Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 24 aprilie 2024

Cateheze. Viciile și virtuțile. 17. Viața de har conform Duhului

Iubiți frați și surori, bună ziua!

În săptămânile trecute am reflectat asupra virtuților cardinale: prudența, dreptatea, tăria și cumpătarea. Sunt cele patru virtuți cardinale. Așa cum am subliniat de mai multe ori, aceste patru virtuți aparțin unei înțelepciuni foarte vechi, care precedă și creștinismul. Deja înainte de Cristos se predica onestitatea ca datorie civilă, înțelepciunea ca regulă acțiunilor, curajul ca ingredient fundamental pentru o viață care tinde spre bine, moderația ca măsură necesară pentru a nu fi doborâți de excese. Acest patrimoniu atât de antic, patrimoniu al omenirii, n-a fost înlocuit de creștinism, ci pus bine în aplicare, valorizat, purificat și integrat în credință.

Așadar, există în inima fiecărui bărbat și femei capacitatea de a căuta binele. Duhul Sfânt este dăruit pentru ca acela care-l primește să poată distinge clar binele de rău, să aibă forța pentru a adera la bine fugind de rău și, făcând astfel, să ajungă la deplina realizare de sine.

Dar pe drumul pe care îl parcurgem toți spre plinătatea vieții, care aparține destinului fiecărei persoane - destinul fiecărei persoane este plinătatea, să fie plină de viață -, creștinul se bucură de o asistență deosebită a Duhului Sfânt, Duhul lui Isus. Ea se realizează cu darul altor trei virtuți, tipic creștine, care adesea sunt numite împreună în scrierile din Noul Testament. Aceste atitudini fundamentale, care caracterizează viața creștinului, sunt trei virtuți pe care noi le vom spune acum împreună: credința, speranța și iubirea. Să spunem împreună: [împreună] credința, speranța... nu aud nimic, mai tare! [împreună] Credința, speranța și iubirea. Ați fost buni! Scriitorii creștini le-au numit foarte repede virtuți "teologale", deoarece se primesc și se trăiesc în relație cu Dumnezeu, pentru a le diferenția de celelalte patru numite "cardinale", deoarece constituie "pivotul" unei vieți bune. Aceste trei sunt primite la Botez și vin de la Duhul Sfânt. Și unele și celelalte, fie cele teologale, fie cele cardinale, alăturate în atâtea reflecții sistematice, au compus astfel un minunat septenar, care adesea este opus listei celor șapte vicii capitale. Catehismul Bisericii Catolice definește astfel acțiunea virtuților teologale: "Întemeiază, însuflețesc și caracterizează comportamentul moral al creștinului. Ele dau formă și viață tuturor virtuților morale. Sunt vărsate de Dumnezeu în sufletele credincioșilor pentru a-i face capabili să se comporte ca fii ai săi și să merite viața veșnică. Ele sunt chezășia prezenței și a acțiunii Duhului Sfânt în facultățile ființei omenești" (nr. 1813).

În timp ce riscul virtuților cardinale este acela de a genera bărbați și femei eroici în săvârșirea binelui, dar în general singuri, izolați, marele dar al virtuților teologale este existența trăită în Duhul Sfânt. Creștinul nu este niciodată singur. Face binele nu printr-un efort titanic de angajare personală, ci pentru că, drept discipol umil, merge în urma Învățătorului Isus. El merge înainte pe cale. Creștinul are virtuțile teologale care sunt marele antidot la autosuficiență. De câte ori anumiți bărbați și femei ireproșabili din punct de vedere moral riscă să devină, în ochii celor care îi cunosc, îngâmfați și aroganți! Este un pericol în fața căruia evanghelia ne avertizează bine, acolo unde Isus le recomandă discipolilor: "Tot așa și voi, când faceți toate cele care vă sunt poruncite, spuneți: «Suntem servitori inutili, am făcut ceea ce eram datori să facem»" (Lc 17,10). Mândria este o otravă, este o otravă puternică: este suficientă o picătură pentru a strica o întreagă viață inspirată de bine. O persoană poate să fi făcut chiar și un munte de opere benefice, poate să fi cules recunoașteri și distincții, dar dacă toate acestea le-a făcut numai pentru sine însăși, pentru a se exalta pe sine însăși, se mai poate declara o persoană virtuoasă? Nu!

Binele nu este numai un scop, ci și un mod. Binele are nevoie de atâta discreție, de multă gentilețe. Binele are nevoie mai ales să ne despuiem de acea prezență uneori prea deranjantă care este eul nostru. Atunci când "eul" nostru este în centrul a toate, se ruinează totul. Dacă fiecare acțiune pe care o facem în viață o facem numai pentru noi înșine, este cu adevărat importantă această motivație? Săracul "eu" pune stăpânire pe tot și astfel se naște mândria.

Pentru a corecta toate aceste situații care uneori devin grele, virtuțile teologale sunt de mare ajutor. Sunt astfel mai ales în momentele de cădere, pentru că și aceia care au propuneri morale bune uneori cad. Toți cădem, în viață, pentru că toți suntem păcătoși. Așa cum și acela care se străduiește zilnic în virtute uneori greșește - toți greșim în viață: nu întotdeauna inteligența este lucidă, nu întotdeauna voința este fermă, nu întotdeauna patimile sunt guvernate, nu întotdeauna curajul învinge frica. Dar dacă deschidem inima la Duhul Sfânt - Învățătorul interior, el reînsuflețește în noi virtuțile teologale: așadar, dacă am pierdut încrederea, Dumnezeu ne redeschide la credință - cu forța Duhului, dacă am pierdut încrederea, Dumnezeu ne redeschide la credință; dacă suntem descurajați, Dumnezeu trezește în noi speranța; și dacă inima noastră este împietrită, Dumnezeu o înmoaie cu iubirea sa. Mulțumesc.

* * *

Și apoi gândul se îndreaptă spre martirizata Ucraina, spre Palestina, spre Israel, spre Myanmar care sunt în război, și spre atâtea alte țări. Războiul este mereu o înfrângere, și cei care câștigă mai mult sunt fabricanții de arme. Vă rog, să ne rugăm pentru pace! Să ne rugăm pentru martirizata Ucraina: suferă mult, mult. Soldații tineri merg să moară. Să ne rugăm. Și să ne rugăm și pentru Orientul Mijlociu, pentru Gaza: se suferă mult acolo, în război. Pentru pacea între Palestina și Israel, care să fie două state, libere și cu raporturi bune. Să ne rugăm pentru pace.

Pentru toți, binecuvântarea mea!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat