|
Via Crucis la Colosseum: "În rugăciune cu Isus pe calea crucii" (29 martie 2024) Introducere Doamne Isuse, privim crucea ta și înțelegem că au dat totul pentru noi. Noi îți dedicăm acest timp. Vrem să-l petrecem aproape de tine, care din Ghetsemani până la Calvar te-ai rugat. În Anul Rugăciunii ne unim cu drumul tău de rugăciune. Din Evanghelia după Marcu (14,32-37) Apoi au venit într-un loc al cărui nume era "Ghetsemani" [...]. I-a luat cu sine pe Petru, pe Iacob și pe Ioan și a început a se înfiora și a se neliniști și le-a spus: "[...] rămâneți aici și vegheați!". Și, mergând puțin mai în față, a căzut la pământ și se ruga [...]: "Abbá, Tată! Pentru tine totul este posibil. Îndepărtează de la mine potirul acesta! Însă nu ceea ce vreau eu, dar ceea ce vrei tu". Apoi a venit și i-a găsit dormind. Atunci i-a zis lui Petru: "[...] Nu ai putut să veghezi nici măcar un ceas? Doamne, ai pregătit cu rugăciunea fiecare zi a ta și acum în Ghetsemani pregătești Paștele. Abbá! Tată! Pentru tine totul este posibil - spui Tu - pentru că rugăciunea este înainte de toate dialog și intimitate; dar este și luptă și cerere: Îndepărtează de la mine potirul acesta! Și este încredințare și dar: Însă nu ceea ce vreau eu, dar ceea ce vrei tu. Astfel, în rugăciune, ai intrat pe poarta strâmtă a durerii noastre și ai străbătut-o până la capăt. Ai simțit "frică și neliniște" (Mc 14,33): frică în fața morții, neliniște sub povara păcatului nostru pe care ai simțit-o asupra ta, în timp ce o amărăciune infinită te invada. Dar în miezul luptei te-ai rugat "mai intens" (Lc 22,44): astfel ai transformat vehemența durerii în ofertă de iubire. Un singur lucru ne-ai cerut: să rămânem cu tine, să veghem. Nu ne ceri imposibilul, ci apropierea. Și totuși, de câte ori ne-am distanțat de tine! De câte ori, ca și discipolii, în loc să veghez am dormit, de câte ori nu am avut timp sau voința de a mă ruga, pentru că eram obosit, anesteziat de comodități, ațipit în suflet. Isuse, repetă iarăși mie, nouă Biserica ta: "Ridicați-vă și rugați-vă" (Lc 22,46). Trezește-ne, Doamne, trezește-ne din toropeala inimii, pentru că și astăzi, mai ales astăzi, ai nevoie de rugăciunea noastră. Stațiunea I: Isus este osândit la moarte Atunci marele preot, ridicându-se în mijlocul lor, l-a întrebat pe Isus: "Nu răspunzi nimic? Ce mărturie dau aceștia împotriva ta?". Însă el tăcea și nu răspundea nimic. [...] Pilat l-a întrebat din nou: "Nu răspunzi nimic? Iată de câte lucruri te acuză!". Dar Isus n-a mai răspuns nimic, încât Pilat se mira (Mc 14,60-61; 15,4-5). Isuse, tu ești viața și ești condamnat la moarte; ești adevărul și înduri un proces fals. Dar pentru ce nu reclami? Pentru ce nu-ți ridici glasul și nu explici motivele tale? Pentru ce nu îi contești pe învățați și pe cei puternici așa cum ai făcut mereu cu succes? Reacția ta uimește, Isuse: în momentul decisiv nu vorbești, taci. Deoarece cu cât răul este mai puternic, cu atât răspunsul tău este mai radical. Și răspunsul tău este tăcerea. Dar tăcerea ta este rodnică: este rugăciune, este blândețe, este iertare, este calea pentru a răscumpăra răul, pentru a converti ceea ce suferi într-un dar pe care-l oferi. Isuse, îmi dau seama că te cunosc puțin pentru că nu cunosc suficient tăcerea ta; pentru că în frenezia de a alerga și a face, absorbit de lucruri, cuprins de frica de a nu fi în frunte sau de mania de a mă pune în centru, nu găsesc timpul pentru a mă opri și a rămâne cu tine: pentru a lăsa să acționezi Tu, Cuvânt al Tatălui care lucrezi în tăcere. Isuse, tăcerea ta mă zdruncină: mă învață că rugăciunea nu se naște de pe buzele care se mișcă, ci dintr-o inimă care știe să stea în ascultare: pentru că a ne ruga înseamnă a deveni docili față de Cuvântul tău, înseamnă a adora prezența ta. Să ne rugăm spunând: Vorbește inimii mele, Isuse! Tu care răspunzi la rău cu bine
Tu care stingi zgomotul cu blândețea
Tu care detești vorbăriile și plângerile
Tu care mă cunoști în interior
Tu care mă iubești mai mult decât mă iubesc eu
Stațiunea a II-a: Isus ia crucea pe umeri El însuși, pe lemn, a purtat păcatele noastre în trupul său pentru ca noi, murind pentru păcate, să trăim pentru dreptate. Prin rănile lui ați fost vindecați (1Pt 2,24). Isuse, purtăm și noi cruci, uneori foarte grele: o boală, un accident, moartea unei persoane dragi, o dezamăgire afectivă, un copil care s-a pierdut, locul de muncă ce lipsește, o rană interioară care nu se vindecă, falimentul unui proiect, nenumărata așteptare zadarnică... Isuse, cum putem să ne rugăm acolo? Cum să fac atunci când mă simt strivit de viață, când o povară mă apasă pe inimă, când sunt sub presiune și nu mai am forța de a reacționa? Răspunsul tău se află într-o propunere: "Veniți la mine, voi cei trudiți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28). Să vin la tine; eu, în schimb, mă închid în mine: mă smiorcăi, mă dezgrop, mă plâng, mă prăbușesc în victimizare, campion de negativitate. Veniți la mine: spunându-ne asta n-a fost suficient și atunci iată că ne vii în întâmpinare și iei pe umerii tăi crucea noastră, pentru a lua povara ei de pe noi. Tu asta dorești: ca să aruncăm în tine trude și suferințe, pentru că tu vrei ca să ne simțim liberi și iubiți în Tine. Mulțumim, Isuse! Unesc crucea mea cu a ta, îți duc oboseala mea și mizeriile mele, arunc în tine orice povară a inimii. Să ne rugăm spunând: Eu vin la tine, Doamne! Cu istoria mea
Cu oboselile mele
Cu limitele mele și fragilitățile mele
Cu fricile mele
Repunând toată încrederea în iubirea ta
Stațiunea a III-a: Isus cade pentru întâia oară Adevăr, adevăr vă spun: dacă bobul de grâu care cade în pământ nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult (In 12,24). Isuse, ai căzut: la ce te gândești, cum te rogi cu fața în praf? Dar mai ales, ce îți dă forța de a te ridica? În timp ce ești cu fața la pământ și mai vezi cerul, mi te imaginez repetând în inimă: Tată, care ești în ceruri. Privirea de iubire a Tatălui care se așterne peste tine este forța ta. Dar îmi imaginez și că, în timp ce săruți pământul uscat și rece, te gândești la om, luat din pământ, la noi, care suntem în centrul inimii tale; și care repeți cuvintele testamentului tău: "Acesta este trupul meu, care este dat pentru voi" (Lc 22,19). Iubirea Tatălui față de tine și a ta față de noi: iubirea, iată impulsul care te face să te ridici și să mergi înainte. Pentru că acela care iubește nu rămâne la pământ, repornește; acela care iubește nu încetează, aleargă; acela care iubește zboară. Isuse, îți cer mereu atâtea lucruri, dar un sigur lucru îmi folosește: să știu să iubesc. Voi cădea în viață, dar cu iubirea voi putea să mă ridic și să merg înainte, așa cum ai făcut Tu, care ești expert în căderi. De fapt, viața ta a fost o continuă cădere spre noi: de la Dumnezeu la om, de la om la servitor, de la servitor la răstignit, până la mormânt; ai căzut în pământ ca sămânța care moare, ai căzut pentru a ne ridica de la pământ și a ne duce în cer. Tu care ridici din praf și faci să renască speranța, dă-mi forța de a iubi și a reîncepe. Să ne rugăm spunând: Isuse, dă-mi forța de a iubi și a reîncepe!
Când prevalează dezamăgirea
Când judecățile altora se abat asupra mea
Când lucrurile nu merg și devin nesuferit
Când mi se pare că nu mai reușesc
Când mă oprimă gândul că nu se va schimba nimic
Stațiunea a IV-a: Isus o întâlnește pe mama sa Așadar, văzând Isus că stăteau acolo mama lui și discipolul pe care îl iubea, i-a spus [...] discipolului: "Iat-o pe mama ta!". Și, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el (In 19,26-27). Isuse, ai tăi te-au părăsit, Iuda te-a trădat, Petru te-a renegat: ai rămas singur cu crucea. Dar iat-o pe mama ta. Nu sunt de folos cuvinte, sunt suficienți ochii săi, care știu să privească în față suferința și să o ia asupra sa. Isuse, în privirea plină de lacrimi și de lumină a Mariei regăsești amintirea duioșiei, a mângâierilor, a brațelor iubitoare care te-au primit și te-au susținut mereu. Privirea maternă este privirea amintirii, care ne întemeiază în bine. Nu ne putem lipsi de o mamă care ne aduce pe lume, dar nici de o mamă care ne repune în ordine în lume. Tu știi asta și de pe cruce ne-o dai pe însăși mama ta. Iat-o pe mama ta, îi spui discipolului, fiecăruia dintre noi: după Euharistie, ne-o dai pe Maria, un dar extrem chiar înainte de a muri. Isuse, drumul tău a fost întărit de amintirea iubirii sale; și drumul meu are nevoie să se întemeieze în amintirea binelui. Însă îmi dau seama că rugăciunea mea este săracă în amintire: rapidă, grăbită, o listă de nevoi pentru astăzi și mâine. Marie, oprește alergarea mea, ajută-mă să fac amintire: să păstrez harul, să amintesc iertarea și minunile lui Dumnezeu, să reînsuflețesc prima iubire, să gust din nou minunățiile providenței, să plâng de recunoștință. Să ne rugăm spunând: Doamne, reînsuflețește în mine amintirea iubirii tale! Când reapar rănile din trecut
Când pierd sensul și firul lucrurilor
Când pierd din vedere darurile pe care le-am primit
Când pierd din vedere darul care sunt eu
Când uit să-ți mulțumesc
Stațiunea a V-a: Simon din Cirene îl ajută pe Isus Pe când îl duceau, l-au prins pe un oarecare Simon din Cirene, care venea de la câmp, și i-au pus lui crucea ca s-o poarte după Isus (Lc 23,26). Isuse, de câte ori, în fața provocărilor vieții, presupunem că ne descurcăm singuri! Cât de greu este a cere o mână de ajutor, de frică să nu dăm impresia că nu suntem la înălțime, noi mereu atenți să apărem bine și să ne expunem în fața altora! Nu este ușor să ne încredem, cu atât mai puțin să ne încredințăm. Dar cel care se roagă știe că este nevoiaș și Tu, Isuse, ești obișnuit să te încredințezi în rugăciune. Astfel nu refuzi ajutorul lui Simon din Cirene. Expui fragilitățile tale în fața lui, om simplu, un țăran care se întoarce de la câmp. Mulțumim pentru că, lăsându-te susținut în nevoie, ștergi imaginea unui dumnezeu nevulnerabil și distant. Nu ești de neoprit în putere, dar invincibil în iubire, și ne înveți că a iubi înseamnă a-i ajuta pe alții chiar acolo, în slăbiciunile de care se rușinează. Atunci fragilitățile se transformă în oportunități. I s-a întâmplat lui Simon din Cirene: slăbiciunea ta i-a schimbat viața și el își va da seama într-o zi că l-a ajutat pe Mântuitorul său, că a fost răscumpărat prin acea cruce pe care a purtat-o. Pentru ca și viața mea să se schimbe, te rog, Isuse: ajută-mă să-mi reduc apărarea și să mă las iubit de tine: acolo, unde mă rușinez mai mult de mine. Să ne rugăm spunând: Vindecă-mă, Isuse! De orice prezumție de autosuficiență
De gândul că mă descurc fără tine și fără ceilalți
De maniile perfecționismului
De refuzul în a-ți încredința mizeriile mele
De graba în fața celor nevoiași pe care-i întâlnesc pe drum
Stațiunea a VI-a: Veronica șterge fața lui Isus Binecuvântat este Dumnezeu [...] Tatăl îndurărilor și Dumnezeul oricărei mângâieri, care ne mângâie în orice strâmtorare a noastră ca să putem și noi să-i mângâiem pe cei care se află în orice strâmtorare [...]. Căci după cum prisosesc pătimirile lui Cristos în noi, tot la fel prin Cristos prisosește și mângâierea noastră (2Cor 1,3-5). Isuse, atâția urmăresc spectacolul barbar al execuției tale și, fără a te cunoaște și fără a cunoaște adevărul, emit judecăți și condamnări, aruncând asupra ta infamie și dispreț. Se întâmplă și astăzi, Doamne, și nici măcar nu e nevoie de un cortegiu macabru: este suficientă o tastatură pentru a insulta și a publica sentințe. Dar, în timp ce atâția urlă și judecă, o femeie iese din mijlocul mulțimii. Nu vorbește: acționează. Nu reproșează: i se face milă. Merge împotriva curentului: singură, cu curajul compasiunii, riscă din iubire, găsește modul de a trece printre soldați numai pentru a oferi feței tale întărirea unei mângâieri. Gestul său va rămâne în istorie și este un gest de mângâiere. De câte ori invoc mângâiere de la tine, Isuse! Dar Veronica îmi amintește că și tu ai nevoie de mângâiere: tu, Dumnezeu apropiat, ceri apropierea mea; tu, mângâietorul meu, vrei să fii mângâiat de mine. Iubire neiubită, cauți și astăzi în rândul mulțimii inimi sensibile la suferința ta, la durerea ta. Cauți adevărați adoratori, care în duh și adevăr (cf. In 4,23) să rămână cu tine (cf. In 15), Iubire abandonată. Isuse, aprinde în mine dorința de a sta cu tine, de a te adora și a te mângâia. Și fă ca, în numele tău, eu să fiu mângâiere pentru alții. Să ne rugăm spunând: Fă-mă martor al mângâierii tale! Dumnezeul milostivirii, aproape de cel care are inima rănită
Dumnezeul duioșiei, care te înduioșezi pentru noi
Dumnezeul compasiunii, care detești dezinteresul
Tu, care te întristezi când îndrept degetul împotriva altora
Tu, care nu ai venim ca să condamni ci ca să mântuiești
Stațiunea a VII-a: Isus cade a doua oară sub povara crucii Atunci, [fiul mai mic] venindu-și în fire, a spus: "[...] Ridicându-mă, mă voi duce la tatăl meu și-i voi spune: Tată, am păcătuit [...]". Și, ridicându-se, a mers la tatăl său. Pe când era încă departe, tatăl l-a văzut, i s-a făcut milă și alergând, l-a îmbrățișat și l-a sărutat. Atunci, fiul i-a spus: "Tată, am păcătuit [...]; nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău". Însă tatăl a spus: "[...] Acest fiu al meu era mort, și a revenit la viață, era pierdut, și a fost găsit! (Lc 15,17-18.20-22.24)
Isuse, crucea apasă: poartă povara înfrângerii, a falimentului, a umilirii. Înțeleg asta când mă simt strivit de lucruri, luat la țintă de viață și neînțeles de ceilalți; când simt povara excesivă și enervantă a responsabilității și a muncii, când sunt prins în mușcătura neliniștii, asaltat de melancolie, în timp ce un gând sufocant îmi repetă: nu ieși din asta, de data asta nu te ridici! Dar poate fi și mai rău. Îmi dau seama că am atins partea cea mai de jos, atunci când cad din nou: când recad în greșelile mele, în păcatele mele, când mă scandalizez de alții și apoi îmi dau seama că nu sunt diferit. Nu există nimic mai rău decât a fi dezamăgiți de noi înșine, striviți de sentimentul de vină. Dar tu, Isuse, ai căzut de mai multe ori sub povara crucii pentru a fi aproape de mine atunci când recad. Cu tine speranța nu se termină niciodată și după fiecare cădere mă ridic, pentru că atunci când greșesc, nu te saturi de mine, ci te apropii mai mult de mine. Mulțumesc pentru că mă aștepți; mulțumesc pentru că recad de atâtea ori și mă ierți de infinite ori: mereu. Amintește-mi că și căderile pot să devină momente cruciale ale drumului, pentru că mă fac să înțeleg singurul lucru care contează: că am nevoie de tine. Isuse, imprimă-mi în inimă certitudinea cea mai importantă: că mă ridic cu adevărat numai atunci când tu mă ridici, atunci când mă eliberezi de păcate. Pentru că viața nu reîncepe de la cuvintele mele, ci de la iertarea ta. Să ne rugăm spunând: Ridică-mă, Isuse! Când, paralizat de neîncredere, simt tristețe și descurajare
Când văd necorespunderea mea și mă simt inutil
Când prevalează rușinea și frica de a nu mă descurca
Când sunt tentat să pierd speranța
Când uit că forța mea se află în iertarea ta
Stațiunea a VIII-a: Isus întâlnește femeile din Ierusalim
Îl urma și o mare mulțime de popor și de femei care-și băteau pieptul și-l plângeau (Lc 23,27). Isuse, cine te urmează până la sfârșit de-a lungul căii crucii? Nu cei puternici, care te așteaptă pe Calvar, nu spectatorii care stau departe, ci persoanele simple, mari în ochii tăi și mici în ochii lumii. Sunt femeile, cărora le-ai dat speranță: nu au glas dar se fac auzite. Ajută-ne să recunoaștem măreția femeilor, ele care la Paște au fost fidele și apropiate de tine, dar care și astăzi sunt rebutate, îndurând bătăi și violențe. Isuse, femeile pe care le întâlnești își bat pieptul și plâng asupra ta. Nu plâng asupra lor, ci plâng pentru tine, plâng asupra răului și asupra păcatului lumii. Rugăciunea lor făcută din lacrimi ajunge la inima ta. Și rugăciunea mea știe să plângă? Mă înduioșez în fața ta, răstignit pentru mine, în fața iubirii tale blânde și rănite? Îmi plâng falsitățile și nestatornicia mea? În fața tragediilor din lume inima mea este de gheață sau se topește? Cum reacționez la nebunia războiului, la fețele de copii care nu mai știu să zâmbească, la mame care îi văd nehrăniți și înfometați și nu mai au lacrimi de vărsat? Tu, Isuse, ai plâns asupra Ierusalimului, ai plâns asupra împietririi inimii noastre. Zdruncină-mă pe dinăuntru, dă-mi harul să plâng rugându-mă și să mă rog plângând. Să ne rugăm spunând: Isuse, topește inima mea împietrită! Tu care cunoști secretele inimii
Tu care te întristezi în fața împietririi sufletelor
Tu care iubești inimile umile și căite
Tu care ai șters cu iertarea lacrimile lui Petru
Tu care transformi plânsul în cântare
Stațiunea a IX-a: Isus este despuiat de haine "Doamne, când te-am văzut flămând, și te-am hrănit, sau însetat, și ți-am dat să bei? Când te-am văzut străin, și te-am primit, sau gol, și te-am îmbrăcat? Când te-am văzut bolnav sau în închisoare, și am venit la tine?". [...] Răspunzând, le va spune: "Adevăr vă spun: tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi ați făcut" (Mt 25,37-40). Isuse, sunt cuvintele pe care le-ai spus înainte de Pătimire. Acum înțeleg această insistență a ta în a te întruchipa cu cei nevoiași: tu ai fost în închisoare; tu străin, condus în afara cetății pentru a fi răstignit; tu ești gol, despuiat de haine; tu, bolnav și rănit; tu, însetat pe cruce și înfometat de iubire. Fă ca să te văd în cei suferinzi și ca să-i văd pe suferinzi în tine, pentru că tu ești acolo, în cel care este despuiat de demnitate, în cristoșii umiliți de prepotență și de nedreptate, de câștiguri nedrepte făcute pe pielea altora în indiferența generală. Te privesc, Isuse, despuiat de haine, și înțeleg că mă inviți să mă despoi de atâtea exteriorități. Pentru că tu nu privești aparențele, ci inima. Și nu vrei o rugăciune sterilă, ci rodnică în caritate. Dumnezeule despuiat, despoaie-mă și pe mine. Pentru că este ușor a vorbi, dar după aceea te iubesc EU cu adevărat în cei săraci, trupul tău rănit? Mă rog pentru cel care este despuiat de demnitate? Sau mă rog pentru a acoperi numai nevoile mele și a mă îmbrăca în siguranțe? Isuse, adevărul tău mă despoaie și mă determină să iau în serios ceea ce contează: pe tine răstignit și pe frații răstigniți. Dă-mi să înțeleg asta acum, pentru a nu fi găsit despuiat de iubire când mă voi prezenta în fața ta. Să ne rugăm spunând: Despoaie-mă, Doamne Isuse! De alipirea de aparențe
De armura indiferenței
De faptul de a crede că a-i ajuta pe alții nu-mi revine mie
De un cult făcut din cumsecădenie și exterioritate
De convingerea că viața merge bine dacă îmi merge bine mie
Stațiunea a X-a: Isus este pironit pe cruce Când au ajuns la locul numit "Craniul", acolo i-au răstignit pe el și pe răufăcători, unul la dreapta și unul la stânga. Atunci Isus a spus: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac!"(Lc 23,33-34). Isuse, îți străpung brațele și picioarele cu cuie sfâșiindu-ți carnea!!! și chiar acum, în timp ce durerea fizică este mai atroce, de pe buzele tale izvorăște rugăciunea imposibilă: ierți pe cel care îți pironește mâinile. Și nu numai o singură dată, ci de atâtea ori, după cum amintește Evanghelia, cu acel verb care indică o acțiune repetată: spuneai: "Tată, iartă". Așadar cu tine, Isuse, și eu pot găsi curajul de a alege iertarea, care eliberează inima și relansează viața. Doamne, nu-ți este îndeajuns să ne ierți, ne justifici și în fața Tatălui: nu știu ce fac. Ne iei apărarea, te faci avocatul nostru, mijlocești pentru noi. Acum când mâinile tale, cu care binecuvântai și vindecai, sunt pironite, și când picioarele tale, cu care duceai vești bune, nu mai pot să meargă, acum, în neputință, ne revelezi atotputernicia rugăciunii. Pe culmea Golgotei ne dezvălui înălțimea rugăciunii de mijlocire, care mântuiește lumea. Isuse, fă ca eu să mă rog nu numai pentru mine și pentru cei dragi ai mei, ci pentru cel care nu mă iubește și îmi face rău; fă ca eu să mă rog, după dorințele inimii tale, pentru cel care este departe de tine; pentru a repara și a mijloci în favoarea celor care, ignorându-te, nu cunosc bucuria de a te iubi și de a fi iertați de tine. Să ne rugăm spunând: Tată, ai milă de noi și de întreaga lume! Pentru pătimirea dureroasă a lui Isus
Pentru puterea rănilor sale
Pentru iertarea sa pe cruce
Pentru cei care iartă din iubire față de tine
Prin mijlocirea celor care cred, adoră, speră și te iubesc
Stațiunea a XI-a: Isus strigă părăsirea sa De la ceasul al șaselea s-a făcut întuneric pe tot pământul până la ceasul al nouălea. Iar pe la ceasul al nouălea, Isus a strigat cu glas puternic: "Elí, Elí, lemá sabactáni?", care înseamnă "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mt 27,45-46). Isuse, iată rugăciunea nemaiauzită: strigi Tatălui părăsirea ta. Tu, Dumnezeul cerului, nu tuni răspunsuri, ci întrebi pentru ce? În culmea Pătimirii simți distanța de Tatăl și nici măcar nu-l mai numești Tată, ca întotdeauna, ci Dumnezeu, ca și cum nu mai reușești să-i identifici fața. Pentru ce asta? Pentru a te cufunda până la capăt în abisul durerii noastre. Ai făcut asta pentru mine, așa încât eu, când văd numai întuneric, când experimentez prăbușirea certitudinilor și naufragiul vieții, să nu mă mai simt singur, ci să cred că tu ești acolo cu mine: tu, Dumnezeul comuniunii care simți părăsirea pentru a nu mă mai lăsa ostatic al singurătății. Când ai strigat acel pentru ce al tău, ai făcut-o cu un Psalm: astfel ai pus în rugăciune chiar și dezolarea cea mai extremă. Iată ce este de făcut în furtunile vieții: în loc să tăcem și să ținem înăuntru, să strigăm la tine. Glorie ție, Doamne Isuse, pentru că nu ai fugit de rătăcirea mea, ci ai locuit în ea până la capăt; laudă și glorie ție care, luând asupra ta orice distanță, te-ai apropiat de cel care este mai departe de tine. Și eu, în întunericul acelor pentru ce ale mele, te regăsesc pe tine, Isuse, lumină în noapte. Și în strigătul atâtor persoane singure și excluse, oprimate și părăsite, te revăd pe tine, Dumnezeul meu: fa ca să te recunosc și să te iubesc. Să ne rugăm spunând: Isuse, fă ca să te recunosc și să te iubesc! În copiii nenăscuți și în cei abandonați
În atâția tineri, care așteaptă pe cel care să asculte strigătul lor de durere
În prea mulți bătrâni rebutați
În deținuți și în cel care este singur
În popoarele mai exploatate și uitate
Stațiunea a XII-a: Isus moare încredințându-se Tatălui și încredințând bunului tâlhar paradisul [Unul dintre răufăcătorii răstigniți] spunea: "Isuse, amintește-ți de mine când vei veni în împărăția ta!". Iar el i-a spus: "Adevăr îți spun: astăzi vei fi cu mine în paradis!". [...] Isus a strigat cu glas puternic și a spus: "Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu". Și spunând aceasta, și-a dat duhul (Lc 23,42-43.46). Isuse, un răufăcător în paradis! Se încredințează ție și tu îl încredințezi cu tine Tatălui. Dumnezeul imposibilului, faci dintr-un tâlhar un sfânt. Și nu numai atât: pe Calvar schimbi cursul istoriei. Faci din cruce, emblemă a supliciului, icoana iubirii; din zidul morții o punte peste viață. Tu transformi întunericul în lumină, despărțirea în comuniune, durerea în dans, și chiar mormântul, ultima stațiune a vieții, în punctul de plecare al speranței. Dar aceste răsturnări le realizezi cu noi, niciodată fără noi. Isuse, amintește-ți de mine: această rugăciune sinceră ți-a permis să faci minuni în viața acelui răufăcător. Putere nemaiauzită a rugăciunii. Uneori cred că rugăciunea mea este neascultată și în schimb esențialul este a persevera, a avea statornicie, a-mi aminti să-ți spun: "Isuse, amintește-ți de mine". Amintește-ți de mine și răul meu nu va mai fi un capăt de linie, ci o repornire. Amintește-ți: adică pune-mă din nou în inima ta, chiar și atunci când mă îndepărtez, când mă pierd în ruta vieții care merge vertiginos. Amintește-ți de mine, Isuse, pentru că a fi amintiți de tine - o arată tâlharul bun - înseamnă a intra în paradis. Mai ales amintește-ți, Isuse, că rugăciunea mea poate schimba istoria. Să ne rugăm spunând: Isuse, amintește-ți de mine! Când speranța dispare și domnește dezamăgirea
Când sunt incapabil să iau o decizie
Când pierd încrederea în mine și în ceilalți
Când pierd din vedere măreția iubirii tale
Când cred că rugăciunea mea este inutilă
Stațiunea a XIII-a: Isus este coborât de pe cruce în brațele Mariei Simeon [...] i-a spus Mariei, mama lui: "Iată, acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israél și ca semn de contradicție [...] iar o sabie va străpunge sufletul tău!" (Lc 2,33-35). Marie, după "da"-ul tău Cuvântul s-a făcut trup în sânul tău; acum așezat pe sânul tău este trupul său martirizat: acel prunc pe care-l țineai în brațe este un cadavru sfâșiat. Și totuși acum, în momentul cel mai dureros, strălucește oferirea ta: o sabie îți străpunge sufletul și rugăciunea ta continuă să fie un "da" spus lui Dumnezeu. Marie, noi suntem săraci în "da" și bogați în "dacă": dacă aș fi avut părinți mai buni, dacă aș fi fost mai înțeles și iubit, dacă mi-ar fi mers mai bine cariera, dacă n-ar fi acea problemă, dacă n-aș mai suferi, dacă Dumnezeu m-ar asculta... Veșnic pentru a ne întreba motivul lucrurilor, cu greu trăim prezentul cu iubire. Tu ai avea atâția "dacă" de spus lui Dumnezeu, dar spui iar "da". Tare în credință, crezi că durerea, străbătută de moarte, aduce roade de mântuire; că suferința cu Dumnezeu nu are ultimul cuvânt. Și în timp ce ții în brațe pe Isus fără viață, răsună în tine ultimele cuvinte pe care ți le-a adresat: Iată-l pe fiul tău. Mamă, eu sunt acel fiu! Primește-mă în brațele tale și apleacă-te asupra rănilor mele. Ajută-mă să spun "da" lui Dumnezeu, "da" iubirii. Maică a milei, trăim un timp nemilos și avem nevoie de compasiune: tu, duioasă și puternică, unge-ne cu blândețe: dezleagă rezistențele inimii și nodurile sufletului. Să ne rugăm spunând: Ia-mă de mână, Marie! Când cedez în fața reproșului și a victimizării
Când încetez să lupt și accept să conviețuiesc cu falsitățile mele
Când întârzii și nu găsesc curajul de a spune "da" lui Dumnezeu
Când sunt indulgent cu mine și inflexibil cu alții
Când vreau ca Biserica și lumea să se schimbe, dar eu nu mă schimb
Stațiunea a XIV-a: Isus este depus în mormântul lui Iosif din Arimateea Când s-a făcut seară, a venit un om bogat din Arimateea, al cărui nume era Iosif, care era și el discipol al lui Isus. Acesta, apropiindu-se, i-a cerut lui Pilat trupul lui Isus. [...] Iosif, luând trupul lui Isus, l-a înfășurat într-un giulgiu curat și l-a pus în mormântul său nou, pe care îl săpase în stâncă (Lc 27,57-60). Iosif: numele care împreună cu Maria se află în zorii Crăciunului, marchează și aurora Paștelui. Iosif din Nazaret a visat și cu curaj l-a luat pe Isus pentru a-l salva de Irod; tu, Iosif din Arimateea, îi iei trupul, fără a ști că un vis imposibil și minunat se va realiza chiar acolo, în mormântul pe care i l-ai dat lui Cristos când credeai că El nu mai putea să facă nimic pentru tine. În schimb chiar este adevărat că orice dar oferit lui Dumnezeu primește o răsplată mai mare. Iosif din Arimateea, ești profetul curajului îndrăzneț. Pentru a oferi darul tău unui mort mergi la temutul Pilat și îl rogi, așa încât să-i poți dărui lui Isus mormântul pe care-l făcuseși pentru tine. Rugăciunea ta este tenace și după cuvinte urmează faptele. Iosif, amintește-ne că rugăciunea insistentă aduce rod și străbate chiar și întunericul morții; că iubirea nu rămâne fără răspuns, ci dăruiește noi începuturi. Mormântul tău care - unic în istorie - va fi izvor de viață, era nou, abia săpat în stâncă. Și eu, ce îi dau nou lui Isus la acest Paște? Un pic de timp pentru a sta cu El? Un pic de iubire pentru ceilalți? Temerile mele și mizeriile mele îngropate, pe care Cristos așteaptă ca să i le ofer cum ai făcut tu cu mormântul? Va fi cu adevărat Paște dacă voi dărui ceva din al meu Celui care pentru mine și-a dat viața: pentru că dând se primește; pentru că viața se găsește atunci când se pierde și se posedă atunci când se dăruiește. Să ne rugăm spunând: Ai milă, Doamne! De mine, leneș în a mă converti
De mine, care iubesc mult să primesc și puțin să dăruiesc
De mine, incapabil să capitulez în fața iubirii tale
De noi, gata să ne folosim de lucruri dar lenți în slujirea celorlalți
De lumea noastră, infestată de mormintele egoismului
Invocație conclusivă (numele lui Isus, de 14 ori) Doamne, te rugăm ca nevoiașii, fragilii și bolnavii din Evanghelie, care te invocau cu cuvântul cel mai simplu și familiar: cu numele tău.
Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |