|
© Vatican Media |
În sărbătoarea Convertirii Sfântului Paul
A vedea din nou
de Linda Pocher
Închide ochii o clipă: dacă îți spun "convertirea Sfântului Paul", ce imagine îți vine în minte? Probabil un cal frumos, masiv, în centrul scenei, iar la pământ, jos, cavalerul depus. De fapt, aceasta este iconografia episodului, relatat în Faptele Apostolilor, cu care ne-a obișnuit marea tradiție picturală occidentală. Totuși, momentul cheie al episodului - în care de altfel nu se vorbește despre niciun cal -, după părerea mea, este un altul. De fapt, apariția Celui Înviat îl face pe Saul orb și îl constrânge la pat timp de trei zile. Trei zile în întuneric, fără a lua mâncare, care se încheie cu Botezul. Cum să nu ne gândim că viitorul Apostol al Neamurilor nu experimentează în trupul său un soi de "moarte" propedeutică la experiența învierii prin Botez?
De aceea, convertirea nu are loc în întregime într-un fulger nici pentru Sfântul Paul: este un proces care începe cu surpriza lui Cristos pe calea Damascului și se încheie atunci când Paul își recapătă vederea, grație impunerii mâinilor lui Anania. Autorul Faptelor Apostolilor vorbește despre "solzi" care îi cad de pe ochi. Vederea, capacitatea de a vedea bine și, mai ales, de a vedea acțiunea lui Dumnezeu în momentul prezent, care face noi toate lucrurile, în Scriptură este sinonim al credinței. Pentru aceasta, în evanghelii, relatarea vindecărilor orbilor ocupă mereu poziții strategice. De fapt, nu este vorba de un miracol oarecare, ci de miracolul prin excelență care introduce la cunoașterea lui Dumnezeu și a proiectului său de iubire pentru creaturile sale.
De aceea, tradiția Bisericii a vorbit mereu cu plăcere despre "ochii credinței" care pot să fie închiși sau bolnavi și în cei care cu ochii trupului văd foarte bine. Subiectul era deosebit de îndrăgit de Arcabas, pictor de artă sacră contemporană, care adesea picta personajele cu două perechi de ochi: cei ai trupului la locul lor și, un pic mai în spate, ochii credinței care se deschid ca să-l recunoască pe Domnul. "L-am văzut pe Domnul": această frază esențială, compusă numai din cinci cuvinte, este probabil mărturisirea de credință pascală cea mai veche despre care dau mărturie scrierile din Noul Testament. Este strigătul de victorie al Magdalenei care se întoarce din grădina Mormântului. Și Paul, deși nu aparținea cercului discipolilor care l-au însoțit pe Isus în activitatea sa pre-pascală, l-a văzut pe Domnul. Probabil că numai cu ochii credinței, dat fiind că, relatează Faptele Apostolilor, cei care mergeau cu el spre Damasc n-au văzut nimic.
Dar dacă Paul l-a văzut cu adevărat, după Paștele său, cu ochii credinței, înseamnă că putem să-l vedem și noi care, ca și el, nu am mers cu Isus pe drumurile prăfuite din Palestina. Paul este primul, nu unicul, dintre cei chemați după Înviere. Paul lărgește cercul credincioșilor, mai întâi în persoana sa decât în activitatea sa. Paul demonstrează credincioșilor din orice generație că poate să fie fericit cu adevărat și cel care nu l-a văzut pe Cel Înviat în cenacol, cu ochii trupului, pentru că, dacă el crede, va putea să-l vadă în toată strălucirea sa cu ochii credinței. Nu degeaba, în timpul ritului Botezului este aprinsă o lumânare de la lumânarea pascală pentru ca ochii catecumenului să fie iluminați de credință și viața sa, prin urmare, să poată străluci de aceeași lumină.
În ziua în care îl celebrăm pe Paul care ne vede din nou, să cerem darul lumii pentru a vedea noi în Cristos toate lucrurile.
(După L'Osservatore Romano, 25 ianuarie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu