|
© Vatican Media |
Reflecție despre virtuțile teologale în ultima carte a lui Raniero Cantalamessa
Predicând cele trei haruri
de Simone Caleffi
"Cuvântul «speranță» - fapt surprinzător - lipsește din predica lui Isus. Evangheliile prezintă multe vorbe ale sale despre credință și despre caritate, dar niciuna despre speranță, chiar dacă toată predica sa vestește că există o înviere din morți și o viață veșnică. În plus, după Paște, vedem literalmente explodând, în predica apostolilor, ideea și sentimentul speranței". Raniero Cantalamessa, în Fede, speranza e carità. Le «tre Grazie» del cristianesimo [Credință, speranță și caritate. Cele «trei Haruri» ale creștinismului] (Edizioni San Paolo, Cinisello Balsamo, 2023, 240 de pagini), situat în colecția "Dimensiuni ale Duhului", se întreabă dacă discursul contemporan mai poate găsi sprijin și îmbogățire în virtuțile teologale, în general. După cum "păgânii cunoșteau mitul celor «trei Haruri», noi, creștinii, cunoaștem cele trei virtuți teologale: credința, speranța și caritatea".
Sfântul Paul va spune că dintre toate cea mai mare este caritatea, căreia îi este dedicată ultima parte a volumului. Totuși, cardinalul predicator al Casei Pontificale nu le poate trece sub tăcere pe celelalte două: ar fi ca și cum ar vorbi despre Tatăl fără-l cita pe Fiul și pe Duhul, "nu degeaba expresia «sfânta triadă» a fost folosită pentru a indica aceste trei virtuți teologale - credința, speranța și caritatea -, precum și pentru a desemna Sfânta Treime".
Așadar, prima parte este dedicată credinței, văzută ca o ușă, conform imaginii din Faptele Apostolilor: "Așadar, unică este ușa și este libertatea, dar ea se deschide după trei modalități diferite sau după trei tipuri diferite de decizie pe care le putem considera ca tot atâtea uși: credința, speranța și caritatea". Ele "sunt cele trei virtuți mai proprii ale lui Dumnezeu și, în același timp, cele mai proprii ale noastre". De asemenea, conform unei imagini frumoase oferite de Cantalamessa, "credința, speranța și caritatea sunt aurul, tămâia și smirna pe care noi, magi moderni veniți din Occident, vrem să le ducem în dar lui Dumnezeu care vine să ne mântuiască". El "prin credință, speranță și caritate [...] devine al nostru, sfințenia sa a noastră, iubirea trinitară a noastră".
Totuși, dat fiind că această carte, conform înseși cuvintelor pe care autorul le folosește în introducere, poate fi folosită ca însoțire zilnică pe drumul spre Crăciun, se va concentra tocmai asupra speranței, care, în dimensiunea sa de așteptare, este virtutea proprie a timpului de Advent. Astfel, în partea a doua a textului, și speranța este interpretată după asemănarea ușii: "Templul lui Dumnezeu care este inima noastră are și el o ușă «frumoasă», și este ușa speranței", așa cum sanctuarul evreilor avea o intrare denumită în acest mod. Dar dacă așa stau lucrurile cu adevărat, de ce Isus nu vorbește despre ea? "Explicația lipsei vorbelor despre speranță în evanghelie este simplă: Cristos trebuia mai întâi să moară și să învie. Înviind, a desigilat însuși izvorul speranței; a inaugurat obiectul speranței teologale care este o viață cu Dumnezeu dincolo de moarte". Exact asemenea credinței, și "virtutea speranței are două aspecte, comportă două momente inseparabile între ele, dar distincte". De fapt, "există o speranță obiectivă care indică lucrul sperat și există o speranță subiectivă care indică în schimb actual de a spera acel lucru. O speranță sperată și o speranță care speră".
În pofida faptului că emfaza predicii creștine se concentrează mai mult pe credință și pe caritate, fără speranță etica evanghelică ar fi numai moralism. În schimb, "speranța devine motorul, propulsorul vieții spirituale". Așadar, cu siguranță, după cum s-a spus deja, "obiectul propriu al «speranței fericite», pe care la fiecare Liturghie proclamăm că o «așteptăm»", este învierea morților, dar elementul cel mai interesant este faptul că creștinii speră "în Cristos" (Ef 1,12), motiv pentru care "mai mult decât obiect de a avea speranța apare o calitate a lui a fi". Ea este văzută și de Dante ca "o așteptare sigură / a gloriei viitoare, care produce / Har divin și merit precedent" (Paradisul, XXIV, 64-65). Așadar, speranța nu rămâne numai ușă, ci devine și ancoră și velă, cu care ne putem - în același timp - sprijini pe baza solidă care este Dumnezeu și avea lejeritatea vântului care conduce la destinații mereu noi.
(După L'Osservatore Romano, 26 ianuarie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu