|
de Michele Raviart "Faceți cea mai bună alegere posibilă", alegând "politicieni curajoși, competenți, motivați de valori și care să urmărească într-adevăr binele comun." Aceasta este invitația pe care Comisia Conferințelor Episcopale din Uniunea Europeană (COMECE) o adresează cetățenilor din Uniunea Europeană, credincioși sau necredincioși, în vederea următoarelor alegeri pentru Parlamentul European prevăzute pentru luna iunie 2024. "Proiectul european al unei Europe unite în diversitate, puternice, democratice, libere, pașnice, prospere și drepte este un proiect pe care-l împărtășim și de care ne simțim responsabili", scriu episcopii europeni într-o declarație publicată astăzi, subliniind importanța de a vota pentru persoane și partide care în mod clar să susțină UE și care în mod rațional "vor vrea să propună valorile noastre și ideea noastră despre Europa, cum sunt respectarea și promovarea demnității fiecărei persoane umane, solidaritatea, egalitatea, familia și sacralitatea vieții, democrația, libertatea, subsidiaritatea, salvgardarea «casei noastre comune»". Noile provocările ale Europei "Mulți dintre părinții fondatori ai Uniunii Europene erau catolici practicanți care credeau puternic în demnitatea fiecărei ființe umane și în importanța comunității. Credem că pentru noi, europenii, acest proiect început în urmă cu peste 70 de ani trebuie să fie susținut și dus înainte", mai ales în aceste timpuri "dificile și nesigure, cu o serie de crize în ultimii ani și adevărate provocări de înfruntat în viitorul apropiat, cum sunt războaiele în Europa și în țările vecine, migrațiile și azilul, schimbarea climatică, digitalizarea crescândă și folosirea inteligenței artificiale, noul rol al Europei în lume, lărgirea Uniunii Europene și modificarea tratatelor." Angajarea creștină de a contribui la binele comun Pentru aceasta, "fiind creștini, trebuie să încercăm să discernem bine pentru cine și pentru ce partid să votăm într-un moment așa de important pentru viitorul Uniunii Europene", chiar dacă știm că "nu este perfectă și că multe din propunerile sale politice și legislative nu sunt în linie cu valorile creștine și cu așteptările multora dintre cetățenii săi", dar crezând "că suntem chemați să contribuim la ea și s-o îmbunătățim cu instrumentele pe care le oferă democrația". În acest sens, "Conferințele Episcopale din statele membre pot oferi orientări utile", îndeosebi adresându-se tinerilor "care vor vota pentru prima dată". Angajarea, reafirmă la mass-media vaticane Monseniorul Mariano Crociata, episcop de Latina și președinte al COMECE, este să se angajeze în proiectul european, "care este viitorul nostru" și să voteze responsabil. Excelență, pentru ce este important a vota la următoarele alegeri? Este important pentru Europa această întoarcere electorală, pentru că de această dată, ca și alte dăți în trecut, Europa se află la o trecere foarte delicată care repune mereu în discuție identitatea, natura și misiunea Uniunii Europene, nu numai pentru statele membre, ci și pentru lume și pentru un orizont geopolitic mai vast. Este vorba de a înțelege și de a face să se înțeleagă că fără Europa unită nicio țară nu va reuși să se dezvolte în mod adecvat și mai ales în niciun mod țările europene nu vor reuși să îndeplinească misiunea lor, vorbește despre asta papa în discursul său la Lisabona, care este aceea de a duce bogăția culturală, științifică, tehnică pe care o reprezintă și pe care o posedă la toți cei care se pot folosi de ea. Fără Europa ar exista o sărăcire generală, în interior și spre exterior. O Europă care trebuie să înfrunte provocări, unele istorice, fie altele care sunt legate de contemporan. Să ne gândim la toată partea legată de noile tehnologii, dar și la contextul geopolitic, așa cum spuneați dumneavoastră... Provocările sunt într-adevăr de mare greutate. Comisia a promovat în urmă cu câteva luni o inițiativă care avertiza și încerca să înceapă să conducă gestionarea inteligenței artificiale și aceasta este o provocare și un orizont cu adevărat delicat. Celelalte două teme foarte importante, doar pentru a le cita pe principalele, sunt migrațiile, înainte de toate, și apoi schimbarea climatică. Referitor la migrații a existat un acord în decembrie și o nouă definiție a regulilor. Totuși, acesta, pe care pe bună dreptate mulți protagoniști din Uniunea Europeană îl laudă ca o țintă și un rezultat, încă nu rezolvă în mod adecvat problema migranților, deoarece a o descărca pe cei care sunt pe frontul, fie de uscat, fie de Marea Mediterană, și a crede să se disloce sau a duce din nou persoanele în țările de proveniență nu este desigur o perspectivă care să dea migrațiilor o soluție adecvată. Motiv pentru care și aceasta este o provocare ce are nevoie să fie asumată și mai mult și mai bine, din păcate cu dramele care până astăzi continuă să se întâmple. Înțelegem că problema este într-adevăr complexă, însă trebuie să se facă mult mai mult, chiar și în folosul țărilor europene. Problema schimbării ecologice în sine vede o atenție și o serie de intervenții într-adevăr semnificative, dar aici se pune problema echilibrului între măsurile care sunt necesare pentru a contracara efectele degradării ambientale și ale schimbării climatice și exigențele de muncă ale atâtora, care riscă, cu intervenții care încearcă să blocheze accelerarea schimbării climatice, să rămână în mare dificultate tocmai pentru că munca se reduce și așa mai departe. Trebuie găsit un echilibru. Așadar, trei provocări, pentru a da niște exemple, care sunt principalele între cele principale și care spun că Europa mai are încă de lucrat mult. Asta confirmă că fără o Europă tot mai unită, mai legată, cu obiective împărtășite, cu greu se va reuși să se înfrunte aceste provocări și să se meargă înainte în fiecare țară și în Europa în ansamblul său. Cealaltă provocare este cea a promovării păcii cu războiul care ajunge la granițele UE... Asta ar trebui să mărească și mai mult simțul necesității Europei. Este nevoie de Europa. Pentru două motive: pentru ceea ce ar putea să facă și pentru ceea ce nu reușește să facă. Pentru ceea ce nu reușește să facă Uniunea Europeană, pentru că încă este prea divizată, nu este suficient de compactă, unită. Și asta, în pofida potențialităților sale enorme, o slăbește în exprimare, în reprezentare și în a duce la destinație inițiativele, propunerile, capacitatea de incidență și de convingere pe care ar putea s-o aibă. Ceea ce ar putea să facă este întocmai să devină protagonistă a unei promovări autoritare a căutării unei pauze și a unui dialog. Lucruri foarte depărtate, foarte dificile de spus într-un context așa de conflictual cum este cel actual. Europa, dacă ar avea această forță - pentru aceasta alegerile sunt importante -, cred că ar putea să dea o contribuție enormă și să nu lase numai protagonismului altor puteri decizii care uneori, tocmai pentru că sunt aproape blocate una cu alta, nu reușesc să le ia. Europa are cu adevărat mare potențialitate și în ceea ce privește Orientul Mijlociu. Cred că ar trebui într-adevăr găsit modul de a întări unele indicații pe care de acum politica internațională - în termeni destul de comuni cel puțin în lumea occidentală - încearcă să ducă asupra Israelului, pentru că, în pofida actului terorist tragic îndurat, este în situația de a provoca o suferință, o distrugere enormă, uriașă, care ne impresionează și ne tulbură în rândul palestinienilor. Europa ar putea face mult în acest sens și alegerile ar putea să fie un semnal, și numai cu o afluență cât mai semnificativă posibil. Apoi, având speranța cu rezultate care să aibă în mod clar o majoritate care să meargă spre viitorul Europei. Asta ar da un mare rezultat, o mare contribuție și din acest punct de vedere. În notă, COMECE face trimitere la Conferințele Episcopale pentru un soi de indicație la vot și reafirmă importanța de a vota pentru persoane și pentru partide care să promoveze proiectul european. Care sunt mai ales riscurile ca să fie alese persoane și forțe politice care să nu susțină proiectul european? Care este situația? Situația, după cum o prezintă mulți observatori, este aceea care provoacă, în mod paradoxal, teama unei creșteri a forțelor politice anti-europene, ceea ce este într-adevăr un lucru straniu, pentru că se folosesc de Europa pentru a merge împotriva Europei. Este o contradicție pe care, din păcate, politica de astăzi o prezintă. Însă această perspectivă, această eventualitate nu trebuie să fie exagerată, după părerea altora. În sensul că există și o dorință de stabilitate și de continuitate care are și ea greutatea sa. Motiv pentru care, dincolo de previziuni, trebuie invitat să se observe obiectiv și cu o privire constructivă și propunătoare scenariul ofertei partidelor și al candidaților, având la inimă să mărească ceea ce promovează o Europă care crește, se dezvoltă și duce înainte valori care sunt ale tuturor și pe care noi, catolicii, le simțim în mod deosebit, pornind înainte de toate de la persoană și de la comunitate, dar și toate valorile care, de exemplu, sunt prezente și în tratate și în Declarația despre drepturile umane ale Uniunii Europene însăși. Așadar, este vorba de a găsi în aceste valori criteriile pentru a face alegeri ponderate care folosesc după aceea la creșterea și la binele comun al tuturor. A vota persoane sau grupuri care, așa cum se definesc, sunt anti-europeiste sau și populiste, în sensul că ele contrastează radical drumul pe care Europa îl parcurge, cred că nu este coerent cu o conștiință, dacă vrem chiar credincioasă, deoarece credinciosul ia asupra sa și își ia responsabilitatea de a contribui, în acest caz cu votul care are o importanță enormă, la creșterea întregii comunități, în acest caz a celei a Uniunii Europene. În această privință, care este rolul creștinilor, al credincioșilor atunci când unele politici și unele inițiative ale Uniunii Europene nu sunt în linie cu cele pe care le putem defini valorile creștine? Cazul cel mai clasic este propunerea de a insera în tratate dreptul la avort. Acolo creștinii - și ei, dar nu numai ei - s-au făcut auziți și de fapt după aceea propunerea n-a trecut, chiar dacă am constatat cu mare amărăciune că în Franța parlamentul francez a considerat că este de datoria și puterea sa să insereze acest drept în Constituția franceză și în asta episcopii francezi au fost exemplari și au toată apropierea și solidaritatea noastră. Dar pentru a spune, există situații, luări de poziții, cu privire la asta ca și cu privire la alte teme ca migranții - seria este lungă dacă vrem - în care părerea noastră se disociază, se distanțează un pic, încearcă să corecteze. În orice caz, ceea ce trebuie să spunem este că noi trebuie să fim prezenți cu capul sus, cu conștiința a ceea ce este credința noastră, a ceea ce reprezintă încă pentru mulți în Europa și în sine reprezintă pentru demnitatea umană și pentru promovarea persoanei umane în comunitate. Dar trebuie să spunem că unicul mod pentru a apăra și a promova ceea ce este după aceea binele comun al tuturor - pentru că a apăra persoana, a apăra comunitatea nu înseamnă a face partizanat pentru o parte confesională, ci înseamnă a promova binele tuturor - este dialectica democratică. Din acest punct de vedere, COMECE desfășoară o slujire prețioasă, pentru că urmărește cu mare punctualitate toată producția legislativă sau de decizii de diferit gen și nivel ale Parlamentului și ale Comisiei pentru a exprima păreri, observații, critici punctuale și pentru a căuta un contact de dialog și de confruntare cu personalitățile cele mai reprezentative, figurile la diferitele niveluri mai adecvate pentru a transmite propriile motivații și prin urmare pentru a face să crească acest dialog și conștiința despre unele teme, mai ales cele mai fundamentale, dar în orice caz toate acelea care se pot afla la inima opiniei publice europene. Invitația de a vota și apoi invitația de a face auzite cele care sunt propriile cereri și a promova întocmai valorile creștine. Și acest lucru este valabil mai ales pentru tineri și pentru tinerii creștini, în mod deosebit... Noi avem o rețea de tineri europeni care colaborează cu COMECE și care acum cu această ocazie a pregătit un "Catholic toolkit", un instrument adaptat la limbajul tinerilor pe care îl vom difuza în toate limbile europene, în așa fel încât tinerii să fie implicați de alți tineri. Și acest lucru este într-adevăr important, pentru că noile generații se arată acum la o dimensiune europeană. Asta ne permite să spunem și că adesea tinerii sunt cei mai disponibili și atenți să perceapă sensul Uniunii Europene, responsabilitatea sa și ceea ce reprezintă pentru viitor. Ceea ce a fost și încă este experiența lui Erasmus și a tuturor tipurilor de schimburi și de întâlniri - care sunt multiple la nivel universitar, dar și la nivel de școlii medii și superioare - este semnalul, și deja în parte, rezultatul unei creșteri de conștiință și de sensibilitate a lumii tineretului. Spunând asta, chemarea la conștiința civică a tuturor cetățenilor europeni trebuie să fie făcută în toate modurile. Dumneavoastră citați invitația adresată Conferințelor Episcopale naționale, dar toți suntem chemați să facem auzit glasul nostru, să spunem părerea noastră pentru binele Europei, pentru binele tuturor popoarelor din Europa și al noilor generații. Este un fapt de civilizație elementară, de simț civic și de angajare pentru noi - cu o conștiință mărită de responsabilitate din cauza credinței noastre și a ceea ce reprezentăm -, dar nu ca o parte care vrea să se tuteleze pe sine însăși, ci ca o parte care simte că îi reprezintă pe toți și că interpretează în maniera cea mai deplină aspirațiile cele mai adevărate ale acestei Uniuni Europene și ale popoarelor care locuiesc în ea. (După Vatican News, 13 martie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |