|
Cateheze. Viciile și virtuțile. 5. Lăcomia Iubiți frați și surori, bună ziua! Continuăm catehezele despre vicii și virtuți și astăzi vorbim despre lăcomie, adică despre acea formă de alipire de bani care îl împiedică pe om să fie generos. Nu este un păcat care interesează numai persoanele care posedă patrimonii imense, ci un viciu transversal, care adesea nu are nimic de-a face cu soldul contului curent. Este o boală a inimii, nu a portofelului. Analizele pe care părinții din deșert le-au făcut despre acest rău au scos în evidență cum lăcomia poate pune stăpânire și pe călugări care, după ce au renunțat la moșteniri enorme, în singurătatea chiliei lor s-au alipit de obiecte de mică valoare: nu le împrumutau, nu le împărtășeau și cu atât mai puțin erau dispuși să le dăruiască. O alipire de lucruri mici, care ia libertatea. Acele obiecte deveneau pentru ei un soi de fetiș de care era imposibil să se dezlipească. Un soi de regres la stadiul de copii care strâng în brațe jucăria repetând: "Este a mea! Este a mea!". În această revendicare se cuibărește un raport bolnav cu realitatea, care poate ajunge în forme de acaparare obsesivă sau de acumulare patologică. Pentru a vindeca de această boală călugării propuneau o metodă drastică, și totuși foarte eficace: meditația despre moarte. Oricâte bucuri ar acumula o persoană în această lume, de un lucru suntem absolut siguri: că în sicriu ele nu vor intra. Bunurile nu le putem lua cu noi! Iată dezvăluită nesăbuința acestui viciu. Legătura de posesie pe care o construim cu lucrurile este numai aparentă, pentru că nu noi suntem stăpânii lumii: acest pământ pe care-l iubim, într-adevăr nu este al nostru, și noi ne mișcăm pe el ca străini și pelerini (cf. Lev 25,23). Aceste simple considerații ne fac să intuim nebunia lăcomiei, dar și motivația sa cea mai ascunsă. Ea este o tentativă de a exorciza frica de moarte: caută siguranțe care în realitate se fărâmițează chiar în momentul în care le strângem. Vă amintiți de parabola acelui om nesăbuit, al cărui ogor i-a oferit o recoltă foarte îmbelșugată, și atunci se desfată în gânduri despre modul în care să lărgească hambarele sale pentru a pune acolo toată recolta. Acel om a calculat tot, a programat viitorul. Însă nu a luat în considerare variabila cea mai sigură a vieții: moartea. "Nebunule - spune Evanghelia -, chiar în noaptea aceasta ți se va cere sufletul; iar cele pe care le-ai pregătit, ale cui vor fi?" (Lc 12,20). În alte cazuri, hoții ne fac acest serviciu. Și în Evanghelii ei au un mare număr de apariții și, deși activitatea lor este cenzurabilă, ea poate deveni un avertisment salutar. Așa predică Isus în predica de pe munte: "Nu vă adunați comori pe pământ, unde molia și rugina le distrug și unde hoții le sapă și le fură! Adunați-vă comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le distrug și unde hoții nu le sapă și nu le fură!" (Mt 6,19-20). Tot în relatările părinților din deșert se povestește evenimentul unui hoț care îl surprinde în somn pe călugăr și îi fură puținele bunuri pe care le ținea în chilie. Când s-a trezit, nefiind tulburat de cele întâmplate, călugărul pornește pe urmele hoțului și, odată ce l-a găsit, în loc să reclame furtul, îi încredințează puținele lucruri rămase spunând: "Ai uitat să iei astea!". Noi, fraților și surorilor, putem fi stăpâni ai bunurilor pe care le posedăm, dar adesea se întâmplă contrariul: la sfârșit, ele sunt cele care ne posedă. Unii oameni bogați nu mai sunt liberi, nu mai au nici măcar timp de a se odihni, trebuie să se privească în urmă pentru că acumularea de bunuri cere și păzirea lor. Sunt mereu în agitație pentru că un patrimoniu se construiește cu atâta sudoare, dar poate să dispară într-o clipă. Uită predica evanghelică, aceea care nu susține că bogățiile în ele însele sunt un păcat, ci sunt desigur o responsabilitate. Dumnezeu nu este sărac: este Stăpânul a toate, însă - scrie Sfântul Paul - "deși era bogat, s-a făcut sărac pentru ca, prin sărăcia lui, voi să vă îmbogățiți" (2Cor 8,9). Este ceea ce lacomul nu înțelege. Putea să fie motiv de binecuvântare pentru mulți și în schimb a intrat pe calea fără ieșire a nefericirii. Și viața lacomului este urâtă. Îmi amintesc de cazul unui domn pe care l-am cunoscut în cealaltă dieceză, un om foarte bogat, și avea mama bolnavă. El era căsătorit. Frații făceau cu rândul pentru a avea grijă de mama, iar mama lua un iaurt, dimineața. Acest domn îi dădea jumătate dimineața pentru a-i da cealaltă jumătate după-amiază și să economisească jumătate de iaurt. Așa este lăcomia, așa este alipirea de bunuri. Apoi acest domn a murit, iar comentariile persoanelor care au mers la priveghi era acesta: "Dar, se vede că acest om nu are nimic cu el, a lăsat totul". Și apoi, făcând un pic de bârfă, spuneau: "Nu, nu, nu puteau să închidă sicriul pentru că voia să ia totul cu el". Asta, despre lăcomie, îi face pe alții să râdă: că la sfârșit trebuie să dăm trupul nostru și sufletul nostru Domnului și trebuie să lăsăm totul. Să fim atenți! Și să fim generoși, generoși cu toți și generoși cu aceia care au mai multă nevoie decât noi. Mulțumesc. ________________ APELURI Sâmbăta viitoare, 27 ianuarie, se celebrează Ziua internațională de comemorare a victimelor holocaustului. Amintirea și condamnarea acelei oribile exterminări a milioane de persoane ebraice și de alte credințe, petrecută în prima jumătate a secolului trecut, să ne ajute pe toți să nu uităm că logicile urii și violenței nu se pot justifica niciodată, pentru că neagă însăși umanitatea noastră. * * * Însuși războiul este o negare a umanității. Să nu încetăm să ne rugăm pentru pace, pentru ca să înceteze conflictele, pentru ca să se oprească armele și să se ajute populațiile epuizate. Mă gândesc la Orientul Mijlociu, la Palestina, la Israel, mă gândesc la știrile neliniștitoare care provin din martirizata Ucraina, mai ales datorită bombardamentelor care lovesc locuri frecventate de civili, semănând moarte, distrugere și suferință. Mă rog pentru victime și pentru cei dragi ai lor, și îi implor pe toți, în special pe cei care au responsabilitate politică, să păzească viața umană punând capăt războaielor. Să nu uităm: războiul mereu este o înfrângere, mereu. "Înving" - între ghilimele - numai fabricanții de arme. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |