|
© Vatican Media |
Figuri ale Paștelui
Cei doi din Emaus care vor să rămână cu Cristos
A deschide inima la Domnul, a-l asculta și a-l ruga
de Simone Caleffi
La frângerea pâinii, cei doi discipoli din Emaus, mai înainte dezamăgiți și descurajați, îl recunosc pe Isus, înviat din morți. Atunci inima lor, mai înainte nesăbuită și întârziată, înțelege misterul pătimirii după planul schițat de Dumnezeu în Scripturi și cu ceilalți împărtășesc și proclamă certitudinea: "Domnul a înviat într-adevăr și s-a arătat lui Simon!" (Lc 24,34). Celui care ar fi știut să citească în profunzime Sfânta Scriptură, moartea lui Mesia n-ar fi trebuit să apară descumpănitoare și dincolo de orice așteptare. Dimpotrivă, suferințele sale erau premisa eliberării și a gloriei. Dar cei doi discipoli au de la început mintea întunecată: ea se deschide pentru a recunoaște adevărul Scripturii și însăși prezența lui Isus înviat după ce l-au invitat, crezându-l un pelerin necunoscut, ca oaspete în casa lor și la masa lor. În timp ce iau cina împreună, o cină de fraternitate, probabil deja euharistică, îl simt pe Domnul cu ei și recunosc, chiar și fără conștiință precisă, cu care într-un fel deja trăiseră experiența. La rândul lor ei devin vestitori ai Celui înviat, care treptat se revelează discipolilor, creând în ei certitudinea învierii.
Contează să-l avem pe cel care explică sensul corect al Scripturilor pentru ca în ele să-l putem repera pe Isus; trebuie să-l simțim pe Domnul aproape, chiar dacă aspectele sale sunt cele ale unui oarecare om care se întâlnește pe drum. El este realmente prezent, prin aproapele, și în special în "frângerea pâinii": care este fraternitate umană, caritate și prietenie, dar înainte de toate masă a lui Cristos la care vin frații în credință. Gestul "frângerii pâinii" era așa de bogat și dens în semnificație pentru primele comunități creștine, încât Euharistia a fost numită, mult timp, "frângerea pâinii".
Dar unde și cum recunoaște credinciosul prezența Celui înviat pe străzile oamenilor după învierea sa? "Cei doi din Emaus mai întâi îi deschid inima lor - a spus Papa Francisc la Regina coeli din 26 aprilie 2020 -; apoi îl ascultă explicând Scripturile; apoi îl invită acasă. Sunt trei etape pe care le putem face și noi în casele noastre: prima, a deschide inima lui Isus, a-i încredința poverile, trudele, dezamăgirile vieții, a-i încredința acei «dacă»; și după aceea, al doilea pas, a-l asculta pe Isus, a lua în mână evanghelia, a citi chiar astăzi acest text, la capitolul 24 din Evanghelia lui Luca; a treia, a-l ruga pe Isus cu aceleași cuvinte ale acelor discipoli: «Doamne, rămâi cu noi (v. 29). Doamne, rămâi cu mine. Doamne, rămâi cu noi toți, pentru că avem nevoie de tine pentru a găsi calea. Și fără tine este noaptea»".
Isus nu se face recunoscut imediat, ci îi lasă pe cei doi să vorbească îndelung și să exprime toată dezamăgirea. Așteptările lor par să fi rămas pironite pe cruce. Pleacă dezamăgiți, dar nu dezlipiți de ceea ce s-a întâmplat: ba chiar tocmai despre asta vorbesc atunci când Cel înviat se apropie de ei. Știu totul despre Isus, sunt și la cunoștința faptului că unii au găsit mormântul gol, dar nu știu să-l recunoască pe Cel înviat. Așadar, există o cunoaștere a lui Isus care nu este suficientă pentru a recunoaște în el pe Cel înviat, care îi întâlnește pe cei doi în inima problemelor lor. El împărtășește întrebările pe care ei le exprimă; le primește și le recitește în lumina Scripturilor. Numai acea lumină și pâinea frântă sunt în măsură să dea sens și semnificație noi la întrebările puse. Dar pentru a înțelege prezența Celui înviat sunt necesare relatarea primilor martori și practica "pâinii frânte".
Faptele din Ierusalim încă interpelează: Isus din Nazaret a fost condamnat și răstignit. El a spus atâtea lucruri frumoase, a făcut și gesturi extraordinare, dar dacă s-a terminat în acel mod - atârnat de lemnul crucii -, cum să se creadă în el? Ce mântuire aduce el? Cum să se creadă fără a vedea? Grație mărturiei primilor creștini, printr-o lectură inteligentă și profundă a Scripturilor și participarea la viața comunității în momentele care o caracterizează (sacramente și fraternitate-solidaritate la toate nivelurile). În timpul Bisericii, cum și unde îl întâlnesc credincioșii pe Cel înviat? El este prezent în gesturile Bisericii sale. Referința pe care Luca o face la Scriptură se situează în contextul catehezei primare despre care informează Faptele Apostolilor. Și anume comunitatea creștină se înțelege pe sine însăși și propriul proiect de Biserică în lumina cuvântului și a dinamismului profund care o impregnează. Apoi, istoria Bisericii devine modelul istoriei discipolului și a comunității. Isus, care a parcurs acel tip de proiect mesianic, care a făcut acele alegeri care au apărut dezmințite și înfrânte, chiar acel Isus este Cristos, Mesia prezent în Biserica sa. Calea lui Isus este calea discipolului și logica ce a călăuzit acea viață trebuie să o călăuzească pe cea a credincioșilor.
Relatarea lui Luca orientează la liturgie, loc în care, făcând amintire vie a căii mesianice a lui Cristos, actualizând gesturile pe care el le-a cerut să fie perpetuate, citind cuvântul care se referă la el și care interpelează, creștinii sunt chemați să verifice sensul existenței, al așteptărilor, al speranțelor lor. Citind cuvântul și frângând Pâinea, are loc o judecată asupra Bisericii și asupra lumii.
Textul din evanghelie oferă celor botezați itinerarul care caracterizează faptul de a deveni creștini, în timpul Bisericii: împărtășirea problemelor persoanelor, citirea vieții lor în lumina Scripturilor, pâinea frântă, împărtășirea a ceea ce s-a întâmplat cu comunitatea care face referință la apostoli și confirmarea care vine de la ei. Euharistia are și o însemnătate profund socială. A împărtăși pâinea este o referință precisă la împărtășirea celeilalte pâini, într-o angajare de dreptate, de solidaritate și de apărare a celor cărora le sunt încălcate drepturile primare ale persoanei.
(După L'Osservatore Romano, 17 aprilie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu