|
© Vatican Media |
Cu Petru, întotdeauna
Unsprezece ani de pontificat pe calea milostivirii și a păcii
de Andrea Tornielli
În tăcerea asurzitoare a diplomației, într-o panoramă caracterizată de lipsa tot mai evidentă de inițiativă politică și de conducători capabili să parieze pe pace, în timp ce lumea a început o cursă nebună a reînarmării destinând sofisticatelor instrumente de moarte sume care ar fi suficiente pentru a asigura de două ori asistența sanitară de bază pentru toți locuitorii de pe pământ și pentru a reduce semnificativ emisiile de gaz, vocea solitară a Papei Francisc continuă să implore să tacă armele și să invoce curajul de a favoriza parcursuri de pace. Continuă să ceară încetarea focului în Țara Sfântă, unde masacrul nemilos din 7 octombrie făcut de teroriștii din Hamas este urmat și continuă să fie comis de măcelul tragic din Gaza. Continuă să ceară să tacă armele în conflictul tragic izbucnit în inima Europei creștine, în Ucraina distrusă și martirizată de bombardamentele armatei agresoare rusești. Continuă să invoce pace în celelalte părți ale lumii unde au loc cu violențe inexprimabile conflictele uitate care compun pietricele tot mai mari ale unui conflict mondial.
Episcopul de Roma intră în al doisprezecelea an de pontificat într-o oră întunecată, cu destinele omenirii aflată în voia protagonismului unor guvernați incapabili să evalueze consecințele deciziilor lor care par să capituleze în fața inevitabilității războiului. Și cu luciditate și realism spune că "este mai puternic cel care vede situația, cel care se gândește la popor", adică "acela care are curajul de a negocia", pentru că "a negocia este un cuvânt curajos", de care nu trebuie să ne rușinăm. Papa Francisc, sfidând neînțelegeri ale celor de aproape și de departe, continuă să pună în centru sacralitatea vieții, să fie aproape de victimele nevinovate și să denunțe interesele economice murdare care mișcă firele războaielor îmbrăcându-se în ipocrizie.
O privire rapidă la acești ultimi unsprezece ani de istorie ne face să înțelegem valoarea profetică a glasului lui Petru. Alarma, lansată pentru prima dată cu două cincinale în urmă, despre al treilea război mondial pe bucăți. Enciclica socială Laudato si' (2015), care a arătat cum schimbările climatice, migrațiile, războaiele, economia care ucide sunt fenomene interconectate între ele și pot fi înfruntate numai printr-o privire globală. Marea enciclică despre fraternitatea umană (Fratelli tutti, 2020), care a indicat calea pentru a construi o lume nouă bazată pe fraternitate, eliminând încă o dată orice alibi la abuzul numelui lui Dumnezeu pentru a justifica terorismul, ura și violența. Și apoi referința constantă în magisteriul său la milostivire, care țese toată țesătura unui pontificat misionar.
În societățile secularizate și "lichide" care nu mai au certitudini, nimic nu poate să fie considerat sigur și evanghelizarea - învață Papa Francisc - reîncepe de la esențial, cum se citește în Evangelii gaudium (2013): "Am redescoperit că și în cateheză are un rol fundamental prima vestire sau «kerygma», care trebuie să ocupe centrul activității evanghelizatoare și al oricărei intenții de reînnoire eclezială. [...] Centralitatea kerygmei cere câteva caracteristici ale vestirii care astăzi sunt necesare în fiecare loc: ca să exprime iubirea mântuitoare a lui Dumnezeu prealabilă obligației morale și religioase, ca să nu impună adevărul și ca să facă apel la libertate, ca să posede unele note de bucurie, stimulent, vitalitate și un întreg armonios care să nu reducă predica la puține învățături uneori mai mult filozofice decât evanghelice. Asta cere de la evanghelizator câteva dispoziții care ajută să se primească mai bine vestirea: apropiere, deschidere la dialog, răbdare, primire cordială care nu condamnă".
Mărturia milostivirii reprezintă așadar un element fundamental al acestei "iubiri mântuitoare a lui Dumnezeu" care este "prealabilă obligației morale și religioase". Cu alte cuvinte, cel care încă n-a venit în contact cu faptul creștin, așa cum afirmase deja în mod luminos Papa Benedict al XVI-lea în mai 2010, cu greu va fi impresionat și fascinat de afirmarea de norme și obligații morale, de insistența asupra interdicțiilor, de listele minuțioase ale păcatelor, de condamnări, sau de apelurile nostalgice la valorile de odinioară.
La originea primirii, a apropierii, a duioșiei, a însoțirii, la originea unei comunități creștine capabile să îmbrățișeze și să asculte existe reverberația milostivirii care s-a experimentat și care se încearcă - chiar și printre mii de limite și căderi - să se restituie. Dacă se citesc cu acești ochi gesturile Papei Francisc, chiar și cele care au provocat în unii aceleași reacții scandalizate pe care le provocau în urmă cu două mii de ani gesturile lui Isus, se descoperă profunda lor forță evanghelizatoare și misionară.
(După Vatican News, 13 martie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu