|
Iași: A șaptea zi a octavei de rugăciune pentru unitatea creștinilor În ziua în care sărbătorim Mica Unire, la Iași, miercuri, 24 ianuarie 2024, în Biserica romano-catolică "Sfântul Anton de Padova", a fost a șaptea întâlnire de rugăciune pentru unitatea creștinilor. Celebrarea a fost prezidată de pr. paroh Gabriel Bucur și concelebrată de pr. vicar Alexandru Sergiu Robu și pr. Lucian Păuleț. Unitatea fragilității iubirii creștine Cu cât omul trăiește mai mult conjunctura iubirii lui Dumnezeu, cu atât mai mult cunoaște unitatea divină. Putem defini omul ca fiind o ființă vie înzestrată cu rațiune și iubire, care-și găsește împlinirea în comuniune, și nu în divizări. "Când creștinul va înțelege că iubirea nu divizează, ci unește, nimănui nu-i va lipsi ceea ce îi este necesar pentru a gândi și a acționa într-un mod nobil", spunea Cicero. În a șaptea zi a octavei de rugăciune pentru unitatea în credință, trăită miercuri, 24 ianuarie 2024, în Parohia "Sfântul Anton de Padova Iași, părintele Lucian Păuleț, prin omilia ținută, ne-a ghidat simțurile pentru a trăi uniți, și nu divizați, indiferent de confesiune, rasă, pătură socială vârstă sau credință. Mai putem vorbi despre unitatea iubirii fără de aproapele în timpul nostru? Care este prețul ei? Separarea dintre creștini ne mai doare? Tema propusă în acest an pentru unitatea credinței propusă de Burkina Faso ne duce cu gândul la o cultură a iubirii, a unității legăturii dintre divinitate și semen, între acea putere supremă și om, atunci când omul cu priceperea lui are minunată oportunitate de a trata un seamăn cu o iubire dezinteresată, atitudine ce-l caracterizează pe bunul samaritean la adresa unui evreu pentru a îmbină în viață sa cele trei virtuți: credința, speranța și caritatea. În acest sens, unitatea între oameni este rezultatul armoniei între Creator și creatură. Fiind împreună în această seară aici, pentru a ne simți egali din toate punctele de vedere. Deși samaritenii și evreii erau dușmani, în această seară sunt frați, trăind la un nivel mai profund, descoperind fața minunată a lui Dumnezeu, deoarece samariteanul se îngrijește de un evreu. Trebuie să precizăm că orice creștin are înțelepciunea sa autohtonă și originară, atât în spațiul religiei (indiferent de confesiune), cât și în cadrul societății, evidențiind-se două cărări, ce duc la același scop, fericirea omului. Atât religia cât și iubirea ne ajută să dobândim de-a lungul vieții valori sănătoase. În prezent dispunem de o calitate umană înaltă ce ne ajută să străbatem viață plini de încredere în Providență. Încă din Evul Mediu, atât din Orient cât și din Occident, omul parcurge un drum de definire a iubirii, de împlinire, să dăruiască respect și să primească înțelegere, un drum ce corespunde cu exigențele rațiunii universale, ceea ce poate doar Dumnezeu să înfăptuiască, să solidifice în viață pământească prin intermediul carității, cu atât mai mult dacă este înfăptuită de un creștin. Nu va fi pace până când nu ne vom da seama că despărțirea și schisma sunt negative. Însă putem privi în ansamblu că și în această seară noi ne-am adunat, fiind noi înșine un exemplu de unitate, de închegare, iar evanghelia propusă pentru această seară este una de unitate, de a ne simți frați, prin Biblie, cu ajutorul carității și al sacramentelor, avându-l pe același Duh Sfânt care lucrează în toate Bisericile actuale, prin intermediul acestei evanghelii, proclamate în fiecare seară sau vestea cea bună, despre samariteanul milostiv. Chiar dacă samaritenii erau respinși de evrei, totuși acest samaritean alege să-i ofere o mână de ajutor evreului, mergând și trăind viața la un alt nivel, deoarece prin intermediul acestui samaritean evreul descoperă fața milostivă a lui Dumnezeu. Evreul ca victimă în față samariteanului abia când este "dezbrăcat" de toate ale sale, de ură, de prejudecăți și orgoliu abia atunci înțelege bunătatea lui Dumnezeu și poate renunța la orice barieră între catolic și ortodox. Este o parabolă extraordinară cu un mesaj, atât pentru un catolic cât și pentru un ortodox sau protestant. Avem prieteni ortodocși care nu se pot împărtăși în biserică la noi. Noi, catolicii, nu ne putem împărtăși în biserici ortodoxe și este normal să doară. Și până nu ne dăm seama că ceva nu este în regulă, nu ne putem face bine. Este un principiu care se aplică și lumea întreagă nu se poate vindecă. Așadar, îndemnul lui Isus a fost și este unul deschis: "Mergi și fă și tu la fel", mulțumindu-i lui Dumnezeu pentru că mai face un pas venind în întâmpinarea omului. Această parabolă are un mesaj neașteptat, îndemnând un creștin catolic să-și trăiască credință creștină la cel mai înalt nivel. Dacă mila pentru noi vine de la un dușman al nostru, atunci cine ne mai este dușman? Toată lumea este aproapele nostru. Îndrăznesc să spun că putem fi creștini cu o creștere minunată. Tema acestei zile a milostivirii lui Dumnezeu este una actuală. William McKinley a ajuns al 25-lea președinte al Americii între anii 1897 și 1901, este un exemplu al umanității, al bunătății, deoarece, deși era vânat la fiecare pas greșit de către un reporter, a dat dovadă de o demnitate umană la cele mai înalte gânduri, dăruindu-i paltonul lui reporterului ce-l vâna, dormind într-un tren friguros. Reporterul, înțelegând gestul lui William și recunoscându-i paltonul, și-a dat demisia când a înțeles sufletul nobil al președintelui. Un paroh al unei comunități nu este trimis întâmplător într-o comunitate. Doamne, ajută-ne să discernem voința ta în privința preotului! Dacă așteptăm ca semenii să fie perfecți (soțul, copilul, subalternul, prietenul, amicii, vicarul, șeful), nu vor mai fi niciodată în viață, însă acceptându-ne reciproc vom trăi fericiți. Părintele Lucian ne-a prezentat și gândul de convertire al unui preot, în momentul când a fost "salvat din șanț" de propriul dușman, indiferent de confesiune, catolici, ortodocși sau protestanți, deoarece toți suntem frați.. Religia, care are ca temelie caritatea (totalitatea învățăturilor și practicilor ce construiesc raporturile omului cu Dumnezeu), trezește conștiința omului spre divinitate, ceea ce face și samarineanul. Să intensificăm efortul comun între catolici, ortodocși și protestanți, creionându-ne o împletire mai densă între diferitele confesiuni, cu multe din componentele a ceea ce ne aseamănă și să părăsim dezbinările. Nu putem aduce roade dacă nu îmbinăm muncă celor două mâini, atât caritatea, cât și împăcarea. Credința este motorul religiei, iar caritatea fără credință este ceva haotic, duce la diviziune. Astăzi confesiunea cu caritatea unite în cazul nostru înglobează ființă umană, ca fiind surse ale întregirii și ale stabilității într-o lume incertă aici pe pământ. În ultimii ani putem observa o puternică colaborare între comportamentele religioase și caritate. Credință (formă de comunicare cu puterea supremă) și caritatea (o formă de cunoaștere în parte a adevărului) au dezvoltat relații agreabile între semeni evidențiindu-se ca fiind două străzi diferite ce se alimentează de la aceeași lumina, divinitatea. Dumnezeu prin intermediul religiei evidențiază caritatea și o întărește, o solidifica; dacă privim în jur, totul are la bază un Creator. Omul, fiind creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, a primit o sclipire de-a lui, să conlucreze la caritatea omului. Dar precum orice lucru bun cere timp, grădinarul responsabil de trandafirul sufletului este fiecare dintre noi, iar spinii nu-i diminuează frumusețea, ci o protejează și o pun în valoare! Caracterul, cinstea, sufletul curat sunt mai mult decât educație. Credința și caritatea nu neagă rațiunea omului, ci o împletesc. Albert Einstein afirma: "Caritatea fără religie este imperfectă, iar religia fără caritate este oarbă." "Caritatea ființei umane este limitată, întunecată și fragilă" (Laudato si', 239), însă cum Dumnezeu lucrează prin oameni, semenii ne ajută să țintim sus, spre idealuri înalte. O altă expresie a unei iubiri față de semen, a unei valori, a unei stări care contribuie la unitate, putem afirmă că este și surâsul. Surâsul (diferit de râs, de zâmbet) arată că îți pasă de ceva. Surâsul despre care vorbesc apare și pe chipul semenului fiind expresia unei stări dincolo de viața biologică, ca un har; este altceva, și anume, mai mult decât biologic. Fiecare dintre noi are episoade de viață într-o zi în care se simte iubit. În momentul în care facem parte dintr-un grup la cateheză, nu mai suntem individuali, ci suntem acel grup. Orice intrare benevolă, voluntară a copilului într-o mulțime, este o asumare a anulării individualizării proprii. Criteriul după care ne măsurăm este puterea de a mărturisi în orizontul adevărului sau posibilitatea de a avea răspundere. Acestea sunt semne distinctive ale unui individ. Legătură cea mai utilizată în studii de-a lungul timpului a fost cea dintre religiozitate și educația copiilor. Încă din cele mai vechi timpuri omul a acționat și va acționa neobosit în căutarea fericirii. Ai luptat să educi un copil luni de zile, ani de zile, și atunci când nu mai puteai, Dumnezeu a făcut o minune. Te-a ajutat! Mai este unitatea cea mai nobilă caracteristică a creștinului? Unitatea este centrul și scopul întregii vieți. Manuel Păuleț * * * Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 24 ianuarie: Iași: A șaptea zi a octavei de rugăciune pentru unitatea creștinilor * Ultima celebrare, cea de încheiere a acestei Săptămâni de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor la Iași va avea loc în Catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" joi, 25 ianuarie 2024, la ora 17.00. * * * Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |