Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Spre Jubileu

1. Originile

Între profeție și realitate

Între dar și speranță

de Renato De Zau
profesor emerit de la Institutul Pontifical Liturgic "Sfântul Anselm" (Roma)

Papa Francisc, la 11 februarie 2022, a adresat arhiepiscopului Rino Fisichella, pro-prefect al Dicasterului pentru Evanghelizare, o scrisoare despre Jubileul din 2025. În scrisoare, pontiful face referință la istoria jubileelor: milioane și milioane de credincioși au știut să ia din comoara spirituală a Bisericii. În mod deosebit este amintit Jubileul Extraordinar al Milostivirii (2016), "care ne-a permis să redescoperim toată forța și duioșia iubirii milostive a Tatălui, pentru a fi la rândul nostru martorii ei". După aceea, Papa Francisc amintește experiența teribilă și dureroasă a pandemiei și scoate din ea o învățătură profetică: "Trebuie să ținem aprinsă făclia speranței care ne-a fost dăruită și să facem totul pentru ca fiecare să redobândească forța și certitudinea de a privi la viitor cu suflet deschis, inimă încrezătoare și minte clarvăzătoare. Următorul Jubileu va putea favoriza mult recompunerea unui climat de speranță și de încredere, ca semn al unei renașteri reînnoite a cărei urgență o simțim toți. De aceea am ales motoul Pelerini de speranță". Apoi, migrațiile cauzate de sărăcie și războaie împing atenția credincioșilor spre rădăcinile jubileului care se găsesc în paginile biblice, care invită la dreptatea socială, la libertate și la solidaritate.

Numele jubileu se naște dintr-un mic echivoc. În Lev 25,11 - conform traducerii CEI din 2008 - autorul sacru spune că "anul al cincizecilea să fie pentru voi an jubiliar (în ebraică, yôb?l)". Când Sfântul Ieronim traduce acest text, din ebraică în latină, nu traduce, ci transliterează termenul semitic cu iobeleus (acest cuvânt se găsește corect astăzi în Nova Vulgata). Cuvântul este un calc ebraic necunoscut în limba latină. Asta a comportat o mică aventură textuală. Din păcate, așa cum se întâmplă cu manuscrisele antice, copiștii, acolo unde nu înțelegeau, introduceau cuvântul în schemele lor culturale și iobeleus al Sfântului Ieronim a devenit iubileus - de fapt, așa este mărturisit în Vulgata Sixto-Clementină -, făcând să derive cuvântul de la iubilum, bucurie, veselie.

În pofida micii aventuri nominale, jubileul rămâne o instituție biblică veterotestamentară foarte interesantă. Textele care vorbesc despre el sunt în mod fundamental trei: Lev 25,8-55; Lev 27,16-24 și Num 36,4. Cel mai vechi pare să fie Lev 25,8-55 - textul aparține "legii de sfințenie" (Lev 17,1 - 26,46) - și poate să fie situat mai mult sau mai puțin după sfârșitul exilului din Babilon. Celelalte două texte par să depindă de acesta și, de aceea, sunt ușor posterioare. Ieremia nu cunoaște norma din Lev 25, pentru că în Ier 34,14, unde vorbește despre eliberarea sclavilor, citează Dt 15,12-13 și nu Lev 25. Pare aparent că profetul Ezechiel cunoaște norma despre jubileu, pentru că în Ez 46,17 se face aluzie la anul dezrobirii (derôr, cuvânt prezent în Lev 25,10). Specialiștii ne spun că textul din Ezechiel este un adaos tardiv la textul profetului. Este diferit cazul din Is 61,1-2 unde autorul sacru face aluzie la un an de har și vestește eliberarea (derôr) prizonierilor. Știm că Trito-Isaia este după exil. Textul din Isaia este citat de Isus în sinagoga din Nazaret în Lc 4,18-19, unde Învățătorul declară că profeția s-a adeverit în persoana sa. Mărturiile biblice despre jubileu sunt aproape inexistente, cu excepția Is 61 și textul tardiv din Ez 46. Cărțile istorice nu ne vorbesc despre el și nici sapiențialele. Acest lucru i-a indus pe mulți specialiști să creadă că jubileul ebraic era mai mult o speranță decât o realitate.

Caracteristicile jubileului ebraic sunt multiple și chiar mult discutate, pentru că sunt aparent foarte simple, dar nu întotdeauna la fel de clare. Începutul jubileului - în ziua a zecea - era anunțat de corn (în ebraică, šôfâr): "Să numeri șapte săptămâni de ani, de șapte ori șapte ani și zilele acestor șapte săptămâni de ani vor fi patruzeci și nouă de ani! Să faci să sune trâmbița răsunătoare în luna a șaptea, în ziua a zecea a lunii, în Ziua Ispășirii să sunați cu trâmbița în toată țara voastră!" (Lev 25,8-9). Însă al cincizecilea an cade imediat după cele șapte cicluri de ani sabatici. Odihna pământului este prescrisă fie pentru anul sabatic, fie pentru anul jubiliar. Este posibil? La această întrebare răspunde Lev 25,20-22: "Dacă veți zice: ‹Ce vom mânca în anul al șaptelea, fiindcă nu vom semăna și nu vom strânge roadele noastre?›, vă voi da binecuvântarea mea în anul al șaselea și țara va da roade pentru trei ani. Veți semăna în anul al optulea și veți mânca din roadele vechi; până în al nouălea an, până vor veni roadele ei, veți mânca din cele vechi". Anul jubiliar era trăit în lumina a trei principii. Primul se referea la odihna pământului. Ogoarele trebuia să fie lăsate pârloagă (Lev 25,11). Al doilea principiu se referea la întoarcerea bunurilor imobile (terenuri și case) la proprietarul original (Lev 25,23-34). Al treilea, în sfârșit, se referea la libertate: fiecare israelit - dacă era sclav - trebuia să devină din nou liber (Lev 25,35-55).

Așa cum s-a văzut, primul principiu (pârloaga) punea probleme de tip alimentar la care răspundea Lev 25,20-22. Punea și probleme teologice: pământul este al lui Dumnezeu, nu al omului. De fapt, în Lev 25,23, Dumnezeu afirmă: "Pământul să nu fie vândut definitiv; căci țara este a mea, iar voi sunteți străini și oaspeți ai mei". Așadar, pământul este al lui Dumnezeu și pentru acest motiv, dacă pământul trebuie să se întoarcă la proprietarul său legitim, credinciosul nu și-l poate însuși. Rezultă că în anul jubileului nu se seamănă, nici nu se seceră și nici nu se culege via (cf. Lev 25,11). Cu al doilea principiu, aplicat și în anul sabatic, bunurile funciare (case și terenuri non-urbane) se întorceau la proprietarii originali (sau la moștenitorii lor), care din diferite motive au fost constrânși să le înstrăineze. Din primul principiu proveneau norme (cf. Lev 25,14-17.23-34) care prezidau vânzarea-cumpărarea și determinarea valorii ogorului în raport cu timpul următoarei expirări a anului jubiliar (sau sabatic). Această normativă care prezida restituirea periodică a bunurilor funciare, ar fi trebuit să descurajeze în bogați orice veleitate de a poseda latifundii pentru totdeauna. Din al treilea principiu provenea libertatea sclavilor evrei. Devenit sclav din cauza dificultăților și a imposibilităților financiare, evreul recăpăta libertatea, urmând o serie complicată de norme (cf. Lev 25,35-43).

Deoarece anul jubiliar - conform specialiștilor - n-ar fi fost practicat niciodată, este verosimil că avea o profundă valoare profetică: va fi un timp voit de Dumnezeu în care va avea loc eliberarea omului de orice sclavie (păcat, boală, moarte, sclavie etc.), inclusiv cea a posesiei și a bogăției. În sinagoga din Nazaret - cum s-a spus deja mai sus -, Isus reia textul din Is 61,1-3d: "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns, să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor captivi eliberarea și celor orbi, recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de bunăvoință al Domnului" (Lc 4,18-19). "Anul de bunăvoință al Domnului" este anul jubiliar, este timpul lui Mesia unde profeția veterotestamentară se adeverește în plinătatea sa totală. Isus însuși, care vrea milostivire și nu jertfă (cf. Mt 9,13; 12,7), dă confirmare: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care ați ascultat-o cu urechile voastre" (Lc 4,21). Așadar, jubileul este înainte de toate anul de bunăvoință al lui Isus Cristos.

Primul jubileu creștin a fost celebrat în 1300, prin voința lui Bonifaciu al VIII-lea cu bula Antiquorum habet fida relatio (22 februarie 1300; să ne amintim că atunci anul începea la 25 martie conform indicației ab Incarnatione). Era acordată indulgența plenară celui care vizita Bazilicile "Sfântul Petru" și "Sfântul Paul din afara zidurilor". Nu este vorba de o angajare simplă: romanii trebuiau să le viziteze în timpul anului, de treizeci de ori, în timp ce pelerinii, de cincisprezece ori. Jubileul trebuia să se țină o dată la o sută de ani. Totuși, există o mărturie, dar lipsită din păcate de alte referințe, prezentă în De centesimo sive Jubileo anno liber a cardinalului Jacopo Caetani degli Stefaneschi, despre un bătrân care îi destăinuiește Papei Bonifaciu că a mers, când era copil (7 ani), cu tatăl, în fața lui Inocențiu al III-lea la 1 ianuarie 1200 pentru a primi indulgența celor o sută de ani. Unii istorici consideră că jubileul lui Bonifaciu a fost precedat de alte momente în care milostivirea lui Dumnezeu a fost oferită pe larg credincioșilor. Ei amintesc anul sfânt al Sfântului Iacob voit de Papa Calixt al III-lea și celebrat în 1126. Ei amintesc și pe Honoriu al III-lea care, la cererea Sfântului Francisc din Assisi, a instituit "Iertarea din Assisi", indulgența plenară pentru cel care va vizita Porțiuncula de la miezul zilei de 1 august până la miezul nopții de 2 august. În sfârșit, ei amintesc Bula despre iertare (1294) a Papei Celestin al V-lea despre iertarea care poate fi obținută cu pelerinajul la Biserica "Santa Maria in Collemaggio" (L'Aquila) în zilele de 28-29 august. Același Papă a acordat indulgența plenară pentru orașul Atri (la jumătatea drumului între Teramo și Pescara). Milostivirea lui Dumnezeu pe care Biserica o dăruiește credincioșilor, după modurile legate de timpuri, este cu adevărat fără limite.

Deja în 1350, Papa Clement al VI-lea, pentru a respecta jubileul ebraic, stabilea să se țină jubileul creștin la fiecare cincizeci de ani. După puțini ani, Papa Urban al VI-lea a scăzut intervalul la treizeci și trei de ani (egal cu atât cât se considera că a trăit Domnul Isus). Papa Paul al II-lea, la circa un secol și jumătate după Bonifaciu al VIII-lea, a redus ulterior intervalul de timp între jubilee la douăzeci și cinci de ani. Nu toate cadențele au fost respectate. Nu s-au celebrat jubileele din 1800 (Pius al VI-lea, prizonier în Franța la sfârșitul anului 1799 și succesorul, Pius al VII-lea, a fost ales în 1800), din 1850 (Pius al IX-lea a fost readus la Roma la 12 aprilie 1850, după căderea Republicii romane), din 1875 (anunțat, dar niciodată realizat din motive de contingență politică). În afară de jubileele obișnuite, au fost de-a lungul istoriei și jubilee extraordinare. Primul a fost în 1423, voit de Martin al V-lea, pentru întoarcerea papalității de la Avignon. Alte două, în 1585 (Sixt al V-lea) și în 1655 (Alexandru al VII-lea) pentru începutul respectivelor pontificate. În 1745, Benedict al XIV-lea a voit jubileul pentru a celebra pacea între principii creștini. În afară de jubileul extraordinar din 1886 (Leon al XIII-lea), Pius al XI-lea a voit jubileul celui de-al 1900-lea an al Răscumpărării (1933-1934). Paul al VI-lea a convocat jubileul din 1966 pentru încheierea Conciliului Vatican II, în timp ce Ioan Paul al II-lea l-a voit pentru al 1950-lea an al Răscumpărării (1983-1984). Benedict al XVI-lea a voit să celebreze Anul Sfântului Paul cu ocazia aniversării a două mii de ani de la nașterea apostolului neamurilor (28 iunie 2008 - 29 iunie 2009). De la Papa Francisc avem jubileul extraordinar al Milostivirii pentru a cincizecea aniversare a încheierii Conciliului Vatican II (2015-2016) și jubileul extraordinar lauretan (8 decembrie 2019 - 10 decembrie 2021), trecut un pic sub tăcere (pandemia). Probabil va fi următorul jubileu extraordinar în 2033-2034 pentru cei două mii de ani ai Răscumpărării.

Primul și cel mai semnificativ rit al jubileului este deschiderea Porții Sfinte. Jubileul din 2025 va începe la 24 decembrie 2024, când Papa Francisc va deschide Poarta Sfântă de la "Sfântul Petru". După aceea vor fi deschise Porțile Sfinte ale bazilicilor romane majore. Jubileul se va încheia la 24 decembrie 2025 cu închiderea aceleiași porți. În bula de convocare, care va fi publicată la 9 mai, vor fi precizate toate datele jubileului.

Deschiderea Porții Sfinte are semnificații diferite. Prima, în mod absolut, se află chiar în cuvintele lui Isus: "Adevăr, adevăr vă spun: eu sunt poarta oilor [...], dacă cineva intră prin mine, va fi mântuit. Va intra și va ieși și va găsi pășune" (In 10,7-10). Numai în Isus este mântuirea. Al doilea rit este dobândirea indulgenței plenare. Să se țină cont că doctrina și practica indulgențelor în Biserică sunt strâns legate de efectele sacramentului Pocăinței. Prin indulgență plenară - care poate fi aplicată celor vii și celor morți - Biserica înțelege iertarea în fața lui Dumnezeu a întregii pedepse temporale pentru păcatele, iertate deja cât privește vina, pe care credinciosul, dispus cum se cuvine și în anumite și determinate condiții, dispensează și aplică în mod autoritar comoara îndestulărilor lui Cristos și ale sfinților. În mod strâns și natural legată cu sacramentul Pocăinței și cu indulgența este participarea activă la Euharistie. Al treilea rit este pelerinajul care în formele sale concrete este determinat în fiecare caz de documentele magisteriale. Destinația clasică ar fi bazilicile jubiliare din Roma, dar și cele din Țara Sfântă și alte locuri specifice indicate ca potrivite pentru dobândirea indulgenței. În sfârșit, este rugăciunea (și pentru papa și după intențiile sale), mărturisirea de credință și faptele de caritate care încoronează riturile precedente.

(După L'Osservatore Romano, 16 aprilie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat