|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 17 aprilie 2024
Cateheze. Viciile și virtuțile. 16. Cumpătarea
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Astăzi voi vorbi despre a patra și ultima virtute cardinală: cumpătarea. Cu celelalte trei, această virtute împărtășește o istorie care dăinuie cu mult în urmă în timp și care nu aparține numai creștinilor. Pentru greci practica virtuților avea ca obiectiv fericirea. Filozoful Aristotel scrie cel mai important tratat al său de etică adresându-l fiului Nicomachus, pentru a-l instrui în arta de a trăi. Pentru ce căutăm toți fericirea și totuși așa de puțin ajung la ea? Aceasta este întrebarea. Pentru a răspunde la ea Aristotel tratează tema virtuților, între care are un spațiu de relevanță enkráteia, și anume cumpătarea. Termenul grec înseamnă literalmente "putere asupra noastră înșine". Cumpătarea este o putere asupra noastră înșine. Așadar, această virtute este capacitatea de autostăpânire, arta de a nu se lăsa copleșit de patimi rebele, de a pune ordine în ceea ce Manzoni numește "harababura din inima umană".
Catehismul Bisericii Catolice ne spune: "Cumpătarea este virtutea morală care moderează atracțiile plăcerilor și dă echilibru în folosirea bunurilor create". "Ea - continuă Catehismul - asigură stăpânirea voinței asupra instinctelor și menține dorințele în limitele bunei cuviințe. Omul cumpătat își orientează spre bine apetiturile sensibile, păstrează o discreție sănătoasă și nu se lasă ispitit să urmeze pornirile inimii sale" (nr. 1809).
Așadar, cumpătarea, cum spune cuvântul italian (= temperanza), este virtutea măsurii juste. În fiecare situație, se comportă cu înțelepciune, pentru că persoanele care acționează mișcate mereu de instinct sau de exuberanță la sfârșit nu sunt credibile. Mereu persoanele fără cumpătare nu sunt credibile. Într-o lume în care atâția oameni se mândresc că spun ceea ce gândesc, persoana cumpătată preferă în schimb să gândească ceea ce spune. Înțelegeți diferența? A nu spune ceea ce îmi vine în minte, așa... Nu, a gândi ceea ce trebuie să spun. Nu face promisiuni la nimereală, ci asumă angajamente în măsura în care le poate satisface.
Și cu plăcerile, persoana cumpătată acționează cu judecată. Cursul liber al impulsurilor și permisiunea totală acordată plăcerilor ajung să se întoarcă împotriva noastră, făcându-ne să ne prăbușim într-o stare de plictiseală. Câți oameni care au voit să încerce cu toată voracitatea au ajuns să piardă gustul oricărui lucru! Așadar, este mai bine a căuta măsura justă: de exemplu, pentru a aprecia un vin bun, a-l gusta cu mici sorbituri este mai bine decât a-l înghiți dintr-o dată. Toți știm asta.
Persoana cumpătată știe să cântărească și să dozeze bine cuvintele. Se gândește la ceea ce spune. Nu permite ca un moment de furie să ruineze relații și prietenii care după aceea cu trudă vor putea fi reconstruite. În special în viața familială, unde inhibițiile se micșorează, toți riscăm să nu ținem în frâu tensiuni, supărări, înfurieri. Există un timp pentru a vorbi și un timp pentru a tăcea, dar ambele cer măsura justă. Și acest lucru este valabil pentru atâtea lucruri, de exemplu faptul de a sta cu alții și faptul de a sta singuri.
Dacă persoana cumpătată știe să controleze propria irascibilitate, nu din această cauză o vom vedea veșnic cu fața pașnică și zâmbitoare. De fapt, uneori este necesar să ne indignăm, dar mereu în manieră justă. Acestea sunt cuvintele: măsura justă, maniera justă. Un cuvânt de reproș uneori este mai salutar față de o tăcere acidă și supărată. Cel cumpătat știe că nimic nu este mai incomod decât a corecta pe altul, dar știe și că este necesar: altminteri s-ar oferi teren liber răului. În anumite cazuri, cel cumpătat reușește să țină împreună extremele: afirmă principiile absolute, revendică valorile care nu sunt negociabile, dar știe și să înțeleagă persoanele și demonstrează empatie față de ele. Demonstrează empatie.
Așadar, darul celui cumpătat este echilibrul, calitate pe cât de prețioasă pe atât de rară. De fapt, totul în lumea noastră împinge la exces. În schimb, cumpătarea se unește bine cu atitudini evanghelice, cum sunt micimea, discreția, ascunderea, blândețea. Cel care este cumpătat apreciază stima celorlalți, dar nu face din ea singurul criteriu al fiecărei acțiuni și al fiecărui cuvânt. Este sensibil, știe să plângă și nu se rușinează de asta, dar nu se plânge de sine însuși. Înfrânt, se ridică; învingător, este capabil să se întoarcă la viața ascunsă de totdeauna. Nu caută aplauzele, ci știe că are nevoie de ceilalți.
Fraților și surorilor, nu este adevărat că virtutea cumpătării ne face cenușii și lipsiți de bucurii. Dimpotrivă, face să gustăm mai bine bunurile vieții: faptul de a sta împreună la masă, duioșia anumitor prietenii, confidența cu persoanele înțelepte, uimirea pentru frumusețile creației. Fericirea cu cumpătarea este bucurie care înflorește în inima celui care recunoaște și dă valoare la ceea ce contează mai mult în viață. Să-l rugăm pe Domnul pentru ca să ne dea acest dar: darul maturității, al maturității vârstei, al maturității afective, al maturității sociale. Darul cumpătării.
* * *
Și gândul nostru al tuturor, în acest moment se îndreaptă spre populațiile aflate în război. Să ne gândim la Țara Sfântă, la Palestina, la Israel. Să ne gândim la Ucraina, martirizata Ucraina. Să ne gândim la prizonierii de război: Domnul să miște voința pentru a-i elibera pe toți. Și vorbind despre prizonieri, îmi vin în minte cei care sunt torturați. Torturarea prizonierilor este un lucru foarte urât, nu este uman. Să ne gândim la atâtea torturi care rănesc demnitatea persoanei, și la atâția torturați. Domnul să-i ajute pe toți și să-i binecuvânteze pe toți.
Pentru toți, binecuvântarea mea!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu