|
de Paolo Ondarza Face trimitere la auz cuvântul Jubileu. De fapt amintește sunetul caracteristic pătrunzător al cornului de berbec, shofar, care în tradiția biblică marchează începutul unor sărbători sacre pentru ebraism precum Rosh haShanah, anul nou ebraic, sau Yom Kippur, ziua ispășirii. Instrumentul este menționat adesea în Torah, în Talmud și în literatura rabinică succesivă. Credința lui Abraham În tradiție la un corn de berbec se cânta pentru a aminti credința lui Abraham pe muntele Moria când patriarhul nu s-a dat înapoi de la jertfirea fiului Isac. Un berbec încurcat cu coarnele într-un tufiș a fost, de fapt, semnul că Dumnezeu a primit ascultarea sa. O sâmbătă lungă de 12 luni Sunetul cornului anunță în Biblie o altă mare solemnitate: Jobel. Acest cuvânt înseamnă literalmente "berbec". Conform prescrierii conținute la capitolul 25 din Cartea Leviticului, la fiecare șapte săptămâni de ani, în al cincizecilea an "trâmbița aclamației" trebuia să răsune pentru a proclama o "sâmbătă" lungă de douăsprezece luni în care pământul trebuia să se odihnească, datoriile să fie iertate și bunurile să revină la proprietatea originară. Sunetele Shofar-ului Sunt patru sunetele caracteristice ale Shofar-ului: Tekiah, o notă lungă și maiestuoasă, evocă o convocare solemnă; Shevarim, constituit din trei note de lungime medie, asemănătoare cu sunetul unui plâns, amintește fragilitatea umană și invită să se reflecteze asupra acțiunilor trecute; T'ruah blast, o serie de note scurte și frânte, amintesc o alarmă urgentă pentru a se trezi din somnul spiritual. În sărbătoarea Rosh haShanah cele trei sunete sunt combinate în Tekiah gedolah, sau "Mare tekiah, pentru a semnifica un apel la schimbarea durabilă și la răscumpărare. Așadar Shofar-ul este un avertisment de a reflecta asupra propriei vieți, de a căuta îmbunătățirea și este realizat după un proces artizanal care prevede scoaterea părții interne a cornului de berbec și lustruirea succesivă. Anul de har al Domnului Pentru Israel practica Jubileului a fost mereu legată cu venirea lui Mesia care conform profeților vine să inaugureze anul de har al Domnului. "Pentru ca Jubileul să fie aplicat se presupune ca tot poporul ebraic să locuiască în țara lui Israel", explică la Vatican News rabinul șef al Comunității ebraice din Roma, Riccardo Shemuel Di Segni. "Această situație se întrerupe în timpurile primului exil făcut de asirieni, motiv pentru care deja cu șapte secole înainte de era creștină Jubileul a fost întrerupt". Captivitatea babiloniană a iudeilor din Ierusalim în timpurile lui Nabucodonosor al II-lea este descrisă în Cartea Regilor, precum și în Cartea a Doua a Cronicilor sau în cele ale profeților precum Esdra, Nehemia sau în Psalmii care fac referință la asta. Promulgarea Decalogului "Cuvântul italian giubileo (jubileu, rom.) - continuă el - derivă, prin diferite transformări în latină, din ebraicul yōbēl. Găsim acest cuvânt, de exemplu, când este promulgarea Decalogului". "Când va suna cornul, atunci numai ei vor putea urca pe munte", se citește în Exod. "Jobel este strâns legat cu sunetul care, în antichitatea îndepărtată, era semnalul oficial care spunea: în acest moment începe anul jubiliar". Eliberarea sclavilor Două sunt aspectele juridice legate de Jobel: primul este eliberarea sclavilor. Spune tot prescrierea conținută în Levitic: "Dacă fratele tău devine sărac lângă tine și se vinde ție, să nu-l pui să-ți facă muncă de sclav! Dar să fie la tine ca un om tocmit cu ziua, ca un oaspete; să muncească cu tine până la anul jubiliar! Atunci să iasă de la tine, el și fiii lui care sunt cu el, și să se întoarcă la familia lor și să se întoarcă la proprietatea părinților lor. Căci ei sunt slujitorii mei pe care i-am scos din țara Egiptului; să nu fie vânduți cum se vând sclavii". Anularea proprietății de pământ Al doilea aspect se referă la "anularea proprietății de pământ: «În acest an al jubileului, fiecare va intra în posesia a ceea ce îi aparține»". "Face referință la sistemul biblic conform căruia", precizează Di Segni, "când israeliții au ajuns în Țara Promisă, teritoriul a fost împărțit între triburi și în cadrul triburilor între diferite familii, motiv pentru care fiecare familie avea o bucată de pământ. Se putea întâmpla ca, în funcție de evoluția timpurilor, a economiei, cineva să piardă totul, cineva să adune proprietăți. Jubileul însemna a aduce la zero totul, adică fiecare se întorcea la posesia sa originară". A reporni toți cu aceleași posibilități "Mesajele care vin de la Jubileu sunt extrem de importante. Sunt cele ale posibilității care este dată fiecăruia de a construi propria existență în mod demn cu un minim de pământ. În vechime - afirmă rabinul șef de Roma - pământul, agricultura, era sursa principală de întreținere. Așadar fiecare trebuia să aibă partea sa de întreținere. Și dacă în decursul anilor cineva se îmbogățea și cineva sărăcea, Jubileul folosea să restabilească lucrurile, să repornească toți cu aceleași posibilități". Mesajul social al lui Jobel Apoi există un mesaj care într-un fel trimite la actualitate și la temele echității sociale și a ocrotirii creației ai cărei păzitori sunt bărbatul și femeia. "Pământul nu ne aparține. Pământul ne este dat în dar. Pământul aparține Domnului care decide El cum să-l dea, cât să dea, dar mai ales îl dă în mod egal. Dacă se întâmplă fărădelegea între ființele umane, această fărădelege - continuă Riccardo Di Segni - trebuie să fie corectată sistematic și periodic. Este un mesaj social de importanță foarte mare. Este greu să se traducă asta în situația economică actuală, dar principiul ca toți să aibă posibilitatea de a porni în mod egal este fundamental pentru a stabili dreptate și echitate în raporturile sociale". (După Vatican News, 9 aprilie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |