|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 10 aprilie 2024
Cateheze. Viciile și virtuțile. 15. Tăria
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Cateheza de astăzi este dedicată celei de-a treia dintre virtuțile cardinale, adică tăria. Pornim de la descrierea pe care o dă Catehismul Bisericii Catolice: "Tăria este virtutea morală care în dificultăți asigură fermitate și statornicie în urmarea binelui. Ea întărește hotărârea de a rezista ispitelor și de a depăși obstacolele vieții morale. Virtutea tăriei ne face în stare să învingem teama, chiar și teama de moarte, și să înfruntăm încercare și persecuțiile" (nr. 1808). Așa spune Catehismul Bisericii Catolice despre virtutea tăriei.
Iată, așadar, cea mai "combativă" dintre virtuți. Dacă prima dintre virtuțile cardinale, adică prudența, era asociată mai ales cu rațiunea omului; și în timp ce dreptatea își găsea locuința în voință; această a treia virtute, tăria, este adesea legată de autorii scolastici cu ceea ce anticii numeau "apetit irascibil". Gândirea antică nu a imaginat un om fără pasiuni: ar fi o piatră. Și nu este spus că pasiunile sunt în mod necesar reziduul unui păcat; însă ele trebuie educate, trebuie orientate, trebuie purificate cu apa Botezului, sau mai bine zis cu focul Duhului Sfânt. Un creștin fără curaj, care nu-și pleacă în fața binelui propria forță, care nu deranjează pe nimeni, este un creștin inutil. Să ne gândim la asta! Isus nu este un Dumnezeu diafan și aseptic, care nu cunoaște emoțiile umane. Dimpotrivă. În fața morții prietenului Lazăr izbucnește în plâns; și în anumite expresii ale sale transpare sufletul său pasionat, ca atunci când spune: "Foc am venit să arunc pe pământ și ce altceva vreau decât să se aprindă!" (Lc 12,49); și în fața comerțului din templu a reacționat cu forță (cf. Mt 21,12-13). Isus avea pasiune.
Dar acum să încercăm o descriere existențială a acestei virtuți așa de importante care ne ajută să aducem rod în viață. Anticii - atât filozofii greci, cât și teologii creștini - recunoșteau în virtutea tăriei o dublă mișcare, una pasivă și alta activă.
Prima este îndreptată în noi înșine. Există dușmani interni pe care trebuie să-i înfrângem, care merg sub numele de neliniște, de angoasă, de frică, de vină: toate forțele care se agită în interiorul nostru și care în vreo situație ne paralizează. Câți luptători mor încă înainte de a începe provocarea! Pentru că nu-și dau seama de acești dușmani interni. Tăria este o victorie înainte de toate chiar împotriva noastră. Cea mai mare parte dintre fricile care se nasc în noi sunt irealiste, și nu se adeveresc deloc. Așadar, este mai bine a-l invoca pe Duhul Sfânt și a înfrunta totul cu tărie răbdătoare: câte o problemă pe rând, cum suntem capabili, dar nu singuri! Domnul este cu noi, dacă ne încredem în el și căutăm cu sinceritate binele. Atunci în orice situație putem să ne bazăm pe Providența lui Dumnezeu care ne este scut și coif.
Și apoi a doua mișcare a virtuții tăriei, de această dată de natură mai activă. În afară de încercările interne, există dușmani externi, care sunt încercările vieții, persecuțiile, dificultățile la care nu ne așteptam și care ne surprind. De fapt, noi putem încerca să prevedem ceea ce ni se va întâmpla, dar în mare parte realitatea este făcută din evenimente imponderabile, și în această mare uneori barca noastră este purtată de valuri încoace și încolo. Atunci tăria ne face să fim marinari rezistenți, care nu se înspăimântă și nu se descurajează.
Tăria este o virtute fundamentală pentru că ia în serios provocarea răului din lume. Cineva se preface că el nu există, că totul merge bine, că voința umană nu este uneori oarbă, că în istorie nu se luptă forțe întunecate aducătoare de moarte. Dar este suficient a răsfoi o carte de istorie, sau din păcate și ziarele, pentru a descoperi delictele la care suntem un pic victime și un pic protagoniști: războaie, violențe, sclavii, oprimarea săracilor, răni niciodată vindecate care încă sângerează. Virtutea tăriei ne face să reacționăm și să strigăm un "nu", un "nu" sec la toate acestea. În Occidentul nostru confortabil, care a diluat un pic totul, care a transformat drumul de perfecțiune într-o simplă dezvoltare organică, ce nu are nevoie de lupte pentru că totul îi apare egal, simțim uneori o nostalgie sănătoasă de profeți. Dar sunt foarte rare persoanele incomode și vizionare. Este nevoie de cineva care să ne scoale de pe locul moale în care ne-am aranjat și să ne facă să repetăm în manieră hotărâtă "nu"-ul nostru spus răului și la tot ceea ce conduce la indiferență. "Nu" spus răului și "nu" spus indiferenței; "da" spus drumului, drumului care ne face să înaintăm, și pentru aceasta trebuie luptat.
Să redescoperim, așadar, în evanghelie tăria lui Isus și s-o învățăm din mărturia sfinților și a sfintelor. Mulțumesc!
* * *
Și gândul meu se îndreaptă spre martirizata Ucraina și spre Palestina și Israel. Fie ca Domnul să ne dea pacea! Războiul este peste tot - să nu uităm Myanmarul - dar să cerem Domnului pacea și să nu-i uităm pe acești frați și surori ai noștri care suferă mult în aceste locuri de război. Să ne rugăm împreună și mereu pentru pace. Mulțumesc.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu