Și acesta este lucrul cel mai important. Pentru că istoriile voastre sunt adevărate nu invenții noi vrem să mergem cu voi pentru a asculta cum Domnul încă merge cu voi astăzi și cu comunitățile voastre în acea parte a lumii din care proveniți.
(După L'Osservatore Romano, 30 aprilie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu