|
"Îmi veți fi martori până la marginile pământului..." de Andrea Vena În octombrie 2023, a fost prezentat Raportul de Sinteză al primei sesiuni al celei de-a XVI-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor; a doua sesiune se va ține în octombrie anul acesta. Obiectivul era și este realizarea unei adunări a poporului lui Dumnezeu prezidată de păstorii săi, episcopii, împreună cu o reprezentare de laici într-un climat de dialog și schimb de opinii. Papa a amintit despre asta în 2015, cu ocazia unui discurs comemorativ al celei de-a cincizecea aniversări a primului Sinod al Episcopilor, voit de Sfântul Paul al VI-lea: "Drumul sinodalității este drumul așteptat de Biserica din al treilea mileniu". Nu un drum înțeles ca un lucru în plus de făcut, cât mai ales un stil nou de asumat. Și tocmai prin acest stil Papa Francisc consideră că se poate demara schimbarea necesară pentru o "transformare misionară a Bisericii", adică o Biserică în ieșire, capabilă să fie semn credibil în ceea ce este, nu o simplă "epocă de schimbări, ci o schimbare de epocă, știind să trăim problemele ca provocări și nu ca obstacole". Raportul de Sinteză, publicat la 28 octombrie 2023, adună munca Adunării Sinodale, care a lucrat la rândul său asupra conținuturilor venite de la toate Conferințele Episcopale din lume. Așadar, o ascultare care a pornit de jos pentru a deveni glas în această adunare. Consider important să subliniez asta pentru că atunci tema care ne interesează, care în Raport este prezentată într-un paragraf cu titlul "Misionari digitali", nu este un moft al câtorva, ci este de acum un domeniu mondial în care să devenim însoțitori de călătorie în contextul digital. O a doua premisă pe care consider oportun s-o fac este faptul că la 4 decembrie 2023 s-a celebrat a 60-a aniversare a decretului conciliar Inter mirifica dedicat folosirii instrumentelor de comunicare, document care adună drumul parcurs de Biserică în domeniul comunicațiilor și relansează reflecția și acțiunea sa respectând noutățile apărute. Un semn al acelei priviri de simpatie și de încredere pe care Biserica l-a rezervat mereu temei comunicării, prelungire naturală a actului comunicativ al lui Dumnezeu cu poporul său: "După ce în trecut a vorbit în multe rânduri și în multe moduri părinților noștri prin profeți, Dumnezeu, în aceste zile din urmă ne-a vorbit nouă prin Fiul..."; și tocmai Isus ne-a dezvăluit fața Tatălui: "Toma, cine m-a văzut pe mine l-a văzut pe Tatăl". Desigur, el este un Cuvânt viu care nu este întotdeauna ușor de înțeles: să ne gândim numai la începuturi, la un Dumnezeu care se întrupează în fragilitatea unui prunc lipsit de apărare, și apoi un Dumnezeu care revelează atotputernicia sa murind pe cruce. Și totușic acest Cuvânt a sfâșiat cerurile, s-a făcut Eveniment pentru noi numai ca să ne comunice iubirea Tatălui. Astăzi, Biserica este chemată să continue să devină Cuvânt viu, să comunice - prin instrumentele cele mai potrivite - acțiunile sale, cuvintele sale și alegerile sale, pentru ca lumea, văzând, să creadă. Misionari digitali Paragraful dedicat "comunicării" din Sinteza sinodală prezintă un titlu deosebit de evocativ: "Misionari în ambientul digital". Mai mult decât a urmări limbaje și expresii la modă astăzi - să ne gândim numai la termenul "influencer" -, Sinodul a voit să pornească din nou de la Scriptură, aproape pentru a voi să amintească identitatea creștinului, a celui care a primit de la Isus însuși nu numai mandatul de "a merge", ci și conținutul de "vestit". "Îmi veți fi martori/misionari până la marginile pământului." În al doilea rând, Sinodul amintește enciclica Sfântului Ioan Paul al II-lea, Redemptoris missio, dedicată temei misiunilor, unde în cadrul ei este dedicat un paragraf areopagului comunicațiilor, cu invitați de a locui în acest teritoriu pentru a duce vestea evangheliei, semnalând contextual că acest "a locui" are un profil precis propriu: "Chemarea la misiune derivă în sine din chemarea la sfințenie. Fiecare misionar este în mod autentic astfel dacă se angajează pe calea sfințeniei". În sfârșit, așa cum aminteam în premisă, în întreaga exortație apostolică Evangelii gaudium Papa Francisc cere întregii Biserici să devină misionară, Biserică în ieșire, conștientă, așa cum a afirmat Papa Benedict al XVI-lea, că mass-media au creat "O lărgire enormă a frontierelor comunicării [...] cu noi prăpăstii între incluși și excluși și [...] respective pericole de omologare și control, de relativism moral [...] de flexiune a spiritului critic". De aceea "misionarul digital" este chemat să ajungă la toți pe acest drum. Alături de termenul "misionar", termenul "digital". "Ambientul digital - scrie textul final al Sinodului - modifică procesele noastre de învățare, percepția timpului, a spațiului, a corpului, a relațiilor interpersonale și întregul nostru mod de a gândi. Dualismul între real și virtual nu descrie în mod adecvat realitatea și experiența noastră a tuturor, mai ales a celor mai tineri, așa-numiții «nativi digitali»." În acest vârtej de schimbare, Papa Francisc, în acești ultimi ani, ne-a oferit un soi de "gramatică" pentru a locui în acest timp și în aceste spații, învățând să "mergem ca să vedem", "să ascultăm" și "să vorbim cu inima". Firul roșu care unește acest soi de trilogie este inima: "Inima este cea care ne-a determinat să mergem, să vedem și să ascultăm și inima este cea care ne mișcă la o comunicare deschisă și primitoare". Cuvinte care subliniază și încurajează la "locuire" digitalul cu inima arzătoare și pasionată de Domnul Isus, singura Cale de Adevăr pentru o Viață deplină și matură. Raportul final al acestei prime părți a Sinodului nu oferă răspunsuri pre-confecționate și nu încearcă să "ocupe spații" cu formule teoretice, ci a "deschis procese", conștienți că timpul este superior spațiului: "Timpul ordonează spațiile, le iluminează și îi transformă într-un lanț în creștere constantă, fără mers în marșarier. Este vorba de a privilegia acțiunile care generează noi dinamisme în societate și implică alte persoane". Misionari digitali: câteva trăsături Curiozitatea. Este acel stimulent înnăscut de a se interesa de ceea ce încă nu se cunoaște, este dorință de a trăi noi experiențe și de a primi noutățile. Recuperând o imagine biblică, este vorba de a părăsi țărmul lacului și a înainta în larg pe această "mare digitală", gata să arunce năvoadele angajării și pasiunii, învățând să transforme curiozitatea în oportunitate, știind să iasă din propriile scheme. Curajul. A ne lăsa conduși de curiozitate cere curajul de a admite că nu știm tot, că avem nevoie să învățăm, să înțelegem și, prin urmare, și să acceptăm de a ne lăsa ajutați numai pentru a sluji mai bine pe cel care este lângă noi. Dar curajul nu se află numai în a învăța o "nouă limbă", ca aceea a "digitalului", ci și a ști să rămânem tari în acel "Iată-mă" cu care am aderat la invitația Domnului de a sta în urma lui. Pentru că există mereu riscul, așa cum s-a întâmplat cu Simon Petru, de a voi să schimbăm drumul numai să îndulcim propunerea evangheliei sau să facem mai gustoasă urmarea Domnului Isus. "Adevărații reformatori sunt sfinții... numai de la sfinți, numai de la Dumnezeu vine adevărata revoluție, schimbarea decisivă a lumii." Cu alte cuvinte, întrebarea de fond pe care "misionarul digital" trebuie să și-o adreseze mereu este: Cât caut, cât văd, cât ascult, cât propun... este un pas în urma lui Isus spre Tatăl, sau iau drumul meu? Pe care Sinodul l-a tradus așa: "Ca Biserică și ca indivizi misionari digitali, avem datoria să ne întrebăm cum să garantăm că prezența noastră online constituie o experiență de creștere pentru cei cu care comunicăm". A accepta această "misiune" este, înainte de toate, a accepta să meargă pe un "drum de sfințenie", știind să-l vestim - să-l mărturisim pe Domnul Isus: "Ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și mâinile noastre au pipăit cu privire la Cuvântul vieții, noi vă vestim vouă". Cu alte cuvinte, experiența pe care noi am trăit-o noi v-o vestim vouă. Apartenența. Nu este suficient entuziasmul navigării dacă nu știm cui aparținem. Cine ne trimite și care este mesajul de dus: "Misionarii au plecat mereu cu Cristos spre noi frontiere, precedați și stimulați de acțiunea Duhului. Astăzi ne revine nouă să ajungem la cultura actuală în toate spațiile în care persoanele caută sens și iubire, inclusiv la telefoanele lor celulare și tablete". Iată de ce pentru "misionarul digital" este valabil cuvântul tot al lui Isus: "I-a ales pentru ca să fie cu el și ca să-i trimită", pentru a evita să ajungă cetățeni digitali anonimi încurcați într-o mulțime anonimă. Apartenența este garanție de viață, de capacitate de a fi hrăniți și de a aduce rod: "Rămâneți în mine și eu în voi. După cum mlădița nu poate aduce rod de la sine dacă nu rămâne în viță, tot așa și voi dacă nu rămâneți în mine... fără mine nu puteți face nimic". În această relație de prietenie cu Domnul, "misionarul digital" crește și se hrănește în brațele Maicii Biserici. Numai așa nu "pierde busola". Competența. Nu este suficientă bunăvoința și entuziasmul, curiozitatea și curajul pentru a naviga în această lume nouă. Este nevoie și de competență, și anume capacitatea de a înțelege această "lume", limbajul său, regulile sale, punctele sale de forță și de slăbiciune, pentru a evita să se lase purtați de orice modă. "Misiunea digitală" reprezintă bine acea bucată de pământ pe care Domnul o încredințează ca să fie "cultivat și păstrat". O competență care cere studiu, confruntare, intuiție, umilință și prudență, pentru că "Totul îmi este permis/util! Dar nu totul este de folos... nu mă voi lăsa dominat de nimic". Să nu se uite că atunci când Domnul Isus i-a trimis pe discipoli în lume, i-a trimis "doi câte doi": pentru a spune, cu simplul cuvânt. Că experiența creștină se trăiește în companie; că viața trăită în caritate valorează mai mult decât multe cuvinte. Acest lucru era valabil ieri și este valabil și astăzi pentru "misionarii digitali": a asuma stilul sinodal înseamnă a crește împreună, a lucra împreună, a învăța împreună, pentru că oricum nu suntem angajați în acest domeniu pastoral pentru a ne impune, ci pentru a ne ajuta reciproc să-i slujim pe cei pe care Domnul i-a pus lângă noi într-o "lume" care îi face vecini pe toți. Cu alte cuvinte, toți suntem și rămânem "slujitori inutili", în sensul că se fac lucrurile nu pentru propriul folos, așa cum dintotdeauna acționează cateheții, animatorii grupurilor și/sau din alte domenii pastorale. Spațiul digital este parte din unica acțiune pastorală care cere să fie slujită cu iubire și fidelitate față de mandatul Domnului și care îi are pe toți animați de același "foc de iubire" care arde în inimi, și atunci când apar plictiseala, dificultățile sau neînțelegerile: "Am spus: «Nu-mi voi aminti de el și nu voi mai vorbi în numele lui». Dar în inima mea era ca un foc aprins, închis în oasele mele: am obosit purtându-l și nu mai pot" (Ier 20,9). "Misionarul digital" - așa ca orice martor al evangheliei - trebuie să păzească și să alimenteze acest foc, pentru că fără acest foc înăuntru riscă să se piardă și să găsească, încă o dată, totul inutil, timp irosit. Invitația adresată diecezelor de a înainta în larg "Misionarul digital", spuneam, aparține unei comunități, nu este un liber profesionist. Dar asta cere ca fiecare dieceză - subliniată Sinodul - să învețe să înainteze cu încredere în larg; să aibă încredere și să se încredințeze celor care cunosc mai bine "rutele" din această mare deschisă care este digitalul. "Nativii digitali" au o viteză în plus, un simț de orientare înnăscut care cere să fie recunoscut și valorizat. Este vorba de a însoți familiaritatea lor, chiar dacă uneori pare naivitate și un pic de sfântă inconștiență, și de a-i ajuta să dea importanță intuițiilor lor, pentru a se orienta printre valurile dulci ale digitalului, precum și printre furtunile care ajung uneori și în această mare deschisă și uneori neexplorată: "Nu putem evangheliza cultura digitală fără a o fi înțeles mai înainte. Tinerii [...] sunt cei mai potriviți pentru a duce înainte misiunea Bisericii în ambientul digital, în afară de a însoți restul comunității, inclusiv păstorii, la o familiaritate mai mare cu dinamicele sale". Trimiși în lumea digitală de persoane care gândesc În alianța educativă și misionară tocmai amintită trebuie să ne însoțească această conștiință că nu este suficientă mâna de lucru digitală - adică tehnicienii - dacă aceasta nu este însoțită și de o acțiune de minte de lucru digitală - adică persoane care gândesc, care ajută să se perceapă sensul și semnificația lucrurilor. Numai în această alianță va fi mai ușor să ne ajutăm și să ne susținem, învățând împreună să percepem punctele de forță și punctele de slăbiciune ale lumii digitale. Este vorba de a învăța să scoatem binele și avantajul din această nouă oportunitate, știind să spunem pe nume punctele critice și ambiguitățile prezente în ea. Între ambiguități și puncte critice, să ne gândim la fake news sau la activitățile frauduloase; sau la marile bătălii împotriva poluării, fără a fi conștienți că viața online este izvor de poluare (www.comparethemarket.com). Pe de altă parte, este sub ochii tuturor că digitalul permite să ne putem conecta cu marginile extreme ale pământului și să ajungem cu o îmbrățișare solidară la cei care sunt implicați de calamități naturale, așa cum este un spațiu unde toți sau oricum mulți au (aproape) posibilitate de cuvânt, când, în schimb, mijloacele tradiționale de comunicare filtrează fiecare mesaj. Bunul samaritean "digital" Prin concluziile Sinodului, am încercat să trasăm o primă schiță a profilului "misionarului digital", care nu poate fi redus la o simplă activitate de făcut, cât mai ales la o atitudine de asumat și care are ca model pe Domnul Isus, bunul samaritean. Este icoana biblică ce este fir conducător la întregul document pastoral publicat online de Dicasterul pentru Comunicare, în iunie 2023, "Pentru o nouă prezență: reflecție pastorală despre implicarea cu social media", care actualizează mesajul evanghelic în "lumea digitală". Concluzii: "Fața ta, Doamne, o caut" Parafrazându-l pe Sfântul Paul, am putea spune: "Nu este o laudă a predica evanghelia în lumea digitală; este o datorie pentru mine: vai mie dacă n-aș predica evanghelia în această «lume nouă»!... Este o sarcină care mi-a fost încredințată". Este o misiune pentru a-l ajuta pe cel pe care-l întâlnesc pe calea "digitală" să iasă în evidență fața fiecăruia și să știe să le indice la care Față să-și îndrepte privirea, adică la aceea a lui Isus, Om perfect. Un timp se spunea că "nu suntem mașini", ei bine astăzi putem spune că nu putem să ne reducem sau să ne aplatizăm la simple instrumente digitale: noi suntem și rămânem un mai mult înscris în însăși palma mâinilor lui Dumnezeu, suntem creaturile sale iubite pentru care el însuși s-a făcut om numai pentru a ne salva din vârtejul de superficialitate, banalitate, distorsiuni... de păcat, pentru a ne face fiii săi. Suntem fii ai lui Dumnezeu, aceasta este identitatea noastră. Și ca fii dorim să locuim în această "lume digitală", ducând vestea bună că Dumnezeu ne iubește, se îngrijește de noi, pentru că îl are la inimă pe fiecare dintre noi. Nu se teme și nu se rușinează de nimeni și, chiar dacă păcatul nostru poate sufoca aspirațiile inimii noastre, Dumnezeu este mai mare decât păcatul nostru. Ca la Areopagul din Atena probabil și noi, cum i s-a întâmplat lui Paul, nu vom fi ascultați imediat, dar sămânța căzută în pământ mai devreme sau mai târziu va aduce rod. "Locuitorii" din lumea digitală au aceeași inimă, aceleași sentimente, aceleași gânduri, aceleași aspirații ale tuturor, nici mai mult, nici mai puțin: revine "misionarilor digitali" să-i intercepteze și să-i facă să simtă că tot ceea ce păstrează în inima lor poate găsi corespondență și în alți prieteni care locuiesc în acest timp și în aceste locuri. Uneori nu este nevoie de multe cuvinte, ci modul de a relansa o gândire, de a publica o imagine, de a răspunde... Așa a fost odinioară, așa este și va fi astăzi: "Când mă vor vedea, credincioșii tăi se vor bucura, Doamne". La simpla "vedere a mea". Aceasta este lumina pe care un "misionar digital" este chemat s-o ducă. Este chemat să fie. (După L'Osservatore Romano, 23 ianuarie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |