|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 6 martie 2024
Cateheze. Viciile și virtuțile. 10. Mândria
Iubiți frați și surori, bună ziua!
În parcursul nostru de cateheză despre vicii și virtuți, astăzi ajungem la ultimul dintre vicii: mândria. Grecii antici o defineau cu un termen care s-ar putea traduce "strălucire excesivă". De fapt, mândria este auto-exaltare, îngâmfare, vanitate. Termenul apare și în acea serie de vicii pe care Isus o prezintă pentru a explica faptul că răul provine întotdeauna din inima omului (cf. Mc 7,22). Cel mândru este unul care crede că este mult mai mult decât este în realitate; unul care freamătă pentru a fi recunoscut mai mare decât ceilalți, vrea mereu să-i fie recunoscute propriile merite și îi disprețuiește pe ceilalți considerându-i inferiori.
Din această primă descriere vedem că viciul mândriei este foarte apropiat de cel al vanității, pe care l-am prezentat data trecută. Însă, dacă vanitatea este o boală a eului uman, ea este încă o boală infantilă dacă este comparată cu ravagiile de care este capabilă mândria. Analizând nebuniile omului, călugării din antichitate recunoșteau o anumită ordine în secvența relelor: se începe de la păcatele mai grosolane, cum poate fi lăcomia, pentru a ajunge la monștri cei mai neliniștitori. Dintre toate viciile, mândria este mare regină. Nu întâmplător, în Divina Comedie, Dante o situează chiar în primul cadru al purgatorului: cel care cedează în fața acestui viciu este departe de Dumnezeu și corectarea de acest rău cere timp și trudă, mai mult decât orice altă bătălie la care este chemat creștinul.
În realitate, înăuntrul acestui rău se ascunde păcatul radical, pretenția absurdă de a fi ca Dumnezeu. Păcatul primilor noștri părinți, relatat de cartea Genezei, este din toate punctele de vedere un păcat de mândrie. Le spune ispititorul: "În ziua în care veți mânca din el vi se vor deschide ochii și veți fi ca Dumnezeu" (Gen 3,5). Scriitorii de spiritualitate sunt mai atenți să descrie repercusiunile mândriei în viața de toate zilele, să ilustreze cum ea ruinează raporturile umane, să evidențieze cum acest rău otrăvește acel sentiment de fraternitate care în schimb ar trebui să-i unească pe oameni.
Iată, așadar, lista lungă de simptome care revelează cedarea unei persoane în fața viciului mândriei. Este un rău cu un aspect fizic evident: cel mândru este îngâmfat, are o "ceafă dură", adică, are un gât înțepenit, care nu se apleacă. Este un om care judecă disprețuitor cu ușurință: pentru nimic dă sentințe irevocabile față de ceilalți, care i se par în mod iremediabil inapți și incapabili. În aroganța sa uită că Isus în Evanghelii ne-a încredințat foarte puține precepte morale, dar asupra unuia dintre ele s-a dovedit intransigent: să nu judecați niciodată. Îți dai seama că ai de-a face cu un orgolios atunci când, adresându-i o critică constructivă mică, sau o observație complet inofensivă, el reacționează în manieră exagerată, ca și cum cineva ar fi lezat maiestatea sa: se înfurie tare, urlă, întrerupe raporturile cu ceilalți în mod arțăgos.
Este puțin de făcut cu o persoană bolnavă de mândrie. Este imposibil să i se vorbească, și cu atât mai puțin să fie corectată, pentru că în fond nu mai este stăpână pe sine însăși. Cu ea trebuie avută numai răbdare, pentru că într-o zi edificiul său se va prăbuși. Un proverb italian spune: "Mândria merge călare și se întoarce pe jos". În Evanghelii, Isus are de-a face cu atâția oameni mândri și adesea a mers să dezvăluie acest viciu și în persoane care îl ascundeau foarte bine. Petru flutură fidelitatea sa la orice încercare: "Dacă toți te-ar părăsi, eu nu!" (cf. Mt 26,33). În schimb, repede va trăi experiența de a fi ca și ceilalți, și el fricos în fața morții care nu-și imagina că putea fi așa de aproape. Și astfel al doilea Petru, cel care nu-și mai ridică bărbia, ci plânge lacrimi amare, va fi vindecat de Isus și va fi potrivit în sfârșit să susțină povara Bisericii. Înainte expunea o prezumție pe care era mai bine să n-o fluture; acum în schimb este un discipol fidel pe care, cum spune o parabolă, stăpânul poate să-l pună "peste toate bunurile sale" (Lc 12,44).
Mântuirea trece prin umilință, adevărat remediu la orice act de mândrie. În Magnificat, Maria îl cântă pe Dumnezeul care cu puterea sa îi risipește pe cei mândri în gândurile bolnave ale inimii lor. Este inutil a-i fura ceva de la Dumnezeu, cum speră să facă cei mândri, pentru că până la urmă el vrea să ne dăruiască totul. Pentru aceasta apostolul Iacob scrie așa comunității sale rănite de luptele interne provocate de orgoliu: "Dumnezeu se împotrivește celor mândri, însă celor umiliți le dă har" (Iac 4,6).
Așadar, fraților și surorilor, să profităm de acest Post Mare pentru a lupta împotriva mândriei noastre.
* * *
Încă o dată, fraților și surorilor, reînnoiesc invitația mea de a ne ruga pentru populațiile care suferă oroarea războiului din Ucraina și din Țara Sfântă, precum și din alte părți ale lumii. Să ne rugăm pentru pace! Să cerem Domnului darul păcii!
Pentru toți, binecuvântarea mea!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu