Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 20 martie 2024

Cateheze. Viciile și virtuțile. 12. Prudența

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Cateheza de astăzi o dedicăm virtuții prudenței. Ea, împreună cu dreptatea, tăria și cumpătarea formează virtuțile așa-numite cardinale, care nu sunt prerogativă exclusivă a creștinilor, ci aparțin patrimoniului înțelepciunii antice, îndeosebi al filozofilor greci. De aceea, una dintre temele cele mai interesante în opera de întâlnire și de înculturare a fost tocmai aceea a virtuților.

În scrierile medievale, prezentarea virtuților nu este o simplă prezentare de calități pozitive ale sufletului. Reluând autorii clasici în lumina revelației creștine, teologii au imaginat septenarul virtuților - cele trei teologale și cele patru cardinale - ca un soi de organism viu, unde fiecare virtute are un spațiu armonios de ocupat. Există virtuți esențiale și virtuți accesorii, ca pilaștri, coloane și capiteluri. Iată, probabil că nimic ca arhitectura unei catedrale medievale nu poate reda ideea armoniei care există în om și a tinderii sale continue spre bine.

Așadar, pornim de la prudență. Ea nu este virtutea persoanei temătoare, mereu șovăielnică în privința acțiunii de întreprins. Nu, aceasta este o interpretare greșită. Nu este nici numai circumspecție. A acorda un prima prudenței înseamnă că acțiunea omului este în mâinile inteligenței și libertății sale. Persoana prudentă este creativă: raționează, evaluează, încearcă să înțeleagă complexitatea realului și nu se lasă doborâtă de emoții, de lene, de presiuni, de iluzii.

Într-o lume dominată de apariție, de gândurile superficiale, de banalitatea atât a binelui, cât și a răului, lecția antică a prudenței merită să fie recuperată.

Sfântul Toma, pe urma lui Aristotel, o numea "recta ratio agibilium". Este capacitatea de a guverna acțiunile pentru a le îndrepta spre bine; pentru acest motiv ea este supranumită "vizitiul virtuților". Prudent este cel sau cea care este capabil/ă să aleagă: cât timp rămâne în cărți, viața este întotdeauna ușoară, dar în mijlocul vânturilor și valurilor cotidianului este cu totul altceva, adesea suntem nesiguri și nu știm în ce parte să mergem. Cel care este prudent nu alege la întâmplare: înainte de toate știe ce vrea, apoi cântărește situațiile, se lasă sfătuit și, cu viziune amplă și libertate interioară, alege pe ce cărare să meargă. Nu este spus că nu se poate greși, în fond rămânem mereu umani; dar cel puțin va evita rătăciri mari. Din păcate, în fiecare ambient există cei care tind să lichideze problemele cu glume superficiale sau să provoace mereu polemici. În schimb, prudența este calitatea celui care să conducă: știe că a administra este dificil, că punctele de vedere sunt multe și trebuie încercat să se armonizeze, că trebuie făcut nu binele cuiva, ci al tuturor.

Prudența învață și că, după cum se obișnuiește să se spună, "optimul este dușman al binelui". De fapt, zelul prea mare, în unele situații poate provoca dezastre: poate ruina o construcție care ar fi cerut gradualități; poate genera conflicte și neînțelegeri; poate chiar să dezlănțuie violența.

Persoana prudentă știe să păstreze amintirea trecutului, nu pentru că îi este frică de viitor, ci pentru că știe că tradiția este un patrimoniu de înțelepciune. Viața este făcută dintr-o continuă suprapunere de lucruri vechi și lucruri noi, și nu face bine să credem mereu că lumea începe de la noi, că problemele trebuie să le înfruntăm pornind de la zero. Și persoana prudentă este și prevăzătoare. Odată decisă destinația spre care să se tindă, trebuie procurate toate mijloacele pentru a ajunge la ea.

Atâtea texte din Evanghelie ne ajută să educăm prudența. De exemplu: este prudent cel care își construiește casa pe stâncă și este imprudent cel care o construiește pe nisip (cf. Mt 7,24-27). Înțelepte sunt fecioarele care iau cu ele ulei pentru candelele lor și nechibzuite acelea care nu fac asta (cf. Mt 25,1-13). Viața creștină este o unire de simplitate și de istețime. Pregătindu-i pe discipolii săi pentru misiune, Isus recomandă: "Iată, eu vă trimit ca pe niște oi în mijlocul lupilor; fiți, așadar, înțelepți ca șerpii și simpli ca porumbeii" (Mt 10,16). Ca și cum ar spune că Dumnezeu nu ne vrea numai sfinți, ne vrea sfinți inteligenți, pentru că fără prudență într-o clipă se greșește drumul!

* * *

Sfântului Iosif îi încredințăm și populațiile din martirizata Ucraina și din Țara Sfântă - Palestina, Israel -, care suferă mult oroarea războiului. Și să nu uităm niciodată: războiul este mereu o înfrângere. Nu se poate merge mai departe în război. Trebuie să facem toate eforturile pentru a duce tratative, pentru a negocia, pentru a termina războiul. Să ne rugăm pentru asta.

Pentru toți, binecuvântarea mea!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat